De ware schandalen van 2021

Er is altijd veel te doen om het jaar 2021. Mercedes (met steun van vele Britse media), beweert bestolen te zijn en dat de wereldtitel bij de coureurs, hen toebehoort. Is dat wel zo, Toto Wolff? Is het niet Red Bull, wat veel nadelen ondervonden heeft en daarmee juist een titel verloor (constructeurs)? Laten we met deze column ons daar eens in gaan verdiepen, aan de hand van feitelijke gebeurtenissen en niet de onderbuik gevoelens van Toto Wolff en de Britse media.

Bahrein 2021

De eerste controverse begint al gelijk, gedurende de eerste race in Bahrein. Verstappen heeft op de zaterdag een indrukwekkende pole gepakt, met bijna 4 tienden verschil, en lijkt ook gedurende de race over het betere pakket te beschikken. Red Bull hanteert een andere strategie, door Verstappen telkens vele ronde later zijn pitstop te laten maken. Zo ook bij de laatste pitstop. Hierdoor ligt Verstappen bij het uitkomen weliswaar enkele seconden achter, maar kan hij met versere banden snel inlopen. Dat gebeurt. Ronde 53 zit hij in de DRS van Lewis Hamilton en gaat hij hem voorbij. Aan de leiding dus. Niet veel later in de ronde moet hij de plek weer afstaan en heeft hij daarna de banden niet meer om een nieuwe poging te wagen. Uiteindelijk komt Verstappen een halve seconde tekort.

Waarom moest hij de plek teruggeven? Hij zou hem buitenom hebben ingehaald in bocht 4. Echter wil het feit, dat Verstappen er alvorens hij buiten de baan ging, al volledig voorbij was. Punt dat hij de inhaalactie buitenom heeft gemaakt was dus niet valide. Daarnaast werd hij ook naar buiten geduwd, want de ruimte kreeg die niet van Hamilton. Kan de FIA dan uitleggen, waarom dezelfde Hamilton 29 keer track limits mocht overschrijden in dezelfde bocht, en dit pas bij Verstappen niet meer mocht? En waarom Hamilton elders op de baan ook nog eens 6 keer ongestraft buiten de lijntjes mocht kleuren? Een dure 14 punten beslissing dus.

Silverstone 2021

Na de schandalige actie van Hamilton in Silverstone, waardoor Max Verstappen met 51G de bandenstapel in vloog en kreupel uitstapte, kwam de ware aard van Toto weer boven drijven. Eerst deed hij of Verstappen schuldig was. Hij benaderde wedstrijdleider Michael Masi om te zeggen dat hij hem een mail had gestuurd. In die mail had hij ook een diagram van de situatie gestuurd, waaruit zou blijken dat Max schuldig was. Het is natuurlijk al opvallend genoeg dat Toto binnen 5 minuten, exact de situatie grafisch had laten uit tekenen.

Dat behoeft meer tijd, als het op details aankomt om voor een zeker lijkende schuld, het tegendeel te bewijzen. Of had hij het diagram al voor de race opgemaakt? Voorkennis van Mercedes, opgedaan tijdens de sprintrace, gaf namelijk cruciale info. Red Bull had daar de betere race pace en banden management. Vooral wanneer Verstappen voor zou liggen na het ingaan van copse corner, was de kans groot dat hij aan de horizon zou verdwijnen en de banden van Hamilton het zwaar zouden krijgen in vuile lucht. Om een enorme afgang en een forse tik in de titelstrijd voor eigen publiek te voorkomen was het dus zaak om na copse corner voor te liggen. Zo geschiedde. Een wanhoopspoging werd ingezet. Dan maar Verstappen uit de race tikken. Feit dat er al zo snel meerdere diagrammen op de mail waren gezet, is veelzeggend.

Vervolgens had Toto Wolff na de race ook nog eens het lef om te zeggen dat het een goede lesje nederigheid was voor Verstappen . Verstappen zou volgens hem vanaf nu niet meer zoveel risico nemen bij het inhalen. Toen zich 2 maanden later een incident in Monza voordeed, was de wereld voor Toto Wolff te klein en schreeuwde hij moord en brand. Ook hier weer 25 punten ontnomen voor Max en 7 te veel voor Hamilton.

Brazilië 2021

Dit was het weekend waar veel controverses samen kwamen. Na vele motor wissels, volgde daar de raket motor voor Hamilton. Ze hadden precies uitgevonden hoe ze deze voor de laatste 4 races op de maximale stand konden zetten. Het gaf bedenkingen. En dat was lang niet alles. De auto leek ook  veel aerodynamische updates te hebben ondergaan. Ook daar kon je vragen bij stellen. Hoe konden ze bijvoorbeeld zo laat in het seizoen nog zoveel updates meenemen? Niemand had nog budget over voor 2021 en ieder team was allang bezig met de auto van 2022. Mercedes naar eigen zeggen ook. Was het niet Toto Wolff die eerder zei dat de focus volledig op de auto van 2022 ging? Vervolgens volgde sinds Silverstone de één na de andere ingrijpende update. Dan de hamvraag. Waar kwamen deze updates vandaan? De GP van Mexico werd nog geen 5 dagen eerder verreden. Je zou dus kunnen stellen dat ze de updates al bij zich hadden, wisten dat deze discutabel zouden zijn en deze alleen in wilden zetten in het geval van nood.

Dat moment was daar na een grote nederlaag in Mexico. Daarna moest Hamilton alles winnen om alsnog wereldkampioen te worden. Een halve seconde achterstand in Mexico, werd plots meer dan een seconde voorsprong op het soortgelijke Interlagos. Toto deed natuurlijk net of ze met hun goede werk een wondermiddel hadden gebracht, maar als je had geweten dat het niks discutabel betrof, had je ze eerder ingezet, om het titelgevecht in jouw voordeel te beslissen. Zelfs een diskwalificatie na de kwalificatie op vrijdag hield ze niet af van winnen. F*ck them all was de boodschap van Toto na de sprintrace op zaterdag.

En dan de onderdelen die op de auto zaten: DAS 2.0 systeem. Iets waar ze wekenlang mee konden rijden. De FIA had dit juist verboden, nadat Mercedes er in 2020 mee had gereden. Maar toch kwamen ze er mee weg. Dan had je nog een achtervleugel op de auto zitten. Eentje die enorm doorboog. De zogenaamde flexwing. Dit leverde veel tijdwinst op. Opmerkelijk. Het was namelijk Red Bull dat eerder in het seizoen, na klachten van een zekere Wolff, een zelfde vleugel van de auto af moest halen. Weer een dubieus weekend, met een 14 punten beslissing.

Saudi-Arabië 2021

Weer een race waar de te grote invloed van Toto Wolff duidelijk te zien was. Deze race neigt pas echt naar menselijke fouten en het bestelen van een  coureur. Was het niet deze race waar de regels daadwerkelijk aan de laars gelapt werden?

Om te beginnen met de herstart na de eerste rode vlag. Verstappen stak de baan af om zijn positie te behouden en moest de plek terug geven. Omdat er gelijk weer een rode vlag volgde, moest hij dit doen door bij de tweede herstart achter Hamilton plaats te nemen. Maar regels voor een herstart na een rode vlag zijn toch duidelijk? Er wordt een ronde terug gerekend, om de start opstelling te bepalen. Omdat de ronde na de eerste herstart nog niet voltooid was, had dus precies dezelfde start volgorde gehanteerd moeten worden. Iets wat we ook zagen in Silverstone 2022 en Australië 2023. Het incident van Verstappen had dus officieel volgens de reglementen, niet plaats gevonden. Verstappen had de straf dus nooit mogen krijgen en hier werden onder druk van Toto Wolff eigen regels aan de laars gelapt. Dit dwong Red Bull om Verstappen op de mediums te zetten. Dit om hem alsnog een kans te geven om na de herstart voor de snellere Mercedes uit te komen. De race duurde nog te lang voor mediums en deze zouden het begeven.

Dan de VSC. Er waren er meerdere in de race, en telkens presteerde Hamilton het om enkele tiende op Verstappen te smokkelen. Na de laatste VSC ging hij van 1,6 seconde naar DRS afstand. Bij de eerste inhaalpoging stak Verstappen wederom de baan af. Dit keer leek hij er toch echt afgeduwd te worden en zelf weinig fout te doen. Echter werd hem gevraagd de plek terug te geven. Dat deed hij tot 3 keer toe. En alsnog moest hij het bekopen met 5 seconde. De eerste keer ging hij van het gas af. Dit om hem voor het drs detectiepunt voorbij te laten. Hamilton had hier geen oren naar en besloot bij Verstappen achterop te rijden. Bizarre actie en daar kan alleen degene die achterop knalt, voor gestraft worden. De smoes van Hamilton, dat hij niet wist wat Verstappen aan het doen was, ging niet op. Want als je een langzaam rijdende coureur ziet, haal je die gewoon in. De beschuldiging van brake testen ging niet op. Dit bleek wel vanuit de helikopter camera. Toch was het Verstappen die een tijdstraf van 10 seconden voor brake testen moest incasseren. Hebben alle dubieuze beslissingen op de betreffende dag er ook niet voor gezorgd dat de eerste 2 plekken verkeerd verdeeld werden? Ik denk het wel.

Abu Dhabi 2021

Ronde 1 leek Verstappen Hamilton voorbij te gaan. Echter stak Hamilton de baan af om de positie te behouden. Oplossing leek simpel: Plek teruggeven of 5 seconde. Precies wat we een week eerder zagen. Hij kwam er echter mee weg. Tenslotte zat Connelly er als hoofd steward. Laatste 5 ronden kwam de safety car. Red Bull maakte wel een pitstop en Mercedes deed dat niet. Uiteraard zouden ze later hun fout niet toegeven en de schuld bij een ander neerleggen. Eind ronde 55 was de auto van Latifi al weg, en alle debris opgeruimd. De procedure kon met nog 3 ronde te gaan van start. Ronde 56 konden de auto’s zich unlappen, ronde 57 kon het bericht “safety car in this lap” worden afgegeven en in ronde 58 nog 1 ronde racen.

Echter had de corrupte Connelly andere plannen. Hij gaf in ronde 56 aan dat de auto’s zich niet mochten unlappen. In principe kon er dan alsnog een ronde gereden worden, maar dan met 6 auto’s tussen Hamilton en Verstappen. Want ook hij zag de bui anders al hangen. Dat was eigenlijk de echte controverse. Masi besloot na een terechte klacht van Red Bull ook snel te handelen, om dit schandaal te voorkomen. En nee, Masi was absoluut niet fout. Ook al willen Toto en vele Britse media anders doen geloven. Wat schreven de destijds geldende regels ook al weer voor? Over de auto’s die zich van een ronde mochten ontdoen bijvoorbeeld: any cars may unlap stond er en niet all cars. Wat betekent dat het Masi toegestaan was om enkel de auto’s tussen Hamilton en Verstappen eruit te halen. Voor alle auto’s was er na tussenkomst van Connelly geen tijd meer. Er stond verder ook in de reglementen dat de wedstrijdleider het recht heeft om de controle over de safety car procedure over te nemen. Ook hier deed Masi niks verkeerd. Daarnaast gaf Masi het bericht “safety car in this lap” af, zonder dat er eerst een extra ronde achter de safety car gereden was na het unlappen. Raad eens? Ook dit mag volgens de reglementen. “Safety car in this lap” betekent dat deze in dezelfde ronde naar binnen gaat komen en hij “overrulede” dan de normale procedure.

Masi had het goed, en heeft geen enkele regel overtreden. Hamilton is helemaal niet bestolen. Masi paste de reglementen toe, om Connelly zijn corrupte plannen te dwarsbomen. Toto Wolff moet zich schamen voor hetgeen wat hij hierna aangericht heeft. Ook voor de doodsbedreigingen die meerdere personen in de maanden daaropvolgend hebben ontvangen. En naar wat nu blijkt zat Ben Sulayem die het onderzoek aankondigde daar ook bij. Heeft Mercedes zich hier nog uitgesproken? Na 3 maanden werd er een keer gezegd dat Latifi het niet verdiende, maar aan de rest werd geen woord vuil gemaakt. Het blijft te gek voor woorden dat de FIA dan ondanks alles spreekt van een menselijke fout, daarmee Toto Wolff onterecht naar de mond praat en Masi onder de bus heeft gegooid.

Conclusie

Conclusie is dat Mercedes niet zo moet zeuren en niet de Britse media op moet hitsen, om valse berichtgeving te verslaan. Ze zijn helemaal niet bestolen. Niet gedurende het seizoen en ook niet in Abu Dhabi. Tegendeel is waar: Het heeft ze heel erg meegezeten, en in veel gevallen zijn ze juist heel goed weggekomen en tegen de regels in geholpen zelfs. In mijn column heb ik dan het bowlen in Hongarije nog niet eens benoemd. Juiste conclusies zijn als volgt: Masi had het goed en voorkwam een echte schandaal en diefstal, de schandalen en privileges voor Mercedes in voorgaande races maakten dat het nog zo lang spannend was. Belangrijkste conclusie van allemaal, is dat het een team daadwerkelijk een titel gekost heeft: Namelijk de constructeurs titel voor Red Bull.

2.7 12 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
32 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Eric
Admin
11 maanden geleden

Fraai Johan! Goed om dat nog weer even onder de aandacht te brengen. Er zijn ook voldoende anderen die het er nog steeds moeilijk mee hebben. Silverstone 2021, we moeten dat hele weekend nog een keer terugkijken, maar Hamilton zei toch dat hij er per se voor moest zitten in de eerste ronde om kans te maken? Stel je de fanatici bij MB voor, onder aanvoering van Toto, die Lewis aanmoedigden om ervoor te komen. Dat zou veel verklaren van de actie die hij bij Copse uithaalde.

Monic 66
Gebruiker
Monic 66
11 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

Dat wist hij inderdaad en het was niet allen hijzelf die dit zei. In de documentaire serie “beyond all limits” stelde Will Buxton ook dat LH precies wist waar hij zijn auto plaatste en dus ook wist waar ie mee bezig was. Het vervelende is dat zowel Toto en LH meesters zijn in het bespelen van de media.

BMW P85 V10
Gebruiker
BMW P85 V10
11 maanden geleden
Antwoord op  Eric

Het was zeker niet de eerste keer dat Hamilton Max bewust er af reed. Dat deed hij voor het eerst in China. Jaartal weet ik even niet (denk 2017) opdrogende baan.
Kijk alles maar eens terug inclusief het interview van Lewis na de wedstrijd.

BMW P85 V10
Gebruiker
BMW P85 V10
11 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

Wat was dat in Bahrein ook alweer?

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
11 maanden geleden
Antwoord op  BMW P85 V10

Max Verstappen was al snel klaar tijdens de GP van Bahrein. Een aanrijding met Lewis Hamilton, met een lekke band als gevolg, werd hem fataal. De Nederlander legt de schuld bij de Brit. “Hij rijdt gewoon tegen mijn wiel op.

Hij wilde buitenom gaan”, legt Verstappen uit tegenover Ziggo Sport. “Op een gegeven moment geef ik wat gas bij om ervoor te komen. Er was plaats genoeg aan de linkerkant. Alleen wilde hij niet afgeven en hij rijdt gewoon tegen mijn wiel op.”

‘Jammer, de auto was heel goed’
“De boel was kapot, dat voelde ik meteen”, aldus Verstappen. “Ik sprong omhoog door die tik en het diffrentieel brak af. Gelijk na het uitrijden van de pitstraat voelde ik het al. Maar bij het uitstappen zag ik ook dat er een groot gat in de vloer zat. Het is jammer, want hier hadden we veel punten kunnen scoren. De auto was heel goed.

Denise
Gebruiker
Denise
11 maanden geleden
Antwoord op  BMW P85 V10

Ik heb een tijd terug een film fragment gezien van Hamilton. Dit laat zien dat in zijn gehele carrière in de f1 hij vele malen een tegenstander uitschakelde door met zijn voor wiel op het achterwiel van de tegenstander te tikken en zo de ander uitschakelde. Dit kun je niet meer als incident meer zien.

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
11 maanden geleden

Iedere zelf-respecterende organisatie had Mercedes in dat jaar allang uit de uitslag geschreven, want er zijn genoeg punten die op zijn minst dubieus zijn (misschien zelfs strafbaar).

Red Bull heeft inderdaad zoals je al hebt geconstateerd ontzettend veel nadeel gehad van het vuile spel van Mercedes in de naam van Toto en Lewis (het zwartmaken van Red Bull en Max, het bespelen van de media en de FIA/FOM etc…).
Om maar te spreken van de ontzettend schofterige manier van het vieren van de onverdiende overwinning van Lewis, met het zwaaien van de vlag, en het pas na enkele minuten vragen hoe het met Max was (na vele malen aan te geven dat het Max zijn fout was en of de auto niet kapot was).

Het is allemaal gebeurd en ligt nu 2 tot 2,5 jaar achter ons en we zouden ons er niet meer druk over moeten maken, maar dit blijft het meest bizarre wat ik in jaren van F1 kijken heb gezien (zelfs erger dan crashgate, cablegate, copygate etc…).

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
11 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

Kan het hier alleen maar mee eens zijn😉; Tot 2021 had ik nog enige sympathie voor het team “Mercedes”, maar vanaf dat moment heb ik alleen maar medelijden met de mensen die voor dat team werken of hebben gewerkt (er zijn er genoeg weggevlucht).

2024 gun ik dat team niets meer dan 0 overwinningen (totdat Lewis en Toto daar zijn vertrokken); Ieder ander team gun ik niets meer dan het beste.

Monic 66
Gebruiker
Monic 66
11 maanden geleden
Antwoord op  Mitchell.

de meesten van ons willen het ook achter ons laten maar er is altijd wel iemand die het weer oprakelt en dan wordt je er toch weer mee geconfronteerd, of je het nu wil of niet. Maar er zijn ook steeds meer geluiden en ook vanuit het LH kamp om het nu eindelijk los te laten. Het is wel de drijfveer van Max geweest om terug te slaan op het circuit door de volgende titel al op dominante wijze te winnen en deze laatste op een nog idioot hoger niveau al 6 races van te voren te beslissen. Volgens Karun heeft Max dit seizoen na Baku gezegd dat Checo hem nooit meer zou verslaan, zo boos was hij dat hij zijn setup daar niet voor elkaar kreeg. Dit heeft Jos tegenover hem onthuld in een gesprek na zijn derde titel in Qatar. het zelfde geld voor de beschuldigingen die gedaan werden na het mislukte weekend in Singapore, het werd de olie op het vuur die Max ertoe dreef om niet alleen zijn winst voorsrpong te voorspellen maar ook de tijd waarmee hij de pole zou pakken. Al die aantijgingen en beschuldigingen en het naar beneden halen van zijn prestaties zijn voor hem de reden en drijfveren om het op de baan te laten zien wat hij waard is.

Eric
Admin
11 maanden geleden
Antwoord op  Monic 66

Het is zeker zo dat we het met deze afloop makkelijk achter ons kunnen laten. Stel je 2021 voor zonder de crash van Latifi, en dan dus met het gejuich van Lewis en Toto. Nightmare complete! Nu dus niet.

Monic 66
Gebruiker
Monic 66
11 maanden geleden
Antwoord op  Eric

Voor mij is dat juist een reden om het zo snel mogelijk te vergeten en vooruit te kijken als het andersom was gebeurd. Beslissingen gemaakt door jury’s en scheidrechters worden zelden teruggedraaid dus je kan je er wel druk om maken, daar verander je de uitslag toch niet mee.

Bianco
Gebruiker
Bianco
11 maanden geleden
Antwoord op  Eric

Soms denk ik: Had ie maar gewonnen. Ik denk namelijk dat hij stante pede op het podium al had aangekondigd om met pensioen te gaan.

Denise
Gebruiker
Denise
11 maanden geleden

k heb een tijd terug een film fragment gezien van Hamilton. Dit laat zien dat in zijn gehele carrière in de f1 hij vele malen een tegenstander uitschakelde door met zijn voor wiel op het achterwiel van de tegenstander te tikken en zo de ander uitschakelde. Dit kun je niet meer als incident meer zien.

Denise
Gebruiker
Denise
11 maanden geleden
Antwoord op  Eric

Dank voor de aangeleverde film fragmenten.

Dat wat ik gezien had was een compilatie van hoe vaak lewis de achterbanden aan tikt van zijn tegenstanders die daarna uitvielen of op achterstand raken.

Dit was I vaak dat je het niet meer gaat geloven dat dit niet expres gedaan wordt.

Ik wou dat ik net als jij de link kon delen maar die heb ik niet.

Mag je hier wel links delen?

Eric
Admin
11 maanden geleden
Antwoord op  Denise

Zeker Denise!

Geen bezwaar, als ze maar F1-gerelateerd zijn!

Denise
Gebruiker
Denise
11 maanden geleden
Antwoord op  Eric

Dat is mooi dat het mag.

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
11 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

https://m.youtube.com/watch?v=koZuhqgnShk
Review 2011 (waar Lewis even een paar banden tiks doet😂.

https://www.autoblog.nl/nieuws/lewis-rampage-hamilton-over-zijn-botsen-en-straffen-43464 Deze blijft hilarisch.

Rest later maar eens bekijken of ik het kan vinden.

Denise
Gebruiker
Denise
11 maanden geleden

Ik kan het gevoel dat Mercedes heeft volledig begrijpen wat er na de SC is gebeurd.

Je hebt de race en dan ook het kampioenschap eigenlijk binnen en dan gebeurd er Zoveel dat je het verliest, die teleurstelling en onmacht zie ik echt terugwin de tv beelden.

Het gevoel op die manier te verliezen doet wat met je, net zoals het gevoel rb had dat het gelopen was tot dat er de SC kwam. Het gevoel van teleurstelling slaat om naar euforie.

Ik zou als Mercedes dan ook pist of zijn. Maar als fan ben je soms niet objectief en zie je meestal de negatieve kanten niet. Dit zullen rb fans ook hebben.

En ja het seizoen 2021 is O bijzonder en intens geweest dat het voor mij op een gegeven moment niet leuk begin te worden en dan doel ik dat veel al buiten de races bevochten werden via media en social media. Dit ging zover dat ik me eraan begin te ergeren. Dit had niets meer met puur racen te maken.

Ik probeer altij zo objectief mogelijk te zijn, maar inderdaad heeft Mercedes veel vuldig naar middelen gegrepen die niet sportief waren. Het voordeel is dat de Engelse pers op hun hand is en de journalistiek heden ten dagen meer op sensatie belust is dan naar waarheid of objectieveteit. Pak dan ook nog de fans die niet verder willen kijken dan de neus lang is en je creëert een toxic omgeving.

Steeds meer zien wij dit terug komen ook mede door onduidelijk of verkeerd toegepaste regels. Voor de fans is dit verwarrend en niet helder meer.

Ik kan me zeker ook voorstellen dat de teams het bijzonder vinden van AT en RB dat daar vragen over zijn , precies zoals dat laatst met toto en susie was.

De vraag is is races nog wel fair en square? En slaan we niet te veel door in zowel verdien model. Wordt de competitie nog wel alleen op de baan uitgevochten of is dit nu verplaatst naar buiten de baan?

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
11 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

Zodra dat laatste geen netto contante waarde meer heeft en dus de surplus (procentueel hoger percentage dan de gestelde rendementseis vanuit de FOM en haar financieel adviseurs) negatief zullen zijn of ook maar enigszins in die buurt komen, dat ze het hele spulletje dan al te koop hebben gezet.

Dit punt gaat sneller bereikt worden dan menigeen zal verwachten door ten eerste de interne strijd tussen FOM en FIA, de Max Verstappen factor en de steeds meer gewijzigde vorm van de F1 an sich (aantrekkelijkheid van de sport, het imago en het steeds meer gaan naar duurzame technieken, waardoor het mogelijk een saaiere sport kan worden).

Eigenlijk staan ze nu al op een belangrijk kruispunt gezien het Concorde agreement tot en met eind 2025, waarna de teams ook unaniem tegen kunnen stemmen om zich af te zetten van het product “F1”; FOM met al haar volstrekt belachelijke keuzes omtrent de circuits in landen die best wel andere mensen rechten, wetten, gedragsregels en waarde en normen hebben of niet warm worden van de F1.

Meest negatieve scenario zou in deze kunnen zijn dat de huidige F1 binnen nu en een paar jaar totaal onherkenbaar kan worden met een andere eigenaar/ andere identiteit, dus laten we vooral hopen dat het hier boven geschetste nooit zal gebeuren.

Friese Enfant Terrible
Gebruiker
Friese Enfant Terrible
11 maanden geleden
Antwoord op  Denise

Eerlijk het kampioenschap binnen? Het zou een schande voor de sport zijn geweest wanneer ze op deze manier Hamilton tot wereldkampioen hadden gekroond. Ik ben voor eerlijke sport maar dit was een grote schande. Wat ben ik blij dat het op deze manier afgelopen is. Boontje komt om zijn loontje. Ik begrijp ook niet dat er mensen zijn die deze titel van Max als gestolen noemen. Wat ben ik blij dat k het bericht wat Johan geschreven heeft helemaal zelf ook zo gezien heb. Voor mij hoeft dit team nooit weer wereldkampioen te worden. Ik heb zelf 28 jaar voor Mercedes gewerkt maar ze zijn een team geworden waar ik me diep voor schaam. Persoonlijk hoop ik dat 2024 weer een slecht jaar wordt voor Mercedes en dat ze die flapdrol van Wolff ontslaan. Eerst dan ga ik weer positief over Mercedes denken eerder niet. Johan een top bericht. Elke krant zou met jou de juiste man hebben want je schrijft exact hoe het verlopen is. Welterusten allemaal.

Denise
Gebruiker
Denise
11 maanden geleden

Als je alles bekijkt zoals Johan in het stukje weer gegeven heeft dan had Max al eerder de titel binnen gehad moeten hebben en is de juiste wk geworden.

Ik snap dat er vanuit Mercedes grote teleurstelling is, je verliest het kampioenschap in de laatste rondren terwijl dat ervoor er goed uitzag. Als je vanuit rb bekijkt zag het er hopeloos uit en winnen het vervolgens.

Wat wel zo is is dat Mercedes geen zelf reflectie heeft en niet wil inzien dat hun handelen zoals bespelen via media de fans hun kant op wil hebben om op div manieren druk wil uitoefenen en daarmee de uitkomst van de wedstrijd willen beïnvloeden. Dit Iraniërs wat mij zeker de tweede helft van het seizoen 2021 irriteerden.

Helaas schrijven vele media maar 1 kant van het verhaal en vele fans nemen dit voor waar aan.

Ik ben daarom ook blij dat er toch mensen zijn die dit ook van de andere kant belichten zoals Johan met zijn stukje laat zien.

Helaas moet ik we constateren dat de f1 anders is aan het worden, de gevechten vinden niet alleen maar plaats op de baan maar ook daarnaast. Dit maakt voor mij de sport er niet mooier op.

monic Hissink
Gebruiker
monic Hissink
11 maanden geleden

Dat zijn geen liefhebbers van de sport maar steunen alleen hun favoriete coureur en zien daardoor niet het talent van anderen. Nu was het Max die LH van zijn troon heeft gestoten maar als het een ander was geweest dan had die dezelfde behandeling gehad. Ik moet wel zeggen dat Max zijn kampioenschappen wel op een abnormale manier heeft gewonnen, maar daardoor niet onverdiend. Maar laten ze maar zo doorgaan, het is voor Max de brandstof die hem alleen nog maar meer motivatie geeft om te winnen. Reken maar erop dat hij zich voor volgend jaar als doel gesteld heeft om in iedere geval Singapore te winnen. de rest heeft hij al eens gewonnen dus daar weet hij al van dat ie dat kan. Ik vond het dan ook prachtig hoe hij iedereen de mond snoerde in Japan toen er naar RB gewezen werd nadat ze een off weekend hadden in Singapore en dat dat het gevolg was van de nieuwe TD. Geen woorden maar daden bij Max. Hij mag dan wel supporter zijn van PSV, maar hij volgt wel het moto van Feyenoord.

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto