Mercedes. De ware kampioen of een ballonnetje gebakken lucht dat geknapt is?

Mercedes heeft een indrukwekkende staat van dienst in F1 sinds 2014, waar het op statistieken en records aankomt. Om maar te zwijgen over de schijnbaar niet te stoppen reeks van opvolgende WCC-titels en afgezien van de persoonlijke bezetting WDC-titels.
Maar wat ik me ernstig heb afgevraagd is waar dat als vanuit het niets vandaan lijkt te zijn gekomen.

Een stukje geschiedenis

Zoals genoegzaam bekend zou mogen zijn, heeft Mercedes een PU ontwikkeld richting de regelwijzigingen van 2014 en is daar sinds 2007 druk mee geweest. En ook dat FIA dat wat er toen stond één op één heeft vertaald naar het nieuwe reglement. De andere fabrikanten in een donker bos vol vragen en verdwaling achterlatend.
Waar ze allemaal het best mogelijke geleverd hadden was de PU van Mercedes zoveel meer doorontwikkeld en geoptimaliseerd dat voor 2014 de power output eerst maar eens drastisch teruggeschroefd werd om nog iets van een competitie te veinzen, zoals Paddy Lowe niet zo lang geleden nog naar buiten bracht.
Door de jaren die volgden heen heeft men een waanzinnig potentieel aan reservevermogen daar waar concurrenten dichterbij dreigden te komen stapje voor stapje aangewend om toch weer King Pin te zijn.

Een dominante PU. Maar verder?

Een goede PU is één kant van het verhaal. Maar er is meer zoals je vaak kan horen of lezen over het complete pakket. Er is namelijk ook een chassis dat rondom de monocoque wordt opgebouwd met daaromheen het aeropakket. De vleugels, tot voor kort het bargeboard, een diffuser en wat al dies meer zij.

Toen Mercedes in 2009 zijn (her)intrede maakte, nog met de bezielende Michael Schumacher als coureur, konden geen potten gebroken worden, in tegendeel. Had men toen een goede PU en/of een goed chassis/aeropakket? Dat mag in twijfel getrokken worden.

Toen Mercedes in 2014 opeens het baasje was vanwege een schandalig dominante PU, had het toen een goed chassis/aeropakket?
Nee, het antwoord moge duidelijk zijn, dat had het niet. Maar men had wel een PU die alle verdere tekortkomingen ruimschoots verbloemde.
In die positie had het team dus letterlijk jaren de tijd om zelfs van het chassis/aeropakket iets goeds te maken.
Helaas en onverklaarbaar wel met de regelmaat van de klok geholpen door onverklaarbare reglementswijzigingen, liefst midden in een seizoen, zowel waar het de auto’s als de banden betrof.

De geschiedenis herhaalt zichzelf, ook hier

Was dan dat de plank misslaan met het chassis en aeropakket in 2014 een eenmalige misser? Ook hier is het antwoord een overtuigend nee.
Waar was Mercedes toen voor 2021 beperkende restricties werden opgelegd op het gebied van downforce omdat Pirelli het niet meer kon overzien? De vloer werd aan banden gelegd, zoals ook de bargeboards en andere aerodynamische onderdelen. Er verscheen een spannend vloerrandje met golfjes (waar heel toevallig ook AMR mee kwam) maar vorig jaar kwam Mercedes ook maar moeizaam uit de startblokken.

Dat alles was echter slechts een kleine tegenvaller in het licht van wat we dit jaar hebben kunnen zien. Het voordeel op de PU was inmiddels genivelleerd door voornamelijk Honda en het moest nu toch echt vanaf dag één goed zijn. Tja… laten we het erop houden dat dat net niet helemaal gelukt is.

Ergo conclusio

Voor mij is het overduidelijk. Mercedes is niet de ware kampioen, ondanks die indrukwekkende staat van dienst in termen van statistieken en records. In tegendeel. Het is een opgetuigd theater geweest dat nu door de mand valt als een charlatan. Die dominante PU had er nooit mogen komen, laat staan zo lang de sport mogen verpesten.

Als er echt een ware kampioen aangewezen mag worden, daar hebben we helemaal geen cijfertjes voor nodig, dan is dat met overtuiging en afstand Red Bull Racing. Alles op eigen kracht bevochten, met meer dan voldoende tegenwerking vanuit FIA ook nog. De neuzen wijzen daar niet omhoog, slechts in één richting en men is stoïcijns, in de meest ware zin des woords. Thanks, Melody.
Er wordt verbaal slechts een bescheiden woord gesproken, non-verbaal op de baan echter wordt luidkeels gesproken. De nieuwe benchmark voor elk ander team!

Deel dit artikel

2 28 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
16 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Melody
Schrijver
2 jaren geleden

Mooie column! Een stukje geschiedenis van hun succes en waar het op gebouwd was. De opgeschroefde motor in Brazilië vorig jaar liet overduidelijk zien hoe veel ze op hun motor leun(d)en. En nu ze het ground effect minder onder controle hebben/hadden hoe dat alleen ze niet altijd kan redden.

Bedankt voor de shout out!

Melody
Schrijver
2 jaren geleden
Antwoord op  Eline F1

Helemaal mee eens. Vroeg me vaak af waarom een motorwissel niet alleen mocht als het echt nodig was bijv. na een crash of na een x aantal races, zodat het allemaal wat eerlijker zou worden en voor iedereen hetzelfde. Ook voor de kleinere teams die minder extra onderdelen hebben klaarliggen. Zij konden ook geen stoeltjesdans met extra PU’s doen.

Job Gaserop
Gebruiker
Job Gaserop
10 maanden geleden
Antwoord op  Eline F1

Mijn mening zal, jaar na dato, er wellicht niet echt meer toe doen. Maar het probleem zoals door jou omschreven bestaat in wezen nog steeds toch? Ik kan je mening in deze daarom goed volgen. Eerlijker zou zijn dat na gelang meer motoren ingezet worden de straffen zwaarder worden. Maar hoe dit te doen? MB kwam met die ‘raket’ motor makkelijk vanaf P15 naar voren. Gritstraffen volstaan dus niet echt als je middels een verse motor toch voluit punten kunt scoren. Zou het helpen als je bv bij overschrijden van bepaald aantal motoren een race schorsing te wachten staat? Dan is er geen voordeel meer te behalen. Schade aan motoren door anderen aangebracht voor eigen rekening te moeten nemen heb ik altijd al een vorm van competitievervalsing gevonden.

Bianco
Gebruiker
Bianco
6 maanden geleden
Antwoord op  Job Gaserop

Dat kan best. 3 motoren in de pool. De eerste extra motor is 10 grindplaatsen extra. de 2e 15, en de derde 20 plaatsen. Daarbij komt dat de straffen gelden totdat deze is uitgevoerd. Stel, je plaatst een nieuwe motor, (nummer 4) en kwalificeert op plek 15. Dan krijg je deze GP een straf van 5 plaatsen, en de GP erop, weer een straf van 5 plaatsen, totdat de straf is uitgediend. Bij Motor 6: Kwalificeert als 15e, die race 5 plaatsen straf, en de week erna, als je als 10e kwalificeert, weer 10, en de GP daarna nog 5 grindplaatsen straf.

Moet je eens kijken wat er dan gebeurt. Dan wordt het voordeel van een nieuwe motor steken ineens een heel stuk minder.

Peter Troost
Gebruiker
Peter Troost
1 jaar geleden

Vandaag hier beland dankzij jou Eline. Het GP Blog is te radicaal geworden. Ik hoop dat je in je volgende column nog meer serieus bloggende lezers uit het voornoemde blog kunt onttrekken.

Jamamoto1
Gast
Jamamoto1
1 jaar geleden

De feiten zijn op tafel gelegd nu moet jij ze nog gaan snappen en dan zul je het begrijpen hoe een wespennest mercedes is. Wat hier nog niet gemeld isdat complete circuits zijn aangepast op mercedes en door de oliesjeiks betaald. Dat de bandenwissel door mercedes niet gewonnen kon worden en ze daardoor onder de noemer veiligheid het systeem hebben veranderd waardoor hun in het voordeel waren!
FIA zal enkel en alleen stoppen met het aanpassen van de regels/regelementen, wanneer Mercedes weer het voortouw heeft in alle GP`s. Die schijnheilige vertoning van Wolff is misselijkmakend! Wanneer wederom verzoeken van Mercedes worden ingewilligd en ten koste zal gaan van Ferarri en/of RedBull, zal ik afscheid nemen van deze sport en niet meer kijken. Sport is pas mooi wanneer er “gestreden wordt met gelijke wapens”. Wanneer dat niet mogelijk is door invloeden van buitenaf (FIA) en/of concurrentie (Mercedes), dan is de sport niet eerlijk en verdiend het geen aanzien. Het lullige aan deze ontstane situatie is dat zowel de FIA als Mercedes dit niet in de smiezen hebben en hun drang tot winst (financieel alsook sportief) groter is dan de sport.
De sport wordt steeds meer burocratie want de stewards beslissen wie wint of verliest en zo maakt de FIA de hele F1 compleet kapot! Er moet niet veel prut meer bijkomen dan stop ik echt met kijken! Want ik erger mij dan meer dan ik er plezier aan beleef en dat is dan ook het moment om ermee te stoppen!

Eric
Admin
1 jaar geleden

Beste lezers, wij zijn blij met de gastcolumns van onze columnisten. Zij steken daar veel tijd en moeite in. Zoals wij zelf ook tijd en moeite steken in de stukjes die wij plaatsen. Als je een goed verhaal hebt, kun je je bij ons aanmelden en krijg je ook die mogelijkheid. Wij hebben helaas gemerkt, dat deze gastcolumn gebruikt wordt (en straks werd) om negatieve reacties achter te laten, negatieve duimpjes op reacties achter te laten en/of op andere manier blijk te geven het er niet mee eens te zijn. Het zijn geen inhoudelijke reacties, ze richten zich tegen de schrijfster en wij willen dat dus niet. Het gaat niet om zo veel mogelijk kliks, het gaat om een prettige discussie over de F1, als het al een discussie moet zijn. Voor wie vriendelijk, respectvol en inhoudelijk wil reageren, is er op F1cover plaats, voor wie dat niet kan, is er hier geen plek. De betreffende reacties zijn nu allemaal verwijderd en wij zullen streng toezien, dat die in de toekomst ook niet meer voorkomen. Vriendelijke groet,
Eric
F1Cover

F1buzz
Gast
F1buzz
1 jaar geleden

Hoi, Ik ben hier beland dankzij jou Eline. Via het GP Blog.
Leuk stukje. Zou je je gastcolumn kunnen aanvullen met bronvermelding?
Je beweert veel maar kun je dit ook bewijzen met feiten?
Dank je wel en prettig weekend!

Piet
Gast
Piet
10 maanden geleden

Ik lees voornamelijk aannames zonder onderbouwing, bewijs of bronnen.

AMG geen goed chassis? Zij kozen duidelijk voor hun eigen richting d.m.v. een low-rake. Kijk alleen al naar 2020. De wagen had zoveel grip alsof die op rails lag. Dat kan niet enkel met een krachtige PU. Daarbij, waar waren de klantenteams? Die reden voornamelijk achteraan.

trackback

[…] Al die jaren dominantie met de beste motor die ze ook al hadden door een niet-sportieve voorsprong, lees Eline’s column daarover nog even.  […]

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto