Seizoens voorspellingen deel 1: Pre testdagen

© Red Bull Content Pool

De testdagen staan alweer voor de deur en over iets minder dan een week (26 februari), gaan ze alweer van start. Hoewel de testdagen meer duidelijkheid over de verhoudingen zullen bieden, wil ik alvast enkele voorspellingen aan gaan. Ik kom hier op terug met een grondige analyse en een eventueel herziene voorspelling na de testdagen. Wat mij vooral de neiging geeft om nu al voorspellingen te doen, is omdat ik het idee krijg dat we onjuist en met name op basis van utopie en een hype, bewust onjuist geïnformeerd worden.

Dit allemaal om de hype omtrent de inmiddels 40 jarige Lewis Hamilton in leven te houden. Alle zogenaamde kenners en analisten doen er vrolijk aan mee, maar zullen straks net zo hard weer doen of hun neus bloedt en of ze het nooit gezegd hebben. Ondertussen hebben we wel weer het gebruikelijke probleem dat fans warm worden gemaakt met hoop, gebaseerd op basis van utopie en onwaarheden. Zij zullen straks weer boos en teleurgesteld zijn, wanneer anders blijkt. Wel naïef maar ook kwalijk. We hebben bij Max Verstappen kunnen zien hoeveel afgunst en zelfs haat het creëert wanneer hij ondanks de door media opgebouwde hype, toch weer dominant bleek te zijn.

Laten we eens vooruitblikken met de daadwerkelijke info die we hebben, het daadwerkelijke verhaal van afgelopen seizoen en aankomende veranderingen waar al iets bekend van is. Aan de hand daarvan probeer ik een eerste op feiten gebaseerde voorspelling te doen. Hetgeen waar alle fans recht op hebben.

Seizoen 2024

Het seizoen 2024 was er één van uitersten. Daar waar Red Bull zo dominant begon, was het de voorsprong na het vertrek van Newey, vrijwel direct kwijt. Dit na een flinke opmars van Mclaren in Miami. Mclaren bleef vrijwel het gehele seizoen vanaf dat moment de snelste. Vaak met afstand en dat leverde ze ook de constructeurs titel op. Dit terwijl Mclaren het seizoen nog als het derde team begon, achter Red Bull en de toenmalige nummer 2 Ferrari (eerste 5 races). Na Miami was het Vaak Mclaren, gevolgd door Red Bull. Ferrari wist zo nu en dan zich ook in de strijd te mengen. Al waren dit specifieke races, zoals Monaco en Monza met een 1 stop strategie. Ook kwam Mercedes vlak voor de zomerstop nog even boven water drijven. Echter kwam hier vanaf Zandvoort een einde aan toen de TD tegen asymmetrisch remmen van kracht werd.

Ferrari had in oktober een tijdelijke opleving waarin ze in 2 races het snelste team leken te zijn en een indrukwekkende racepace lieten zien (Austin en Mexico). Echter kwam ook hier heel abrupt een einde aan, nadat wederom een TD van kracht werd. Ditmaal een TD wat teams niet langer toestond met bescherming voor de vloerplaten te rijden. Een truc gebruikt door Ferrari en Mercedes om zo minder slijtage aan het skidblock te hebben en zo de rijhoogte lager dan normaal af te stellen. Iets wat overduidelijk enorm veel tijdwinst, balans en een goede banden management oplevert. Hetgeen wat de tijdelijke opleving van Ferrari verklaart.

Dan was er nog Red Bull, wat zich na lang aanmodderen eindelijk richting eind seizoen weer een beetje in de strijd leek te mengen. In Monza werd eindelijk gevonden wat het probleem in de balans was. Echter konden ze dit wegens de budgetcap in 2024 enkel nog deels oplossen, waardoor de definitieve oplossing dit jaar zal volgen. Het deels oplossen had wel effect. In Austin was er al de pole en sprintrace overwinning. Echter ging her afstellen van de auto voor de hoofdrace wat minder. Echter in Brazilië leken ze de sweetspot gevonden te hebben. Het tempo van Verstappen was het hele weekend indrukwekkend. Zowel in de sprint als hoofdrace. Ook in Qatar kon Red Bull Mclaren het hoofd bieden en verslaan en ook in het uitzonderlijke weekend van Las Vegas bleven ze Mclaren voor. Enkel in Abu Dhabi ging het mis. Al elimineerde Verstappen zich al in bocht 1 door het moment met Piastri. En leek een wijziging de dag ervoor, vlak voor de laatste run in de kwalificatie verkeerd uit te pakken. Verstappen die de gehele kwalificatie de snelste was, ging dat moment plots een stuk trager.

Conclusie is dat Mclaren eind 2024 nog altijd iets sneller was, gevolgd door Red Bull en dan pas Ferrari. Laten we eens de  waarschijnlijke top 3 teams onder de loep nemen.

Mclaren

Het staat buiten kijf dat Mclaren een goede kans maakt om met de snelste auto aan het seizoen te beginnen. Zeker als ze de lijn van vorig jaar doortrekken. Ook hun langere ervaring met de flexiwing kan ze helpen aan het begin van het seizoen. En met een ijzersterke rijdersduo, verwacht ik zeker dat ze met 2 coureurs in de top 3 van de stand vertegenwoordigd zullen zijn, en vrij snel een groot gat zullen slaan in het constructeurs kampioen. Zeker nu Piastri voor zijn derde jaar gaat en nu zijn ervaring doorslag kan gaan geven. Wees dan ook niet verbaasd als je de eerste races vaak een dubbelzege of dubbele podium voor Mclaren gaat zien. Wel denk ik dat ze later wat zullen moeten inboeten bij het einde van de flexiwing, t.o.v. Red Bull.

Ferrari

Ferrari kwam vorig jaar met een uitstekende auto en had deze op meerdere gebieden significant verbeterd. Met name op het gebied van banden management was het een grote stap voorwaarts. Echter kwam de gebruikelijke euvel weer om de hoek kijken. Namelijk, het niet snel genoeg kunnen door ontwikkelen. Iets wat Ferrari vrij snel in het seizoen weer het derde team maakte. Al werden ze wel tweede omdat ene Perez in het tweede stoeltje van Red Bull mocht blijven aanmodderen. Ferrari heeft voor dit jaar een grote gok genomen. Iets wat naar mijn mening erg jammer is. Dit wegens feedback van Hamilton. De media doet nu of Ferrari door de komst van Hamilton plots wel de snelste auto kan bouwen. Maar ze lijken de afgelopen 3 jaar bij Mercedes te zijn vergeten, en ook aan het feit voorbij te gaan dat Hamilton niet zo uitblinkt op het gebied van technische kennis. Aan zijn input hebben ze dus helemaal niet zoveel. Om er dan ten koste van Leclerc alsnog voor te kiezen en met alle risico van dien, nu nog het gehele concept om te gooien is vragen om moeilijkheden. Ferrari zou er dus feitelijk heel hard voor moeten werken, en heeft niet de luxe wat Red Bull wel heeft. Bij Ferrari zit namelijk de flexiwing er al op (sinds Zandvoort al).

Red Bull

Voor Red Bull is het te hopen dat ze de goede weg die ze eind van het seizoen waren ingeslagen, verder voort bewandelen en daarmee het balans probleem definitief oplossen. De snelheid is er absoluut, maar de Window voor de perfecte afstelling erg smal en gevoelig. Hierdoor is de snelheid soms moeilijk te ontgrendelen. Stap in de goede richting was er in ieder geval wel eind van het seizoen. Red Bull zelf lijkt er vertrouwen in te hebben, dat de definitieve oplossing gevonden is. Echter is het natuurlijk wachten tot de auto op de baan rijdt, om er een definitief antwoord op te krijgen. Bovendien gaat Red Bull zich binnenkort als laatste van de topteams, ook bewapenen met een flexiwing. Iets waarmee ze veel tijd kunnen winnen t.o.v. de rest.

Eindstand coureurs kampioenschap

Ik verwacht dat Mclaren met een kleine tiende voorsprong aan het seizoen begint, gevolgd door Red Bull en toch wel op afstand (3 a 4 tiende) Ferrari. Mercedes heb ik erg lage verwachtingen van dit seizoen. Ik denk niet dat ze het tempo van de top 3 kunnen aantikken.

Mclaren zal met name de eerste helft van het seizoen met beide punten veel races scoren, maar ook Verstappen zal zich met regelmaat laten gelden en op basis van talent het tiende verschil overbruggen. Ook hij zal zijn overwinningen in deze fase meepikken. We zullen vaak een geweldige drie strijd zien in de eerste races. Echter zal Verstappen het vermoedelijk in deze races vaak in zijn eentje tegen 2 (beide Mclarens moeten opnemem. Dit omdat de nog onervaren Lawson eerst moet leren en zijn fouten moet maken. Wel verwacht ik dat hij er al vrij snel dichter op zit dan met Perez het geval was. 2 tegen 1 speelt Mclaren in sommige races in de kaart. Echter zal het Verstappen ook helpen, omdat beide regelmatig elkaar in de weg zullen rijden of punten van elkaar af zullen pakken. Een duidelijke nummer 1 verwacht ik dit jaar niet meer bij Mclaren. Piastri moest voorheen 1 race langer wachten, maar krijgt vanaf dit jaar de updates gelijktijdig met Norris. Ook zal hij niet meer op het tweede plan staan tijdens races en is hij natuurlijk een jaartje verder qua ervaring. Iets wat hem gaat helpen minder vaak in benarde situaties te belanden en zo dus meer punten te scoren. Het kan zelfs zijn dat het dit seizoen samenkomt en hij licht de overhand krijgt op Norris.

Ondanks een iets snellere Mclaren, zal Verstappen in de zomer er dus goed voor staan en nog volop in de strijd zijn. Vanaf Spanje komt er een TD wat een einde maakt aan de flexiwing. Iets waarvan ik het gevoel heeft dat Mclaren er meer hinder van zal ondervinden dan Red Bull. Ik verwacht dat vanaf dit moment Verstappen vaker, en op dominantere wijze zijn races zal gaan winnen. Ook zullen we zien dat Lawson tegen deze tijd wat meer gewend is geraakt en hem ook regelmatig op het podium, dan wel in de top 4 gaan tegenkomen. Ferrari zal af en toe hun momenten hebben, maar met name als derde team fungeren. Ik verwacht dat Leclerc de overhand heeft. Simpelweg omdat hij een stuk sneller is dan Hamilton, in de kwalificatie. 1 tot 2 tiende kan voorlopig al gauw 3 a 4 plekken uitmaken. Dit is mijn verwachte top 10:

1.       Verstappen
2.       Piastri
3.       Norris
4.       Leclerc
5.       Hamilton
6.       Lawson
7.       Russel
8.       Antonelli
9.       Alonso
10.  Gasly

Eindstand constructeurs kampioenschap

Bij de constructeurs verwacht ik toch dat Mclaren de titel prolongeert en dit met weinig problemen voor elkaar zal krijgen. Vooral omdat ze 2 coureurs hebben die constant zullen presteren en ze er vrijwel altijd een dubbele podium mee zullen scoren. Zeker in het begin. Daar waar Lawson toch nog tijd nodig zal hebben, om te moeten wennen en zijn foutjes gaat maken. Dat gaat vooral in het begin, logischerwijs punten kosten voor Red Bull. Wel verwacht ik dat Lawson tijdig hersteld en met een flinke eindsprint nog vlak achter Hamilton eindigt, daar waar Verstappen beide Ferrari’s op afstand zet. Voldoende voor een P2 voor Red Bull dus. Verder verwacht ik dat Alpine de top 5 binnen dringt en Aston Martin daaruit weg valt. Dit is mijn top 5:

1.       Mclaren
2.       Red Bull
3.       Ferrari
4.       Mercedes
5.       Alpine

Overwinningen

Ik verwacht dat Verstappen door een sterke tweede seizoenshelft toch weer redelijk wat Overwinningen binnen zal slepen. Ook Lawson gaat er 1 winnen, in een weekend dat Red Bull snel is, maar Verstappen pech heeft. Daarmee hebben we dus ook gelijk een nieuwe racewinnaar. Mclaren zal er in totaal 3 meer winnen dan vorig seizoen. Echter nu aan elkaar gewaagd, verwacht ik dat Piastri er 1 meer wint dan Norris. Ik verwacht dat Leclerc de overige 2 Overwinningen zal gaan claimen. Hier mijn verwachte winnaars voor dit seizoen:

 Verstappen – 12
 Piastri – 5
 Norris – 4
 Leclerc – 2
 Lawson – 1

Conclusie

Deze voorspellingen zijn gedaan op basis van hetgeen wat we al aan informatie hadden, en waarvan we weten dat het gaat veranderen. Tegelijkertijd is er uiteraard ook heel veel wat nog in het ongewisse ligt en wat ik nog niet weet. Daarover hoop ik over een week, na de testdagen meer duidelijkheid te hebben. Daarna ga ik bij mijn analyse opnieuw een voorspelling doen.

 

Deel dit artikel

3 2 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
0 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto