Het verlanglijstje van de FIA

Je zou je bijna af gaan vragen of Sinterklaas voor het eerst echt langs gaat komen, want FIA wenst nogal het een en ander. Naast het nieuwe format voor de PU zijn er namelijk nogal wat meer wensjes, waar we gerust even met een kritisch oog naar mogen kijken. Mijn visie daarop.

Dat verlanglijstje, wat houdt dat dan in?

FIA heeft voor zichzelf dus een grote jutezak vol allerlei lekkers bedacht, en schroomt ook niet die met de wereld te delen. Weliswaar in fragmenten, maar desondanks mogen we er inmiddels van meegenieten en dit is wat erop staat:

Lieve Sint, enzovoort, blablaba, dit is mijn verlanglijstje

1. Nieuw format PU

2. Actieve veiligheidssystemen

3. variabele aerodynamica

4. Een auto die 50 kg. lichter is

Wel mooi om te zien, maar dan rijst de vraag wat die wensen allemaal in gaan houden, we gaan ze een voor een tegen het licht houden.

Nieuw format PU

Wat betreft die nieuwe PU die in 2026 z’n intrede zal doen lijken op het eerste gezicht de veranderingen niet eens zo groot, maar nader beschouwd blijkt niets minder waar. Het gaat in een notendop om overstappen op synthetische brandstof, het schrappen van de MGU-H en meer vermogen voor de MGU-K, maar als je dat beter bekijkt, dan heeft dat veel impact.

Wat die synthetische brandstof betreft weet ik helaas nog niet wat dat in zal gaan houden, maar ervan uitgaande dat het nog steeds ‘gewoon’ benzine zal zijn met dezelfde intrinsieke energie dan hoeft dat geen consequenties te hebben zoals het geval was bij het overstappen op E10. Dat is benzine gemengd met 10% ethanol. Ethanol bevat minder energie per volume-eenheid dan benzine, dus dat kost vermogen. Die nieuwe brandstof moet ik dus even buiten beschouwing laten behalve dat er hoogstwaarschijnlijk geen voordelen uit voort zullen vloeien.

Het vervallen van de MGU-H heeft weldegelijk noemenswaardige en acute consequenties. Deze unit is gemonteerd op de as van de turbo en heeft twee functies.
Als generator levert deze elektrische energie als de verbrandingsmotor vermogen levert en dan middels de uitlaatgassen de turbine van de turbo aandrijft. Die elektrische energie kan enerzijds in de accu opgeslagen worden, anderzijds direct naar de MGU-K worden gevoerd die op dat moment als elektromotor vermogen levert aan de aandrijflijn.
Als elektromotor kan deze echter de as van de turbo op toeren brengen om zo middels het compressorwiel al inlaatlucht te comprimeren, hetgeen voor vermogenstoename van de verbrandingsmotor zorgt, waar het toerental van de verbrandingsmotor daartoe dan nog te laag is.
Dat laatste wordt het turbo-gat genoemd, een typische eigenschap van een conventionele turbomotor. Dat turbo-gat zal dus weer terug gaan komen met het vervallen van de MGU-H, met alle gevolgen van dien. Tevens zal deze de MGU-K niet meer direct voeden dan wel de accu niet meer opladen.

Daarmee ligt er direct een bruggetje naar die MGU-K, waarvan het dus de bedoeling is dat die meer vermogen gaat leveren. Niet alleen dat, de bedoeling is dat het qua power output 50-50 wordt voor elektrisch deel en verbrandingsmotor. Daar ga ik een globaal te nemen rekensommetje bij pakken.
De huidige PU levert grofweg 1000 pk, waarin 160 pk (reglementair bepaald) voor rekening van de MGU-K komt. Oftewel, 840 voor de verbrandingsmotor. Het nieuwe reglement schrijft voor dat het vermogen van de MGU-K stijgt van 120 naar 350 KW, dat is omgerekend van 160 naar 475 pk.
Dit is in het licht van die 50-50 verdeling toch wel een beetje opmerkelijk. Hoe zit het dan met die ruwweg 840 pk die de verbrandingsmotor nu levert? Of is dat misschien waar die synthetische brandstof in beeld komt?

Dan nog een heel ander aspect. Als die MGU-K grofweg driemaal zoveel vermogen moet gaan leveren, dan gaat dat ernstige impact hebben op het formaat en gewicht van het accupakket, tenzij er snel nog even een vederlichte gloednieuwe accu-technologie wordt ontwikkeld. Ik waag daar mijn twijfels bij te hebben eerlijk gezegd.

Actieve veiligheidssystemen

Dit is de volgende wens die inmiddels wereldkundig gemaakt is. Wat deze systemen precies in moeten gaan houden is me nog niet bekend, gekscherend denk ik dan al bijna aan adaptive cruise control en lane assist (handig met track limits, dat dan wel weer), maar wat mij betreft ook niet interessant, ik vind het een onzalig idee.

Wat ik echter wel weet, is dat dergelijke systemen bepaald niet gewichtsloos zullen zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een radar-unit, sensoren, bedrading, een regeleenheid en wat al dies meer zij.
Geen idee waarom, maar ik krijg het gevoel op dit punt al een trend te ontdekken. Daar ga ik nog op terugkomen.

Variabele aerodynamica

Wat men verder ook aan het overwegen is en dus op het wensenlijstje heeft gezet, is een auto die actief van setup kan veranderen. Stel je daarbij voor dat een auto tijdens het rijden verandert, bijvoorbeeld tussen een lang recht stuk (liefst weinig downforce en dus drag) en snelle of iets tragere bochten waarbij veel downforce juist cruciaal is.
Wat ik daarbij als eerste dacht was dat dat weer veel van hetzelfde gaat zijn. Sensoren, actuators (zoals voor het openen van de DRS), servo’s, stappenmotoren, bedrading, wederom een regeleenheid. Oftewel, meer gewicht. Die trend dus.

Een auto die 50 kg. minder weegt

De laatste lekkernij op het lijstje van FIA. En eerlijk gezegd, wat mij betreft gelijk de mooiste wens. Dit zou namelijk de sport direct ten goede komen. Niet voor niets klagen de coureurs steen en been over het gewicht en formaat van de auto’s. Ze zijn te groot en te log. Daar zou je dus zeker wat mee moeten doen, er zelfs juist vol op in gaan zetten. Echter, de strubbelingen waar bijna alle teams mee te kampen hadden om op het minimale gewicht van 798 kg te komen, hoe realistisch is deze wens dan?
Overigens, het is een volstrekt absurd idee om zo’n minimumgewicht te hanteren. Het gewicht van de auto was juist een van de ontwikkelgebieden waarin de teams het verschil in innovatie konden maken. Ook dat is platgeslagen zoals al zo ontzettend veel.

Maar wat als Sinterklaas dit lijstje onder ogen krijgt?

Dit is het grootste zorgpunt! Hoe is het mogelijk dat je 3 wensen formuleert die onherroepelijk tot (substantiële) gewichtstoename zullen leiden om vervolgens schaapachtig te gaan roepen dat er 50 kg van het huidige gewicht af moet? Zelfs als de Sint besluit dat ze voor straf de eerste drie wensjes niet vervuld zullen zien gaan worden, dan is het nog onrealistisch. Als je de auto’s in het licht van die eerste drie wensen ongemoeid zou laten dan is 50 kg nog altijd ruim 6% van de nu geldende 798 kg. Alsof het niets is, daar waar ze voor de nodige dieetkilootjes uit pure wanhoop de lak maar van de auto’s gingen schrapen.

Concluderend

Met alle vormen van op te brengen respect, de toon was er al naar, maar ik vind het een naïef clubje kleuters die maar wat roepen omdat ze iets graag willen zonder na te denken over de haalbaarheid. Eigenlijk doet de strijdigheid in al dit wensdenken mij enorm denken aan die rondom deelname van bepaalde ‘groepen’ aan de sport en hoe daarmee omgesprongen wordt. Daarover op een ander tijdstip meer.

Deel dit artikel

3.3 13 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
36 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
JohannF1
Schrijver
9 maanden geleden

Top artikel Eline. Lang naar uitgekeken toen je het aankondigde en stelt wederom niet teleur. Mooi uiteengezet, en ook goed te lezen en te begrijpen, voor technisch wat minder onderlegde personen, zoals ik. Ik heb nu eindelijk helder in beeld wat ze willen bereiken in 2026 en waarom dat niet met elkaar samen gaat. Wat me vooral tegenstaat is de actieve veiligheid en variabele aerodynamica. Zo kun je met het chassis geen verschil meer maken en gaan we naar het indycar model. Niet des Formule 1 zoiets. Ook ben ik bang dat het resulteert in saaie races en eindeloze drs treinen. En inderdaad: Het lichter maken van de auto, kan niet met alle wensen die ze hebben. De Fia slaat echt een modderfiguur in deze.

JohannF1
Schrijver
9 maanden geleden
Antwoord op  Eline F1

Dat klopt Eline. Ze gaan inderdaad ook nog eens meer standaard onderdelen aanhouden, waardoor er nog minder ontwerpers vrijheid ontstaat. Het is inderdaad een flater, dat het besturend orgaan het zelf niet lijkt te weten. Maar DNA en daarmee toekomst van de sport is de grootste zorg die ik met je deel. Voor mij een pijnlijke en verontrustende vooruitzicht. Zeker omdat het gaat om de sport waar ik mee opgegroeid ben, en waar ik zoveel van hou.

Laatst gewijzigd 9 maanden geleden door JohannF1
JohannF1
Schrijver
9 maanden geleden
Antwoord op  Eline F1

Dat zie ik zeker met lede ogen aan Eline. Het is erg vervelend dat juist hetgeen wat de charme is van de F1, lijkt te gaan verdwijnen. WCC wat ik een prachtig element en typisch F1 vind, wordt dan idd overbodig. Baal ik ontzettend van.

JohannF1
Schrijver
9 maanden geleden
Antwoord op  Eline F1

Sorry had deze gemist Eline. Maar idd. Niet bij stil gestaan! De techniek..jouw ding en eigenlijk al jaar en dag het fundament van de sport😲

JohannF1
Schrijver
8 maanden geleden
Antwoord op  Eline F1

Haha dat klopt. Dat weet ik nog Eline😜. Maar dat dus. Kun jeberbnet zoals jij zegt er een F2 van. F1 zoals het bedoeld is, heeft dan toch 0 waarde over.

Monic 66
Gebruiker
Monic 66
8 maanden geleden
Antwoord op  Eline F1

Als ik het zo lees dan lijkt het erop alsof een paar gasten dit hebben bedacht die niet echt weten waar ze het over hebben. een beetje zoals in de politiek, een leraar die bijvoorbeeld het woonbeleid moet gaan bepalen. Dus wat Max en RB eerder al zeiden is toch niet helemaal onzin.

Douane Declarantje
Gebruiker
Douane Declarantje
9 maanden geleden

Zoals Johan ook al aangaf, een top artikel! Leest fijn weg, en erg duidelijk.
Zelf ben ik niet zo’n schrijver, maar vind dit altijd leuk om te lezen.

Eric
Admin
9 maanden geleden
Antwoord op  Douane Declarantje

Ha Douane declarantje! Eline en Johan zijn daar top in! Als je daarvoor voelt, dan kun je altijd ook wat schrijven, het kan ook een of andere leuke F1-belevenis zijn bijvoorbeeld.

Douane Declarantje
Gebruiker
Douane Declarantje
9 maanden geleden
Antwoord op  Eric

Leuk om te weten Eric! Ik zal dat zeker wel eens doen. Maar dat zal dan wel inderdaad een beleving zijn of iets Ferrari gerelateerd.

Friese Enfant Terrible
Gebruiker
Friese Enfant Terrible
9 maanden geleden

Ook al heb ik bijna dertig jaar mijn handen aan auto’s smerig gemaakt kan ik veel opsteken van de berichten hier van jou en Johan. Nu ik zelf niet meer elke dag met deze materie bezig ben is het toch mooi om dit te lezen van mensen die mij nog veel kunnen bijbrengen. Daarvoor alvast bedankt.

DoubleClutch
Gebruiker
DoubleClutch
8 maanden geleden

@Eline,
Goed artikel, lekker leesbaar en begrijpelijk.
In de politiek zouden ze de uitdrukking “Jip en Janneke-taal” bezigen….. 🤣
Maar zonder dollen, dankjewel voor je heldere uitleg, heel leeraam en interessant 🧐.

TripleHeader
Gebruiker
TripleHeader
8 maanden geleden

Goed bezig, Eline. Het begin is mij wat te technisch, maar ik kan de conclusies alleen maar onderstrepen. Ze roepen van alles, maar kijken vooraf niet naar de haalbaarheid. Dat is niet alleen bij de FIA aan de orde, maar zie je eigenlijk om je heen heel vaak voorbijkomen. Keep up the good work!

Tristan
Gebruiker
Tristan
8 maanden geleden

Heel mooi geschreven Eline! Fijn om jou (technische) kennis hier nog te kunnen lezen!

Tristan
Gebruiker
Tristan
8 maanden geleden
Antwoord op  Eline F1

Jaa heel erg jammer, maar als zij zelf alles beter weten, dan komen zij er ook vanzelf achter dat het hoogmoed, arogantie en oerdom is geweest om zo om te gaan met hun leden. Karma is a…..
Ik heb die gesprekken wel gemist de laatste tijd, niet alleen F1 gerelateerd maar ook over de randzaken. Blij te zien dat jij en MtG hier actief zijn.

De GP van Las Vegas, jij zegt gekkigheid. Geen speld tussen te krijgen, zolang alle lampjes, VIPs en alle andere niet F1 zaken maar leuk op tv te zien zijn. De race komt op plek 8 of 9, ik hoop dat dit van korte duur gaat zijn maar ben bang dat we nog wel een tijdje vast zitten aan deze GP 🙁

Tristan
Gebruiker
Tristan
8 maanden geleden
Antwoord op  Eline F1

Jaa zeker eigen keus! Gooi lekker je eigen glazen in, maar als je je leden zo gaat behandelen moet je niet gaan huilen als het verkeerd afloopt(zoals gebeurt is). Ik kijk daar zelden nog even, maar de sfeer is compleet weg, niet alleen verziekt maar volledig weg.

Ik geef jou groot gelijk dat je dan jouw eigen soort erbij pakt. Wat er daar allemaal gebeurt is(en nog steeds niet recht gezet is) is een…. ik wou zeggen schande, maar dat woord schiet zover te kort. Ik heb er eigenlijk geen goeie woorden voor. Maar als je 1 specifieke kleur hebt dan is het ineens het einde van de wereld, de rest kan/mag/heeft het niet slecht want je voldoet niet aan de regels die door zijzelf zijn gemaakt. 1 grote hypocriete bende. Maar owjeeh als je er wat van zegt, dan komen de woke deugmensen met fakkels achter je aan.

Wat toevallig, ik had shitshow staan maar heb er GP van gemaakt haha en ik ben heel blij dat hier weer wat gesprekken op gang kunnen komen wat op het laatste forum ook direct de kop werd ingedrukt.

Tristan
Gebruiker
Tristan
8 maanden geleden
Antwoord op  Eline F1

De race viel mij behoorlijk mee achteraf. Heb het niet live gezien maar net even terug gekeken.

Het wel of niet onderdeel willen/kunnen worden van de maatschappij is mijn inziens gewoon een keus. Jij hebt de keus gemaakt om je schouders er onder te zetten en de kansen die er in dit land te pakken zijn, te pakken. Maar er zijn genoeg mensen die liever gaan zitten klagen en lopen af te geven op het land wat ze kansen bied. Liever zielig doen en de slachtofferrol dan kansen pakken, en dan van de hoogste toren schreeuwen dat zij als enigste slachtoffer kunnen zijn van racisme. Zielig, sneu, hypocriet en vooral kansloos

Tristan
Gebruiker
Tristan
8 maanden geleden
Antwoord op  Eline F1

Ook al zouden ze het door krijgen, dan nog gaat het wel een heel lang duren voordat er iets gaat veranderen. Het zit ondertussen zo ingebakken dat geklaag en het blijft inderdaad niet bij slaan. Ik zie her vaak zat in mijn werk, jochies van maximaal 14 jaar die al met messen op zak rond lopen en dan boos worden als je het in beslag neemt. En altijd dat ene kaartje trekken, racisme. Zelfs mijn eigen collega’s met een “kleurtje” worden hiervan beschuldigd… hoe bizar wil je het hebben. Het word tijd dat er minimale straffen komen op misdrijven zodat het tuig(ongeacht kleur) er niet mee weg komen met 40 uur taakstraf of iets dergelijks.

Tristan
Gebruiker
Tristan
7 maanden geleden
Antwoord op  Eline F1

Als ze het al door hebben maar ervoor kiezen om niet te veranderen omwille van “cultuur” dan kunnen ze wat mij betreft een enkeltje terug naar het land waarmee zij zich identificeren krijgen. Want alles is zo slecht hier in dit land. Maar dat willen ze natuurlijk niet, stelletje profiteurs. Handje ophouden en als er iemand langs komt die er iets van zegt, dan word dat opgehouden handje binnen een seconde een gebalde vuist. Ik moet ook gewoon werken voor mijn geld, ik moet dit en ik moet dat. En als je dan een bepaalde slachtofferrol aanneemt, dan krijg je ineens van alles.

Even een voorbeeld vanuit mijn werk : 2 asielzoekers op zo’n achterlijke fat bike die reden irritant langs mensen over de stoep en waar mensen stonden te wachten. Een oudere man van 64 zegt hier iets van en krijgt gelijk een harde duw waardoor hij op zijn achterhoofd valt. Dik een week in coma gelegen en uiteindelijk, helaas, overleden. Alleen omdat hij er iets van zei. Hoe bizar wil je het hebben. Natuurlijk is dit ook een product van jarenlang kansloos beleid geweest, maar het zegt genoeg over de mensen die hier heen komen.

Ik drink zelf ook niet, maar soms zou je er spontaan van aan de fles raken. Het land word kapot gemaakt en er word ze geen strobreed in de weg gelegd.

Tristan
Gebruiker
Tristan
7 maanden geleden
Antwoord op  Eline F1

Nou, officieel had je misschien wel liever op de great plains gezeten, als er niet van die “wereldverbeteraars” langs waren gekomen om jullie weg te jagen. Dat is waar jou oorsprong ligt en waar je (terecht) trots op bent. Daarnaast hoor je officieel hier, jij hebt alles zelf gecreeerd, ben niet in een slachterrol gaan zitten maar jij hebt je schouders eronder gezet. En ook daar kan je terecht trots op zijn. Maar, zoals jij ook al zegt, je moet zelf willen! Daar begint alles mee.

Helaas gebeurt het dagelijks op meerdere plekken dat er onderontwikkeld geweld(mooi gezegd!!) Te zien is. Het enige wat zulke mensen spreken en begrijpen. Maar als je dan dezelfde taal gaan spreken, dan zijn ze ineens zielig. En dit zeg ik niet als medeburger maar uit mijn werk. Ik moet mij aan tig regeltjes houden, als ik geweld gebruik dan zus en zo, dit je moet je zo vastleggen en bij hem of haar melden, wat heb je gedaan, wat heb je daarvoor gebruikt etc etc etc. Ik zit na 4 uur nog te tikken en de verdachte staat met een uur weer buiten… ja koekoek, ben gekke henkie niet.

Als je nog aan borstvoeding doet, en druk met een 2e dan zou ik de alcohol maar laten staan ja. Hoe langer je wacht, hoe lekkerder die word 😉 ik heb al 4 of 5 jaar geen druppel gedronken, kan je nagaan hoe goed die gaat smaken haha

Tristan
Gebruiker
Tristan
7 maanden geleden
Antwoord op  Eline F1

Ik vind het leuk om te lezen dat je zo’n positieve ervaring hebt gehad daar! Hoe je het wendt of keert, het is en blijft jou oorsprong. Door jou ben ik mij meer gaan verdiepen in die kant van de geschiedenis en het is met geen woorden te beschrijven wat er door ons allemaal is aangericht daar. Ik persoonlijk had liever daarvoor excusses gemaakt dan voor het slavernijverleden. Dat verhaal met die baby’s heb ik gelezen en probeer ik gelijk weer te vergeten, niet om het te ontkennen maar omdat ik, sinds de geboorte van mijn 1e zoon(en 2e onderweg), ik merk dat ik slecht nieuws over (kleine) kinderen niet meer tot mij kan nemen en objectief te blijven. Het raakt mij diep om zulke dingen te lezen. Het verdriet wat er onder jou en al je voorouders geleefd heeft moet ondragelijk geweest zijn.

Ik zit niet (meer) bij de politie, in het verleden wel militaite politie geweest maar nu even een trede lager in het veiligheidswezen. Ook vanwege het gezin wat verwacht dat ik na het werk gewoon weer veilig thuis kom(wil ik zelfs overigens ook heel graag). Ik werk nu als BOA in het openbaar vervoer. Niet dat het hier veiliger is dan bijvoorbeeld politie, alleen heb ik de luxe om weg te rennen indien het uit te hand loopt. En dat is iets wat ik persoonlijk wel erg fijn vind.

Jaa die katers herkennen wij allemaal haha op de avond zelf kan je de wereld aan, en de volgende ochtend ben je overreden door een goederen trein. Wat kan een mens zich ellendig voelen haha

Ik vind het fijn deze gesprekken weer met je te kunnen hebben Eline! Jij ook een fijne avond/nacht nog!

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto