De op hol geslagen fantasie van Toto Wolff

© Red Bull Content Pool

Mercedes stelde wederom teleur tijdens de race in Japan en wellicht doet Mercedes er goed aan, om te erkennen dat ze precies staan, waar ze horen te staan. Echter was dit nog niet eens hetgeen wat het meest bij me is blijven hangen. De uitspraken van Toto Wolff na de race wel. Hoe kun je het doen? En dan nog verwachten dat mensen het geloven en je serieus gaan nemen wanneer je zulke uitspraken doet. Het is ook bizar dat een groot merk als Mercedes dit maar blijft toelaten. Ja, Toto Wolff is 1 van de grootaandeelhouders, maar er zijn nog 2 anderen die in kunnen grijpen. Tevens heb je nog het hoofdkantoor in Stuttgart.

Podium

Toto Wolff deed na de race namelijk onthutsende uitspraken. In plaats van de hand in eigen boezem te steken en te erkennen dat ze ten opzichte van 4 teams te kort kwamen, dacht hij ons te vertellen  dat een podium zonder een dramatische eerste stint wel mogelijk was geweest. Daarmee bedoelde hij dat hun tempo in de tweede en derde stint vele malen beter was. Hadden ze een gelijkwaardige eerste stint gereden, hadden ze volgens hem voor het podium mee kunnen doen. Het is natuurlijk logisch dat in een tweede en derde stint het tempo beter wordt. Dit gebeurt bij iedere team, Toto Wollf. De auto wordt namelijk lichter. Het zijn uitspraken van een bijna onthutsend niveau. En dat blijkt ook wel wanneer we aan de hand van data de waarheidsgehalte van deze woorden checken.

Vergelijking met Ferrari en Mclaren

Ferrari en Mclaren (Norris) vochten om het podium. Dus laten we maar eens tussen deze twee teams en Mercedes een Vergelijking gedurende de volgens Wolff zo geweldige stints maken. De best mogelijke Vergelijking valt te maken met Leclerc en Norris. Deze coureurs eindigden niet eens op het podium. Dit waren de p4 en p5 in de eindklassering. Leclerc en Norris kregen hun set harde banden er eind ronde 26 onder. Dat is respectievelijk 4 en 3 ronden later dan Russel (ronde 22) en Hamilton (ronde 23). Dit betekent dat de auto van Mercedes op het moment dat de harde banden eronder gingen iets zwaarder was.

Toch zijn het Leclerc en Norris die in een significante nadeel zijn. Zij moeten de pace continue managen om het voor de rest van de race (27 ronden lang), op de harde band uit te zingen. Bij Mercedes is dat moment al verzocht om de strategie te veranderen. De coureurs weten dat moment dan ook dat ze niet te lang op hun tweede setje hards hoeven te rijden en wat meer mogen pushen. Ondanks dit significante voordeel voor de Mercedes coureurs krijgen ze gedurende deze stint, meerdere tienden per ronde aan de broek van Norris en Leclerc. Onderstaand volgt de vergelijking:

 

Coureur Aantal ronden Gemiddelde rondetijd
Norris 27 1:36.0
Leclerc 27 1:36.1
Russel 15 1:36.4
Hamilton 16 1:36.6

Gat naar Sainz op het podium

Voor de volledigheid heb ik er nog een vergelijking op losgelaten naar de daadwerkelijke podiumklant, Carlos Sainz. Ook hieruit wordt pijnlijk duidelijk dat Mercedes in geen geval podium kandidaat was. De herstart vond plaats in ronde 4. Na 12 ronden maakte Sainz zijn eerste stop. Dat moment was de eerste Mercedes coureur, George Russel, door Sainz al op een achterstand van 11,1 seconde gereden. Iets wat zich vertaald in een verschil in rondetijd, van 0,925. Wanneer we kijken naar het gemiddelde van de overige 38 ronden, moet Russel ook daarin gemiddeld, 0,670 per ronde op Sainz toegeven.

Conclusie

Hieruit blijkt maar weer wat velen al dachten. Dat het podium op basis van de tweede of derde stint haalbaar was geweest is een hele slechte utopie van Toto Wolff. Het lijkt wel of ze daar wekelijks alle 3 (Wolff en coureurs), voorafgaand aan het weekend uit een tombola zitten te graaien, waarin weer nieuwe smoesjes staan voor betreffende weekend. Dit begint zo slecht te worden dat je niet meer weet of je er nou om moet lachen of zelfs medelijden mee moet krijgen. Vaak zie je excuses voorbij komen in de topsport, maar zo slecht als deze heb ik ze zelden gezien. En ik blijf erbij: als je niet erkent dat je staat, waar je hoort te staan is er ook geen weg omhoog. Mercedes blijft op deze manier een voor hun te steile berg beklimmen. Pas als er acceptatie komt en ze erkennen dat ze niet meer het team van weleer zijn, kunnen ze stap voor stap weer proberen erbovenop te komen.

1.8 5 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
2 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Denise
Gebruiker
Denise
3 maanden geleden

Mooi artikel Johan, dat is een verademing hier en zie nog vele artikelen komen van jouw.

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto