Pracht weekend eindigt met een anti climax

© Red Bull Content Pool

Het leek, eindelijk weer eens een mooi weekend te worden voor Verstappen, en ook RB20 leek weer eens op dreef vanaf minuut 1. Verstappen ging weer als vanouds. Alles leek op rolletjes te lopen en ook tijdens de race was er geen vuiltje aan de lucht. Echter was het, de laatste stint van de race, ingeleid door een slechte pitstop, wat aan al het moois een eind maakte.

Ouderwets weekendje Verstappen voor het incident.

Verstappen was op dreef en leek tevreden met de auto. De auto lag geweldig op rails, was goed in balans en tijden kwamen makkelijk. Ook de bandenslijtage, leek weer dik in orde te zijn. Ondanks dat Verstappen even stilstond, schudde hij aan het eind van vrije training 1, moeiteloos de snelste tijd uit de mouw. Ook de sprint kwalificatie verliep voorspoedig. Daar wist hij de sprint pole veilig te stellen, met een tiende voorsprong. Nu klinkt een tiende niet als heel veel, maar het circuit in Oostenrijk staat bekend om zijn minimale verschillen. Zelfs in tijden van dominantie  zag je vaak dat 4 coureurs binnen een tiende van elkaar zaten. Gat tussen de nummers 1 en 2 is er vaak nihil. De tiende wat Verstappen wist te creëren viel dus al indrukwekkend te noemen.

Op de zaterdag was het tijd voor de sprint race. De eerste rondes was het moeilijk wegkomen uit de DRS voor Verstappen. Dit heeft ermee te maken dat je in een zeer korte ronde in Oostenrijk maar liefst 3 keer DRS hebt. De 3 drs zones lijken qua rondetijd niet zoveel impact te hebben, omdat het op volle snelheid recht toe, recht aan is. Echter nemen de 3 DRS zones qua afstand, maar liefst 65 procent van het circuit in. Na de 3 DRS zones, heb je maar 5 bochten om de achterligger uit de DRS te rijden. Verstappen wist rondelang de aanhoudende DRS aanvallen van Norris af te slaan. Op een gegeven moment, ietwat verrast in bocht 3. Hier ging Norris hem kortstondig voorbij. Echter counterde Verstappen geweldig: Zonder DRS, wist hij Norris met DRS voorbij te gaan in bocht 4. Hierna leek Norris te veel van zijn banden te hebben gevraagd. Ook Piastri ging aan Norris voorbij. Beide konden vervolgens geen vuist meer maken tegen Verstappen, die op zijn beurt met 3 tiende per ronde weg reed. Iets wat veel is in Oostenrijk.

Later op de dag was het tijd voor de kwalificatie van de hoofdrace. Na wat aanpassingen, leek Verstappen nog beter te gaan. Hij imponeerde en domineerde de kwalificatie. Al zijn 4 runs op nieuwe banden, waren ruim voldoende voor pole geweest. De pole wist hij uiteindelijk veilig te stellen met een zeer indrukwekkende marge van 4 tiende, ten opzichte van Norris. Iets wat in Oostenrijk zelden tot nooit vertoond is. Het zag er dus allemaal heel rooskleurig uit, op dat moment.

Race tot het incident

Ook een dag later tijdens de race ging het van een leien dakje. Eindelijk leek het weer eens een makkelijke en redelijk dominante overwinning te worden. In de eerste stint, met iedereen op nieuwe mediums liep Verstappen gemakkelijk weg, met wederom gemiddeld 3 tiende per ronde. Norris leek hier geen antwoord te hebben. Eind eerste stint was er een verschil van 6,3 seconde. Dit liep gedurende de tweede stint wat langzamer op tot 8 seconde. De harde band leek toch minder geschikt voor de race, dan vooraf gedacht. Red Bull had de keuze hadden gemaakt voor 2 nieuwe sets harde banden, Mclaren 2 nieuwe mediums. De voorsprong van Verstappen liep dan wel even terug naar 6,3, maar dit leek voornamelijk te komen door verkeer. Hierna wist Verstappen het gat weer terug te brengen naar 7 seconde.

Verstappen klaagde weliswaar over de harde band, maar er leek geen man overboord. Al helemaal niet omdat deze bij andere teams evenmin goed ging, en Norris niet dichterbij kwam. Echter gaf Verstappen al wel rondelang aan naar binnen te willen. Red Bull wilde hier niet aan omdat hij dan vlak achter Piastri terecht zou komen. Dit was de eerste grote fout van Red Bull beging. Ze konden kiezen voor gebruikte mediums, of nieuwe hards. Niet alleen had Verstappen de banden dan rustig in kunnen rijden en Piastri met nieuwe snel kunnen passeren. Ook had hij Norris in die enkele rondes ruim kunnen undercutten en was er flink wat bovenop de 7 seconde gekomen. Helaas ging het hierna ook mis met de pitstop, met alle gevolgen van dien. Daar ging het geweldige weekend. Op het moment supreme kon al het goede werk de prullenbak in.

Het incident

Norris kreeg dus 5 seconde cadeau door de pitstop en de andere seconde volgde al snel wegens het verremmen van Verstappen. Wat er vervolgens gebeurde, gaat alle perken te buiten. Norris lijkt onder druk het overzicht niet te behouden en emoties nemen de overhand: Hij wilde perse niet nog eens verliezen van Verstappen. Rondelang probeert die het tevergeefs. Verstappen is te slim en te goed. Norris kan dit maar moeilijk verkroppen en dan vind de ene na de andere divebomb plaats. Bovendien gebruikte Norris track limits om in de DRS te blijven. Bij de eerste divebomb beschuldigt hij Verstappen van bewegen onder het aanremmen. Echter duikt hij vol in de apex van Verstappen die al aan het insturen was, voordat Norris in de buurt was .Bij de tweede moet Verstappen vol in de ankers en gaat hij zelf wijd. Gaat buiten de baan en noteert wederom track limits. Bij de derde laat hij Verstappen wijd lopen, om de kerb heen.

Dan de crash zelf. Ik vind het nogal onterecht dat Verstappen hier een straf voor krijgt. Peter Windsor zei het al: Max had de apex had, lag voor bij het ingaan van de bocht, en liet minimaal een wagenlengte aan ruimte. Los van het feit dat Norris wederom in een gat duikt dat er niet is, laat Verstappen hem inderdaad de ruimte. Norris kan dan ook mee aan de buitenkant, maar wordt wederom overmand door emoties, en overmoedig. Hij verliest daardoor het overzicht. Zoals Verstappen het een ronde eerder wist te ontwijken, lukte Norris dit niet. Ook blijkt uit onboard beelden dat Verstappen nooit naar links stuurde en het stuur gewoon ten alle tijde recht hield

Besluit stewards

Laten we beginnen met de 5 seconde voor Norris. Al 5 ronde voor de crash vond deze overtreding plaats, en plots hadden ze alle tijd nodig. Waar waren ze (de stewards)? Pas 2 bochten na de crash werd de melding weergegeven. Alsof ze het opzettelijk uit hebben zitten stellen. Het had een hoop ellende kunnen besparen, als de straf tijdig was uitgedeeld. Daarnaast wellicht ook een fout, van Red Bull. Ze wisten dat de straf er aan zat te komen, maar hadden Verstappen niet geïnformeerd.

Dan de 10 seconde voor Verstappen. Wat belachelijk is. Zoals eerder beschreven deed Verstappen niks fout en dat ook nog eens conform het regelboekje van de fia. Hoe kun je daarvoor dan gestraft worden? En waar zijn de 2 keer 10 seconde voor Norris zijn eerdere overtredingen? Het is dan ook best voorspelbaar wanneer Britse fanboy en Verstappen hater Herbert er als steward zit. Het is ook te gek voor woorden dat ze hem na alles wat hij in het verleden heeft gezegd, steward laten zijn. Twee keer is Herbert dit seizoen steward geweest en beide keren heeft dit geleid tot een hoop stennis. Wat verder opviel? De straffen zijn dit seizoen verhoogd naar 10 seconde. Iedereen kreeg dan ook 10 seconde, alleen de 2 Britten kwamen gisteren met 5 seconde weg, dankzij fanboy Herbert.

Reactie Norris

Daar waar Verstappen er redelijk volwassen en correct op reageerde, was daar bij Norris geen enkele sprake van. Uiteraard lag na de race alles aan Verstappen en zou volgens Norris, Verstappen zich wel vaker schuldig gemaakt hebben aan gevaarlijk rijgedrag. Tevens gaf hij aan,  niet te begrijpen waarom Verstappen moeilijk deed en hem niet voorbij liet. Want Verstappen had volgens hem al zoveel overwinningen. Nou, Norris: Zo werkt het niet in de formule 1, en dat hoor jij als geen ander te weten. Maar goed, volgens Norris was alles de schuld van Verstappen, want hij zelf zou altijd eerlijk rijden zei die. Norris ging hierin voorbij aan 4 agressieve acties van hemzelf. Eveneens moest Verstappen maar zijn excuses aanbieden, om hun vriendschap te redden. Het laat inderdaad zien dat de vriendschap niks waard is en Norris het achter de ellebogen heeft. Verstappen had gelijk met een spiegel voor Norris. En ik zou hem aanraden om er twee voor hem te kopen. Dan heeft hij twee spiegels voor zijn twee persoonlijkheden.

Nasleep

Verstappen is nu de gebeten hond, dankzij de stewards. Want nu kunnen ze allemaal zeggen, dat hij het gedaan heeft, zonder naar Norris te hoeven wijzen. Britse tabloids zijn uiteraard in hun nopjes, want na 3 jaar, mogen ze weer. En uiteraard doen analisten als Brundle, Priestley, Hill, Buxton en Kravitz lekker mee. Ook zij staan allen in de rij om Verstappen te bombarderen tot een 17 jarige snotneus, die te agressief rijdt en nog niet eens zijn rijbewijs heeft. Even lekker het vuurtje opstoken voor Silverstone aankomend weekend, en dat lukt. De doodsbedreigingen op X, aan het adres van Verstappen zijn alweer een feit en ook aansporingen voor Norris om hem er in copse af te tikken. Zelfs foto’s en filmpjes zijn al in de maak. Uiteraard hoor je de media en fia hier niet, met hun zogenaamde campagne. Maar wanneer 1 Nederlandse fan een scheet laat op het circuit of Lewis Hamilton beledigt, is de wereld te klein.

Overigens geldt het niet alleen voor Britse analisten. Ook bij ons heb je meelopers als Olav Mol, Robert Doornbos en Tom Coronel (Ja, hij die met alle winden meewaait), die braaf in koor gaan roepen dat Verstappen fout zat. Zij maken zich meer zorgen over dat ze niet bij de Engelsen uit de pas lopen, dan dat ze de mensen van de juiste informatie voorzien. Dit zijn dezelfde mensen die hebben meegelift op het succes van Verstappen, waardoor ze nu in goed bekeken programma’s aan het woord komen. Iets waar ze ook rijkelijk voor beloond worden. In die tijd durfden ze geen verkeerd woord tegen Verstappen te zeggen. Maar nu dat ze hem niet meer nodig lijken te hebben, komt hun ware aard naar boven. Het misgunnen van succes, door met de Engelse menigte mee te roepen dat er spanning moet komen staat nog het meest tegen. Net als het mede verantwoordelijk zijn voor deze hetze, die ontstaan is.

Concluderend

De Engelsen zijn sore losers, zoals ze het zelf noemen. Ze bekennen kleur. Alleen Engelsen mogen winnen en anders zien ze het als inbreuk op hun “eigen sport”, en zijn ze ook tot alles in staat om diegene tegen te werken. Bovendien is het best wel frappant hoe ze zichzelf nu tegenspreken. 3 jaar lang roepen ze dat hun vurige wens strijd en spanning in de F1 is. Dit ging zover dat ze zelfs via gaslighting van de Engelse media, driekwart Nederland ermee hebben kunnen bespelen. In de 7 jaar dominantie van Hamilton heb je ze er nooit over gehoord. Het werd plots een vurige wens sinds 2022. Maar meer strijd en spanning dan afgelopen weekend ga je niet krijgen, en dan is het nog niet goed. Of mag Verstappen niet aan het feestje mee doen? Of beter gezegd: Zit hij soms Brits succes in de weg, en willen jullie de spanning eigenlijk helemaal niet, nu een Brit weer de beste auto heeft?

Deel dit artikel

3.7 3 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
5 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Denise
Gebruiker
Denise
12 dagen geleden

Wederom een mooi artikel van je Johan.

Wat ik bijzonder vind is dat Herbert de pet van steward heeft maar daarnaast ook columnist is en daar zijn mening verkondigd en meeneemt in zijn besluitvorming als steward.

Hier moet de FIA iets aan doen, je kunt niet bevoordeeld zijn in deze rol als steward wat vele wel zijn. Ook het commentaar van Herbert achteraf laat duidelijk zien dat hij een mening heeft over Verstappen en dat kan absoluut niet.

Wat ook nu opduikt is dat mcclaren aan de voorvleugel een puntig uitsteksel heeft of dit klant of bijv ai gegenereerd is weet ik niet maar als dit zo is en je terug kijkt naar de crash vind ik het bijzonder dat toen ze elkaar raakte daarna noris ruimte had, maar nee je ziet vervolgens dat hij wederom een touché veroorzaakt richting de band. Ik heb hier een raar gevoel bij en voor komt dit over dat Joris bewust de tweede keer instuurd om zo schade aan te richten op de band.

DC77
Gebruiker
DC77
12 dagen geleden
Antwoord op  Denise

Helemaal met je eens wat betreft Herbert. Bizar dat zo iemand die onafhankelijke rol (zo) mag invullen én becommentariëren…

Dat scherpe vleugeltje voorop bij McLaren viel me voor de race al op. Als ik de beelden terugkijk, is mijn idee dat ze allebei al lek reden na de eerste touche van de achterbanden (bij Max leek de band van de velg af te lopen). Wel bijzonder dat je met zo’n scherp uitsteekseltje mag rijden.

Eric
Admin
10 dagen geleden

Fraai artikel Johan, als er iets gelukkig is gebleken in de aanloop naar Silverstone is wel dat de coureurs zelf er nog het meest gezond in zitten. Als het ware worden die “kenners” en stewards ook ten dele te kakken gezet. Het moet toch eigenlijk pijnlijk zijn, maar dat zal wel niet, dat je een hele week de zaak loopt op te fikken en dat dan degenen die het het beste weten, stuk voor stuk zeggen dat er niet veel aan de hand is.Alleen Hamilton heeft de pers nog nodig, maar Norris en Leclerc snappen – Met Max – dat je er alleen maar last van gaat krijgen. Nou kruipen ze natuurlijk ook voor Hamilton, maar zelfs hij hield zich op de vlakte over het “incident”. Hopelijk kan Max vanmiddag het Britse feest verpesten en met 25 punten naar huis.

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto