Vandaag ging het F1 weekend van start met 2 vrije trainingen. Na 2 sprintweekenden achter elkaar, was het eindelijk weer tijd voor de normale format. Dat betekent rustig opbouwen en je tijd kunnen nemen, om de juiste afstelling te kunnen bepalen. Tevens betekent dit dat er een tweede vrije training is, waarin meerdere simulaties worden verricht. Aan de hand hiervan kun je speculeren en een aardig beeld schetsen voor het verdere verloop van het weekend. Dat hebben we bij deze gedaan.
Ijle lucht
Ijle lucht is altijd een factor in Mexico en zou een vertekend beeld kunnen geven ten opzichte van andere races. Het circuit in Mexico ligt op 2200 meter boven zeeniveau. Dit brengt Ijle lucht met zich mee en maakt dat de luchtweerstand daardoor lager is. Dit maakt ook dat teams die normaal veel luchtweerstand (drag) ervaren, hierdoor in staat zijn, hun achterstand op de rechte stukken te verkleinen. Wel heeft minder drag, eveneens minder downforce als gevolg. Om dat te compenseren, rijden teams in Mexico met een Monaco voor en achtervleugel. Dergelijke hoogte heeft eveneens, minder zuurstof als gevolg. Dit maakt dat de motor veel harder moet werken en de turbo veel minder kan koelen. Hierdoor kan met name de turbo makkelijker oververhit raken. Iets waar Mercedes in de oude set reglementen last van had, en vorig jaar Ferrari. Dan kunnen we met dit gegeven, ingaan op de data wat vandaag vergaard is, en dit gaan analyseren.
Kwalificatie simulatie
In de kwalificatie lijkt Mercedes geen rol te spelen. Daarom hebben we de vooralsnog 3 grootste kanshebbers naast elkaar gelegd. Verstappen lijkt de favoriet te zijn. De hele dag domineerde hij en knoopte hij de snelle rondes met gemak aan elkaar. Ook Perez zat er voor zijn doen niet ver vandaan, maar ontbreekt in VT2 in de top 3. Het loopt soepel voor Verstappen in zijn Red Bull en in alle secties wil het vlotten. Zo weet hij in sector 1 te profiteren van de hoogste topsnelheid (komen we later op terug), en kan hij in overige sectoren de auto, makkelijk geroteerd krijgen, en stuurt hij deze heel makkelijk in. Iets wat hem in combinatie met het laat kunnen remmen (deze keer wel) en vroeg op het gas kunnen gaan, veel tijd oplevert. Er lijkt geen maat te staan op Verstappen dit weekend. Een ijzersterke Norris, die op zijn beurt ook alles haalt wat er in zijn Mclaren zit, volgt op iets meer dan een tiende. Dit valt verrassend te noemen. Vooraf werd gezien de karakteristieken van Mexico verwacht dat Mclaren er iets minder goed bij zou zitten dit weekend. Wel moet er bij gezegd worden, dat Norris heeft kunnen profiteren van een Tow van Verstappen in zijn ronde, en het verschil anders ietsjes groter was geweest. Leclerc maakt de top 3 af en volgt met een hele goede rondje, op bijna 3 tiende. Wel heeft Leclerc zijn tijd pas enkele minuten later dan Verstappen en Norris neergezet. Met dit in acht genomen is de verwachting dat de strijd om pole tussen Red Bull en Mclaren zou gaan, met Red Bull en Verstappen als aangewezen favoriet. Hieronder een overzicht van hun ronde en de sectortijden.
Sector | Verstappen | Norris | Leclerc |
1 | 27.910 | 28.043 | 27.937 |
2 | 30.393 | 30.424 | 30.513 |
3 | 20.383 | 20.338 | 20.502 |
Rondetijd | 1:18.686 | 1:18.805 | 1:18.952 |
Longruns deel 1: Top 4 lijkt een prooi voor Red Bull en Mclaren coureurs.
Er lijkt zich voor de punten tweemaal een verschillende strijd af te spelen. Daarom gaan we in 2 delen in op de longruns. We gaan eerst in op Red Bull en Mclaren. Wederom lijken deze twee teams naar alle waarschijnlijkheid de hoogste plekken te gaan claimen tijdens de race. Niemand kwam in de buurt van hun rondetijden. Zeker niet over een langere stint. We vergelijken nu Verstappen Perez en Norris met elkaar. Je ziet Verstappen rustig zijn banden in leven brengen voor 2 a 3 ronden. Vanaf dat moment begint hij in zijn tijden af te bouwen. Geen enkel teken van drop off en hij rijdt met de ronde alleen maar sneller. Terwijl je bij andere coureurs wel een drop off ziet en, hun rondetijden ook met de ronde ziet oplopen. Verstappen geeft in de eerste rondes dan wel wat toe, maar is vervolgens in staat, om na een aantal ronde, enkele tiende sneller te rijden dan Perez en Norris (zagen we dat niet eerder tijdens de sprintrace in Austin?).
Perez gaat hierin voor een andere aanpak. Hij probeert (met een hardere compound) gelijk wat agressiever te rijden. In eerste instantie levert hem dat betere rondetijden op, maar na een ronde of 3 4, zie je dat Verstappen (wanneer hij zijn banden op temperatuur heeft) in staat is, om hem bij te halen en voorbij te gaan. Ook houdt Verstappen hierdoor zijn mediums (die sneller zouden moeten slijten), beter in leven dan de hards van Perez. Hij gaat er zelfs sneller mee, dan Perez, op het moment dat de harde banden het beter zouden moeten doen. Het feit dat Perez op de harde band staat, brengt wel een deltatijd van 2 tot 3 tiende met zich mee. Dit houdt in dat Perez normaliter iets minder toe zou moeten geven, wanneer beide zondag met de medium moeten beginnen. Wel blijft Verstappen dan de snellere van de 2 over een langere stint.
Tot slot Norris. Norris heeft ook indrukwekkende longruns neergezet. Wist met snelle tijden in de 1.22 te beginnen en deze ook enkel ronden aan te houden. Wel is er bij hem sprake van drop off, maar niet al te veel. Daarna is hij ook in staat om constant laag in de 1.23 te kunnen rijden. Wel heeft hij tussendoor 2 keer een ronde nodig waarin hij moet koelen (iets wat je bij de Red Bull coureurs niet zag gebeuren). In deze 2 ronden moest hij wel enkele tiende tot een seconde toegeven. Desalniettemin was het ook van zijn kant, indrukwekkend wat hij liet zien. Verstappen moet hij na enkele ronden wel laten gaan, echter zou hij wel het gevecht aan kunnen gaan met Perez, om P2 in de race. Perez lijkt hierin wel het voordeel te hebben, van niet hoeven koelen en een betere banden management. Daarom denk ik dat Perez hem zeker richting het einde van de stint in de nek zou hijgen. Perez lijkt er vooralsnog goed bij te zitten. Op voorwaarde dat hij goed kwalificeert, zou ik zeggen dat hij de favoriet is om de strijd voor P2 op zondag. Met Piastri (niet in onderstaand overzicht hebben meegenomen) qua rondetijden ook niet veel toe moest geven op beide, kan er wel eens een leuke driestrijd voor P2 ontstaan.
Ronde | Verstappen C4 | Perez C3 | Norris C4 |
1 | 1:23.417 | 1:22.796 | 1:22.489 |
2 | 1:23.729 | 1:23.050 | 1:22.511 |
3 | 1:23.551 | 1:23.465 | 1:22.703 |
4 | 1:23.408 | 1:23.215 | 1:22.750 |
5 | 1:23.165 | 1:23.258 | 1:23.492 |
6 | 1:23.290 | 1:23.372 | 1:22.707 |
7 | 1:23.220 | 1:23.119 | 1:23.388 |
8 | 1:22.912 | 1:23.392 | 1:24.287 |
9 | 1:22.883 | 1:23.295 | 1:23.524 |
10 | – | – | 1:23.019 |
11 | – | – | 1:23.339 |
Longruns deel 2: Wie wordt zondag het derde team?
Dan lichten we de (met hoe het er nu Voorstraat) strijd daarachter even toe. Deze lijkt zich af te spelen tussen 3 teams: Mercedes, Ferrari en Aston Martin. Hiervoor hebben we de longruns van Hamilton, Alonso en Leclerc naast elkaar neergelegd. Hamilton begint nog met 2 snelle rondetijden in de 1.22, maar daarna lijkt hij al veel op zijn eigen tijd, toe te moeten geven. Er is sprake van een hoge drop off en de Mercedes gaat steeds langzamer. Vanaf ronde 3, bestaat zijn longrun alleen nog maar uit tijden van 1.23 hoog en 1.24 laag. Even haalt hij er nog een 1.23.4 uit, maar dit krijgt een vervolg met tijden richting de 1.24.5. Vooral niet constant en niet snel genoeg, om een rol van betekenis te spelen zondag. Maar hoe zit dat ten opzichte van Aston Martin en Ferrari. Leclerc begint goed met zijn stint, en bouwt de eerste ronden af in rondetijd, van 1.23 hoog naar 1.22 hoog. Hierin lijkt hij het voordeel te hebben op de andere 2 coureurs. Echter slaat vanaf dat moment het verval in rondetijd keihard toe en doet het welbekende probleem van Ferrari zich gelijk weer voor. Bandenslijtage.
Alonso begint zijn stint met wat tragere tijden dan de andere 2. Hij moet hierdoor in de eerste paar rondes enkele seconde toegeven op beide. Echter zie je daarna dat hij de banden het beste overeind houdt, ze qua rondetijd nadert en daar steeds verder overheen gaat. Dit zou hem zeker later in de stints en in de race (als hij langer doorkan) een voordeel op kunnen leveren. Met dit in beschouwing genomen zou ik zeggen dat Mercedes ligt de overhand heeft, maar wie weet hoeveel Aston Martin, later in de race op ze weet in te lopen. We zagen vorige week in de tweede en derde stint dat ze toen in staat waren, snellere tijden dan de top 3 te rijden.
Ronde | Hamilton C4 | Alonso C4 | Leclerc C4 |
1 | 1:22.663 | 1:23.519 | 1:23.899 |
2 | 1:22.749 | 1:24.051 | 1:23.289 |
3 | 1:23.250 | 1:24.160 | 1:23.205 |
4 | 1:24.097 | 1:24.785 | 1:22.901 |
5 | 1:23.871 | 1:24.679 | 1:22.926 |
6 | 1:23.400 | 1:24.587 | 1:24.471 |
7 | 1:24.309 | 1:24.269 | 1:24.884 |
8 | 1:24.504 | 1:24.384 | 1:24.661 |
9 | – | 1:24.379 | 1:24.945 |
Topsnelheid
Met een enorm lang rechte stuk en 2 DRS zones die met 1 detectie punt, na elkaar zullen volgen, is topsnelheid een heel belangrijke wapen in Mexico. Zowel om te kunnen verdedigen, en om de inhaalactie te kunnen maken. Daarom hier een overzicht van de hoogste topsnelheid per team. Hierin de hoogste snelheid, zonder Tow gemeten. Teams als Red Bull, Haas, Ferrari en Williams. Wat verder opvalt: Ondanks de aanwezigheid van Ijle lucht is het Mercedes nog niet echt gelukt om hun achterstand op de rechte stukken, met grote stappen te verkleinen.
1 | Red Bull | 348 |
2 | Haas | 346 |
3 | Ferrari | 345 |
4 | Williams | 344 |
5 | Alfa Romeo | 343 |
6 | Mclaren | 342 |
7 | AlphaTauri | 342 |
8 | Aston Martin | 343 |
9 | Alpine | 341 |
10 | Mercedes | 339 |
Conclusie
Teams zullen zich nog gaan verdiepen in de verzamelde data en aan de hand daarvan nog de laatste stappen proberen te maken, alvorens ze vanaf de kwalificatie in parc ferme gaan. Dit is dus nog onder voorbehoud, maar tevens ook een aannemelijke verwachting voor, hoe dit weekend zou gaan verlopen. Wat zijn jullie verwachtingen? En hebben jullie nog eventueel, leuke technische toevoegingen over de rol, dat Ijle lucht speelt: Laat het weten in de comments.
Leuke analyse Johan! Ik ben het in grote lijnen met je eens. Ik heb VT2 niet zelf gezien, wel de Practice Debrief op de site van de FIA gelezen. Aantal dingen zijn nog onduidelijk voor mij: heeft Verstappen zijn long run in VT2 op nieuwe mediums gereden? Die eerste ronden van Norris waren bizar veel sneller.
Verder vlak ik MB nog niet uit. Wellicht reden ze met meer brandstof, al is de drop off inderdaad heel hoog. Hun snelste ronden reden ze als ik het goed heb vroeg in de sessie.
Verder ben ik benieuwd naar de strategie zondag. Vorig jaar was volgens mij 1 stop, medium-hard, maar dat was een compound harder, maar dat is wellicht voor later dit weekend, als we weten welke banden ze nog hebben (vandaar mijn vraag boven: heeft Max nu al 2 sets mediums gebruikt, of pas 1, nog geen hard dacht ik)
Anyway, ik deel de conclusie dat het er voor RB en McL goed uitziet, maar vlak MB nog niet uit. En ben heel benieuwd naar AM, want dat kwam vorige week minder uit de verf dan de update misschien is…
Dankjewel DC77 en leuk je hier te zien! Ik weet het niet zeker. Maar Max rijdt meestal zijn longruns op een set mediums, waarin hij begin van de sessie al enkele snelle rondes mee gereden heeft. Gebruikte dus. Dit met het oog op het uitsparen van een setje voor de race. Max ving zijn longrun als eerste aan (de rest, behalve perez en Alonso iets later), maar speelt het zo dat hij na enkele ronde met meerdere tiende de overhand krijgt. Daar waar de rest steeds meer in rondetijd in moet leveren. Vaak heeft RBR ook op vrijdag meer brandstof mee dan de rest. En Norris zou vermoedelijk iets meer managen begin race, om langer mee te kunnen.
Dat van MB, klopt trouwens niet helemaal. Hun reden hun snelste ronde na Verstappen en Norris. Aan de telemetrie te zien, hadden ze niet minder mapping. Dit had Peter Windsor overigens wel bij RBR waargenomen. MB leek er net zoveel in te hebben zitten als de rest. Ook gezien de rondetijden aan het begin van hun longruns ziet. Drop off is erg hoog en tempo is er niet dit weekend. In tegenstelling tot vorig weekend (nu ook met het blote oog waar te nemen), staan ze dit weekend een stuk hoger afgesteld (ivm Bottoming en TD039). Daar waar RBR en Mclaren weer wat lager staan. Terug naar het oude dus.
Afgelopen 2 edities was het inderdaad een 1 stopper. Wel zag je toen dat veel teams in staat waren de medium-soft strategie te hanteren. C4-C3 dus. Gezien de C4-C3 nu de medium en hard is, zou een medium-hard 1 stop strategie eventueel kunnen.
Nou Mercedes die kun je voorlopig wel afschrijven. Wanneer die de auto zo afstellen zoals het hoort zullen die niet om de hoofdprijzen meedoen. Aston Martin is op zijn retour gewoon niet meer goed genoeg.
Ben heel benieuwd naar AM. Ik had ze ook al afgeschreven, maar vorige week viel Stroll me heel erg mee en ik twijfel of Alonso ook met de update reed, dacht dat ik ergens gelezen had dat die terug was gegaan naar de oude afstelling.
Klopt wat je zegt over AMR. Stroll ging vooral de tweede en derde stint erg snel. Had idd begrepen dat hij de updates (na de aangepaste afstelling onder parc ferme) moest testen, waar Alonso met het oude reed om te kunnen vergelijken. Een weekend Mexico is anders dan alle anderen, maar wellicht zien we in Brazilië het volledige potentieel
Alweer een goed bericht hier daar kunnen de andere sites een stuk van afschnijden. Top 👍
Dankjewel Martin. Hopelijk jat Timmetje er niks van😜
Mooie uit eenzetten Johan.
Ik denk dat het een mooierace gaat worden tussen red bull en maclaren.
Hoop jeAnalysesnog vaam te kunnen lezen.
Dankjewel Antoinette. Ik kijk er naar uit dit weekend, en zullen zeker nog vele analyses volgen.
Wat een heerlijke analyse Johann, het ziet er naar uit dat de RB hier de toon gaat zetten met Lando en Piastri er kort achter, het verhaal Mercedes geloof ik nog niet, wel de cijfers, maar ik heb het gevoel dat ze pas vandaag de ware snelheid laten zien al hoop ik van niet hahaha.
Dat is bij MB op zaterdag idd wel vaker zo, dat ze toch nog wat snelheid vinden. Van mij mogen ze idd ook nog wel een tijdje blijven zoeken..!
Nog beter zou zijn dat ze het nooit meer vinden. Wat een misselijk team.
Echt geloof me. Zit niet veel meer in het vat tov de rest. Ze zullen tijd vinden op zaterdag, maar geldt voor de rest ook. Juist RBR en Mclaren blinken uit in het vinden van tijd op de zaterdag. Een trend wat je vaker dit seizoen ziet, is dat MB juist op zaterdag nog minder kan volgen. Het is of vrijdag in orde bij hun, of er komt niet meer veel van. Trend wat in meerdere weekenden een rol speelt. Luxe om te sandbaggen hebben ze sinds 2 jaar niet meer. Ze moeten gelijk weten of iets werkt. TD039 is ook een belemmering voor ze. Daarnaast heb je dat ze nu wel met 2 coureurs dicht op elkaar zitten. En de pace van Russel was gelijkwaardig met die van vorige week. Nu zijn teamgenoot hoger afgesteld staat, zitten ze qua pace weer op gelijkwaardig niveau met elkaar.
Hun hoop op een betere kwali plek kan misschien waarheid worden als Ferrari zich voor vanavond genoodzaakt ziet ivm problemen de motor terug te schroeven. Maar feit is, dat er niets aan de zaak verandert. Ze kunnen zich nu niet mengen met de RBR en Mclaren en ook niet wanneer Ferrari afhaakt. In Brazilië zullen ze er weer beter bij zitten.
Dankjewel Karting. En zeker. Ik kijk er naar uit. Wordt een mooie race tussen beide teams. Wat MB betreft: telemetrie en tijden van begin van hun longruns geven niet echt aan dat er veel meer in het vat zit tov de rest. Ze staan ook duidelijk een stuk hoger afgesteld, waar RBR en Mclaren weer zoals gebruikelijk een stuk lager staan. Hetgeen wat duidelijk invloed heeft op de onderlinge verhoudingen en performance van MB. Het kan zijn dat ze nog ruimte zien wat lager af te stellen. Echter zou dat in het geval van MB waarschijnlijk niet gaan. Ze zijn namelijk 1 van de teams voor wie de TD039 geldt. Deze is ook in Mexico van kracht en dwingt teams die te veel stuiteren op minimaal 10 mm hoogte af te stellen. MB gaf dan ook zelf aan dat ze hoger moesten staan, ivm de karakteristieken van de baan.
Niet dat ik vrees voor dat team maar geloven doe ik het ook nog niet, na vt3 zal het een stuk duidelijker zijn want dan kunnen ze geen verstoppertje meer spelen.
Maar buiten dat, het is toch een verademing dat McLaren en soms Ferrari het tweede team is/wordt/blijft als je erover nadenkt.
Ik denk zelfs tijdens kwali pas. Dan gaan we zien welke teams genoodzaakt zijn terug te schroeven om de race uit te rijden. Zeker een verademing met Mclaren en Ferrari leek. Wat mij betreft meer dan welkome concurrentie die 2 teams
Als je toch ziet dat Mercedes, met alle kennis van de afgelopen jaren, de voorsprong die ze altijd hadden, met het in hun ogen beste rijders-duo, dan in de vrije trainingen gewoon Albon voorbij ziet rijden… Albon, in een Williams die met de MB-motor rijdt, dus wat ze beter doen moet uit het chassis komen. Een team dat – als ik het goed heb – niet eens de budget cap haalt, die het dan zo gemakkelijk beter doet. Onvoorstelbaar!
Mee eens Eric. Het kan eigenlijk echt niet. Terwijl de motor ook nog eens ontwikkeld is om ideaal te werken op hun eigen chassis. Nog weten klantenteams ze af te troeven. Dan mag je jezelf inderdaad wel achter de oren krabbem. Chassis van Williams brengt betere aerodynamische efficiëntie met zich mee en je ziet ook dat klantenteams (eerst AMR en nu Mclaren) er in overall performance voor zitten.
Albon voor sir cryalot staan is echt een droom die uitkomt. MB is zo ontzettend slecht bezig en ze willen het zelf niet inzien. Laat maar aanmodderen de komende vijf(tig) jaar
Van harte welkom hier! Leuk dat jullie Johan met zijn analyse hier weer hebben teruggevonden!
Daar heeft hij zijn best voor gedaan. Pluim voor hem
Goedenavond allemaal en Johan in het bijzonder!
Het is gelukt 🙌
Blij om hier te zijn en zodra ik tijd heb ga ik je analyse lezen en de site verder verkennen.
Ik heb er zin in.
Tot laters allemaal 👋
Kijk aan DC! Blij dat het je gelukt is en dat je hier bent. Kunnen we ook hier genieten van jouw geweldige bijdragen. Dank voor het aanmelden en tot later!
Hoi Johan, mooie analyse zoals gewoonlijk, maar wat denk na VT3 van Albon in de Wiliams, die was ook goed bezig. Zou die in de kwalificatie niet ook een rol kunnen spelen? Ook Sargeant was goed op dreef. Het zit weer erg dicht op elkaar. Nu is het hier niet noodzakelijk om pole te pakken maar het zou wel leuk zijn voor de statistieken.
Welkom Monic. Fijn om je hier te zien. Dat Albon ook vandaag erbij zou zitten had ik niet verwacht. Williams lijkt het heel goed voor elkaar te hebben in Mexico. Ik denk niet dat hij top 3 kwalificeert straks, maar wie weet. Ik laat me graag verrassen.
het zal in ieder geval weer spannend worden in de kwalificatie, voor de race ben ik minder bang, die zie ik Max wel winnen, het zijn tenslotte heel wat rondjes om een eventuele achterstand goed te maken. Opvallend was wel dat Max in het grootste gedeelte van het circuit wel de snelste was. Hij gaf trouwens wel aan dat ie veel verkeer onderweg had.
Klopt. Qua racepace zijn ze ongenaakbaar. Zag dat ze (RBR) vandaag daar nog eens een hele grote stap in hebben gemaakt. Verstappen had inderdaad veel verkeer in zijn ronde. Stuk of 5 auto’s moest hij voorbij in sector 2 en 3.
hopelijk kunnen ze het tijdens de kwalificatie goed timen en kan ie het rondje aan elkaar knopen.
Heb jij gezien of de (meeste) winst op het rechte stuk zit? Of gaat het met de bochten ook wel goed dit weekend? Wordt iig een uitdaging om ze in te halen dan.
Bochten gaan ze ook goed mee, maar meeste winst in sector 1. Zijn weer bloedje snel op het rechte stuk. Wordt inderdaad een uitdaging voor teams met een mindere topsnelheid.
En Max had in VT3 iets van anderhalf tiende op Checo. Daar moet nog wat meer in zitten…
Zeker leuk, of vanaf plek 3 ofzo in de run naar bocht 1 wat leuks doen morgen! Het is ze/hem gegund!