Na de tegenvallende sprint-shootout gisteren, waardoor Max van 4 startte in de sprint, toonde hij vandaag aan, dat niemand hem nog kan benaderen. Het leek even alsof Hamilton en Alonso ook een goede snelheid hadden, maar Max kon na wat uitproberen de RB20 optimaal gebruiken en sloef een gat in de sprint, dat in een race al groot te noemen is, laat staan 10 rondjes in een sprint…
Zoals we Max kennen, maakt het ook niets uit dat hij er even voor moet vechten of dat hij 2 wereldkampioenen voor bij moet. Hij krijgt de auto goed, rijdt binnen de drs van Alonso en kan er dan makkelijk langs. Voor wie dacht dat Hamilton dan nog weerstand zou bieden, die had het mis. De achterstand van 1,6 seconden werd door Hamilton zelf direct tenietgedaan, toen hij zich verremde en Max direct binnen zijn drs liet.
Het gevecht tussen de Ferraris en tussen Sainz en Alonso was mooi. Perez profiteerde (want hij leek niet op eigen kracht Sainz voorbij te kunnen) en Leclerc leek tamelijk kwaad over de actie van Sainz door hem naar buiten te duwen. De stewards vonden er niets van, van een andere actie van Alonso wel, tegen Sainz. Het lijkt alsof het “let them race” soms weer wat wordt verlaten. Helaas.
Na wat Max had gevonden in de sprint verliep de kwalificatie ook heel gemakkelijk. Zelden was het zo duidelijk dat anderen voor P2 meededen. Na de eerste ronde in Q3 was dat al zo, al kwam Perez uiteindelijk wel weer dichterbij.
“Massive shock” (voor de Engelse fans dan) dat Hamilton er niet in slaagde naar Q2 te komen. Gewoon een foutje en waarschijnlijk niet geweldig op dreef nadat hij in de sprint alweer eens Max had moeten laten voorgaan. In de sprint waren volgens hem de Red Bulls sneller en niet Max en in de kwalificatie had hij een heel andere setup gekozen als Russell. Wel opvallend is dat als Hamilton niet presteer, dat Russel dan vrijwel altijd wèl goed presteert. Zou dat MB ook opvallen?
Even een vraagje: Hoe lang gaat de Gazzetta dello Sport volgend jaar ook geloven in al die excuses?
Mooi artikel Eric.
Ik heb een vraag dienen bewust op een ander forum niet gesteld heb, maar hier wel wil vragen daar men hier meer expertise heeft en normaal kunnen antwoorden.
Bij de start van de sprintrace bij bocht 1 zie ik Hamilton weider de bocht uitkomen veel meer dan normaal is en snap ik wel daar de volgende knik naar links gaat en je wilt de ander de ruimte niet geven.
Nu zag ik op de onboard camera Hamilton 2 x in bocht 1 naar links sturen en naar mijn mening voor de tweede keer meer dan de eerste en zodoende moest de McClaren uitwijken en met als gevolg positie verlies.
Ik vind dit een actie die neigt naar expres gedaan te hebben.
Hoe kijken jullie hier tegen aan?
Ik ben het met je eens Denise. Ik zag er in eerste instantie geen kwaad in en dacht dat Norris te veel risico nam. Maar later bleek dat het daar prima kon (een inhaalactie). Het viel me inderdaad ook op dat er sprake was van een tweede beweging, waardoor Norris uit moest wijken en wijd ging. Deels wel een bewuste. Natuurlijk had Norris zichzelf minder moeten laten piepelen, maar dat had dan voor beide met alle gevolgen van dien kunnen zijn.
Opmerkelijk dat ze er niet naar hebben gekeken inderdaad. Zeker als je ziet waar Alonso 3 strafpunten voor krijgt.
Hoi Denise,
Denk dat je gelijk hebt vwb opzet van Hamilton maar die had daar dan ook vervolgens het geluk dat Norris op een slecht stuk van het circuit kwam met minder grip. Eigenlijk was inhalen buitenom daar niet goed mogelijk, zeker niet in de eerste ronde.
Hamilton was in het verleden beter in het verbergen van zijn opzet…
Mooie artikel Eric,
Het was inderdaad een heerlijk weekend. Misschien wel één van de makkelijkste ooit. Sprintrace was al uiterst dominant en de hoofdrace was zowaar nog veel beter. Dat Alonso een straf kreeg, ging inderdaad weer eens nergens over. Schijnbaar mag er inderdaad niks meer. Ik weet trouwens niet of het zo was dat Perez niet op eigen kracht voorbij Sainz kon. Ik denk met name dat Sainz constant door de DRS en slipstream van Alonso gered werd in de sprintrace.
Wat Hamilton betreft. Dat was dramatisch inderdaad, en ik vermoed dat Gazetta er wat minder geduld mee zal hebben, dan de Britse pers nu heeft. Het valt inderdaad op dat in zijn mindere weekenden, Russel het een stuk beter doet. Echter valt het ook op dat hij telkens de setup (door hemzelf gekozen) de schuld geeft. Dit terwijl steeds meer geluiden opgaan dat hij dit als excuus gebruikt en Russel en hij dezelfde setup hebben. Dus ook na de verandering tov de sprint. Het komt natuurlijk niet in de buurt van zijn P2 in de sprintrace, maar vermoedelijk werd hij daar ook alleen tweede door het gevecht wat achter hem plaats vond. Net zoals dat het eronder zetten van nieuwe banden (laatste 5 minuten shoot out), met meer banden spanning hem hielp aan een betere kwalificatie op de vrijdag.
Hij moest zondag ook gigantisch veel toegeven op Verstappen. Qua gemiddelde racepace was hij de 13e coureur die dag en verloor die gemiddeld 2,2 seconde per ronde op Max. Zijn achterstand op Max in de eerste 21 ronde voor de VSC was 47,5 seconde. In de 24 ronde na de SC was dit 58 seconde. Zonder SC was hij in ronde 40 op een ronde gezet.