Je zou je bijna af gaan vragen of Sinterklaas voor het eerst echt langs gaat komen, want FIA wenst nogal het een en ander. Naast het nieuwe format voor de PU zijn er namelijk nogal wat meer wensjes, waar we gerust even met een kritisch oog naar mogen kijken. Mijn visie daarop.
Dat verlanglijstje, wat houdt dat dan in?
FIA heeft voor zichzelf dus een grote jutezak vol allerlei lekkers bedacht, en schroomt ook niet die met de wereld te delen. Weliswaar in fragmenten, maar desondanks mogen we er inmiddels van meegenieten en dit is wat erop staat:
Lieve Sint, enzovoort, blablaba, dit is mijn verlanglijstje
1. Nieuw format PU
2. Actieve veiligheidssystemen
3. variabele aerodynamica
4. Een auto die 50 kg. lichter is
Wel mooi om te zien, maar dan rijst de vraag wat die wensen allemaal in gaan houden, we gaan ze een voor een tegen het licht houden.
Nieuw format PU
Wat betreft die nieuwe PU die in 2026 z’n intrede zal doen lijken op het eerste gezicht de veranderingen niet eens zo groot, maar nader beschouwd blijkt niets minder waar. Het gaat in een notendop om overstappen op synthetische brandstof, het schrappen van de MGU-H en meer vermogen voor de MGU-K, maar als je dat beter bekijkt, dan heeft dat veel impact.
Wat die synthetische brandstof betreft weet ik helaas nog niet wat dat in zal gaan houden, maar ervan uitgaande dat het nog steeds ‘gewoon’ benzine zal zijn met dezelfde intrinsieke energie dan hoeft dat geen consequenties te hebben zoals het geval was bij het overstappen op E10. Dat is benzine gemengd met 10% ethanol. Ethanol bevat minder energie per volume-eenheid dan benzine, dus dat kost vermogen. Die nieuwe brandstof moet ik dus even buiten beschouwing laten behalve dat er hoogstwaarschijnlijk geen voordelen uit voort zullen vloeien.
Het vervallen van de MGU-H heeft weldegelijk noemenswaardige en acute consequenties. Deze unit is gemonteerd op de as van de turbo en heeft twee functies.
Als generator levert deze elektrische energie als de verbrandingsmotor vermogen levert en dan middels de uitlaatgassen de turbine van de turbo aandrijft. Die elektrische energie kan enerzijds in de accu opgeslagen worden, anderzijds direct naar de MGU-K worden gevoerd die op dat moment als elektromotor vermogen levert aan de aandrijflijn.
Als elektromotor kan deze echter de as van de turbo op toeren brengen om zo middels het compressorwiel al inlaatlucht te comprimeren, hetgeen voor vermogenstoename van de verbrandingsmotor zorgt, waar het toerental van de verbrandingsmotor daartoe dan nog te laag is.
Dat laatste wordt het turbo-gat genoemd, een typische eigenschap van een conventionele turbomotor. Dat turbo-gat zal dus weer terug gaan komen met het vervallen van de MGU-H, met alle gevolgen van dien. Tevens zal deze de MGU-K niet meer direct voeden dan wel de accu niet meer opladen.
Daarmee ligt er direct een bruggetje naar die MGU-K, waarvan het dus de bedoeling is dat die meer vermogen gaat leveren. Niet alleen dat, de bedoeling is dat het qua power output 50-50 wordt voor elektrisch deel en verbrandingsmotor. Daar ga ik een globaal te nemen rekensommetje bij pakken.
De huidige PU levert grofweg 1000 pk, waarin 160 pk (reglementair bepaald) voor rekening van de MGU-K komt. Oftewel, 840 voor de verbrandingsmotor. Het nieuwe reglement schrijft voor dat het vermogen van de MGU-K stijgt van 120 naar 350 KW, dat is omgerekend van 160 naar 475 pk.
Dit is in het licht van die 50-50 verdeling toch wel een beetje opmerkelijk. Hoe zit het dan met die ruwweg 840 pk die de verbrandingsmotor nu levert? Of is dat misschien waar die synthetische brandstof in beeld komt?
Dan nog een heel ander aspect. Als die MGU-K grofweg driemaal zoveel vermogen moet gaan leveren, dan gaat dat ernstige impact hebben op het formaat en gewicht van het accupakket, tenzij er snel nog even een vederlichte gloednieuwe accu-technologie wordt ontwikkeld. Ik waag daar mijn twijfels bij te hebben eerlijk gezegd.
Actieve veiligheidssystemen
Dit is de volgende wens die inmiddels wereldkundig gemaakt is. Wat deze systemen precies in moeten gaan houden is me nog niet bekend, gekscherend denk ik dan al bijna aan adaptive cruise control en lane assist (handig met track limits, dat dan wel weer), maar wat mij betreft ook niet interessant, ik vind het een onzalig idee.
Wat ik echter wel weet, is dat dergelijke systemen bepaald niet gewichtsloos zullen zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een radar-unit, sensoren, bedrading, een regeleenheid en wat al dies meer zij.
Geen idee waarom, maar ik krijg het gevoel op dit punt al een trend te ontdekken. Daar ga ik nog op terugkomen.
Variabele aerodynamica
Wat men verder ook aan het overwegen is en dus op het wensenlijstje heeft gezet, is een auto die actief van setup kan veranderen. Stel je daarbij voor dat een auto tijdens het rijden verandert, bijvoorbeeld tussen een lang recht stuk (liefst weinig downforce en dus drag) en snelle of iets tragere bochten waarbij veel downforce juist cruciaal is.
Wat ik daarbij als eerste dacht was dat dat weer veel van hetzelfde gaat zijn. Sensoren, actuators (zoals voor het openen van de DRS), servo’s, stappenmotoren, bedrading, wederom een regeleenheid. Oftewel, meer gewicht. Die trend dus.
Een auto die 50 kg. minder weegt
De laatste lekkernij op het lijstje van FIA. En eerlijk gezegd, wat mij betreft gelijk de mooiste wens. Dit zou namelijk de sport direct ten goede komen. Niet voor niets klagen de coureurs steen en been over het gewicht en formaat van de auto’s. Ze zijn te groot en te log. Daar zou je dus zeker wat mee moeten doen, er zelfs juist vol op in gaan zetten. Echter, de strubbelingen waar bijna alle teams mee te kampen hadden om op het minimale gewicht van 798 kg te komen, hoe realistisch is deze wens dan?
Overigens, het is een volstrekt absurd idee om zo’n minimumgewicht te hanteren. Het gewicht van de auto was juist een van de ontwikkelgebieden waarin de teams het verschil in innovatie konden maken. Ook dat is platgeslagen zoals al zo ontzettend veel.
Maar wat als Sinterklaas dit lijstje onder ogen krijgt?
Dit is het grootste zorgpunt! Hoe is het mogelijk dat je 3 wensen formuleert die onherroepelijk tot (substantiële) gewichtstoename zullen leiden om vervolgens schaapachtig te gaan roepen dat er 50 kg van het huidige gewicht af moet? Zelfs als de Sint besluit dat ze voor straf de eerste drie wensjes niet vervuld zullen zien gaan worden, dan is het nog onrealistisch. Als je de auto’s in het licht van die eerste drie wensen ongemoeid zou laten dan is 50 kg nog altijd ruim 6% van de nu geldende 798 kg. Alsof het niets is, daar waar ze voor de nodige dieetkilootjes uit pure wanhoop de lak maar van de auto’s gingen schrapen.
Concluderend
Met alle vormen van op te brengen respect, de toon was er al naar, maar ik vind het een naïef clubje kleuters die maar wat roepen omdat ze iets graag willen zonder na te denken over de haalbaarheid. Eigenlijk doet de strijdigheid in al dit wensdenken mij enorm denken aan die rondom deelname van bepaalde ‘groepen’ aan de sport en hoe daarmee omgesprongen wordt. Daarover op een ander tijdstip meer.
Top artikel Eline. Lang naar uitgekeken toen je het aankondigde en stelt wederom niet teleur. Mooi uiteengezet, en ook goed te lezen en te begrijpen, voor technisch wat minder onderlegde personen, zoals ik. Ik heb nu eindelijk helder in beeld wat ze willen bereiken in 2026 en waarom dat niet met elkaar samen gaat. Wat me vooral tegenstaat is de actieve veiligheid en variabele aerodynamica. Zo kun je met het chassis geen verschil meer maken en gaan we naar het indycar model. Niet des Formule 1 zoiets. Ook ben ik bang dat het resulteert in saaie races en eindeloze drs treinen. En inderdaad: Het lichter maken van de auto, kan niet met alle wensen die ze hebben. De Fia slaat echt een modderfiguur in deze.
Dankjewel voor het mooie compliment, Johan! Leuk om te lezen!
Mij staat dat net zo tegen als jou, op deze manier wordt het DNA van de sport echt de das omgedaan. Je kan niet enerzijds pretenderen een WCC te voeren en anderzijds alle innovatiegebieden uit handen van de ontwerpers slaan. Nu vind ik die variabele aerodynamica daar iets minder onder vallen, daar zou men nog wel een en ander mee kunnen, maar het is m.i. alles behalve in de geest van de sport.
Dat zeg je goed, het is een modderfiguur van jewelste. Hiermee geeft men gewoon aan geen idee te hebben waar men mee bezig is. Net zoiets als het aantal beschikbare onderdelen voor 2024 weer terug te schroeven.
Dat klopt Eline. Ze gaan inderdaad ook nog eens meer standaard onderdelen aanhouden, waardoor er nog minder ontwerpers vrijheid ontstaat. Het is inderdaad een flater, dat het besturend orgaan het zelf niet lijkt te weten. Maar DNA en daarmee toekomst van de sport is de grootste zorg die ik met je deel. Voor mij een pijnlijke en verontrustende vooruitzicht. Zeker omdat het gaat om de sport waar ik mee opgegroeid ben, en waar ik zoveel van hou.
Dat is inderdaad een aspect dat er ook nog eens bij komt kijken. Als de innovatie wordt platgeslagen, waarom is er dan nog een WCC? Doe gewoon net als in b.v. F2 standaardauto’s, dan is de geest maar uit de fles…
Zoals je weet hier hetzelfde, ik kan me niet anders herinneren dan dat er F1 in mijn leven is geweest, door de jaren heen in toenemende mate met passie.
Dan zie je dit allemaal toch met lede ogen aan? Zucht…
Dat zie ik zeker met lede ogen aan Eline. Het is erg vervelend dat juist hetgeen wat de charme is van de F1, lijkt te gaan verdwijnen. WCC wat ik een prachtig element en typisch F1 vind, wordt dan idd overbodig. Baal ik ontzettend van.
Dat dus, Johan! En sterker nog, als het WCC overbodig wordt, dan word ik dat ook! Mijn dingetje immers! 😱
Sorry had deze gemist Eline. Maar idd. Niet bij stil gestaan! De techniek..jouw ding en eigenlijk al jaar en dag het fundament van de sport😲
Is toch helemaal niet erg, Johan. Overkomt mij ook zoals je wel weet. 😉
Het is toch bizar, dat ze dat fundament onder de sport zo aan het ondermijnen zijn met al die onzalige ideeën van ze? Standaardiseer dan gewoon de auto en maak er lekker een F2+ van. Lekker ook nog een ‘spannende’ reversed grid ertegenaan gooien en klaar is Kees. Sport verpest.
Haha dat klopt. Dat weet ik nog Eline😜. Maar dat dus. Kun jeberbnet zoals jij zegt er een F2 van. F1 zoals het bedoeld is, heeft dan toch 0 waarde over.
Klopt, Johan. De meerwaarde van F1 ‘as we knew it’ is dan verloren en daarmee gelijk de hele sport…
Als ik het zo lees dan lijkt het erop alsof een paar gasten dit hebben bedacht die niet echt weten waar ze het over hebben. een beetje zoals in de politiek, een leraar die bijvoorbeeld het woonbeleid moet gaan bepalen. Dus wat Max en RB eerder al zeiden is toch niet helemaal onzin.
Zoals Johan ook al aangaf, een top artikel! Leest fijn weg, en erg duidelijk.
Zelf ben ik niet zo’n schrijver, maar vind dit altijd leuk om te lezen.
Ha Douane declarantje! Eline en Johan zijn daar top in! Als je daarvoor voelt, dan kun je altijd ook wat schrijven, het kan ook een of andere leuke F1-belevenis zijn bijvoorbeeld.
Leuk om te weten Eric! Ik zal dat zeker wel eens doen. Maar dat zal dan wel inderdaad een beleving zijn of iets Ferrari gerelateerd.
Dankjewel, Declarantje! Dat is heel mooi om te lezen! 😊
Ook al heb ik bijna dertig jaar mijn handen aan auto’s smerig gemaakt kan ik veel opsteken van de berichten hier van jou en Johan. Nu ik zelf niet meer elke dag met deze materie bezig ben is het toch mooi om dit te lezen van mensen die mij nog veel kunnen bijbrengen. Daarvoor alvast bedankt.
Dat is een mooi compliment, Martin. Dankjewel! De techniek vind ik, zoals je wel weet, gillend interessant. Maar ik kan dan weer niet terugvallen op praktijkervaring, dat is dan wel weer jammer. Aan de andere kant, dat scheelt zeker vieze handen! 😝
@Eline,
Goed artikel, lekker leesbaar en begrijpelijk.
In de politiek zouden ze de uitdrukking “Jip en Janneke-taal” bezigen….. 🤣
Maar zonder dollen, dankjewel voor je heldere uitleg, heel leeraam en interessant 🧐.
Hoi DC!
Bedankt voor het compliment! En sorry voor mijn late reactie, ik ben eventjes met wat andere dingen bezig (geweest) de laatste tijd. Heeft iets te maken met de return op wat ik een tijdje geleden vertelde. Ik denk dat je wel weet wat ik bedoel. Toen daar, nu hier.
Fijn dat je er wat aan gehad hebt, ik kom wel weer met zoiets!
Goed bezig, Eline. Het begin is mij wat te technisch, maar ik kan de conclusies alleen maar onderstrepen. Ze roepen van alles, maar kijken vooraf niet naar de haalbaarheid. Dat is niet alleen bij de FIA aan de orde, maar zie je eigenlijk om je heen heel vaak voorbijkomen. Keep up the good work!
Hoi TH!
Allereerst excuses voor de late reactie, ben een beetje afwezig geweest de laatste tijd, zie ook mijn reactie op DC hierboven. Niettemin heel erg bedankt voor je compliment, ik doe m’n best! Je hebt gelijk trouwens, dit ‘voorrecht’ is niet alleen F1 en/of FIA voorbehouden, hemelfietsen zie je steeds meer. Zorgelijk…
Heel mooi geschreven Eline! Fijn om jou (technische) kennis hier nog te kunnen lezen!
Wat fijn om te zien dat je hier ook bent, Tristan! En wat leuk om te lezen dat je plezier aan mijn columns beleeft en dat je wat ik weet waardeert. Dat wist ik natuurlijk al wel een beetje, van onze mooie gesprekken, je weet wel waar. Jammer dat dat allemaal stuk is gemaakt door één ventje met een egootje en een bevooroordeeld brilletje op, maar er zijn altijd weer mooie nieuwe dingen om te verkennen!
Bedankt voor je reactie, ik wens je een heel fijn weekend en heel veel plezier met die gekkigheid in Las Vegas!
Groetjes, Eline
Jaa heel erg jammer, maar als zij zelf alles beter weten, dan komen zij er ook vanzelf achter dat het hoogmoed, arogantie en oerdom is geweest om zo om te gaan met hun leden. Karma is a…..
Ik heb die gesprekken wel gemist de laatste tijd, niet alleen F1 gerelateerd maar ook over de randzaken. Blij te zien dat jij en MtG hier actief zijn.
De GP van Las Vegas, jij zegt gekkigheid. Geen speld tussen te krijgen, zolang alle lampjes, VIPs en alle andere niet F1 zaken maar leuk op tv te zien zijn. De race komt op plek 8 of 9, ik hoop dat dit van korte duur gaat zijn maar ben bang dat we nog wel een tijdje vast zitten aan deze GP 🙁
Precies, Tristan. En het tekent zich al schrijnend af. Zo nu en dan kijk ik daar nog wel eens, om te zien hoe het ze vergaat na natuurramp Ludo. Die hele community is ingestort. Inhoudelijk helemaal niets meer, wat slap geouwehoer van blijvertjes en trollen. En bijna geen reacties meer op die tabloid bagger van ze. Eigen keuze, als je het zo wil, omdat het egootje van iemand die het roer op onverklaarbare wijze over heeft weten te nemen zwaarder weegt dan het vrije woord, dan ben je reddeloos verloren. Zo simpel is het. Gelukkig was ik al weg omdat ik het al lang en breed voorzag. Wat een hopeloze bende is het in no time geworden.
Die gesprekken waren goud waard, die konden ook over andere zaken gaan dan F1 alleen en ook op dat vlak gedijt een community. Kunnen(/mogen!) praten over wat in de context zomaar ter sprake komt.
Bijvoorbeeld: begint 44 weer over z’n issue met de vermeende discriminatie van zeer specifiek door hem gespecificeerde mensen, dan ben ik er als de kippen bij om over mijn ‘soort’ te beginnen. Waarom niet, mag hij het wel en ik niet? Ik dacht het niet! 😏
Het ís gekkigheid, Tristan. Het is alleen maar van dat nare Amerikaanse plastic theater, wat zij dan show noemen, en o ja, er is ook nog iets van een race met dure autootjes. Ik vind heel dat Amerika iets walgelijks. Maar dan ook werkelijk op alle vlakken. Het is de shitshow van een shitvolk.
Jaa zeker eigen keus! Gooi lekker je eigen glazen in, maar als je je leden zo gaat behandelen moet je niet gaan huilen als het verkeerd afloopt(zoals gebeurt is). Ik kijk daar zelden nog even, maar de sfeer is compleet weg, niet alleen verziekt maar volledig weg.
Ik geef jou groot gelijk dat je dan jouw eigen soort erbij pakt. Wat er daar allemaal gebeurt is(en nog steeds niet recht gezet is) is een…. ik wou zeggen schande, maar dat woord schiet zover te kort. Ik heb er eigenlijk geen goeie woorden voor. Maar als je 1 specifieke kleur hebt dan is het ineens het einde van de wereld, de rest kan/mag/heeft het niet slecht want je voldoet niet aan de regels die door zijzelf zijn gemaakt. 1 grote hypocriete bende. Maar owjeeh als je er wat van zegt, dan komen de woke deugmensen met fakkels achter je aan.
Wat toevallig, ik had shitshow staan maar heb er GP van gemaakt haha en ik ben heel blij dat hier weer wat gesprekken op gang kunnen komen wat op het laatste forum ook direct de kop werd ingedrukt.
Zo is het, Tristan. Laat ze maar lekker hun eigen graf graven omdat het ineens slechts nog om het egootje van één doorgeslagen deugmeneertje lijkt te moeten gaan. En ondertussen publiceren ze hoegenaamd niets meer dat het lezen nog waard is. Wat een stakkertjes…
Natuurlijk doe ik dat. Ik ga niet braaf zitten lezen en aanhoren hoe er een monopolie op discriminatie en een slavernijverleden wordt opgeëist. Wat mijn volk is overkomen overstijgt dat met een factor zoveel. Maar mij hoor je daar proactief niet zomaar over. Ik heb me namelijk wel tot volwaardig onderdeel van de maatschappij gemaakt en klaag niet over achterstelling (omdat daar ook geen sprake van was overigens), voor mij gaan net zo hard alle deuren open als ik daar recht op heb op basis van wat ik bereikt heb, ondanks het feit dat ook ik een ‘rare’ achternaam heb.
“Hoe kan dat toch hè? Het heeft ook een kleurtje, het heeft zwarte ogen en zwart haar, en toch lukt haar wel alles. Dat moet wel aan het systeem liggen toch? Niet aan haar. En al zeker niet aan onszelf…” 😝
Schijt aan die deugmensjes, die veroorzaken dat het allemaal nog voet aan grond krijgt ook. De malloten gaan daardoor alleen maar nog gekker doen en dan krijg je racistisch tuig als Simons en Akwasi op posities waar je ze echt niet kan gebruiken.
Hahaha! Was dat nu grappig toeval, dat jij initieel ook shitshow schreef, of zou dat niet zo heel toevallig zijn omdat dat precies is wat het is? Overigens geen zorgen hoor, hier regeert nog niet het deugmensje. Als je iets een shitshow wil noemen, dan weet ik zeker dat daar niets aan gedaan zal worden. Is immers maar een meninkje.
Dit was waarschijnlijk gelijk mijn laatste voor vanavond, Tristan. Wij gaan zo lekker horizontaal. Ik wil ergens tussen zes en half zeven voor de buis zitten met een uitgebreid ontbijtbuffet voor mijn liefjes, daarvoor moet ik Mae nog optuigen, dus het wordt hoog tijd om de luikjes dicht te doen.
Slaap lekker als je ook gaat en heel veel plezier morgen, wanneer je gaat kijken! 😊
De race viel mij behoorlijk mee achteraf. Heb het niet live gezien maar net even terug gekeken.
Het wel of niet onderdeel willen/kunnen worden van de maatschappij is mijn inziens gewoon een keus. Jij hebt de keus gemaakt om je schouders er onder te zetten en de kansen die er in dit land te pakken zijn, te pakken. Maar er zijn genoeg mensen die liever gaan zitten klagen en lopen af te geven op het land wat ze kansen bied. Liever zielig doen en de slachtofferrol dan kansen pakken, en dan van de hoogste toren schreeuwen dat zij als enigste slachtoffer kunnen zijn van racisme. Zielig, sneu, hypocriet en vooral kansloos
Helemaal mee eens, Tristan. Ik vond de race in LA ronduit spectaculair! Ik heb ervan genoten, zat op het puntje van mijn stoel, hoe vroeg het dan ook was.
Dat is dus precies wat ik bedoelde, het is veelal een keuze of het allemaal wel of niet jouw kant op valt. Ik heb me het apezuur geleerd, op school en tijdens mijn studies. Tja, dan zet je de dingen wel op een helling dat ze jouw kant op vallen. Ga je overal tegenaan lopen trappen en mensen ongegrond voor racist uit lopen maken bijvoorbeeld, dan ontstaat eerder een helling waar je al heel snel af dondert. Zo regelrecht het maatschappelijke putje in. En dan daarin reden zien nog harder om je heen te gaan lopen slaan. Helaas vaker en vaker letterlijk. Zo niet nog erger…
Slachtoffer zijn is in dergelijke gevallen een keuze, geen lot. Als ze dat nou eindelijk eens door zouden krijgen, dan zou het hele probleem geklaard zijn. Maar ja, krijg ze het maar eens aan het hersenloze verstand.
Ook al zouden ze het door krijgen, dan nog gaat het wel een heel lang duren voordat er iets gaat veranderen. Het zit ondertussen zo ingebakken dat geklaag en het blijft inderdaad niet bij slaan. Ik zie her vaak zat in mijn werk, jochies van maximaal 14 jaar die al met messen op zak rond lopen en dan boos worden als je het in beslag neemt. En altijd dat ene kaartje trekken, racisme. Zelfs mijn eigen collega’s met een “kleurtje” worden hiervan beschuldigd… hoe bizar wil je het hebben. Het word tijd dat er minimale straffen komen op misdrijven zodat het tuig(ongeacht kleur) er niet mee weg komen met 40 uur taakstraf of iets dergelijks.