Zelden heb ik een race als deze mogen aanschouwen. Herken je dat? Een zinderend gevecht, dat rondenlang duurt en in de laatste 2 ronden, toch nog tot driemaal toe een onverwachte twist krijgt? Dit was zo’n gevecht. Eentje waar ik voor was gaan staan, en waar ik alleen maar voor kon
applaudisseren. Beide coureurs hebben alles gegeven, maar wat Alonso liet zien, kan ik alleen maar betitelen met de woorden: Buitenaards, fenomenaal en exceptioneel! Het talent van Alonso, ook op 42 jarige leeftijd, staat buiten kijf. Wat een fenomeen! Buiten hem en Verstappen had ieder ander in dit gevecht definitief moeten capituleren, maar hij niet! Dit was een eind van van een fenomenale race van Alonso, die ook in stijl begon. Beginnend met een magistrale inhaalactie in bocht 4 en daarmee ook eindigend. Hij maakte veel van dit mogelijk, maar Aston Martin met hun geweldige werk ook.
Goed begin van het jaar
Aston Martin begon het jaar zo goed. Waren met afstand het tweede team. Wel waren ze kansloos tegenover het oppermachtige Red Bull, maar de stappen die ze hadden gemaakt waren erg indrukwekkend. Vooral in race pace blonken ze heel erg uit. Ze waren zo goed met de banden, dat ze ook daarin weinig onderdeden voor Red Bull. De eerste races stonden in het teken van de één na de andere Red Bull 1-2, maar telkens was daar Alonso die zijn exceptionele talent liet zien en het materiaal wat Aston Martin hem gaf volledig benutte. Hij sloot keer op keer keurig aan op het podium. Het leverde hem zelfs bijna een pole (en vermoedelijk ook overwinning) op in Monaco. Hij kwam over de finish en stond op provisional pole. Zijn monteurs begonnen al te juichen, en dit leek met recht toen Verstappen na 2 sectoren al met 2 tiende achter lag. Zou het er dan eindelijk van komen? Alonso die eindelijk het materiaal kreeg wat hij verdiende en na ruim 10 jaar weer een pole en overwinning zou pakken? Toen sloeg echter het fenomeen Verstappen toe. In 1 sector wist Verstappen 3 tiende terug te pakken en daarmee Alonso, met een verschil van 0,08 seconde van pole af te houden. Je zag ook een geweldige interactie en gemixte emoties tussen de 2 garages van beide teams ontstaan. De monteurs van Verstappen ontploften van vreugde en aan de kant van Alonso zag je teleurstelling, maar ook een enorme waardering en voldoening. Alonso zou de race als tweede eindigen. Maar Alonso was weer terug aan de top, dankzij geweldig materiaal van Aston Martin, wat zijn talent toe kwam.
Terugval
Echter leek er na een aantal weken zand in de machine te komen. Het begon al bij 1 van de 2 coureurs. Waar Stroll de eerste 4 weken nog aardig mee wist te komen en ook goede punten scoorde, kwam hier vanaf Miami abrupt een einde aan. Hierna volgde een serie aan races, waarin Stroll niet alleen Q3 niet haalde, maar ook continue met 0 punten eindigde. Alonso was op een gegeven moment zelfs goed voor 85 procent van het puntenaantal van Aston Martin. Dit maakte dus ook dat ze met minimale marge op P2 stonden bij de constructeurs en met een eventueel verval kwetsbaar zouden zijn. Vervolgens werd de performance van Aston Martin ook steeds minder. Maar waar had dit mee te maken? Was het daadwerkelijk het gebrek aan kunnen door ontwikkelen, een correlatie fout of toch de introductie van de nieuwe banden. Ongetwijfeld zullen de nieuwe banden hier een rol in gespeeld hebben. Wat namelijk opvalt is dat ze in Canada en Oostenrijk nog aanzienlijk voor lagen op Mercedes. Hier kwam abrupt een einde aan in Silverstone. Vanaf dat moment waren de rollen ook omgedraaid ten nadele van Aston Martin. Toevallig werden er ook precies die dag, nieuwe banden geïntroduceerd. Nieuwe banden waarop we al een voorproefje kregen in Barcelona (banden druk werd daar met een volledige psi verhoogd) paar weken eerder. Ook toen viel Aston Martin volledig terug in de race. Hun terugval was dan weer verdwenen in de 2 weekenden tussen Barcelona en Silverstone. Alonso werd door velen voor gek verklaard toen hij in eerste instantie de nieuwe banden als verklaring voor hun terugval aanwees. Maar zo gek klinkt dat toch niet als je alle gebeurtenissen naast elkaar zet? Aston Martin blonk juist uit met het perfect laten functioneren van de banden, en dit verdween vrijwel gelijktijdig met de introductie van de nieuwe banden. Als je, je auto daarop een hele jaar ontwikkelt en afstelt is het lastig om op een tussentijdse wijziging op dat gebied te reageren. Ook had niemand (behalve Mclaren) grote updates in Silverstone. Het begin van hun verval viel gewoon samen met de nieuwe banden.
2 races voorafgaand volgde er nog een grote update van Aston Martin in Canada. Deze leek geweldig te werken. Erna volgde er ook geen grote update meer. Het leek er op dat Aston Martin tijd nodig had, om uit te vogelen, hoe ze de auto weer werkend moesten krijgen met de nieuwe banden. Ook moest een nieuwe ontwikkelings richting worden gekozen, om er weer in uit te blinken, zoals voorheen. In de tussentijd werden ze door team na team bijgehaald in de stand en verloor ook Alonso terrein in zijn strijd om P3. Overigens wist Alonso nog vaak te maximaliseren met eindklasseringen tussen p5 en p9, terwijl de auto niet meer voldeed. In Zandvoort wist hij zelfs een podium te behalen. Het waren eigenlijk alleen uitvalbeurten en schade aan de auto (Singapore) die ervoor zorgden dat Alonso zo nu en dan een 0 score noteerde.
Wederopstanding?
In mijn nabeschouwing over de race in Cota maakte ik er al melding van. Er leek een eventuele terugkeer van Aston Martin, in de strijd om het podium in te zitten. Ze hadden een flink update pakket meegenomen dat weekend. Een update pakket wat bedoeld is voor 2024 (en tegen die tijd nog flink doorontwikkeld zou worden), maar waar ze nu al data voor wilden verzamelen. Het was een sprintweekend. Het lukte ze in dat ene uurtje nog niet om de juiste afstelling ervoor te vinden. Als gevolg ervan gingen beide coureurs er in Q1 uit. Dit maakte dat ze besloten om de parc ferme regels te overtreden en een pitlane start te maken op de zondag. Hierdoor konden ze hun tijd nemen voor de afstelling en met resultaat. Beide coureurs reden op de zondag competitieve rondetijden en erg constante ook. Rondetijden die zelfs sneller waren dan die van de top 3. Met name Stroll reed indrukwekkend. Hij wist er een p7 mee te behalen, en ook voor Alonso was het vermoedelijk een P6 geweest als hij niet uit moest vallen. In Mexico wilde het totaal niet lukken. Maar goed. Mexico wil wel eens vaker niet zo representatief zijn voor de rest van het seizoen, bij sommige teams. Daar spelen toch vaak andere factoren mee dan normaalgesproken het geval is.
De verwachtingen waren dan ook dat we in Brazilië echt zouden kunnen zien, of het zou werken, of dat de race in Cota eenmalig en puur toeval was. Dit weekend zaten ze er vanaf het begin goed bij, en met 2 rijders nog wel. Een keurige kwalificatie van beide en Stroll die zijn teamgenoot zelfs wist te verslaan (een zeldzaamheidje). Stroll kwalificeerde P3 en Alonso P4. Hierin kunnen we niet spreken van het geluk van een half natte baan of gele vlag. Ook in Q1 en Q2 zaten ze er namelijk bij. Op de zaterdag was het iets minder, want Stroll was weer Stroll en ging eruit in Q1. Helaas voor Alonso was Ocon, ook weer eens Ocon en was Alonso niet in staat om in Q2 te rijden. Hun tempo in de sprintrace was echter veelbelovend en een teken aan de wand dat ze vanuit veel betere start posities, veel zouden kunnen in de hoofdrace. Vandaag hadden beide een matige start en Stroll zelfs tot twee keer toe. Alonso wist echter bij de tweede herstart gelijk zijn verloren plek terug te pakken en Hamilton met een mooie inhaalactie in bocht 4 voorbij te gaan. De rest is geschiedenis en hij sleepte er een dik verdiende P4 uit. Ook Stroll liet zich niet gek maken en maakte met een geweldige en ijzersterke race de verloren plekken goed, om daarmee op een hele goede P5 te eindigen. Hij zat slechts op 6 seconde van de 2 voor hem tegen het eind. Al met al een geweldige resultaat van beide en goed gemaximaliseerd.
Het lijkt er dus daadwerkelijk op dat het werkt en ze bij Aston Martin wat gevonden hebben en weer op de goede weg zijn. Nog niet op het niveau van Red Bull en Mclaren, maar de juiste stappen lijken weer te zijn gemaakt en wie weet waar ze begin volgend jaar mee weten te komen.
Komende 2 races
Dit hoeft overigens niet te betekenen dat ze er in LA Vegas net zo goed bij zullen zitten. Las Vegas is een uniek stratencircuit, wat qua karakteristieken vrij veel weg heeft van Monza (maar dan nog minder echte bochten). Iedereen zou daar vermoedelijk dan ook met de monza spec achtervleugel gaan rijden. Wees dan ook niet verbaasd als Ferrari daar het tweede team zou zijn. Overigens heeft Aston Martin net als Mclaren in de loop van het seizoen goede stappen in hun topsnelheid gemaakt, maar of dit genoeg zou zijn voor beide in Las Vegas, durf ik te betwijfelen. Het is daarom ook lastig te zeggen hoe de volgorde acher (vermoedelijk) Red Bull en Ferrari, er daar uit zou zien. Wel denk ik dat je daar van Mercedes, met hun topsnelheid van een tractor, weinig mag verwachten. Abu Dhabi daarentegen, zou Aston Martin veel beter moeten liggen. Daar zouden ze weer de vruchten van hun recentelijke updates kunnen plukken.
Wat denken jullie? Laat het weten in de comments.
Dat het een mooie tweekamp was is zeker. Ook weten we dat Alonso een toprijder is. Persoonlijk teken ik aan dat ze geluk hadden dat Leclerc en Piastri ertussenuit gevallen zijn. Dus plaats drie met een beetje geluk. Dat wat anders Mercedes altijd heeft. Ook moet ik zeggen dat de achterstand van beide rijders toch veel was met meer dan dertig seconden. Dus de is nog genoeg werk aan de winkel. We gaan de aankomende races zien of ze weer zo goed presteren. Verder goed bericht. 👍
Er was niet zoveel geluk voor Aston Martin met het uitvallen van Leclerc en Piastri. Je kunt Sainz als referentie punt gebruiken en ook hun rondetijden de dag ervoor, vergeleken met die van Leclerc op het eind. Leclerc had dit nooit volgehouden tegenover Aston Martin. Niet alleen was het tempo van Ferrari matig dit weekend (wat minder opviel omdat Mercedes zo aan het klooien was), maar ook was Ferrari continue veel eerder door de banden heen. Sainz kon tenslotte Stroll al niet bijhouden. Piastri starte er 6 plaatsen achter en leek dit weekend persoonlijk de pace te missen. 30 seconde kwam ook voornamelijk doordat hij zich op Perez moest focussen en de andere 2 weg konden rijden. Eerste twee stints was het gat nog niet zo groot. Maar verder benoem ik juist ook dat ze nog niet het tempo hadden van Red Bull en Mclaren. Maar het is wel een goede stap, wat ze weer regelmatig in staat stelt voor het podium te rijden.
Ja het heeft tijd gekost maar zeker geen 5 seconden. Max ging ook niet voluit. Maar dit zijn de cijfers. Wanneer Perez van positie 2 was vertrokken zou Alonso ook niet derde zijn geworden. We kunnen er van maken wat we willen. Ik vond het leuk maar verder ook niet bijzonder. Wat ik wel vind is dat Mercedes echt slecht was dit heeft zeker invloed gehad op de uitslag. Dit is wat ik gezien heb en natuurlijk mag iemand het anders zien dan ik. 👍
Maar dan moet Perez maar eens vanaf P2 gaan starten. Feit is dat die dat al een eeuwigheid niet gedaan heeft. Andere feit is, dat de dag ervoor Perez in beter materiaal veel terrein op Norris verloor. Nog een feit is dat Perez in een gehele derde stint met DRS het (in wederom sneller materiaal) niet voor elkaar kreeg, om Alonso voorbij te komen. Feit is dat Verstappen de eerste ronden van zijn derde stint (waar door het gevecht met Perez de achterstand van Alonso verder opliep), wel degelijk voluit moest, omdat het niet duidelijk was of Norris wel of geen tweede stop ging maken. Dit deed Norris ook pas op het moment dat het duidelijk werd dat Max hem bij en in zou halen. We kunnen er niet zelf van maken wat we willen, want dat doet de race. De race hedft verhoudingen weer gegeven en eerdere (goed onderbouwde) geruchten omtrent werkende updates van Aston Martin bevestigd. Aston Martin heeft totaal niet geprofiteerd van het uitvallen of falen van iemand anders. Tempo was er en feit is dat Alonso er zelfs meer uithaalde door Perez in sneller materiaal erachter te houden. Als we 1 conclusie kunnen trekken over iets wat niet bijzonder is, is het wel het presteren van Perez. Voor de zoveelste keer doet hij niet, wat hij moet doen met zijn materiaal. Ik vind het knap dat het is wat jij gezien hebt, want iedereen heeft gisteren dezelfde race gezien, en geen verschillende. Het achterliggende verhaal met feiten kun je gewoon onderbouwen aan de hand van data.
Een andere mening hebben is prima, dat heeft iedereen wel eens. Maar laten we het vooral onderbouwen met feiten en dingen die er zijn. Even ter extra info: Niet Aston Martin profiteerde van het wegvallen van Leclerc en Piastri. Of door het slippertje van Tsunoda. Alleen Mercedes deed dat. Die zijn daardoor niet buiten de punten gevallen. Het falen van MB heeft geen invloed gehad op de uitslag. Anders kun je ook zeggen dat het ontbreken van Haas in de top 10, voor 2 extra plekken heeft gezorgd. Dit was gewoon de pace van MB op een hobbelig circuit waar ze wel op juiste rijhoogte afgesteld staan.
Eens goede opsomming van de feiten goed onderbouwd. Van mij hoeft het niet beter te gaan met Mercedes maar ben wel benieuwd of zij het lek ooit nog kunnen vinden en repareren 🤔
Er is wel duidelijk een probleem bij hun Erna. Zelf denk ik dat het een heel lastig verhaal voor ze wordt. Ook als ze naar een Red Bull concept overstappen. Ze begrijpen momenteel hun eigen concept niet eens. Hun zoveelste al. Dan wordt het heel lastig een ander concept wel te begrijpen, waarin de bedenker 2 jaar verder is.
Zelfs als MB overstapt naar het RB concept dan nog zie ik ze niet heel snel dichterbij komen, het gaat tijd kosten om de ontwikkelingsachterstand in te lopen. En ze laten al 2 jaar zien hun eigen concept niet te begrijpen, gaan ze dit concept dan wel snel doorhebben.
En dan nog is RB al een half jaar met de ontwikkeling van de RB20 bezig. Ben heel benieuwd hoever zij hebben kunnen doorontwikkelen. Kan Max volgend jaar weer zo dominant zijn of krijgen we meer strijd om P1 met McLaren en Ferrari? Gaan AM en Alonso aanhaken want dit weekend zag er wel veelbelovend uit.
Hoi RR6. Als allereerst heel fijn om je te zien. Wat MB betreft beschrijf je het precies, zoals ik erover denk. Het ziet er allerminst goed en hoopvol uit voor MB (wat ik niet zo erg vind natuurlijk). MB loopt zelfs zo te klooien met hun ontwikkeling, dat ze moeten uitkijken dat volgend jaar niet nog meer teams ze voorbij zijn. Want ook AlphaTauri maakt ondertussen grote stappen, en heeft nog veel meer achter de hand, met alles wat ze nog van Red Bull kunnen overnemen. Het is misschien een wat wilde gedachte met AlphaTauri, maar het uitsluiten kunnen we niet. Daarnaast, hoe gek het ook klinkt, is Ferrari sinds Oostenrijk ook een stuk constanter. Vanaf dat moment scoren ze niet alleen als team meer punten dan MB, maar ook bij de coureurs. Mclaren spreekt voor zich vanaf dat moment. MB lijkt het idd totaal niet te begrijpen en als je hiermee al 2 jaar achter de feiten aan loopt, is het al helemaal geen garantie met een concept wat je amper kent. Toevallig heb ik laatst geschreven over de verhoudingen sinds de update van Mclaren. En dat was nog voor Brazilië. Een aanrader, waarin je eigenlijk ziet dat MB er eigenlijk helemaal niet zo best voor staat.
Wat betreft eventuele concurrentie. Als het gebeurt, zou ik mijn geld inzetten op Mclaren. Die hadden al geruime tijd vloerranden die ook op 15 mm hoogte evenveel downforce genereren. Ook zijn ze de enige die net als Red Bull een pull rod voor en push rod achter gebruiken. Ze hebben slechts een half jaar achterstand. Ze begonnen na Frankrijk 2022 aan het concept. Deze kwam alleen later dan gepland ivm een ontdekte fout tijdens de ontwikkeling. Ferrari maakt ook stappen, en komt met een nieuwe chassis. Maar blijven banden vreten en dat zullen ze eerst moeten begrijpen. Daarnaast ook nog wat constanter worden. Dus ik zou zeggen..als er een concurrent komt, dan Mclaren. Graag zelfs want zou leuk zijn. Maar idd. Red Bull heeft amper updates gebracht (afgelopen half jaar helemaal niet), en is vanaf vrijwel begin 2023 bezig met de 2024 auto. Ik denk dat, dat doorslaggevend gaat zijn en ze toch weer heel ruim voorliggen, begin 2024.
Hoi Johan, leuk om te zien dat je hier je ei kwijt kunt en mooie uitgebreide analyses kan schrijven. Had me eerder al afgevraagd of het blog niet te beperkt was voor je dus vind dit mooi bij je passen, de combinatie tussen columns schrijven en kunnen reageren bij reacties. Ga zo door 💪
In topic. Ook ik zie McLaren als de voornaamste concurrent voor volgend jaar, technisch lijkt het allemaal redelijk goed te zitten want met de Mercedes PU is feitelijk niets mis en ook met de ontwikkeling van de auto blijven ze goed in het spoor van RB zitten. Heb het weliswaar niet helemaal op Zak Brown maar het binnenhalen van oa James Key en Andrea Stella begint echt een mooi resultaat op te leveren wat als bijkomend voordeel heeft dat Brown wat meer naar de achtergrond is. Nu maar hopen dat Ferrari het lek ook boven water krijgt want heb af en toe echt te doen met Leclerc, wat een drama voor hem op Interlagos. Zou het mooi vinden als McLaren en Ferrari in 24 en 25 kunnen aanhaken bij RedBull. Je kent mijn mening over MB en de 2 clowns die daar rondlopen dus wat mij betreft mogen ze nog eventjes blijven sudderen. Zou toch wat zijn als ze in 24 weer de plank misslaan 😉
Wat AT betreft, je ziet ze de laatste races beter worden. Ben heel benieuwd in hoeverre ze nog onderdelen van RedBull kunnen overnemen en wat de mogelijke nieuwe FIA-regels voor invloed op kunnen gaan hebben.
Maar denk dat de grootste vraag op de paddock is: waar komt RedBull na de winterstop mee naar buiten?
Dankjewel RR6. Dit is zeker een perfect platform om mezelf lekker uit te kunnen leven. Ruimte was er op gpblog een stuk minder voor, en werd ook een stuk minder (uiteraard, weten we allemaal waarom). Ook voor jou geldt: Mocht je een keer een leuk idee hebben voor een column, dan staat het je altijd vrij om een artikel voor f1cover te schrijven.
Inderdaad heeft Mclaren de zaken heel goed op orde en ben het met je eens wat betreft de leiding van Mclaren. Stella straalt enorm veel rust uit en lijkt erg capabel te zijn voor de job. Het feit dat dit inderdaad maakt, dat Brown (ook niet mijn favoriet) meer naar de achtergrond kan treden, lijkt ze alleen maar ten goede te komen. Ik hoop ook op goeie concurrentie van Mclaren en liefst ook Ferrari inderdaad (mits het mogelijk is). Met Leclerc heb ik inderdaad ook heel erg te doen. Het zit hem absoluut niet mee en veel punten zijn dit jaar al vergooid door dergelijke situaties. MB had ook wel veel geluk dat hij niet mee kon doen. Niet alleen was MB dan nog een plek lager (p9 geëindigd), maar Ferrari had dan veel meer punten gescoord. Als gevolg hiervan was het verschil tussen beide vermoedelijk nog maar 8 punten ipv 20 in de constructeurs geweest. Overigens zou het nog leuker zijn met 4 teams die strijden volgend jaar. Bijvoorbeeld AMR in de strijd, zodat Alonso mee kan doen, samen met Max, Norris, Leclerc en Piastri.
Maar idd. Back to reality. Wat gaat Red Bull doen inderdaad? Gezien ze al bijna het gehele jaar zitten te broeden op de auto van 2024, voorspelt dat niet veel goeds voor de rest. Zeker niet als dingen werken, zoals ze normaalgesproken in dergelijke situaties werken.
Deze race heeft de tekortkomingen van Perez weer eens goed laten zien. Hij mag dan goed in verdedigen zijn, als hij in de aanval moet is het verschil met Max heel groot. Hij doet er te lang over om de auto’s voor zich op te slokken, eerst bij de Mercedesen en toen bij Alonso dat kost banden en energie van zijn batterij. Hij blijft ronden lang het zelfde proberen in plaats van iets anders te doen wanneer blijkt dat het niet werkt.
Wat nog erger was..het feit dat RBR het hardst liep op het rechte stuk. Aston Martin liep ook wel hard, maar stond wat dat betreft op p5 in de speedtrap. Dat het hem dan zelfs met (tripple) drs niet lukt, zegt wel wat over zijn tekortkomingen in het aanvallen ja.
Mooie analyse Johan! Wat een race was het inderdaad en zelden zo genoten als gister.
Prachtige acties op de baan en Alonso toch een van mijn favorieten wat een (st) rijder wat een coureur hij laat zeker zien dat leeftijd niet uitmaakt.
Zo mogen er van mij meer races komen!
Dankjewel Erna. En absoluut. Graag meer van dit soort races. Alonso is fenomenaal! Krijgt dit jaar eindelijk (weliswaar niet een geheel seizoen) het materiaal wat hij verdient. En ik hoop dat er veel meer in het vat zit.
Ha Johan, topverhaal weer, mooie analyse! Aston Martin maakt als geen ander team duidelijk dat je binnen de budget cap met je updates wel altijd goed moet zitten. De tijden dat je met een foute richting de wedstrijden erna dat alweer kunt oplossen zijn voorbij.
Dankjewel Eric en daar heb je helemaal gelijk in! Zoals Aston Martin eigenlijk gedaan heeft: Na hun probleem bewust gewacht met de grotere updates, tot ze begrepen wat er aan de hand was. Veel effectiever en heb je ook wat over voor in de winter. Mercedes lijkt die fout (wederom) wel te maken. Brengen eindeloos updates, en die werken lang niet altijd. Wanneer het een race wel werkt, lijken ze zelf niet te begrijpen waarom. Ondertussen verspillen ze hierdoor veel tijd, geld en resource voor volgend jaar. Hierdoor zullen hun mogelijkheden voor in de winter een stuk minder zijn, en blijven ze achter de feiten aanlopen. Laat staan een concept waarin je 2 jaar achter loopt, wel werkend krijgen terwijl je, je eigen niet begrijpt.
Bij hun merk je toch de drang van moeten, en gelijk terug willen keren. Vele andere teams hebben hun tijd er voor genomen, en daar lijkt het wel te werken.