Het Cost Cap drama

Sinds eind september zijn er geruchten de wereld in geslingerd dat er 1 of 2 de over het budget van 145 miljoen zijn gegaan.
Vooral RedBull lag flink onder vuur.
Iedereen had er zijn mening over en vooral Toto Wolff deed een flinke duit in het zakje dat het waarschijnlijk over tientallen miljoenen zou gaan.
Zo staat het gehele internet nu al weken op zijn kop en worden er vele speculaties voor waarheid versleten.
De verklaring van de FIA, dat het om een kleine overschrijding zou gaan, heeft er eigenlijk alleen toe bijgedragen dat individuen met geen of weinig financieel inzicht zich nu profileren als “op de hoogte zijnde van feiten”. Een heel jaar kan de FIA meekijken bij de teams over wat er waaraan is uitgegeven. Dus als er vragen of onduidelijkheden waren hadden ze dit allang kunnen aankaarten, maar dat is schijnbaar nooit gedaan. De financiële afdelingen houden alle boekingen bij en volgens de regels moet de eerste helft van het jaar al in juni van 2021 ingeleverd zijn, ook toen zijn er nooit vragen gesteld.
Vervolgens komt er aan het einde van het jaar een accountant langs om alle boekingen te controleren en het is zijn/haar plicht om vragen te stellen en aanpassingen door te voeren en te verklaren aan een controlerende partij. Als iedereen akkoord is met deze cijfers dan zal de accountant ook een jaarverslag maken naast de opgestelde cijfers. Meestal komt er dan ook een conclusie en uitleg over de ingevoerde cijfers.
Boekingen zijn nooit simpel in te voeren. Als voorbeeld noem ik het RedBull drankje. Geef je blikjes weg ter promotie, dan zijn het marketingkosten en voor eigen gebruik is komt het onder etenswaren te staan. Daarom moeten boekingen altijd uitgelegd worden.
De conclusie is dan ook dat niemand precies kan weten hoeveel en waaraan te veel geld is uitgegeven. Dat weten alleen de FIA en RedBull, tenzij er ergens een lek is.
Dat laatste wordt niet of nauwelijks belicht. Toto Wolff begon te roepen dat het waarschijnlijk over tientallen miljoenen zou gaan, vervolgens was het al maanden “het gesprek van de dag” binnen de paddock. Ferrari bulderde ook mee al was het wat genuanceerder. RedBull ontkende alle aantijgingen en dreigde met stappen.
Later werden de bedragen weer gewijzigd en kwam 10 oktober min of meer het verlossende woord eruit dat RedBull inderdaad over de grens was gegaan, zij het met kleine marge. Ook toen bleef RedBull, met een officieel statement, ontkennen.
Ook komt er geen verklaring hoe de andere teams en media al op de hoogte waren voordat de FIA met hun statement van 10 oktober naar buiten kwamen.
Financiële gegevens van een bedrijf zijn geheim, dus waar zit het lek? Dat wordt totaal genegeerd. Door mijn achtergrond als boekhouder durf ik wel te stellen dat de waarheid van de overschrijding waarschijnlijk iets genuanceerder ligt dan wat nu veelal gespeculeerd wordt.
Waarschijnlijk zijn beide partijen druk in discussie over wat wel en niet bij het budget inbegrepen was. Jammer dat de FIA daar zo laat mee gekomen is. Ze hadden er immers een vol jaar de tijd voor gehad. Grijze gebieden zijn er genoeg en die zullen door alle teams benut worden.
Ik kijk al uit naar volgend jaar. Want met het bouwen van 2 conceptauto’s was Mercedes al een end op weg.  Op naar meer duidelijkheid en hopelijk houdt het geneuzel van die zogenaamde “op de hoogte zijnde” individuen binnenkort op. Zoals het welbekende spreekwoord zegt: Schoenmaker, houd je bij je leest!
Nu nog 4 mooie races te gaan en dan kunnen we naar mijn idee terugkijken op een prachtig race seizoen.
Linda
Passievolle genieter van racesport 

Deel dit artikel

4.6 5 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
3 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Wouter
Schrijver
1 jaar geleden

Helder artikel. Wel ben ik benieuwd naar het lijntje van Merceders naar de FIA. Dit jaar leken ze al eerder voorkennis gehad te hebben omtrent de regel wijziging omtrend de vloer van de auto’s.

Linda
Gast
Linda
1 jaar geleden
Antwoord op  Wouter

Dat is de dame Shaila-Ann Rao. Zij was Toto’s persoonlijke juridisch adviseur en is in het begin van dit jaar benoemd tot juridisch/financieel directeur bij de FIA. Haar taak was dus onder andere om de financiële rapporten te controleren. Gisteren is hierover ook een interview met Helmut Marko gepubliceerd. Verder had Mattia Binotto na de benoeming van deze dame ook zo zijn bedenkingen.

Eline F1
Schrijver
1 jaar geleden

Fantastische column, Linda!
Het is onvoorstelbaar dat dat lek doodleuk genegeerd wordt, daar geen haan naar kraait.
Maar nog veel erger is dat alles erop wijst dat dit ‘geframed’ is. We weten allemaal hoe de relatie tussen Mercedes/Wolff en FIA – almede de minachting jegens RBR – ongeveer is, ten enenmale getuige dat lek.

Laatst gewijzigd 1 jaar geleden door Eline F1

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto