Eerste indrukken Formule 1 GP Australië

© Red Bull Content Pool

Even een korte eerste recap van de eerste race van dit seizoen, nu het allemaal nog vers is. Terwijl de reacties van de blije en minder blije coureurs binnendruppelen, kunnen we wel stellen dat het zonder Max toch wel een veel minder spannende race zou zijn geworden. En zonder zijn druk had Piastri ook niet zo geforceerd zijn positie hoeven houden, waardoor hij juist op het gras terechtkwam.

Nota bene nog een spannende eindstrijd, natuurlijk alleen door de regen, de safety-cars en de vele pits-stops, maar zoals Max ook al zei, het is op dit circuit toch al niet gemakkelijk om in te halen, laat staan dat er ook nog maar één droge lijn is. Maar, Max heeft alweer laten zien dat hij niet “tevreden met 18 punten” naar de finish rijdt, maar altijd blijft vechten.

Vandaag dus nog damage limitation aan zijn kant en dat kan van Lawson niet gezegd worden. Een ongeluk zat in een heel klein hoekje en hij was niet de enige rookie die dat overkwam, maar bij Red Bull kunnen ze niet tevreden zijn.

Mercedes erg tevreden, met Russell op het podium en Antonelli naar de 5e plaats. Russell zie net op Sky dat hij blij was dat hij de auto heel thuis had gebracht. Dat zegt al wel weer genoeg eigenlijk.

Ferrari heeft het hele weekend teleurgesteld. Niet alleen in de snelheid, maar ook in zaken die je kunt voorbereiden. De communicatie tussen coureur en engineer, dat is iets waar je niet na de eerste race hoeft achter te komen, hoeveel je wanneer zegt. Misschien is het een verbetering ten opzichte van dat ze elk radiocontact met “Question…” beginnen, maar om Leclerc te zeggen dat hij zijn linkervoorband moet koelen is toch echt wel overdreven!

Williams als laatste team te bespreken, want die staan er goed bij en leuk dat het dan zo’n wending neemt, dat juist Albon 4e wordt en dat niet de nieuweling Sainz daar meteen alle publiciteit pakt. Erg raar hoe hij geprezen wordt door Vowles, zelfs nog over hoe goed Sainz aan de pitmuur is en ook hoezeer ze zochten naar de plotseling powersurge, waardoor Sainz dan de auto zou hebben verloren. Niet nodig!

Graag meer in de reacties heren!

En dan laat ik de uitgebreide, onderbouwde analyse aan Johan over!

 

Deel dit artikel

5 2 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
4 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
JohannF1
Schrijver
2 maanden geleden

Top Eric, Heel mooi geschreven en leuk stukje om te lezen. Zo, heb ik het grotendeels ook ervaren vanochtend. De variabelen maakten van wat normaal 1 van de saaiste races is, een hele leuke deze keer. Van Russel is inderdaad veelzeggend. Dat Mclaren sneller is, of in ieder geval het bandenslijtage het beste beheerst in Melbourne is ook duidelijk. Laten we de manier waarop dit eventueel is achterwege, maar zoals Horner zei, is het opmerkelijk. Verder inderdaad ook best wel geschrokken van de pace van Mercedes en vooral Ferrari. Zo erg had ik het niet verwacht. En dan hebben Williams en Rac8ng Bulls mij weer positief weten te verrassen. Dat was echt leuk en een mega prestatie van Albon. Benieuwd wat volgt. Ik probeer vanavond met mijn uitgebreide analyse te komen Eric.

JohannF1
Schrijver
2 maanden geleden
Antwoord op  Eric

Klopt Eric. Van Hamilton kan die niet veel leren op dit moment en Leclerc hem vandaag toch ook weer de baas. Bij Ferrari zijn ze erg druk geweest met de hype omtrent de persoon Hamilton. Alle tijd en moeite er in gestopt en alles perfect tot in de puntjes voorbereid. Ze zijn alleen vergeten een goede auto te bouwen. Dit leek wel een afraffelwerkje.

trackback

[…] Na een mooi verslag van Eric, hervat ik graag met een terugblik en analyse op de race. Een mooie eerste race was het en voor de verandering, stelde Melbourne een keer niet teleur. Geen minuut ging voorbij of er vond alweer een crash, of andere wending plaats, wat je op het puntje van je stoel hield. Het was zo goed, dat ik zelfs te doen heb met degene die dit niet live hebben kunnen aanschouwen of het hebben moeten doen met slechts een samenvatting achteraf. Iets wat de lading nooit zou dekken en al helemaal niet qua spanning en beleving. Laten we op de race ingaan. En ook kijken wat we nu wijzer zijn geworden na 1 race. […]

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto