Gastcolumn Linda Jaarverslag 2022

Wat een jaar hebben we als Nederlandse racefans gehad!
In het begin van het jaar zagen we het nog heel somber in, we dachten zelfs dat het Max misschien niet zou gaan lukken om zijn kampioenschap te verdedigen. Zelfs de analisten waren niet optimistisch.
Maar toen kwamen Imola, Miami en Spanje en begonnen we er toch weer in te geloven. We bereidden ons voor op wellicht een prachtige strijd tussen Charles en Max, wat vooral de Britse pers verbaasde dat ze zo netjes met elkaar omgingen. Waarschijnlijk was Max toch niet zo agressief als de meesten verklaarden vorig jaar. Als je kijkt naar alle gevechten die Max heeft gehad met diverse coureurs, dan zie je dat Max en Lewis niet met elkaar door een bocht kunnen, daar hadden Nico en Lewis ook vaak last van. Dus ja, ik heb daar dan wel een mening over.
In Monaco kon Max, net als vorig jaar, niet zijn snelste kwalificatieronde afmaken. De kans was groot geweest dat hij pole had gepakt, maar dat zullen we nooit weten. Dit keer gooide Perez zijn auto in de muur en verpestte op die manier de kwalificatie voor meerdere coureurs. Doordat Ferrari hun strategie niet op orde had kon Max toch nog derde worden. Perez won en vond dat hij ook wel wereldkampioen kon worden, want hij lag maar 15 punten achter. Max wenste hem daar veel succes mee.
Na Monaco won Max nog 5 keer en had Perez min of meer het nakijken. Dus ook zijn kans om kampioen te worden begon klein te worden.
Na de zomerstop is Max doorgegaan met zijn dominantie en mocht hij in Japan zichzelf tweevoudig wereldkampioen noemen. Geweldig! Een diepe buiging voor Max zijn strijdlust.
Dan hebben we nog Brazilië, de dag dat de massa door het lint ging omdat Max niet 4 seconden op Perez wilde wachten en omdat er iets was gebeurd wat Max nog recht te zetten had. Heel Mexico ontplofte en zo ook papa Perez, mama Max was ook niet handig, maar om haar doodsbedreigingen te sturen vond ik veel te ver gaan. Ik heb nog nooit zo ontzettend veel bedreigingen gezien als die dag en de rest van de week. En het gaat nog steeds door, want Max had zijn 10 seconden voorsprong op Perez in Abu Dhabi ook moeten opgeven om Perez te helpen. De kennis rondom racen en motorsport is echt heel ver te zoeken. Charles is in mijn ogen terecht tweede geworden, hij is een betere coureur dan Perez. Perez heeft het hier en daar echt een paar keer flink laten liggen, maar dat is mijn mening.
Afscheid:

We hebben ook afscheid genomen van een aantal coureurs. Drie die niet goed genoeg hadden gepresteerd en één die zelf de stekker uit zijn carrière trok. Na een aantal jaren meer achterin rijden dan vooraan, vond  Vettel het welletjes. Hij wilde aan een nieuw hoofdstuk van zijn leven gaan werken, zijn familie en zijn gezin. Misschien had hij dat al eerder moeten doen. Hij kreeg enorm veel waardering van de coureurs en teams. Toch wel grappig, want hij was niet zo geliefd toen hij, net als Max nu, de sterren van de hemel reed en vier kampioenschappen aan elkaar reeg. Ook hij was een hufter volgens velen omdat hij Webber inhaalde. “ik was sneller” was zijn reactie. Nu was iedereen lovend en werden er meerdere clips geplaatst over zijn indrukwekkende prestaties. Dus ook voor Max is er nog hoop haha.
Mick en Latifi hebben aangetoond dat een legendarische papa en een papa met heel veel geld niet betekend dat ze geweldige coureurs zijn.
Ricciardo heeft naar mening gewoon zijn draai niet kunnen vinden en daardoor niet datgene uit de wagen kunnen halen wat erin zat.
Haat en nijd:
Wat toch ook een enorme trend is geworden sinds 2021 is het online schelden, bedreigen en uiten van valse beschuldigingen naar coureurs en ook hun fans. Ik vond het beschamend om te horen hoe Nederlandse fans zich als asociale hufters gedroegen in Oostenrijk. Dan betaal je dus een hoop geld om vervolgens de fanbase van Max Verstappen te kakken te zetten! Geef dat geld maar aan mij, want ik zal nooit het geld hebben om naar een race te kunnen. Maar ook de Italiaanse fans hebben zich van hun slechtste kant laten zien in Monza door Verstappen fans lastig te vallen. En de LH fans spannen de kroon door echt onder elke post van Max en RedBull niks anders te plaatsen dan pure haat. Of als een Alonso zich kritisch uit, dan ontploft de boel ook. Yuki, Hannah Schmitz en Alpha Tauri zijn ook ten prooi gevallen na Zandvoort. Als laatste zijn de boze Mexicanen aan de beurt. Boe roepen in Abu Dhabi, zingen dat Max zijn moeder moet n..ken en online nogal dreigende berichten. Ik vond en vind het allemaal nogal ranzig om te zien.
Als je een coureur of team niet mag, prima! Maar stop met jezelf als de ultieme hufter presenteren!
Doe net als ik, blokkeer die coureur(s) en team(s), dan hoef je er ook niks van te zien en negeer de rest.
Iedereen fijne feestdagen en op naar een mooi race seizoen!