Nu Liam Lawson in zijn eerste twee weekenden bij Red Bull nog niet bepaald indrukwekkend aan het presteren is, zien we de bekende kop: “De Red Bull is voor Verstappen gebouwd” alweer voorbij komen. De enige uitleg van de situatie binnen het team dat de Britse media wil geloven.
Maar als je er beter over nadenkt en naar het gehele plaatje kijkt, klopt dat toch niet.
Zou die Red Bull dan echt volledig naar Max zijn wens ontwikkeld zijn? Of begrijpt hij de auto gewoon beter en kan hij deze hierop afstellen waardoor hij er elk weekend meer dan het maximale uit kan halen?
We kennen Verstappen allemaal als de jongen die nergens wat om geeft, maar tegelijkertijd werkt hij achter de schermen harder dan wie dan ook en heeft hij razendsnel door wat er met de auto misgaat, waar dat aan ligt en hoe hij zich daar aan moet aanpassen.
We zagen hoe hij dat in 2015 als 17 jarige bij Toro Rosso al deed, briljante feedback waardoor het gat met Carlos Sainz steeds groter werd en hij twee keer 4e wist te eindigen. En ook het begin van 2016 waar hij de eerste 4 races in de Toro Rosso echt formidabel was, dat is allemaal te danken aan zijn gevoel voor en kennis van de auto.
En hetzelfde zagen we met hem tegen Daniel Ricciardo bij Red Bull, Ricciardo was natuurlijk de ervaren coureur die de auto al kende van 2014 en 2015. maar niet alleen zat Max meteen in de buurt, hij begreep aan het einde van dat eerste seizoen bij Red Bull de auto al beter, waar Ricciardo samen met Kvyat echt aan het prutsen waren en niet wisten waar ze moesten zoeken, had Verstappen de Red Bull binnen zijn eerste seizoen omgedraaid, het team had nu een coureur die met de problemen van de Red Bull om kon gaan en kreeg tegelijkertijd concretere feedback.
Je zag dan ook het gat met Verstappen tegenover Ricciardo steeds groter worden. Niet omdat de upgrades steeds meer naar Max zijn voorkeur ontworpen werden, ten opzichte van Ricciardo, maar omdat Max het gewoon beter aanvoelde en de auto beter af wist te stellen om zo om de problemen heen te rijden. En wanneer het team dan met updates kwam om de auto nog meer downforce te geven, of nog efficiënter te maken, had Max die nieuwe karakteristieken binnen de eerste vrije training al helemaal door, waar Ricciardo of elke andere coureur er na de kwalificatie nog niet achter was.
Daarom is het zo lastig om in het tweede stoeltje naast Verstappen in te stappen. De algemeen bekende vrij excentrieke, lastige auto’s van Red Bull die elk seizoen weer andere problemen lijken te hebben, zijn gewoon voor wie dan ook onmogelijk om goed in te presteren als je niet Max Verstappen heet. Hij kan daar als enige omheen rijden, en de benodigde oplossingen voor vinden.
Dat is het verschil wat Max maakt, voor welk team hij ook rijdt. Dat is zijn kracht, hij heeft de auto zo snel door, en weet zich er niet alleen op aan te passen, hij weet hem ook zo af te stellen dat ze er meer dan het maximale uit kunnen halen. Dit heeft hij dan ook bijvoorbeeld al in de GT3 laten zien met Thierry Vermeulen, waar de auto haast dubbel zo snel de bochten door kon alleen omdat hij daarvoor een paar rondjes had gereden.
Heel mooi artikel en mooi onderbouwt Nick. Ben het volledig met je eens. De auto is geen makkelijke en wordt wellicht wel aan de hand van feedback van Max ontwikkelt maar dit is omdat Max zich al bewezen heeft en omdat het de auto sneller maakt. De RB21 is zeker niet de favoriete auto van Max. Maar zoals jij al terecht zegt, is het Max die als geen ander aanvoelt wat er moet gebeuren en hoe hij deze moet begrijpen en er alsnog het maximale uit kan halen. Iets wat voor zijn teamgenoten een stuk lastiger is en al helemaal gezien ze met dezelfde afstelling nooit even snel zullen zijn. Ik zeg dan ook dat ze Lawson tijd moeten geven en druk van hem weg moeten nemen. Ze hebben hem voor de leeuwen gegooid en dat verdient tijd vind ik.