Hoe een frauderende Herbert eindelijk de deksel op zijn neus kreeg

© Red Bull Content Pool

De hele F1 wereld heeft de afgelopen weken wel de controverse rondom Herbert meegekregen. Nu Herbert eindelijk zijn laatste race van het seizoen als steward bijgewoond heeft, is het tijd om alles op een rijtje te zetten. Tevens zal ik aan de hand daarvan gaan toelichten, waarom hij nooit meer steward mag zijn, of invloed op een F1 evenement zou mogen uitoefenen.

Wat het met mij doet

Al maanden krijg ik steeds meer het gevoel, dat er vanuit de FIA een politieke agenda heerst tegenover Verstappen. Dit verpest mijn plezier in de F1 al, maar alles wat Herbert de afgelopen weken gedaan heeft, was het toppunt in deze. Dit ging zo ver en voelde zo onrechtvaardig dat ik zelfs begon te hopen dat Verstappen als statement zijn spullen zou pakken en er de brei aan zou geven. Desnoods naar binnen rijden, na alweer een straf tijdens de race. Dit was afschuwelijk en ziekelijk voor mij. Nam al mijn plezier weg, leverde een onrechtvaardig gevoel en frustratie op. Laat ik maar ingaan op alle controverses rondom Herbert.

De interviews

Herbert is alle schaamte voorbij en komt er mee weg. Hij geeft meerdere interviews, waarin hij zijn mening geeft over teams, coureurs en races. Ook zijn voorkeur laat hij meermaals blijken. Het is gewoon te gek voor woorden dat dit kan en beschamend voor de sport. Tevens geeft hij interviews aan goksites, wat tegen de richtlijnen van de fia in gaat. Maar de fia houdt de kaken stijf op elkaar.

Zijn interviews zijn niet alleen polariserend, tonen aan dat hij partijdig is en beslissingen maakt op basis van onderbuikgevoel. Naar eer en geweten beslissingen maken staat niet in zijn woordenboek en van integriteit heeft hij schijnbaar nooit gehoord.

Interviews waarin hij aangeeft dat Red Bull afstand moet doen van Perez, dat Norris een DNF van Verstappen nodig heeft, dat Verstappen opzettelijk Norris er af reed in Mexico, zodat Ferrari kon winnen, dat Norris Verstappen volgend jaar wel kan verslaan, waren allemaal citaten van Johny Herbert zelf in recentelijke interviews. Na de race in Brazilië vertelt hij ook nog eens dat er niets mis mee is dat hij dit doet. Om zo zijn straffen aan Verstappen kracht bij te zetten, vertelt hij dat Norris en Brown het ermee eens zijn. Verder dan dat komt hij niet. Zwak dus.

Oostenrijk

In Oostenrijk kreeg Verstappen een straf van 10 seconden, voor iets waar 5 seconden op staat. Maar wat gebeurde er nou? Verstappen was al bij de bocht en lag duidelijk voor bij de apex. Norris lag duidelijk achter. Vervolgens probeert Norris het als een malle op het laatste moment buitenom, terwijl Verstappen al de bocht aansnijdt. Ondanks dat Norris meer ruimte kreeg dan Sainz in een net duel, presteert hij het om tegen Verstappen aan te rijden. Dat en meerdere keren een dive bomb zijn een straf voor Norris waard. Maar Verstappen kreeg de straf en ook nog eens 10 seconden. Tegenstrijdig, in Mexico, werd Verstappen bestraft onder de noemer van hetgeen wat Norris in Oostenrijk deed.

© Red Bull Content Pool

Mexico

Laten we beginnen in bocht 4. Want een kopie van de week ervoor in Austin. Verstappen is al aan het aanremmen voor  de bocht en wil deze aansnijden. Vervolgens probeert Norris er met een dive bomb buitenom voorbij te gaan. Wetende dat Verstappen zou moeten wijken voor Sainz te belanden en hem daardoor wijd moet duwen. Iets wat onvermijdelijk was. Norris had absoluut geen recht op de bocht. Uit data blijkt ook dat hij zijn rem los liet en 15 km/u harder ging dan de ronde ervoor. Het is onprofessioneel en gevaarlijk rijgedrag van Norris. Als iemand hier al voor gestraft moest worden, dan was het Norris wel, zoals een week eerder.

Toch wordt Verstappen bestraft. Dan bocht 8. Hier zou je een straf voor kunnen geven aan Verstappen. Ware het niet dat in het document hierover allerlei tegenstrijdigheden staan. Er staat dat Verstappen een voordeel heeft behaald door de baan te verlaten, maar bij het ingaan van de bocht zat hij er al met de neus van zijn auto voor. Dit gaf hem dus recht op de apex. Verstappen schiet wat door, maar dat is geen bewuste actie, zoals Herbert deed voorkomen. Zelf zeggen ze in het document dat Verstappen de apex had. Hoe kunnen ze hem dan straffen voor het behalen van een voordeel na de bocht?

Het toppunt was dat Verstappen twee maal een straf kreeg en ook nog eens van 10 seconden. Herbert liet na de race ook nog eens de documenten aanpassen. Niet alleen werden er plots 2 strafpunten toegevoegd. Ook stond er nu in het document vermeld, dat de 10 seconden straf de standaard straf is voor zoiets. En dat is niet zo, want notabene zijn 2 Britse vrienden, Norris en Russel werden een week eerder voor hetzelfde, met 5 seconden bestraft. Tijdens de race in Mexico, begingen Perez en Colapinto 2 identieke fouten. Zij werden niet eens onderzocht.

© Red Bull Content Pool

Brazilië

Ook in Brazilië liet Herbert zich helemaal gaan. Het begon al tijdens de sprintrace. Terwijl Hulkenberg al 2 ronde stilstond, werd er gewacht met het geven van een VSC. Deze werd precies gegeven, nadat Mclaren hun wissel had gemaakt, en toen Verstappen een aanval op Piastri in wilde zetten. Groen werd het pas, na het voorbij rijden van laatste DRS zone. Uiteraard wist Herbert weer een moment te vinden om Verstappen een straf uit te delen.

Verstappen zou namelijk tijdens de VSC 0,626 zijn ingelopen op Piastri. Echter drukten ze zelf op groen op het moment dat Verstappen extra gas gaf, met de kennis dat het pas na bocht 4 groen zou worden. En waar was dan de straf van Piastri, die zelf ook 0,225 in was gelopen op Norris? Dag later ging het feestje tijdens de kwalificatie verder. Na de zoveelste crash van de dag, was het een kwestie van tijd voordat het rood zou worden. Tenslotte gebeurde dit bij de overige incidenten binnen 2 seconde. Nu werd er echter 52 seconde gewacht zodat voldoende coureurs hun ronde af konden maken. Verstappen op zijn beurt, mocht dat niet. Startplek 17 was het resultaat.

Nog was het voor de corrupte Herbert niet genoeg. Toen Hulkenberg tijdens de race stilstond brak Herbert het zweet uit. Een SC zou betekenen dat Verstappen een vrije pitstop kon maken. Dus besloot hij het op te lossen met een VSC. Deze gaf hij natuurlijk pas toen Verstappen de pitstraat voorbij was. Het schandaal voltrok zich daarna pas. Vlak voor de top 5 bij de pitstraat was, werd Hulkenberg bewust met assistentie terug de baan op geduwd. Want dan konden ze weer groen geven. Uiteraard werd dit pas gedaan toen Norris de pitstraat in was, zodat hij nog kon profiteren. Plan geslaagd zou Herbert gedacht hebben, want geen gratis stop voor Verstappen. Dit keer zou echter eindelijk het recht gaan zegevieren en kreeg Herbert het als een klap in zijn gezicht terug. Alles wat hij de afgelopen weken aangericht heeft, kwam nu dubbel zo hard terug, omdat hij door was geslagen en dacht dat hij onaantastbaar is. De rode vlag kwam 3 ronden later. Omdat Verstappen door toedoen van Herbert nog geen pitstop had gemaakt, kon hij dit doen tijdens de rode vlag en lag hij bij de herstart ver voor. Boontje komt om zijn loontje Herbert.

Na de race liet hij zijn partijdigheid nog één keer blijken. 8 coureurs moesten op het matje komen, waaronder 4 Britten. De 4 Britten voor het illegaal veranderen van de bandenspanning en het negeren van een afgebroken startprocedure onder rood. De straffen hiervoor zijn variërend van een drive trough, tot 20 seconden, 5 plekken gridstraf of zelfs diskwalificatie. Echter alle 4 kregen slechts een reprimande en een boete van 5000 euro. Andermaal liet Herbert zien partijdig te zijn en enkel aan Verstappen een echte straf uit te delen. Zoals Leclerc er met een boete vanaf kwam voor schelden, maar Verstappen een taakstraf kreeg.

© Red Bull Content Pool

Conclusie

Concluderend lijkt het me duidelijk waar ik op uit ga komen. Johny Herbert is ongeschikt om het beroep als steward in de F1 uit te oefenen, en zou eigenlijk niets meer binnen de F1 moeten doen. Als hij graag interviews aan goksites wilt geven, waarin hij zijn mening en voorkeur over F1 uitspreekt is dat prima, maar het lijkt me een gepaste maatregel als dit zonder enige functie binnen de F1 of FIA gebeurt. Dat de FIA toekijkt en niets doet is aan de ene kant veelzeggend en aan de andere kant verbazingwekkend na alle ophef en controverse rondom zijn persoon. Echter neemt de druk van buitenaf toe en zal dit ook op de fia toe gaan nemen. Het beste zal nog zijn als hij de eer aan zichzelf zal houden. Zolang hij maar verdwijnt uit de sport. Dat lijkt me de enige redelijke oplossing na alles wat heeft plaatsgevonden. Tevens vind ik dat er een onderzoek naar zijn handelen moet plaatsvinden.

Wat vinden jullie? Laat het weten in de comments

Deel dit artikel

5 2 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
9 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Eric
Admin
1 maand geleden

Uitgebreide onderbouwing Johan! Ik had niet het idee dat Herbert dit allemaal zelf kon beslissen. Niet dat die andere steward, een voormalig baas van McLaren, onbesproken is, maar kan me niet voorstellen dat Herbert overal op deze manier de hand in had.

Martijn
Gast
Martijn
1 maand geleden

Je gaat eraan voorbij dat een steward geen wedstrijdleiding is!! Ik snap je gevoel maar is niet helemaal terecht.

Tristan
Gebruiker
Tristan
1 maand geleden

Mooi stuk weer Johan! Fijn om weer te lezen!

Als je dit leest dan word je er toch gewoon weer kwaad om. Als wij als buitenstaanders dit allemaal zien, dan moet dit intern toch ook overduidelijk zijn? Tenzij er vanuit de Fia inderdaad besloten is dat er weer een Brit wereldkampioen moet worden, dan kijken ze natuurlijk alleen maar naar de bankrekening.

En dan nog het feit dat Leclerc 10k moest betalen voor het woordje “fuck” en Norris die (terwijl zijn engineer zei : zet de motor af) weg rijd met marshalls op de baan maar 5k moet aftikken. Veiligheid hoog in het vandaal? Nationalisme hoog in het vandaal ja! Ik was zo blij dat het uiteindelijk weer een echte regenrace is geworden, want waar ik een paar terug Mclaren nog als sportief bestempelde, is dat nu met Stella en Zak(hooi) Brown wel volledig weg. Ik vind dit bijna erger dan Toto en Hamilton in 2021. Wat een hypocriete bende is het daar geworden. Om nog maar te zwijgen over achter de ellebogen Norris.

Het is maar goed dat Verstappen dit jaar kampioen gaat worden en dan hoop ik heeeeel hard dat Ferrari het constucteurs wint zodat die laffe bende bij Mclaren met lege handen achterblijft. En dat met overduidelijk de snelste auto op de grid.

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
27 dagen geleden

Blijf mij keer op keer verbazen over Johnny Herbert zijn doen en laten.

-een DNF van Max kan Lando helpen in het kampioenschap (Toto deed ook ooit zo’n uitspraak)
-Nu kan Max ineens wel hard maar fair racen (Gp Brazilië race).
-Max een straf geven in sprintrace, terwijl dit totaal ridicuul was.
-Mexico bocht 4 en bocht 8 (Lando 5 seconde in Austin en Max voor eenzelfde soort actie 10 seconde) en dan nog bocht 4 (welke totaal op conto Lando was). Max racet hard en Zak en Lando vonden de straf ook terecht.

Je kunt er zowat een boek over schrijven wat deze partijdige steward allemaal raaskalt.

Onafhankelijkheid is toch wel het minste wat je in een wereldwijde sport als F1 mag verwachten (stewards, wedstrijdleiding, Marshalls etc….).

Blijkbaar is geld het enige wat belangrijk is in de F1, en dus niet veiligheid (Lando met die aborted start overtreding met neerslag op de racebaan en het weghalen van de auto uit het grint).

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
25 dagen geleden
Antwoord op  JohannF1

Het is heel bizar dat iemand voor een gokbedrijf reclame maakt, steward is en dus kan hierbij matchfixing optreden.

Het zou mij allerminst verbazen als hij of andere hier doelbewust geld mee hebben verdiend.

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto