JohanF1: Garry Connelly: F1 onwaardig en een grap van een steward.

Garry Connelly, wie kent hem niet? Iedere F1 volger moet er wel van gehoord hebben. Al kijkt iedereen natuurlijk F1, in eerste instantie voor het racen zelf, dus zou het in eerste instantie niet zo gek zijn, als een naam van een steward je niets zegt. Hoe anders is dat bij Connelly: De man die zich onderhand zo belachelijk heeft gemaakt met het willekeurig en selectief handelen als steward, dat zelfs Bernie Ecclestone het zich nog herinnert als die straks 113 jaar oud en dement is. Natuurlijk ligt het over een heel seizoen niet daaraan, maar je kunt gerust stellen dat hij zich ook afgelopen weekend weer heeft laten gelden en de strijd om P2 in de constructeurs wist te beslissen. Dit door zijn macht te misbruiken en een straf uit te delen, die nergens op slaat.

Onderhand liepen we tegen de 50 ronden aan en leek iedere strijd wel gestreden. Er was er nog maar één. Het had er namelijk alle schijn van, dat Perez, in de laatste ronden Russel voorbij zou gaan. Laat dit nou net de inhaalactie zijn die Ferrari zo hard nodig heeft. Het zou Ferrari op P2 brengen, ten koste van Mercedes. Prima, hebben we toch nog een soort van strijd om in de laatste ronden naar te kijken en toch nog enigszins spektakel. Mooi om het seizoen mee af te sluiten, zou je denken. Daar dacht Connelly echter anders over. Hoe kun je Perez voor het moment met Norris straffen, en was dit überhaupt wel gebeurd in een andere race waar er niets op het spel had gestaan? Met Connelly die meermaals zijn voorkeur duidelijk heeft laten blijken, kun je het serieus betwijfelen, en toeval bestaat niet zeggen ze. Zeker niet met de regelmatigheid waarmee Connelly discutabel handelt.

Kijkend naar het moment: Perez duikt inderdaad heel laat in het gat, maar wat belangrijk is om op te merken in deze: Ruimte wordt hem door Norris gelaten. Norris wacht namelijk, ondanks dat hij voorligt bij het ingaan van de bocht, wel heel lang met insturen en het claimen ervan. Dat is gewoon een uitnodiging voor Perez om zijn auto ernaast te zetten (zoals diezelfde Perez dat een week voorafgaand bij Leclerc deed) en daar maakt Perez dankbaar gebruik van (zijn goed recht). Pas op het moment dat Perez er naast zit en instuurt, besluit Norris ook in te sturen. Hij deed er in ieder geval weinig aan om ook daadwerkelijk contact te vermijden. Hij had op het moment dat Perez ernaast zat er ook voor kunnen kiezen, van de baan af te gaan en weer terug te komen, zonder eerst contact te hebben. Ook had hij netjes achter Perez aan kunnen sluiten toen die hem al in zag sturen. En tot slot: Norris stuurt op dat moment op Perez in en niet andersom. Alle reden om Perez hier niet voor te straffen dus. Mijn voorkeur ging uit naar een race incident, maar als er dan toch iemand gestraft moest worden, dan zeker niet Perez. Niet geheel toevallig was dit op dat moment, precies wat Mercedes nodig had.

Want zeg nou eerlijk. Los van dat de straf van Perez niet uit te leggen valt, alle perken te buiten gaat en met slechts 1 doeleinde lijkt te zijn uitgedeeld: Waar was Connelly, toen ene Hamilton in ronde 1 buiten de baan inhaalde (waar die onderhand een abonnement op lijkt te hebben in Abu Dhabi en dit seizoen ook op andere circuits), en daarmee Perez er 2 ronden achter hield? Kan ook tijd hebben gekost natuurlijk. Zou maar net die ene seconde zijn. Waar was Connelly toen Hamilton bij Gasly achterop knalde? Keer op keer weet hij zich weer schuldig te maken aan handelen met voorkeur en willekeur.  En dat gaat wel opvallend veel één bepaalde kant op. Met name wanneer hij stewards  bij zich heeft die er net zo over denken, of de 3 anderen in de zak heeft, kan die zijn gang gaan. Is dat niet het geval, wil die nog wel eens overruled worden. Dan is Connelly nog wel zo bij de les, om Mercedes erop te attenderen dat ze tegen de beslissing in beroep kunnen gaan.

Zou hij het inhalen buiten de baan afgelopen zondag dan hebben beoordeeld als een zogenaamde turn 1 incident? Zo ja, dan laat hij wederom zien uit welk hout hij gesneden is en dat hij met complete willekeur handelt. Een week eerder in Las Vegas, was er namelijk ook een turn 1 incident. Ook toen was Connelly de hoofdsteward en zijn partner in crime, Derek Warwick, was ook van de partij. Toen werd een zekere Verstappen wel gestraft voor een totaal onschuldige turn 1 incident. De actie op zich kun je zien als een straf, maar hoe vaak is iemand met een vergelijkbare situatie en vaak zelfs erger, weggekomen? Vrijwel altijd afgelopen seizoen. Weg naar bocht 1 was kort, Verstappen zat er naast en had de bocht. Ja hij liet Leclerc wijd lopen, maar de vraag is of Leclerc anders de bocht wel had gehaald. Beiden hadden door zeer lage temperaturen geen grip en daaruit ontstond het incidentje. Connelly zag zijn kans schoon en deelde Verstappen een straf uit. Voor een onschuldig incident, terwijl dezelfde Connelly toch wel wat grotere vergrijpen in bocht 1 van dezelfde race, voorbij liet gaan. Waar dit incident redelijk onschuldig leek te zijn, was het incident in Abu Dhabi dat zeker niet. Maar toen waren de regels even, niet meer zo belangrijk voor Connelly.

Tot slot mocht Perez zich ook nog eens melden en werd hij op de vingers getikt, voor kritiek op de stewards. Feit dat Connelly daar niet mee om kan gaan en middels een waarschuwing coureurs de mond wil snoeren, zegt wel veel over de persoon Connelly. Zouden de woorden van Perez hem iets te dichtbij de waarheid zijn gekomen? Want Perez had gewoon gelijk met zijn kritiek, en in het bijzonder over één persoon. Namelijk over Gary Connelly: F1 onwaardig en een grap van een steward!

Deel dit artikel

2.8 11 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
27 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Ernie48
Gebruiker
Ernie48
7 maanden geleden

Eens hij is echt een aanfluiting.
Helaas komt hij er steeds mee weg, zou mooi zijn als hij daar op aangesproken word of nog beter gewoon ermee stoppen en een functie elders zoeken.

Mooie analyse Johan!

BMW P85 V10
Gebruiker
BMW P85 V10
7 maanden geleden
Antwoord op  Ernie48

Hierbij valt ook weer op te merken dat Toto van te voren weer wist te melden dat ze de laatste race van het seizoen nu in gingen met een goede wedstrijdlijder.
Hij leek er wel zeker van dat zijn coureurs met veel zouden weg komen en dat andere gebeurtenissen zouden worden bekeken met het oog op de uitkomst voor Mercedes.

Tristan
Gebruiker
Tristan
7 maanden geleden

Het is maar goed dat Verstappen afgelopen seizoen vaak aan de leiding lag, anders had met deze steward een hoop extra ellende gekregen. Verder vind ik wel dat Perez, als hij inhaalt, er wat onhandig uitziet. Of hij wacht te lang of hij probeert iets te doen wat onmogelijk is. Wat dat betreft kan je goed het verschil in klasse zien met Verstappen.

Maar Connely die moeten ze gelijk eruit trappen bij de stewards, is totaal niet objectief. Zou hij misschien nog een beetje bijverdienen door op de Mercedes loonlijst te staan?

Ron de Boer
Gebruiker
Ron de Boer
7 maanden geleden

Goed bezig Johan en Eline, ik heb me net aangemeld, en moet nog veel lezen hier haha, ga zo door 👍👍

Job Gaserop
Gebruiker
Job Gaserop
7 maanden geleden

Hi there, Nieuw hier en thanks voor de acceptatie. Wat betreft Connelly …, alle vormen van objectiviteit zijn hem vreemd. Ongeremde vooringenomen standpunten en beslissingen ten voordelen van een enkele partij/rijder.
Mooi geschreven column.

Pole
Gebruiker
Pole
7 maanden geleden

Schandalige beslissingen van deze man.

Ton71
Gebruiker
Ton71
7 maanden geleden

Hey hallo alle ex- gpbloggers ! Ik heb jullie eindelijk weten te vinden, maar mijn hemel wat hebben jullie er een zoektocht van weten te maken! *tip* … Hans en grietje lieten broodkruimeltjes achter 😉

Eric
Admin
7 maanden geleden

Hartelijk welkom aan alle nieuwe leden hier! Het is super dat jullie ons (en dan met name Johan en Eline en andere bekenden) hebben (terug)gevonden! Het idee van ons was en is dat er onder jullie zo veel meer kennis zit dan wat je alleen in korte reacties kwijt kunt en dus kan iedereen die dat leuk lijkt hier ook zijn of haar stukjes over de F1 kwijt. Ik hoop dat we op deze manier de komende – wat is het nog – 92 dagen door kunnen en met steeds leuke artikelen elkaar door de F1-loze winter heen helpen. Dus, wees welkom met nieuwtjes, met andere dingen, met jullie columns en dan zitten we zo weer bij DTS, de wintertests en Bahrein!

Ronnie
Gebruiker
Ronnie
7 maanden geleden

Hi All,

Al langere tijd lees ik alle artikelen en veel comments op diverse F1 blogs, YT en overige kanalen. Meestal reageer ik niet omdat het vaak op de man gespeeld wordt en het mij vooral gaat om de technische info. De laatste tijd miste ik vooral het inzicht
en de humor van Eline. Veel van die foute reaguurders wist zij feilloos op hun nummer te zetten nadat ze ook al de auteur van het artikel had gecorrigeerd! Gisteren kwam opeens de naam van f1cover naar voren en las ik hier de artikelen die geschreven worden door mensen met inzicht zonder clickbait titels. Wat een verademing! Ik heb eigenlijk alleen een account aangemaakt om jullie allen te complimenteren met deze site en lees met veel plezier ook weer de comments. Keep it up!

Ron de Boer
Gebruiker
Ron de Boer
7 maanden geleden

Mooie collum en begrijpelijk dat je aan deze man in een ander daglicht heb gezet. De straf die Perez kreeg was inderdaad onterecht. Met het uiteindelijke resultaat na die straf, zullen beide teams, Ferrari en Mercedes er niet veel mee winnen. Mercedes meer geld ja, en Ferrari meer tijd in de windtunnel. Ik denk als we richting budgetcap gaan kijken, en een winnaar aan gaan wijzen, dan denk ik dat Ferrari als winnaar bestempeld mag worden. En ja, Ferrari had de 2de plek verdiend, en ja Connely liet zijn ‘regels’ gelden, ik denk zelf dat Connely, als hij voor Mercedes zou willen zijn, niet goed nadacht over de gevolgen voor het volgende seizoen.

Denise
Gebruiker
Denise
7 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

Los van het feit dat Mercedes veel ontwikkeld heeft aan de auto van 2023 en blijkbaar als we toto mogen geloven een complete nieuwe auto mogen verwachten in 2024.

Ik begrijp niet hoe men dat allemaal kan doen mbt BC. Dit staat natuurlijk los van het artikel.

OUTLAWF1
Gebruiker
OUTLAWF1
7 maanden geleden

Zoals altijd, Goed en mooi geschreven JohannF1.

OUTLAWF1
Gebruiker
OUTLAWF1
7 maanden geleden

Walgelijk hoe dingen gaan in de F1. Hoe meer je weet des te minder leuk wordt het.

F1 zandvoort
Gebruiker
F1 zandvoort
7 maanden geleden

Vond het ook weer verbazingwekkend.
Hamilton knalt bij gasly achterop niks aan de hand.perez tikt net norris aan en geeft in feite de plek terug en krijgt 5 seconden.

Denise
Gebruiker
Denise
7 maanden geleden

Mooi stukje geschreven, waarbij ik me af aan het vragen ben wat de relatie Connelly en Mercedes zou zij. Of liever gezegd met wolf.

Ik heb hiervoor een ander stukje gelezen mbt de wolf gate en bedenk me nu zou er een relatie hier tussen zijn?

De beslissingen zijn zeker discutabele waarbij het meestal in het voordeel van Mercedes valt.

Of heeft hij een afkeer tov red bull?? En misschien ook andere teams, maar dat zou absurt zijn.

Laatst gewijzigd 7 maanden geleden door Denise

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto