Mercedes heeft een indrukwekkende staat van dienst in F1 sinds 2014, waar het op statistieken en records aankomt. Om maar te zwijgen over de schijnbaar niet te stoppen reeks van opvolgende WCC-titels en afgezien van de persoonlijke bezetting WDC-titels.
Maar wat ik me ernstig heb afgevraagd is waar dat als vanuit het niets vandaan lijkt te zijn gekomen.
Een stukje geschiedenis
Zoals genoegzaam bekend zou mogen zijn, heeft Mercedes een PU ontwikkeld richting de regelwijzigingen van 2014 en is daar sinds 2007 druk mee geweest. En ook dat FIA dat wat er toen stond één op één heeft vertaald naar het nieuwe reglement. De andere fabrikanten in een donker bos vol vragen en verdwaling achterlatend.
Waar ze allemaal het best mogelijke geleverd hadden was de PU van Mercedes zoveel meer doorontwikkeld en geoptimaliseerd dat voor 2014 de power output eerst maar eens drastisch teruggeschroefd werd om nog iets van een competitie te veinzen, zoals Paddy Lowe niet zo lang geleden nog naar buiten bracht.
Door de jaren die volgden heen heeft men een waanzinnig potentieel aan reservevermogen daar waar concurrenten dichterbij dreigden te komen stapje voor stapje aangewend om toch weer King Pin te zijn.
Een dominante PU. Maar verder?
Een goede PU is één kant van het verhaal. Maar er is meer zoals je vaak kan horen of lezen over het complete pakket. Er is namelijk ook een chassis dat rondom de monocoque wordt opgebouwd met daaromheen het aeropakket. De vleugels, tot voor kort het bargeboard, een diffuser en wat al dies meer zij.
Toen Mercedes in 2009 zijn (her)intrede maakte, nog met de bezielende Michael Schumacher als coureur, konden geen potten gebroken worden, in tegendeel. Had men toen een goede PU en/of een goed chassis/aeropakket? Dat mag in twijfel getrokken worden.
Toen Mercedes in 2014 opeens het baasje was vanwege een schandalig dominante PU, had het toen een goed chassis/aeropakket?
Nee, het antwoord moge duidelijk zijn, dat had het niet. Maar men had wel een PU die alle verdere tekortkomingen ruimschoots verbloemde.
In die positie had het team dus letterlijk jaren de tijd om zelfs van het chassis/aeropakket iets goeds te maken.
Helaas en onverklaarbaar wel met de regelmaat van de klok geholpen door onverklaarbare reglementswijzigingen, liefst midden in een seizoen, zowel waar het de auto’s als de banden betrof.
De geschiedenis herhaalt zichzelf, ook hier
Was dan dat de plank misslaan met het chassis en aeropakket in 2014 een eenmalige misser? Ook hier is het antwoord een overtuigend nee.
Waar was Mercedes toen voor 2021 beperkende restricties werden opgelegd op het gebied van downforce omdat Pirelli het niet meer kon overzien? De vloer werd aan banden gelegd, zoals ook de bargeboards en andere aerodynamische onderdelen. Er verscheen een spannend vloerrandje met golfjes (waar heel toevallig ook AMR mee kwam) maar vorig jaar kwam Mercedes ook maar moeizaam uit de startblokken.
Ergo conclusio
Voor mij is het overduidelijk. Mercedes is niet de ware kampioen, ondanks die indrukwekkende staat van dienst in termen van statistieken en records. In tegendeel. Het is een opgetuigd theater geweest dat nu door de mand valt als een charlatan. Die dominante PU had er nooit mogen komen, laat staan zo lang de sport mogen verpesten.
Als er echt een ware kampioen aangewezen mag worden, daar hebben we helemaal geen cijfertjes voor nodig, dan is dat met overtuiging en afstand Red Bull Racing. Alles op eigen kracht bevochten, met meer dan voldoende tegenwerking vanuit FIA ook nog. De neuzen wijzen daar niet omhoog, slechts in één richting en men is stoïcijns, in de meest ware zin des woords. Thanks, Melody.
Er wordt verbaal slechts een bescheiden woord gesproken, non-verbaal op de baan echter wordt luidkeels gesproken. De nieuwe benchmark voor elk ander team!
Mooie column! Een stukje geschiedenis van hun succes en waar het op gebouwd was. De opgeschroefde motor in Brazilië vorig jaar liet overduidelijk zien hoe veel ze op hun motor leun(d)en. En nu ze het ground effect minder onder controle hebben/hadden hoe dat alleen ze niet altijd kan redden.
Bedankt voor de shout out!
Dankjewel, Melody. En graag gedaan natuurlijk.
Wat je terecht toevoegt sprak inderdaad boekdelen. Daar zat ook nog heel iets verwerpelijks achter en dat was het grootverbruik van motoren. Bij Bottas nog gekker trouwens, volgens mij won hij dat wedstrijdje met 6-5 van z’n teamgenoot.
Ja, het was reglementair, maar natuurlijk niet in de geest van het idee dat zit achter dat opgelegde maximaal aantal onderdelen. Er worden voor overschrijdingen immers niet voor niets straffen uitgedeeld.
Mercedes deed dit om het uiterste van de PU’s te kunnen vragen, omdat ze extreem kort ingezet werden. Bij de PU van Mercedes is namelijk sprake van geleidelijke afname van belastbaarheid en geleverd vermogen gedurende de (normale) levensduur.
Er werd toen beweerd dat Honda dat dan ook maar moest gaan doen, maar Honda bracht al snel naar buiten dat de eigen PU daar niet voldoende van zou profiteren omdat daarbij geen of in elk geval veel minder sprake is van een dergelijke terugval.
In mijn beleving was dat van Mercedes niets meer dan ‘legaal valsspelen’.
Helemaal mee eens. Vroeg me vaak af waarom een motorwissel niet alleen mocht als het echt nodig was bijv. na een crash of na een x aantal races, zodat het allemaal wat eerlijker zou worden en voor iedereen hetzelfde. Ook voor de kleinere teams die minder extra onderdelen hebben klaarliggen. Zij konden ook geen stoeltjesdans met extra PU’s doen.
Dat is inderdaad een heel gek systeem, Melody. Om verschillende redenen ook nog. Hoewel bekend is waarom het gaat zoals nu het geval is, is het natuurlijk bizar dat verdere overschrijdingen lichter bestraft worden in plaats van zwaarder. Dat zou m.i. juist progressief moeten zijn. Hoe meer overtredingen, hoe zwaarder de straf.
Compleet idioot vind ik het ook dat als je een PU moet wisselen door een crash, veroorzaakt door een ander (Silverstone 2021), je daarvoor nog een gridstraf voor krijgt ook.
Mijn mening zal, jaar na dato, er wellicht niet echt meer toe doen. Maar het probleem zoals door jou omschreven bestaat in wezen nog steeds toch? Ik kan je mening in deze daarom goed volgen. Eerlijker zou zijn dat na gelang meer motoren ingezet worden de straffen zwaarder worden. Maar hoe dit te doen? MB kwam met die ‘raket’ motor makkelijk vanaf P15 naar voren. Gritstraffen volstaan dus niet echt als je middels een verse motor toch voluit punten kunt scoren. Zou het helpen als je bv bij overschrijden van bepaald aantal motoren een race schorsing te wachten staat? Dan is er geen voordeel meer te behalen. Schade aan motoren door anderen aangebracht voor eigen rekening te moeten nemen heb ik altijd al een vorm van competitievervalsing gevonden.
Ben ik roerend met je eens, Job. Daar heb ik in het verleden ook al heel veel over geroepen. De straffen zouden (steil) progressief moeten zijn. Redt je het (net) niet met de toegestane hoeveelheden componenten, dan krijg je een lichte straf voor de eerste overschrijding. Maar maak je het steeds gekker, dan moet dat heel snel heel veel zwaarder bestraft worden. Met absoluut een of zelfs meerdere schorsingen voor opvolgende races. Eerst zwaarder wordende gridstraffen, dan een ban voor een race, dan ineens voor drie achter elkaar.
Het is echter zo dat dit systeem dat om onverklaarbare reden nog steeds gehandhaafd wordt ooit in het leven geroepen is om Honda tegemoet te komen toen het motoren leverde aan McLaren. Dat werkte niet vanwege de absurde eisen van McLaren (het Size Zero concept om het in de beschikbaar gestelde ruimte in de auto te frummelen) en was ziek onbetrouwbaar. Zo werd toen die pijn wat verzacht, maar dat regelement had allang herzien moeten worden, we zijn inmiddels jaren verder en nog steeds zijn er mogelijkheden daar smerig misbruik van te maken zoals Mercedes in 2021 deed. Dat is pure competitievervalsing, je wordt er kotsmisselijk van als je erover nadenkt…
Dat kan best. 3 motoren in de pool. De eerste extra motor is 10 grindplaatsen extra. de 2e 15, en de derde 20 plaatsen. Daarbij komt dat de straffen gelden totdat deze is uitgevoerd. Stel, je plaatst een nieuwe motor, (nummer 4) en kwalificeert op plek 15. Dan krijg je deze GP een straf van 5 plaatsen, en de GP erop, weer een straf van 5 plaatsen, totdat de straf is uitgediend. Bij Motor 6: Kwalificeert als 15e, die race 5 plaatsen straf, en de week erna, als je als 10e kwalificeert, weer 10, en de GP daarna nog 5 grindplaatsen straf.
Moet je eens kijken wat er dan gebeurt. Dan wordt het voordeel van een nieuwe motor steken ineens een heel stuk minder.
Vandaag hier beland dankzij jou Eline. Het GP Blog is te radicaal geworden. Ik hoop dat je in je volgende column nog meer serieus bloggende lezers uit het voornoemde blog kunt onttrekken.
Hoi Peter,
Laat ik voorop stellen dat het niet mijn bedoeling is te polariseren of mensen aan wat dan ook te onttrekken, ik heb voor mezelf een nieuwe weg gevonden om uiting aan mijn visie te geven door op een uitnodiging in te gaan. Daar heb ik me allereerst heel vereerd door gevoeld natuurlijk, maar het geeft een geheel andere uitgangspositie om iets te schrijven.
Neemt niet weg dat ik het volledig met je eens bent wat betreft die radicalisering. Mij wordt veel verweten daar zelf voor een substantieel deel debet aan te zijn, maar daar ben ik het niet mee eens. Die radicalisering komt uit welbekende hoek, te weten Mercedes zelf, FIA en niet te vergeten bepaalde personen van bepaalde Britse media.
Daar heb ik me fel tegen gekant, en dat wordt me niet altijd in dank afgenomen. Maar gelukkig, door het leeuwendeel van de daar aanwezigen wel.
De feiten zijn op tafel gelegd nu moet jij ze nog gaan snappen en dan zul je het begrijpen hoe een wespennest mercedes is. Wat hier nog niet gemeld isdat complete circuits zijn aangepast op mercedes en door de oliesjeiks betaald. Dat de bandenwissel door mercedes niet gewonnen kon worden en ze daardoor onder de noemer veiligheid het systeem hebben veranderd waardoor hun in het voordeel waren!
FIA zal enkel en alleen stoppen met het aanpassen van de regels/regelementen, wanneer Mercedes weer het voortouw heeft in alle GP`s. Die schijnheilige vertoning van Wolff is misselijkmakend! Wanneer wederom verzoeken van Mercedes worden ingewilligd en ten koste zal gaan van Ferarri en/of RedBull, zal ik afscheid nemen van deze sport en niet meer kijken. Sport is pas mooi wanneer er “gestreden wordt met gelijke wapens”. Wanneer dat niet mogelijk is door invloeden van buitenaf (FIA) en/of concurrentie (Mercedes), dan is de sport niet eerlijk en verdiend het geen aanzien. Het lullige aan deze ontstane situatie is dat zowel de FIA als Mercedes dit niet in de smiezen hebben en hun drang tot winst (financieel alsook sportief) groter is dan de sport.
De sport wordt steeds meer burocratie want de stewards beslissen wie wint of verliest en zo maakt de FIA de hele F1 compleet kapot! Er moet niet veel prut meer bijkomen dan stop ik echt met kijken! Want ik erger mij dan meer dan ik er plezier aan beleef en dat is dan ook het moment om ermee te stoppen!
Er zijn nog veel meer voorbeelden te noemen van hoe het hele circus zich rondom Mercedes heeft bewogen, Jamamoto. Hele waslijsten.
Het is alleen jammer te lezen dat je op het punt staat dit alles, wat je ongetwijfeld meer dan lief is geweest, de rug toe te keren. Dat is uiteraard je goed recht, maar hoe jammer is dat voor jezelf? Races kijken blijft toch wel mooi. Waarom denk je dat ik er nog zit? Om races te zien! Dat laat je je toch niet afpakken door een paar parasieten?
Dit gaat vanzelf voorbij. Het duur alleen wat lang, dat dan wel weer. Laat je niet op de kop zitten! 😉
Beste lezers, wij zijn blij met de gastcolumns van onze columnisten. Zij steken daar veel tijd en moeite in. Zoals wij zelf ook tijd en moeite steken in de stukjes die wij plaatsen. Als je een goed verhaal hebt, kun je je bij ons aanmelden en krijg je ook die mogelijkheid. Wij hebben helaas gemerkt, dat deze gastcolumn gebruikt wordt (en straks werd) om negatieve reacties achter te laten, negatieve duimpjes op reacties achter te laten en/of op andere manier blijk te geven het er niet mee eens te zijn. Het zijn geen inhoudelijke reacties, ze richten zich tegen de schrijfster en wij willen dat dus niet. Het gaat niet om zo veel mogelijk kliks, het gaat om een prettige discussie over de F1, als het al een discussie moet zijn. Voor wie vriendelijk, respectvol en inhoudelijk wil reageren, is er op F1cover plaats, voor wie dat niet kan, is er hier geen plek. De betreffende reacties zijn nu allemaal verwijderd en wij zullen streng toezien, dat die in de toekomst ook niet meer voorkomen. Vriendelijke groet,
Eric
F1Cover
Hoi, Ik ben hier beland dankzij jou Eline. Via het GP Blog.
Leuk stukje. Zou je je gastcolumn kunnen aanvullen met bronvermelding?
Je beweert veel maar kun je dit ook bewijzen met feiten?
Dank je wel en prettig weekend!
Ik lees voornamelijk aannames zonder onderbouwing, bewijs of bronnen.
AMG geen goed chassis? Zij kozen duidelijk voor hun eigen richting d.m.v. een low-rake. Kijk alleen al naar 2020. De wagen had zoveel grip alsof die op rails lag. Dat kan niet enkel met een krachtige PU. Daarbij, waar waren de klantenteams? Die reden voornamelijk achteraan.
Ach ja, als je een dusdanig (valselijk) dominante PU hebt dat je bijna een decennium de tijd hebt om iets van je chassis te maken, dan mag het toch ook wel eens wat worden of niet? Waarom denk je dat Mercedes te laf was om PU’s te leveren aan RBR?
Begin 2021 vergeten, waar men (met in het kielzog AMR met de zoveelste kopie) met de beperkende maatregelen en dat zielige golfrandje aan de vloer al de plank volledig missloeg? Toen waren de adepten er ook al van overtuigd dat die maatregelen de auto’s met high rake (lees: RBR) zouden raken.
En vanaf begin 2022 ken je de geschiedenis volgens mij wel, die zal meer dan voldoende pijn gedaan hebben. Overigens, 2024 wordt waarschijnlijk nog een veel groter drama voor Mercedes. En voor jou.
Overigens ben ik dan voor het gemak maar even niet eens begonnen over alle in season regelwijzigingen om Mercedes weer terug in het zadel te hebben. Vanuit FIA en vanuit Pirelli.
Mercedes staat nu eindelijk weer daar waar het op eigen kracht hoort te staan. De hulp is weg of nutteloos inmiddels, overstegen door de mensen die beter doorhebben wat ze zelf verzonnen hebben. Enjoy the ride.
[…] Al die jaren dominantie met de beste motor die ze ook al hadden door een niet-sportieve voorsprong, lees Eline’s column daarover nog even. […]