Sinds 2014 wordt in Formule 1 gebruik gemaakt van hybride techniek. Er is sindsdien dus niet alleen maar sprake van een verbrandingsmotor zoals die tot dan werd gebruikt, al dan niet voorzien van turbo. Als er dan niet alleen maar sprake is van een verbrandingsmotor, wat is er dan nog meer?
In deze column wil ik aandacht besteden aan dit onderdeel van de sport, met name in een poging om de mensen die hiervan niet op de hoogte zijn maar wel geïnteresseerd zijn mee te nemen in wat voor mij het meest spannende is aan de sport, de techniek.
Voor wie er niet mee bekend is zullen er regelmatig kreten en afkortingen voorbij komen die vragen oproepen. Hoeveel leuker zou zijn om dan wel te weten waar men het over heeft? Daarom ga ik de belangrijkste daarvan stapsgewijs beschrijven.
PU
Dit staat voor Power Unit, en is eigenlijk de benaming van het grote geheel dat wordt samengesteld uit de hieronder opgesomde onderdelen.
ICE
Dat is de afkorting voor Internal Combustion Engine. Oftwel de verbrandingsmotor zoals we die ook in onze straatauto’s kennen. Hierin wordt energie opgewekt uit de verbranding van een mengsel van benzinenevel en lucht. Deze verbranding verloopt explosief waarmee een zuiger in een cilinder naar beneden gedreven wordt. Deze neergaande beweging wordt middels een drijfstang overgebracht op de krukas, die daardoor gaat draaien. In de ICE van een F1-bolide zitten zes van die zuigers, die in twee rijen van drie zijn opgesteld in een V-vorm. Vandaar het begrip V6. Zes cilinders in V-opstelling.
Turbo
Een turbo is een apparaat dat in een behuizing bestaat een turbine- en een compressorwiel met schoepen die verbonden zijn met een as. Op de zijde van het turbinewiel is het uitlaatspruitstuk aangesloten, waardoor de uitlaatgassen die uit de PU komen met geweld het turbinewiel laten draaien.
Via voornoemde as wordt die draaiende beweging overgebracht op het compressorwiel. Door de schoepen van dat wiel wordt via een inlaattraject buitenlucht aangezogen en deze wordt samengeperst doorgevoerd richting PU. Daar aangekomen stroomt die lucht de verbrandingskamers in, waar benzine wordt bijgevoegd in de juiste verhouding voor een optimale verbranding en dus zo hoog mogelijk rendement.
MGU-H
Deze afkorting staat voor Motor Generator Unit – Heat. Dit betekent zoveel als een apparaat dat zowel kan functioneren als motor als als generator (dynamo) op basis van hitte. Over dit ‘op basis van hitte’ aan het eind een kritische noot.
Dit apparaat is verbonden met de as van de turbo. Als die as draait door de werking van de turbo, dan kan de elektrische energie die wordt opgewekt zowel in de accu (ES) opgeslagen worden als direct naar hieronder besproken MGU-K geleid worden.
Is het echt zo dat er langzaam gereden wordt en de ICE weinig toeren maakt, dan is er weinig effectieve werking van de turbo door de sterk verminderde uitlaatgassenstroom en zal dus de inlaatlucht ook maar weinig tot niet noemenswaardig worden gecomprimeerd. Daardoor zal de ICE niet het optimale vermogen kunnen leveren omdat bij gelijkblijvende mengverhouding minder benzine verbrand kan worden. Op zo’n moment wordt de MGU-H ingezet worden als elektromotor, die dan op basis van elektrische energie uit de accu de turbo op toeren zal brengen.
MGU-K
Deze afkorting staat voor Motor Generator Unit – Kinetic. In grote lijnen is de werking vergelijkbaar met de MGU-H, dit apparaat is echter opgenomen in de aandrijflijn van de auto, oftewel alles tussen ICE en achterwielen. Als motor kan deze unit meehelpen vermogen te leveren aan de auto, reglementair bepaald maximaal 120 KW oftewel 160 pk.
Als generator kan elektrische energie opgewekt worden die dan in de accu wordt opgeslagen voor later gebruik. Als de coureur het gas loslaat of zelfs remt, dan gaat laatstgenoemde functie in werking. De natuurkundige ‘massatraagheid’ houdt kortgezegd in dat een object dat snelheid heeft die snelheid (en z’n richting) wil behouden. Om de snelheid eruit te halen moet weerstand geboden worden. Doe je niets, dan zal het langzaam gaan door de rolweerstand van de banden en luchtweerstand van de auto (en ook de wielen), maar je kan ook remmen. Met de remmen zoals wij dat gewend zijn in normale auto’s, maar dus ook met de MGU-K. Het kost namelijk energie om die te laten draaien. Die (kinetische) energie die daarbij vrijkomt uit de snelheid van de auto, wordt op dat moment omgezet in elektrische energie, die vervolgens wordt opgeslagen in de accu.
CE
CE staat voor Control Electronics. Dit is een elektronische regeleenheid die de elektrische huishouding regelt. Hierdoor wordt onder ander aangestuurd of een MGU-H energie levert aan de turbo als motor, of aan de accu en/of MGU-K als generator, en vergelijkbaar hoe de MGU-K zijn taken vervult.
ES
Dit is de Energy Store, oftewel de accu of batterij. Maar dan wel een heel erg grote, en uiteraard oplaatbaar. Hierin wordt de teruggewonnen energie uit de uitlaatgassen en snelheid van de auto opgeslagen voor later gebruik door de MGU-H en -K.
Randapparatuur en ondersteunende systemen
(hydraulisch, koeling enz.)
Nu zijn de belangrijkste componenten benoemd, maar er is natuurlijk nog veel meer, zoals het hydraulische systeem voor o.a. de stuurbekrachtiging en de koeling van o.a. het koelwater en de door de turbo gecomprimeerde inlaatlucht, dit laatste middels de zgn. intercooler.
Het lijkt me echter eventjes genoeg voor nu, anders wordt het een oerwoud. Mocht iemand daarover vragen hebben, of over de nu benoemde componenten, dan gooi het vooral in de groep, wat mij betreft is dit een leuk onderwerp om samen verder de diepte in te gaan.
Afsluitend: MGU-H? Waarom niet MGU-P?
Een vraag die ik mezelf al heel lang stel: Waarom heeft de MGU-H zo? De H daarin staat voor ‘Heat’ en dat begrijp ik niet. Ja, de uitlaatgassen zijn heet. Maar volgens mij wordt hier energie gewonnen uit de druk van de uitlaatgassen en niet de hitte. Hitte wordt namelijk omgezet in een warmtewisselaar zoals in een verwarming of radiateur waarin de warmte van water wordt afgegeven aan de omgevingslucht, niet in de combinatie van turbine en compressor van de turbo. Mijns inziens wordt dus energie gewonnen uit de druk van de uitlaatgassen doordat hiermee de turbine van de turbo wordt opgestuwd. Wat mij betreft dus MGU-P, waarin de P staat voor ‘Pressure’.
Of misschien moet ik het nog extremer stellen. De MGU-H is direct verbonden met de turbo, maar heeft een heel andere taak. De energie wordt nader beschouwd opgewekt uit de rotatie van de as van de turbo, dus dat is dan ook kinetische energie. Dus is het dan niet ook gewoon een MGU-K? Of is het dat gewoon vanwege de snelheid van de uitlaatgassen in het uitlaattraject?
Ik vind het leuk om me zulke dingen af te vragen…
Iemand die dit voor mij duiden kan? Meld het in de comments!
Heej top Eline! Zo worden we ook nog een echt informatieve site!
Leuk om even bij te lezen. Overigens, al die onderdelen waar maximum aantallen per seizoen aan zitten, die lijken dit seizoen helemaal geen probleem op te leveren he?
Hoi Eric!
Leuk om te lezen, was ook leuk om te schrijven vond ik. Het gaat allemaal niet echt heel erg de diepte in, maar dat was voor nu ook niet echt de bedoeling. Het zou anders ook wel een behoorlijk bijbel geworden zijn natuurlijk. Maar misschien is het wel een leuk idee om per onderdeel eens wat meer in detail te treden.
Ja, dat met die aantal onderdelen is ook wel een gek verhaal eigenlijk. Vanwege de verder uitgebreide agenda van dit jaar zijn de maximaal toegestane hoeveelheden opgehoogd, maar dat wordt volgend jaar dus weer vrolijk teruggedraaid naar de hoeveelheden van 2022. Zal de kalender dan misschien ook weer inkrimpen? Ik denk het niet! Haha! Ze doen maar wat, daar bij FIA. Kennelijk is het extra spektakel, als om de haverklap een team of rijder vanwege gridstraffen teruggezet wordt. Dat zal ongetwijfeld weer drommen nieuwe toeschouwers trekken…
Ik vind het ook een goeie en mooie informele column Eline. Mijn complimenten. Met name op gebied van MGU-K en MGU-H had ik nog veel huiswerk te doen. Dat heb je me met dit artikel goed bijgebracht. Overigens zie ik ook het gesprek van jou en Eric omtrent het aantal onderdelen. Ik wist nog niet dat dit in 2024 weer terug gaat naar 3, voor alles wat niet CE en ES is. Dit terwijl we 2 hoofdraces meer gaan krijgen (er vanuit gaande dat Imola en voornamelijk China dit keer wel doorgaan) en nog altijd 6 sprintraces behouden, van wat ik begreep. Sommige teams zullen het met het toegestane aantal redden dit jaar en andere wellicht net niet of ternauwernood wel. Zo reageerde Toto op de dnf van Russel, met de woorden: This was the last race of the pu anyway. Dan is het natuurlijk niet duidelijk of ze al van plan waren een gridstraf te nemen in Las Vegas, of weer een andere (reeds gebruikte) pu, en of het voor slechts één of beide rijders is. Duidelijk is wel, dat teams het net niet of ternauwernood redden met de hoeveelheid races dit jaar. Laat staan met twee meer volgend jaar. Als ze ook nog eens terug gaan, naar maximaal 3 in de pool, kun je per team alweer minimaal 2 gridstraffen in calculeren volgend jaar. Hiermee lijkt extra spektakel inderdaad weer voorop te staan.
Dankjewel voor het compliment, Johan. Zoals je weet is dit mijn stokpaardje, spannender wordt het voor mij niet in de sport. Zoals geschreven wil ik ook nog eens dieper ingaan op de regels van 2026, maar daarmee denk ik nog wel even te moeten wachten tot er meer details bekend worden, o.a. omtrent de te gebruiken brandstof. Heel veel meer dan dat die synthetisch zal zijn weten we nog niet. Vragen die in me opkomen zijn zoals hoeveel intrinsieke energie die zal bevatten, is dat net zoveel of zelfs meer dan conventionele benzine, of juist minder, zoals in geval van ethanol. Ik laat me graag verassen, daarna zal ik er een plasje over proberen te doen.
Ook ben ik voornemens na dit globale verhaal per onderdeel een beetje meer de diepte in te gaan. Zoals bijvoorbeeld de turbo. Ik heb nu niets gezegd over de waste gates. Waar zijn die voor?
Maar helaas is het zo dat ik op het moment veel tijd in andere zaken steek, dus een lawine zal het voorlopig nog even niet gaan worden.
Ja, dat ze die aantallen toegestane onderdelen weer terug gaan schroeven vind ik echt compleet absurd, waarom zou je dat doen? Nu al zie je dat Pérez, nota bene met het meest betrouwbare pakket, in het rood staat. Van de onderdelen die jij benoemde heeft hij er al vijf op z’n naam staan. Dat is allemaal wat onder de radar gebleven, dat was min of meer uit luxe omdat hij toch al achteraan startte. Maar hoe bizar is het de regels zo te maken dat je op voorhand weet dat geen hond dat gaat redden? Spektakel inderdaad. Nou nou, wat een spektakel. Echt hoor, de kelder waarin mijn respect voor FIA al was gevallen blijft maar dieper worden. Die krijg meer en meer de vorm van bodemloze put. Een echoput wel te verstaan, want er komt steeds maar weer meer van dezelfde onzin uit.
Geendank Eline. Ik kijk in ieder geval heel erg uit naar het artikel waarin je dieper, op de motor reglementen van 2026 in zult gaan. Maar inderdaad, als de info die er is, nog niet toereikend genoeg is, kun je daar beter op wachten. Heb je tegen die tijd weer een mooi en informatief artikel. En ook een mooi vooruitzicht wat betreft de turbo, waste gates etc. Maar inderdaad. Het is toch bizar dat de fia weer gaat terugschalen qua maximaal toegestane motor componenten. Idd zoals je zegt, had Checo de luxe te kunnen wisselen, toen die al achteraan startte. Dat Max het nog op 4 motoren doet is een wonder (vermoedelijk door het kunnen cruisen in grote delen van de race). Maar dat wordt weer een fiasco inderdaad. Dan gaat de fia (die dit verzint), straks als eerste zeuren, als alle teams in dezelfde race een straf inplannen en er een gridstraffen bingo ontstaat.
Ja ik ben 1 van de oude garde. Vroeger hadden we het over motor en versnellingsbak. Het was toen alles wat makkelijker te begrijpen. Zelfs ik leer hier wat van. Het is best gecompliceerd. Al die verschillende afkortingen voor velen is dit onbekend terrein. Ik lees dit soort berichten graag. Top uitleg van de belangrijkste delen.
Het is waar wat je zegt, Martin. De techniek van toen was zeker makkelijker te begrijpen. Maar de omslag naar het meer complexe heeft juist papa en later ook mij geïnspireerd. Het is spannend, het is uitdagend en ook inspirerend. Hoewel er genoeg op valt aan te merken, ik vind het waanzinnig waartoe men in staat is op dit gebied.
En weet je, juist het gegeven dat dit voor velen onbekend terrein is, is voor mij een inspiratie om wat ik, vooral dankzij papa, die het me allemaal heeft uitgelegd toen ik eenmaal natuurkunde had op school, en interesse toonde, weet met anderen te delen. Kennis delen is fantastisch, die moet je niet voor jezelf houden. Zie dat maar als de joker in Rummikub. Die kan je tot het laatst bewaren, maar als je ‘m direct op tafel gooit is de kans groot dat je ‘m nog eens kan gebruiken. En verdomd, ik heb ook al wel leermomentjes ‘in return’ gehad. Zoals bijvoorbeeld van Wiesneuze. Dat is toch win-win?
En bedankt voor het compliment natuurlijk! 😊
Hoi Eline, weer een mooi informatief stuk van jouw hand. Net als FET ben ik ook van de oude stempel, ben vanaf het 1e jaar dat Niki Lauda wereldkampioen werd (1975) al fan van F1, en ook voor mij geldt dat al die nieuwe technologieën op het gebied van de PU wel snel gaan. Het is natuurlijk wel mooi dat veel van deze ontwikkelingen die in F1 plaats later dan weer in onze personenauto’s tegen te vinden zijn.
Maar al die techniek, zeker als die race na race, tot het maximale wordt ingezet kan ook kapot en als ik dan hierboven lees dat het aantal te gebruiken onderdelen wordt beperkt dan heb ik daar wel mijn vraagtekens bij. Het andere uiterste is natuurlijk in 2021 terug te zien waarbij Mercedes aan het eind van het seizoen zo ongeveer iedere race de vrijwel gehele PU verving.
Mooi stuk in ieder geval, weer wat van opgestoken 👌
Hoi RR6, dat kan ik niet matchen omdat ik pas in 1996 ter wereld kwam, maar ik begrijp heel goed dat er heel veel veranderd is als je al veel langer bezig bent met de sport. Voor 2014 was de techniek een stuk eenvoudiger, gewoon een atmosferische motor, hoewel ook met allerlei innovaties, tot er een turbo aan toegevoegd werd. De hoogtijdagen van Renault eigenlijk.
Maar wat er nu draait is een heel ander verhaal en ik vind dat allemaal heel erg spannend. Puur om te kijken wat er op het vlak van de techniek mogelijk is. Daar word ik blij van!
Ik ben het overigens helemaal met je eens, ik heb er niet eens vraagtekens bij dat ze de aantallen terugschroeven bij een vergelijkbare agenda, mits er weer twee races niet doorgaan. Zo niet, dan hebben we nog twee meer races. Dat is moedwillig de zaak verpesten, iedereen weet dat dat niet haalbaar is. Met dus een regen aan gridstraffen tot gevolg.
Wat Mercedes flikte in 2021 was ondanks alles reglementair, echter niet eens meer in de buurt van de geest van de regelgeving. Compleet schijt eraan hebben eigenlijk.
Waarom Honda het dan ook niet deed? Omdat het niet zou renderen. Het is namelijk zo dat de PU’s van Honda veel minder slijten en performance inleveren dankzij de unieke Kumamoto plating op de cilinerwanden. Geen of in elk geval veel minder slijtage. Daarom deed Honda het niet ook.
Fijn dat je er wat van opgestoken hebt, daar word ik dan ook weer blij van!
Lekker geschreven, Lientje 😇
Eenvoudig en dus begrijpelijk.
Hoewel, dat “H” is idd dan weer onbegrijpelijk, van de FIA.
Wat opzich weer begrijpelijk is 😅
Dankjewel, Choraii! Fijn dat het goed binnenkwam, dat was wat ik voor ogen had.
Dat verhaal van de ‘H’ is voor mij dus ook een vraagteken, ik snap dat echt niet. Helaas nog geen reactie hier die dat verklaart. Voor mij is het tot die tijd gewoon de MGU-P of desnoods ook gewoon MGU-K!
Maar wat je zegt, onbegrijpelijk van FIA is heel begrijpelijk, omdat dat de normale gang van zaken is. 😏
Hoi Eline,
Ik denk dat de term MGU-H voortkomt uit het feit dat de energie word opgewekt aan “de warme zijde van de motor”. De hete uitlaatgassen drijven immers de tubo aan.
Verder dan dat kom ik momenteel ook niet.
Het was leuk om je stukje te lezen, leest lekker weg.
Hoi Roger, wat ontzettend leuk jou hier ook te zien, lekker nog een ‘sucker for tech’ in ons midden te hebben!
Ja, jouw verklaring moet wel de oorzaak zijn van de benaming. Maar dan nog vind ik die onlogisch. Als je namelijk de energie letterlijk uit de warmte zou winnen, dan zouden de uitlaatgassen ook substantieel afkoelen bij de energieomzetting van de warmte naar elektrische energie. Dat is niet het geval, daarom gaat die vlieger voor mij gewoon niet op en zou ik een naam als MGU-P (Pressure) of ook gewoon MGU-K (kinetic) veel logischer vinden. Het is immers de gasstroom die de turbo en daarmee de MGU-H doet draaien, niet de temperatuur.
Maar goed, een tweede apparaat ook MGU-K noemen is weer lastig want dan weet steeds niemand over welke je het hebt. Dus dan zou MGU-P de enige overgebleven optie zijn. Of hooguit iets als MGU-F (Flow)…
Leuk trouwens dat je de warme kant van de motor noemt, die ga ik in mijn volgende column ook noemen, alsmede de koude kant. Ik ga het namelijk hebben over de split turbo, en dan voornamelijk de voordelen daarvan. Maar die is nog in de maak, en op het moment heb ik er eigenlijk te weinig tijd voor, dus dat kan nog eventjes duren.
Groetjes! 😊
Dank je. Ik ben een beetje zwevend momenteel over waar ik het beste kan beppen met F1 liefhebbers.
MGU-R van Residual energy zou wat mij betreft al beter zijn. Of het nu gaat om rest warmte of rest kinetische energy. Het dekt altijd de lading.
Groetjes
Heel begrijpelijk, je bent alles behalve de enige. Er heeft een aardverschuiving en daar waar wij vandaan komen een exodus plaatsgehad. Maar alles schuift wel weer op z’n plek, dat heeft slechts tijd nodig. Sinds die Ludo de toko daar verpest heeft met z’n tendentieuze pro-44 artikeltjes en daarbij de deugmens (woke) mod die hij ertegenaan speelt is het daar stuk, dat komt ook niet meer goed, dus daar zie je mij ook niet meer terug. Moet je voor de grap de comment section eens globaal doorlezen, laat staan de inhoudelijkheid van de artikeltjes, je lacht je helemaal aan stukjes.
de meute is een op RN365 geweest voor onderdak, maar daar is het geen haar beter en dat wist ik van f1fans al een tijdje. Wat moet een echt F1 fan nog in de huidige woke wereld? En dan te bedenken dat trollen veelal alle ruimte krijgen. Inhoud en de waarheid telt al eventjes niet meer op een of andere manier.
Dat is hier in elk geval anders. Als je wil trappen en je doet dat fatsoenlijk en onderbouwd, dan voorzie ik geen problemen. Ellende op de persoon, die wordt hier wel, en ook gelijk alleen maar hier wel aangepakt. Wie wil discussiëren krijgt daar op de inhoud alle ruimte voor, ook voor wie inhoudelijk onzin uitkraamt. Maar wie het op de persoon gaat spelen (zwaktebod) kan het vergeten, zoveel weet ik inmiddels. Bijvoorbeeld een columnist naar bronvermelding vragen. Hoe zot wil je het hebben?
Geeft het maar eens een kans, Roger. Het is het proberen waard! 😏
Trouwens, MGU-R vind ik helemaal geen gek idee, voor mij geldt voornamelijk dat dat MGU-H nergens op slaat.
PS. Mocht je naast ‘beppen’ (ik zie jouw bijdragen als meer dan dat) ook eens iets willen schrijven, dan weet ik zeker dat ook dat kan!
Ik zal hier zeker blijven terug komen om te kijken of ik hier kan aarden.
Of ik werkelijk in de pen zal klimmen om een gast column te schrijven moet ik nog maar even bezien.
Maar de uitnodigen staat en dat vind ik aan zich ook weer een uitdaging.
Geen zorgen, Roger. Aarden is veelal een keuze. Ons oude honk is tot de grond toe afgebroken door ons aller Ludootje, zo is het kennelijk graag hoe hij het heeft. Bagger publiceren, en vervolgens de tiran uithangen met z’n digitale knopjes, de ultieme machtswellusteling. Mooi toch?
En de gangbare alternatieven waren al lange tijd, zo niet al jaren, net zo. Wat blijft er dan nog over? Iets waar je zelf iets mee kan en waar het vrije woord nog hoog in het vaandel staat. Ik geloof zeker dat als je hier over de schreef gaat in termen van schuttingtaal en bijvoorbeeld racisme of vooral het op de persoon gaan spelen, dat er paal en perk wordt gesteld. Maar voor de rest kan je gewoon nog zeggen wat je wil. Gevrijwaard van viezig woke gedachtengoed.
Of je in de pen wil klimmen moet je natuurlijk lekker zelf weten, maar ik weet zeker dat je zinvolle bijdragen zou leveren. Weet je nog een berichtenwisseling naar aanleiding van de motor in jouw accountnaam, de BMW P85, en onze mijmeringen over de absurd korte slag? Alles wat daarin ook voorbij kwam net zo hard. Daar klopt het hart hoor, het hart van de race-fan. Met benzinenevel in de longen, als je begrijpt wat ik bedoel, we staan daar vergelijkbaar in. Generatiekloofje? Ik waag het te betwijfelen! 😏
Doe lekker wat je wil, Roger. Maar ik weet zeker dat ook jij hier prima zou kunnen aarden.
Fijne avond nog, en heel veel plezier dit weekend! Ik laat straks FP1 even schieten als je het niet erg vindt. Die kijk ik wel terug als mocht blijken dat ik iets essentieels gemist heb! ENJOY!
Lien
Hoi eline. Een leuke aanvulling misschien is hoe ze het vanaf 2026 willen gaan bewerkstelligen. Het grote verschil met de accu en kleinere inbreng van de ICE. En dan ook nog dat ze de wagens tegen die tijd kleiner en lichter willen gaan maken. Wat met deze PU extreem moeilijk gaat worden. Waarbij dit hele concept in geen een productie wagen toegepast word. Dus de hele ontwikkeling is eigenlijk weggegooid geld.
Hoi Frans, bedankt voor je reactie. Over 2026 ga ik zeker nog meer schrijven, dat ga ik doen als er meer info bekend gemaakt wordt. Overigens heb ik daar al het een en ander over gezegd, in mijn column over het verlanglijstje van FIA:
https://f1cover.nl/gastcolumn/het-verlanglijstje-van-de-fia/
Daarin komt al het gewicht en vermogen van de accu (en MGU-K) ter sprake, en eveneens de strijdige wensen van FIA. Je kan een auto niet kleiner en lichter maken terwijl je die vol blijft hangen met van alles en nog wat. Lees er maar eens doorheen, maar ik kom hier nog nader op terug.
Weer een erg fijn artikel om te lezen! Dankjewel Eline!
Dankjewel voor het mooie compliment, Tristan! Ik schrijf ze graag voor de mensen die dat waarderen, fijne motivatie om er binnenkort weer eentje te lanceren! En natuurlijk, heel erg graag gedaan! 😊
Kijk nu al uit naar je volgende!
Ik ga m’n best doen, Tristan! Die zal gaan over de split turbo en waarom die het verschil maakt(e). Puur technisch beschouwd wat daarvan de voordelen zijn. Is wel een klusje, maar ik heb er lol aan! Komt zo gauw ik kan, ik zit echter wat krap in de tijd dus kan nog geen toezeggingen doen over wanneer.
Geen haast, eerst zorgen dat alle belangrijke zaken afgevinkt zijn! Hoe langer mensen erop moeten wachten, hoe blijer ze zijn als het er eenmaal is 😉
Hahaha, dat is waar Tristan! Wat van ver komt is lekker immers. En eerst de echt belangrijke zaken inderdaad, we hebben er eentje hier die elk moment kan gaan lopen! 😍
Toch baal ik ervan dat het niet lukt er even voor te gaan zitten, ik heb het qua opbouw al helemaal in mijn hoofd zitten, ook al in bullits op papier staan, nu nog gaan kliederen en dat lukt maar niet de laatste week. Misschien morgenavond even, als ik alleen ben. Ik doe m’n best! 😉
😉 … re-hoi ! Ook ik heb jullie gevonden !
Goed werk, Ton! Fijn dat je ons gevonden hebt, daar ben ik blij mee! Ik ben even inactief met inbreng, maar dat komt wel weer! 🙂
Hoi Eline, ik las de comments van jou en Maxthegoat bij een andere F1 kanaal. Ik genoot van jullie comments en miste jullie toen jullie weg waren, maar nu weer gevonden 😁🤙. Jou column was fijn om te lezen, bedankt.
Hoi Outlaw! Fijn je hier te zien!
We hadden het daar prima voor elkaar, tot niet zo heel lang gelden nog, toen die Ludo daar de scepter ging zwaaien met z’n selectief kritisch modereren. Al ver daarvoor zat ik hier ook al, maar vanuit een heel andere benadering. Nu doe ik alleen dit nog maar, hoewel dat vanwege privé veranderende prioriteiten ook even op een laag pitje staat. Komt wel weer denk ik, maar nu ben ik even helemaal niet meer actief in het F1-wereldje.
Mooi om te lezen dat je m’n column leuk vond, dat is exact waar ik het voor doe, net als destijds op dat andere kanaal. Kletsen over F1, maar ook het contact met leuke mensen. Daar hoorde jij toch ook al bij!
Leuk Artikel! Zelf wist ik eigenlijk vrijwel alles al omdat ik zelf ook vrij technisch ben maar top dat het zo uitgelegd wordt voor de leken. Leuk je hier weer gevonden te hebben! Groeten Tristan
Hoi Tristan, leuk dat je het leuk vindt me hier terug gevonden te hebben, dat is fijn om te lezen. Zoals je het kenschets was ook precies wat ik voor ogen had. Ik heb mensen in mijn privé kring al zo vaak uit zitten leggen hoe het allemaal ongeveer werkt, dat ik het nuttig achtte dit eens uit te schrijven. Daar wil ik op doorgaan, heb een concept liggen dat nog niet af is over de split turbo. Maar omdat ik privé even met heel andere dingen bezig ben ligt dat nu even stil. Pak ik wel weer op!
Overigens ook leuk jou hier op te zien duiken! ik ken je als TRRS, we hebben al heel veel contact gehad op dat blog waar ik niet meer zijn wil. Fijn!
Mooi uitgelegd allemaal. Niet lastig te lezen en zelfs voor sukkels als ik goed te begrijpen. Thanks.
Hoi Job! Mooi je hier te zien! Bedankt voor het compliment ook, dat is precies wat ik voor ogen had, het begrijpelijk te maken voor degenen die minder op de hoogte zijn. Is absoluut geen schande, de techniek is nogal een verhaal op zich, daar moet je al iets mee hebben om het te begrijpen.