De opkomst, terugval en wederopstanding van Aston Martin

Zelden heb ik een race als deze mogen aanschouwen. Herken je dat? Een zinderend gevecht, dat rondenlang duurt en in de laatste 2 ronden, toch nog tot driemaal toe een onverwachte twist krijgt? Dit was zo’n gevecht. Eentje waar ik voor was gaan staan, en waar ik alleen maar voor kon
applaudisseren. Beide coureurs hebben alles gegeven, maar wat Alonso liet zien, kan ik alleen maar betitelen met de woorden: Buitenaards, fenomenaal en exceptioneel! Het talent van Alonso, ook op 42 jarige leeftijd, staat buiten kijf. Wat een fenomeen! Buiten hem en Verstappen had ieder ander in dit gevecht definitief moeten capituleren, maar hij niet! Dit was een eind van van een fenomenale race van Alonso, die ook in stijl begon. Beginnend met een magistrale inhaalactie in bocht 4 en daarmee ook eindigend. Hij maakte veel van dit mogelijk, maar Aston Martin met hun geweldige werk ook.

Goed begin van het jaar

Aston Martin begon het jaar zo goed. Waren met afstand het tweede team. Wel waren ze kansloos tegenover het oppermachtige Red Bull, maar de stappen die ze hadden gemaakt waren erg indrukwekkend. Vooral in race pace blonken ze heel erg uit. Ze waren zo goed met de banden, dat ze ook daarin weinig onderdeden voor Red Bull. De eerste races stonden in het teken van de één na de andere Red Bull 1-2, maar telkens was daar Alonso die zijn exceptionele talent liet zien en het materiaal wat Aston Martin hem gaf volledig benutte. Hij sloot keer op keer keurig aan op het podium. Het leverde hem zelfs bijna een pole (en vermoedelijk ook overwinning) op in Monaco. Hij kwam over de finish en stond op provisional pole. Zijn monteurs begonnen al te juichen, en dit leek met recht toen Verstappen na 2 sectoren al met 2 tiende achter lag. Zou het er dan eindelijk van komen? Alonso die eindelijk het materiaal kreeg wat hij verdiende en na ruim 10 jaar weer een pole en overwinning zou pakken? Toen sloeg echter het fenomeen Verstappen toe. In 1 sector wist Verstappen 3 tiende terug te pakken en daarmee Alonso, met een verschil van 0,08 seconde van pole af te houden. Je zag ook een geweldige interactie en gemixte emoties tussen de 2 garages van beide teams ontstaan. De monteurs van Verstappen ontploften van vreugde en aan de kant van Alonso zag je teleurstelling, maar ook een enorme waardering en voldoening. Alonso zou de race als tweede eindigen. Maar Alonso was weer terug aan de top, dankzij geweldig materiaal van Aston Martin, wat zijn talent toe kwam.

Terugval

Echter leek er na een aantal weken zand in de machine te komen. Het begon al bij 1 van de 2 coureurs. Waar Stroll de eerste 4 weken nog aardig mee wist te komen en ook goede punten scoorde, kwam hier vanaf Miami abrupt een einde aan. Hierna volgde een serie aan races, waarin Stroll niet alleen Q3 niet haalde, maar ook continue met 0 punten eindigde. Alonso was op een gegeven moment zelfs goed voor 85 procent van het puntenaantal van Aston Martin. Dit maakte dus ook dat ze met minimale marge op P2 stonden bij de constructeurs en met een eventueel verval kwetsbaar zouden zijn. Vervolgens werd de performance van Aston Martin ook steeds minder. Maar waar had dit mee te maken? Was het daadwerkelijk het gebrek aan kunnen door ontwikkelen, een correlatie fout of toch de introductie van de nieuwe banden. Ongetwijfeld zullen de nieuwe banden hier een rol in gespeeld hebben. Wat namelijk opvalt is dat ze in Canada en Oostenrijk nog aanzienlijk voor lagen op Mercedes. Hier kwam abrupt een einde aan in Silverstone. Vanaf dat moment waren de rollen ook omgedraaid ten nadele van Aston Martin. Toevallig werden er ook precies die dag, nieuwe banden geïntroduceerd. Nieuwe banden waarop we al een voorproefje kregen in Barcelona (banden druk werd daar met een volledige psi verhoogd) paar weken eerder. Ook toen viel Aston Martin volledig terug in de race. Hun terugval was dan weer verdwenen in de 2 weekenden tussen Barcelona en Silverstone. Alonso werd door velen voor gek verklaard toen hij in eerste instantie de nieuwe banden als verklaring voor hun terugval aanwees. Maar zo gek klinkt dat toch niet als je alle gebeurtenissen naast elkaar zet? Aston Martin blonk juist uit met het perfect laten functioneren van de banden, en dit verdween vrijwel gelijktijdig met de introductie van de nieuwe banden. Als je, je auto daarop een hele jaar ontwikkelt en afstelt is het lastig om op een tussentijdse wijziging op dat gebied te reageren. Ook had niemand (behalve Mclaren) grote updates in Silverstone. Het begin van hun verval viel gewoon samen met de nieuwe banden.

2 races voorafgaand volgde er nog een grote update van Aston Martin in Canada. Deze leek geweldig te werken. Erna volgde er ook geen grote update meer. Het leek er op dat Aston Martin tijd nodig had, om uit te vogelen, hoe ze de auto weer werkend moesten krijgen met de nieuwe banden. Ook moest een nieuwe ontwikkelings richting worden gekozen, om er weer in uit te blinken, zoals voorheen. In de tussentijd werden ze door team na team bijgehaald in de stand en verloor ook Alonso terrein in zijn strijd om P3. Overigens wist Alonso nog vaak te maximaliseren met eindklasseringen tussen p5 en p9, terwijl de auto niet meer voldeed. In Zandvoort wist hij zelfs een podium te behalen. Het waren eigenlijk alleen uitvalbeurten en schade aan de auto (Singapore) die ervoor zorgden dat Alonso zo nu en dan een 0 score noteerde.

Wederopstanding?

In mijn nabeschouwing over de race in Cota maakte ik er al melding van. Er leek een eventuele terugkeer van Aston Martin, in de strijd om het podium in te zitten. Ze hadden een flink update pakket meegenomen dat weekend. Een update pakket wat bedoeld is voor 2024 (en tegen die tijd nog flink doorontwikkeld zou worden), maar waar ze nu al data voor wilden verzamelen. Het was een sprintweekend. Het lukte ze in dat ene uurtje nog niet om de juiste afstelling ervoor te vinden. Als gevolg ervan gingen beide coureurs er in Q1 uit. Dit maakte dat ze besloten om de parc ferme regels te overtreden en een pitlane start te maken op de zondag. Hierdoor konden ze hun tijd nemen voor de afstelling en met resultaat. Beide coureurs reden op de zondag competitieve rondetijden en erg constante ook. Rondetijden die zelfs sneller waren dan die van de top 3. Met name Stroll reed indrukwekkend. Hij wist er een p7 mee te behalen, en ook voor Alonso was het vermoedelijk een P6 geweest als hij niet uit moest vallen. In Mexico wilde het totaal niet lukken. Maar goed. Mexico wil wel eens vaker niet zo representatief zijn voor de rest van het seizoen, bij sommige teams. Daar spelen toch vaak andere factoren mee dan normaalgesproken het geval is.

De verwachtingen waren dan ook dat we in Brazilië echt zouden kunnen zien, of het zou werken, of dat de race in Cota eenmalig en puur toeval was. Dit weekend zaten ze er vanaf het begin goed bij, en met 2 rijders nog wel. Een keurige kwalificatie van beide en Stroll die zijn teamgenoot zelfs wist te verslaan (een zeldzaamheidje). Stroll kwalificeerde P3 en Alonso P4. Hierin kunnen we niet spreken van het geluk van een half natte baan of gele vlag. Ook in Q1 en Q2 zaten ze er namelijk bij. Op de zaterdag was het iets minder, want Stroll was weer Stroll en ging eruit in Q1. Helaas voor Alonso was Ocon, ook weer eens Ocon en was Alonso niet in staat om in Q2 te rijden. Hun tempo in de sprintrace was echter veelbelovend en een teken aan de wand dat ze vanuit veel betere start posities, veel zouden kunnen in de hoofdrace. Vandaag hadden beide een matige start en Stroll zelfs tot twee keer toe. Alonso wist echter bij de tweede herstart gelijk zijn verloren plek terug te pakken en Hamilton met een mooie inhaalactie in bocht 4 voorbij te gaan. De rest is geschiedenis en hij sleepte er een dik verdiende P4 uit. Ook Stroll liet zich niet gek maken en maakte met een geweldige en ijzersterke race de verloren plekken goed, om daarmee op een hele goede P5 te eindigen. Hij zat slechts op 6 seconde van de 2 voor hem tegen het eind. Al met al een geweldige resultaat van beide en goed gemaximaliseerd.

Het lijkt er dus daadwerkelijk op dat het werkt en ze bij Aston Martin wat gevonden hebben en weer op de goede weg zijn. Nog niet op het niveau van Red Bull en Mclaren, maar de juiste stappen lijken weer te zijn gemaakt en wie weet waar ze begin volgend jaar mee weten te komen.

Komende 2 races

Dit hoeft overigens niet te betekenen dat ze er in LA Vegas net zo goed bij zullen zitten. Las Vegas is een uniek stratencircuit, wat qua karakteristieken vrij veel weg heeft van Monza (maar dan nog minder echte bochten). Iedereen zou daar vermoedelijk dan ook met de monza spec achtervleugel gaan rijden. Wees dan ook niet verbaasd als Ferrari daar het tweede team zou zijn. Overigens heeft Aston Martin net als Mclaren in de loop van het seizoen goede stappen in hun topsnelheid gemaakt, maar of dit genoeg zou zijn voor beide in Las Vegas, durf ik te betwijfelen. Het is daarom ook lastig te zeggen hoe de volgorde acher (vermoedelijk) Red Bull en Ferrari, er daar uit zou zien. Wel denk ik dat je daar van Mercedes, met hun topsnelheid van een tractor, weinig mag verwachten. Abu Dhabi daarentegen, zou Aston Martin veel beter moeten liggen. Daar zouden ze weer de vruchten van hun recentelijke updates kunnen plukken.

Wat denken jullie? Laat het weten in de comments.

Deel dit artikel

2.2 6 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
16 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Friese Enfant Terrible
Gebruiker
Friese Enfant Terrible
8 maanden geleden

Dat het een mooie tweekamp was is zeker. Ook weten we dat Alonso een toprijder is. Persoonlijk teken ik aan dat ze geluk hadden dat Leclerc en Piastri ertussenuit gevallen zijn. Dus plaats drie met een beetje geluk. Dat wat anders Mercedes altijd heeft. Ook moet ik zeggen dat de achterstand van beide rijders toch veel was met meer dan dertig seconden. Dus de is nog genoeg werk aan de winkel. We gaan de aankomende races zien of ze weer zo goed presteren. Verder goed bericht. 👍

Friese Enfant Terrible
Gebruiker
Friese Enfant Terrible
8 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

Ja het heeft tijd gekost maar zeker geen 5 seconden. Max ging ook niet voluit. Maar dit zijn de cijfers. Wanneer Perez van positie 2 was vertrokken zou Alonso ook niet derde zijn geworden. We kunnen er van maken wat we willen. Ik vond het leuk maar verder ook niet bijzonder. Wat ik wel vind is dat Mercedes echt slecht was dit heeft zeker invloed gehad op de uitslag. Dit is wat ik gezien heb en natuurlijk mag iemand het anders zien dan ik. 👍

Ernie48
Gebruiker
Ernie48
8 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

Eens goede opsomming van de feiten goed onderbouwd. Van mij hoeft het niet beter te gaan met Mercedes maar ben wel benieuwd of zij het lek ooit nog kunnen vinden en repareren 🤔

RR6
Gebruiker
RR6
8 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

Zelfs als MB overstapt naar het RB concept dan nog zie ik ze niet heel snel dichterbij komen, het gaat tijd kosten om de ontwikkelingsachterstand in te lopen. En ze laten al 2 jaar zien hun eigen concept niet te begrijpen, gaan ze dit concept dan wel snel doorhebben.
En dan nog is RB al een half jaar met de ontwikkeling van de RB20 bezig. Ben heel benieuwd hoever zij hebben kunnen doorontwikkelen. Kan Max volgend jaar weer zo dominant zijn of krijgen we meer strijd om P1 met McLaren en Ferrari? Gaan AM en Alonso aanhaken want dit weekend zag er wel veelbelovend uit.

RR6
Gebruiker
RR6
8 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

Hoi Johan, leuk om te zien dat je hier je ei kwijt kunt en mooie uitgebreide analyses kan schrijven. Had me eerder al afgevraagd of het blog niet te beperkt was voor je dus vind dit mooi bij je passen, de combinatie tussen columns schrijven en kunnen reageren bij reacties. Ga zo door 💪

In topic. Ook ik zie McLaren als de voornaamste concurrent voor volgend jaar, technisch lijkt het allemaal redelijk goed te zitten want met de Mercedes PU is feitelijk niets mis en ook met de ontwikkeling van de auto blijven ze goed in het spoor van RB zitten. Heb het weliswaar niet helemaal op Zak Brown maar het binnenhalen van oa James Key en Andrea Stella begint echt een mooi resultaat op te leveren wat als bijkomend voordeel heeft dat Brown wat meer naar de achtergrond is. Nu maar hopen dat Ferrari het lek ook boven water krijgt want heb af en toe echt te doen met Leclerc, wat een drama voor hem op Interlagos. Zou het mooi vinden als McLaren en Ferrari in 24 en 25 kunnen aanhaken bij RedBull. Je kent mijn mening over MB en de 2 clowns die daar rondlopen dus wat mij betreft mogen ze nog eventjes blijven sudderen. Zou toch wat zijn als ze in 24 weer de plank misslaan 😉
Wat AT betreft, je ziet ze de laatste races beter worden. Ben heel benieuwd in hoeverre ze nog onderdelen van RedBull kunnen overnemen en wat de mogelijke nieuwe FIA-regels voor invloed op kunnen gaan hebben.

Maar denk dat de grootste vraag op de paddock is: waar komt RedBull na de winterstop mee naar buiten?

monic Hissink
Gebruiker
monic Hissink
8 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

Deze race heeft de tekortkomingen van Perez weer eens goed laten zien. Hij mag dan goed in verdedigen zijn, als hij in de aanval moet is het verschil met Max heel groot. Hij doet er te lang over om de auto’s voor zich op te slokken, eerst bij de Mercedesen en toen bij Alonso dat kost banden en energie van zijn batterij. Hij blijft ronden lang het zelfde proberen in plaats van iets anders te doen wanneer blijkt dat het niet werkt.

Ernie48
Gebruiker
Ernie48
8 maanden geleden

Mooie analyse Johan! Wat een race was het inderdaad en zelden zo genoten als gister.
Prachtige acties op de baan en Alonso toch een van mijn favorieten wat een (st) rijder wat een coureur hij laat zeker zien dat leeftijd niet uitmaakt.

Zo mogen er van mij meer races komen!

Eric
Admin
8 maanden geleden

Ha Johan, topverhaal weer, mooie analyse! Aston Martin maakt als geen ander team duidelijk dat je binnen de budget cap met je updates wel altijd goed moet zitten. De tijden dat je met een foute richting de wedstrijden erna dat alweer kunt oplossen zijn voorbij.

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto