Willekeur en fiasco bij de stewards

© Red Bull Content Pool

Afgelopen weekend was het weer zover. De nodige onbegrijpelijke en inconsistente beslissingen van de stewards, kwamen weer voorbij. Niet alleen valt er geen lijn in te ontdekken. Ook wordt er steeds vaker een bepaalde willekeur merkbaar, waar men er met name op uit lijkt te zijn, bepaalde teams te matsen en andere teams weer in het diepe te laten zwemmen. Dat Mercedes de afgelopen jaren vaak met wat dubieuze beslissingen leek weg te komen, was al bekend. Maar ook Ferrari lijkt sinds dit jaar, steeds vaker het voordeel van de twijfel te krijgen. Het enige waar dit plotselinge (en teruggekeerde) voortrekkerij van Ferrari mee gepaard lijkt te gaan, is de naderende transfer van Lewis Hamilton. En Red Bull? Dat is 1 van de teams die in het diepe mag zwemmen. Zelfs als hun auto door toedoen van een ander (een toch wel waanzinnig domme actie), volledig in de prak wordt gereden.

Ferrari

Laten we beginnen met hoe Ferrari een aantal keer wegkwam dit weekend. Nadat al eerder subtiebel werd omgesprongen met de reglementen in China, om Sainz niet van de kwalificatie te diskwalificeren, was het afgelopen weekend weer raak. Zaterdag moest Sainz zich na de kwalificatie melden bij de Stewards. Dit wegens het in de weg zitten van Albon (toen hij zijn snelle ronde reed). De stewards besloten hem echter niet te straffen. De reden? Namelijk dat Sainz zodra hij kon van de racelijn afging. Dat hij enige tijd, Albon in de weg heeft gezeten doet er dan niet aan toe. Maar beste stewards: Waarom werd hier dan vorige week geen rekening mee gehouden bij Piastri, toen een zelfde incident hem 3 plekken gridstraf opleverde en een podiumplek kostte? Of bijvoorbeeld bij Leclerc in Monaco vorig jaar? En zo kunnen we ze wel even allemaal langs.

Dat was dus al 1 situatie waarin Sainz zijn 3e plek kon behouden. Maar de privileges voor Ferrari zaten er nog niet op voor het weekend. Ook zondag werd er weer een cadeau uitgedeeld. Sainz ging wegens een lekke band wijd en kwam helemaal achteraan terecht. Helaas voor Sainz was er al een sector meting geweest bij het vallen van de rode vlag. Dat houdt in dat de meting op dat moment de volgorde is. Pech voor Sainz, iedereen daarachter wint een plek en Leclerc moet in zijn eentje gaan opboksen tegen 2 Mclarens. Echter vonden de stewards dat iedereen voorbij de sector meting moet zijn geweest om dit te laten gelden. Dat is natuurlijk onzin. In Silverstone kwam Sainz er ook al mee weg, terwijl er een mini sector meting was geweest (wat ook geteld mag worden). En als dat zo is, waarom moest Verstappen dan 2 plekken afstaan bij de herstart van Jeddah? Toen was er zelfs nog geen 1 coureur de eerste sector voorbij, op het moment van het vallen van de rode vlag. Maar toen Verstappen voorop lag gold die regel blijkbaar opeens niet en moest hij 2 plekken afstaan, zonder er feitelijk ooit 1 verloren te hebben voor de rode vlag. Dit neigt gewoon naar niets minder dan willekeur en het voortrekken van bepaalde favorieten bij de fia en stewards. Het is dan ook gek dat teams als Red Bull en Mclaren (die er in deze momenten nadeel van ondervinden) dit accepteren en het niet aankaarten.

Red Bull en Aston Martin

Dan Red Bull en Aston Martin. Het lijkt er toch echt op dat wanneer het Red Bull en Aston Martin betreft, die slachtoffer worden van onacceptabel en gevaarlijk rijgedrag en de regels opeens minder zwaar meewegen dan dat ze gebruikelijk doen. Dan kan er opeens over het hart worden gestreken bij de stewards en hoor je heel snel termen als “race incident” en “lap 1 incident”. Hoe erg de situatie en hoe duidelijk de fout van een ander is, lijkt dan niet zo belangrijk te zijn. Zolang ze maar niet hun favoriet hoeven te straffen en bepaalde teams in het gelijk moeten stellen. Na een aantal belachelijke straffen van Alonso in Australië en China, zou je denken dat Hamilton ook een straf zou krijgen na het bowlen tijdens de sprintrace in Miami. Maar blijkbaar was het voor hem toegestaan om een volslagen onzinnige divebomb te doen in bocht 1 en 3 man te elimineren. Dat daar 2 Aston Martin coureurs bij zaten, kwam helemaal goed uit. Geen wonder dat Alonso het heeft over voortrekken van Britse coureurs.

We blijven deels in Miami, nu we het over Red Bull gaan hebben. Dezelfde race dat Hamilton ermee wegkwam, kwam hij een aantal keer Kevin Magnussen tegen. Laten we in eerste plaats benoemen dat Hamilton daar niet had mogen zijn. Zijn drive trough penalty voor te hard rijden door de pitstraat kreeg die namelijk pas overhandigd na de race. Dit terwijl het niet zo moeilijk was deze gelijk uit te delen, want het was gelijk duidelijk dat hij er te hard reed en met hoeveel. Was de straf gelijk uitgedeeld zoals het hoort, dan reed hij achteraan en was hij Magnussen ook nooit tegen gekomen. Magnussen verdedigde vervolgens vrij fel en ging hiervoor een aantal keer buiten het boekje. Hamilton wijd laten lopen en wat tikjes tegen de sidepod kwam er allemaal bij kijken. Natuurlijk was hierna bij de hele paddock de wereld te klein, er werd zelfs door teambazen en coureurs gezegd dat Magnussen beter thuis kon blijven. Dit en een incident met Sargeant tijdens de hoofdrace, leverde Magnussen een waslijst aan strafpunten op dat weekend.

Hoe anders was dit in Monaco afgelopen weekend, toen Magnussen een Red Bull torpedeerde en Total loss reed (toch een stuk erger dan het gebeuren met Hamilton). Perez kijkt notabene 4 keer in de spiegel voor hij naar rechts beweegt, en nog besluit Magnussen zich er in een onmogelijke positie tussen te wringen. Gevolg is dat hij het chassis van Perez volledig aan gord rijdt en daarbij ook nog eens zichzelf en zijn teamgenoot elimineert. Hij mag zelfs van geluk spreken dat Perez heelhuids uitstapt. Een enorme puinhoop op de baan en omzeep geholpen race tot gevolg (rode vlag en geen pitstops meer). Het was alleen nog maar de vraag hoeveel strafpunten Magnussen deze keer zou ontvangen, maar 1 ding was zeker: Voor Canada zou hij geschorst zijn. Echter deed Magnussen of zijn neus bloedt. En dat is nog niet eens zo gek, want dat hebben we vaker gezien bij bepaalde coureurs. Echter kwamen de stewards vlak daarna met de melding: No further investigation necessary. Dat is absoluut waanzin ten top, een beschamende en tenenkrommende beslissing. Zo te zien is er een vrijbrief om een Red Bull of Aston Martin bolide uit de race te kegelen. Dit is gewoon een circus act van de stewards. Belachelijk!

Conclusie

Ik kan eigenlijk alleen maar concluderen dat hier sprake is van corruptie en complete willekeur. Ook is er dus sprake van een voorkeurs behandeling naar bepaalde teams, en deze lijkt met name gebaseerd te zijn op 1 coureur. Het wordt alsmaar duidelijker en dit brengt de sport in een enorme diskrediet. Persoonlijk vind ik dit erg kwalijk en nog zwakker van het merendeel van de teams dat ze dit laten gebeuren. Elkaar een hand boven het hoofd houden om zo een nog groter slaatje te kunnen slaan uit een nieuwe concorde agreement, lijkt belangrijker te zijn dan consistentie en integriteit in de sport (ze zeiden nochtan, dat ze dit hoog in het vaandel hadden zitten). Zelfs als het ten koste van hun eigen teams gaat. Dit is mijn mening en wat ik van dit gebeuren maak. Wat vinden jullie? Laat het weten in de comments.

Deel dit artikel

3.7 6 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
1 Comment
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Tristan
Gebruiker
Tristan
4 dagen geleden

Helaas is dit al jaren aan de gang. In 2021 deden ze niet eens hun best om dit verbergen, iedereen kon het zien maar niemand kan ingrijpen. En dit is slechts 1 voorbeeld uit een lange rij van gebeurtenissen. Weet niet meer hoe of wat precies maar als er een steward zelfstandig naar een team stapt dat ze in protest moeten gaan dan ben je stadium “partijdigheid” wel voorbij in mijn ogen.

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto