Controverse bij Red Bull Mercedes en Mclaren

© Red Bull Content Pool

Ik ga vandaag eens even lekker controversieel zijn. Want hoe kan het nou dat 1 team in staat is om 2 jaar op rij een mega stap van meer dan een seconde te maken? Hoe kan het nou dat een team wat het tweeënhalf jaar totaal niet begrijpt, er opeens bij zit, wanneer ze dat wel doen? Voor mijzelf is dit geen zuivere koffie. Iedereen vindt het maar geweldig en laat zich meeslepen door de Britse media, die er in geslaagd is de hele publieke opinie mee te krijgen en te bespelen. Maar staat er niemand bij stil hoe opmerkelijk dit is, en ook nog eens te toevallig? En laten we de plotseling knullige fouten van Red Bull (waar ze altijd messcherp waren), die al meerdere overwinningen hebben gekost ook niet vergeten in deze. In dit opiniestuk ga ik hier op in.

Red Bull niet meer bij te halen tot 2026?

Iedereen was het er vorig jaar over eens en toen Red Bull begin dit jaar de truc nog een keer kon doen, gezien de ruime voorsprong in 2023, gingen de geluiden alleen maar meer op: Red Bull wordt voor het einde van de reglementen niet meer bijgehaald. Het was onmogelijk om zo’n gat te dichten. Red Bull lag zo ver voor, en had zo’n grote voorsprong qua kennis en performance. Zelfs als andere teams het plots wel zouden begrijpen en hun concept compleet om zouden gooien, keken ze alsnog tegen ruim 2 jaar achterstand aan.

Daar waar de media begin dit seizoen het nog wilde laten lijken of Ferrari met ruim 7 tiende per ronde achterstand het gat zou dichten, gebeurde dat niet. Het is juist Ferrari dat meer terrein op Red Bull verloren heeft. Het betekent niet perse dat de updates van Ferrari niet werkten, maar die van Red Bull dus beter waren. Een logisch gevolg van voorsprong in kennis en performance. Het opmerkelijke is echter dat juist teams die verder achter lagen en de eerste races met gemak door Red Bull en Ferrari voorbij werden gereden, het wel gelukt is om het gat te dichten, en wel meer dan dat. Daar mogen gerust vragen bij gesteld worden. Maar niemand in de media doet dat nu. Niemand vraagt zich af, hoe dit kan of wat de truc is geweest. Want ze hebben hun zin. Dit is precies wat ze wilden. Terwijl ze bij Red Bull binnen 2 races uitgevogeld hebben waar het vandaan komt. Dan ga ik er maar op in.

Hoeveel terrein hebben teams gewonnen?

De beste en meest recente vergelijking van voor de updates is misschien wel de race in China. Een circuit dat vergelijkbaar is met de meest recente traditionele circuits die we gehad hebben. Het was ook nog eens een race waarin iedereen vrije lucht had en zijn eigen pace kon rijden. Hieronder een overzicht van de gemiddelde rondetijd achterstand wat iedereen op Verstappen had, die dag:

 

Verstappen
Perez +0,67
Norris +0,88
Alonso +0,99
Leclerc +1,19
Sainz +1,45
Russel +1,48
Stroll +1,58
Gasly +1,75
Piastri +1,91
Zhou +1,98
Hulkenberg +2,08
Hamilton +2,10
Ocon +2,16
Albon +2,37
Magnussen +2,85
Sargeant +2,87
Tsunoda DNF
Ricciardo DNF
Bottas DNF

 

Dit suggereert dus dat Mclaren ruim een seconde gevonden heeft in kort tijdsbestek, terwijl dit al eerder het geval was. En Mercedes zelfs anderhalf, terwijl ze er maar niets van begrepen en tweeënhalf jaar achterlopen. Natuurlijk is het zo dat de omstandigheden en fouten van Red Bull en Mclaren, op Silverstone een vertekend beeld bieden van de racepace. Maar laten we er maar vanuit gaan dat het aardig in de buurt zit qua tijdwinst voor Mercedes. Hun snelste tijd in de kwalificatie voor 2023 (terwijl toen de meeste updates al geweest waren) was een 1:27.155. Dit jaar was het een 1:25.819. Dit terwijl de baan nog opdroogde, de aanloop allerminst ideaal was en het eigenlijk nog veel sneller kon. Opmerkelijk toch? Zelfs Red Bull hun beste sprong in deze regelementen, was 9 tiende. En dat was gedurende een 4 maanden lange winter, nadat er allerlei opgespaarde updates op een al goed werkende auto gingen.

Van de wet van de remmende voorsprong wat telkens aangehaald wordt, lijkt dus geen sprake te zijn als teams zoveel later nog grotere sprongen kunnen maken, dan Red Bull ooit heeft gedaan. Mclaren lijkt zelfs (sowieso tot Oostenrijk) een aantal races sneller te zijn geweest. Dus welke plafond heeft men het over? Hier is veel meer aan de hand. Al helemaal als je beseft dat de sprong van beide teams eigenlijk groter was dan respectievelijk één en anderhalve seconde. Aangezien Red Bull in de tussentijd ook meerdere werkende updates heeft gehad. Tel er dus voor het gemak maar een halve seconde bij op. Dan praat je dus al over anderhalf en twee seconde respectievelijk. Ineens en uit het niets. Men mag van mijn woorden vinden wat men wil, maar hier mag gerust eens kritisch naar gekeken worden en dat doet men niet.

Vleugelgate en TD39

Dan heb je nog de flexibele voorvleugel. Deze was verboden en vorig jaar is er nog een extra TD afgegeven om teams ermee te laten stoppen. Schijnbaar hebben ze een nieuwe manier gevonden om door de controle heen te komen, en de FIA ziet dit door de vingers. Doet er zelfs helemaal niks mee. Want de door hen en FOM zo gewenste spanning is met dit stukje valsspelen helemaal terug. Het verklaart niet de hele sprong van desbetreffende teams maar wel een groot deel. Meerdere tienden kan dit waard zijn en ook het banden management wordt er beter op. Beelden laten duidelijk zien dat Mercedes en Mclaren hier het meest gebruik van maken.

Toevallig de twee teams die ik onder de loep neem. En ook de TD39 lijkt onder tafel te zijn verdwenen. Al meerdere weekenden op rij zie je dat met name Mercedes laag staat en de vonken er weer vanaf vliegen. Ook dat verklaart een groot deel van de winst. Zoals de FIA er als de kippen bij was toen Mercedes het niet leuk vond en andere teams hier van profiteerden, zo blijft het nu doodstil vanuit dezelfde FIA. Schijnbaar is nu echt alles geoorloofd om Verstappen van enige vorm van dominantie af te houden. En hun plan lijkt te slagen. Opeens is dit een belangrijk onderdeel voor Formule 1 geworden, terwijl dit nooit eerder het geval is geweest en Formule 1 met name was bedoeld om de beste auto te bouwen. Spannende seizoenen als 2021, 2012 of bijvoorbeeld 2003 zijn dan ook meer uitzondering dan regel in de Formule 1. Maar sinds Verstappen is gaan domineren, werd dit plots een must en was alles toegestaan.

Opvallend veel downgrades

Laten we ook vooral niet een opvallend feit vergeten te benoemen, wat buiten de top 3 lijkt te gebeuren. Teams als Ferrari, Aston Martin en Vcarb bijvoorbeeld. Deze 3 teams waren een doorn in het oog voor Mercedes de eerste paar races en Ferrari was dat ook voor Mclaren. Met regelmaat moest met name Mercedes het tegen deze teams afleggen. Het leek alleen maar erger te worden toen deze teams met hun eerste updates kwamen, die redelijk goed leken te werken. Mercedes tastte steeds meer in het duister en raakte verder achterop. Maar toen deze teams een tweede en serieus goede pakket introduceerden vielen ze plots weg. Is dat niet ietwat te opvallend? Een downgrade kan gebeuren, maar 3 teams in korte tijd, heb ik niet eerder meegemaakt. Zeker niet met de kennis wat reeds opgedaan is en gezien deze teams al meermaals aan hebben getoond, het wel te kunnen. Toevallig dus de 3 teams die Mercedes in hun opmars in de weg zaten, en Ferrari deed dat dus ook bij Mclaren. Los van dat kom je nog bij een andere opmerkelijk puntje: Als je steeds verder achterop raakt, tweeënhalf jaar achter loopt en het maar niet begrijpt, gaat het lukraak brengen van updates toch geen wonderen verrichten? Dat bestaat niet, maar bij Mercedes schijnbaar wel.

Fouten Red Bull

Tot slot wil ik ook nog op het aandeel van Red Bull ingaan. Opvallend veel knullige fouten worden er de laatste 3 maanden gemaakt. Fouten die je voorheen, ongeacht de situatie nooit zag. De Horner gate? Begin van het jaar toen het erger was (ondertussen is de storm aardig gaan liggen), leek het team er ook niet minder door te functioneren. Het vertrek van Newey kan het nu ook nog niet zijn, want hij had de updates al reeds klaar en uitgetekend. Je zou bijna zeggen dat ze het er om doen, door de opgelegde druk van de FOM, FIA, Sky en de menigte. Want er moest en zal hoe dan ook spanning komen. Ik wil niet zeggen dat het zo is, maar de fouten zijn wel heel knullig en kinderlijk en absoluut niet des Red Bull. Vooral als je ziet hoe op kinderlijke wijze enkele overwinningen zijn vergooid.

De montage fout in Australië was al opmerkelijk en te voorkomen. In Miami reageerden ze op een pitstop van Leclerc, terwijl die geen partij voor ze was en ze op Norris moeten letten. Verstappen was daardoor de gebeten hond na de komst van de safety car, maar zelfs zonder dat hadden ze Norris dus een significant banden nadeel gegeven. In Imola betaalden ze bijna de prijs voor het niet trainen op de harde band. In Canada wordt er geen pitstop gemaakt tijdens de laatste safety car, maar komen ze ermee weg omdat de Mercedesen met elkaar gingen vechten. In Barcelona sturen ze hem een minuut eerder dan Norris de baan op, waardoor hij dankzij de baan evolutie de pole misloopt. In Oostenrijk vraagt hij al meerdere ronden om een pitstop maar wordt er geen gehoor aan gegeven. Vervolgens kost het hem een makkelijke overwinningen. Dan hebben we nog Silverstone. Er werd hem gevraagd om het rustig aan te doen in de eerste stint. Dit om de eerste stint uit te kunnen rijden totdat er regen kwam. Echter werd de opdracht wel heel erg overdreven vanuit het team. Er waren ronden bij, waar hij soms 2 seconde van het tempo van de rest af moest rijden. Dit heeft hem veel gekost, want 1,4 seconde kwam hij tekort voor de overwinning op de streep. Het is iets wat je kunt zien aankomen, maar Red Bull liet het maar gebeuren. Het was maar dat Verstappen zelf de call maakte om een ronde eerder voor de inters binnen te komen. Daarmee wist hij nog enkele plekken te redden en uit te lopen op Norris.

Echter is dit wel heel knullig en heel vaak het geval in korte tijd. Toeval bestaat niet zou je bijna zeggen.

Conclusie

Dit zaakje stinkt en het is veelzeggend dat het stil blijft hierover vanuit de media. Meerdere illegale trucjes kunnen van stal worden gehaald en betreffende teams kunnen maar hun gang blijven gaan. Het is natuurlijk te mooi om waar te zijn dat je in zo’n korte tijd, zoveel tijd kunt winnen en al helemaal als je al het achterliggende erbij haalt. Het blijft toch verwonderlijk dat hier niet een keer een goede statement tegen gemaakt wordt. Al is het maar 1 team. Maak je punt door niet te racen, totdat ze zich gedwongen zien hier wat aan te doen. En ook Red Bull gaat in deze, voor mij niet vrijuit. Concurrentie is prima en altijd welkom, maar dan wel op de juiste en op een legitieme manier. Kunnen de andere teams dat niet, horen ze gewoon hun meerdere te erkennen en toe te geven dat Red Bull uitstekend en te goed werk voor ze heeft verricht. Welke mening is jullie toebedeeld? Laat het weten in de comments.

Deel dit artikel

3.3 10 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
9 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Eric
Admin
5 maanden geleden

Je hebt absoluut een punt Johan, of meerder punten! Goed de vinger gelegd op waarom het zo raar is allemaal. In de tijden van Ecclestone was dit wel te verklaren geweest, maar nu? Ben Sulayem die ingrijpt? Of Mercedes dat geholpen wordt? Het is inderdaad heel bijzonder hoe ze recent zeiden dat ze het plotseling gevonden hadden. Ook nog met daarbij dat het zo dom was dat ze er niet eerder aan gedacht hadden. Om maar de revolutionaire vooruitgang te verklaren. Ook wel benieuwd of anderen dit ook zo is opgevallen.

Friese Enfant Terrible
Gebruiker
Friese Enfant Terrible
5 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

Even een vraag over de voorvleugels van Mercedes en McLaren die blijkbaar flexibeler zijn dan die van Red Bull. Zou dit bij Red Bull ook functioneren kunnen en zijn ze hier eventueel al mee bezig zijn ? Raar is dat ze bij Mercedes van het 1 op het ander moment zo snel geworden zijn. Je zou vast denken dat ze valsspelen. Hoe zit het met de rijhoogte? Ik vertrouw die gasten van Mercedes niet. Hopelijk gaat het met Red Bull gauw weer berg op.

Friese Enfant Terrible
Gebruiker
Friese Enfant Terrible
4 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

Precies deze progressie is abnormaal en er zit echt een luchtje aan. Ik vertrouw het ook niet Raar waarom maakt Ferrari geen vooruitgang en die andere twee wel. Dit is normaal niet mogelijk. Op de 1 of andere manier wordt er hier vals gespeeld. Hopelijk komt Red Bull nog met een verbetering van hun auto.👍 Fijne week.

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
3 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

Ben een tijdje afwezig geweest, maar hoe schat jij de WK kansen van Max in?

Er is ergens een totaal verkeerde afslag genomen.

DC77
Gebruiker
DC77
2 maanden geleden
Antwoord op  Mitchell.

Die afslag is 1, daar zijn ze nu langzaam van aan het herstellen (als ik de verhalen mag geloven, begrijpen ze het allemaal weer wat beter).

Daarnaast de flexvleugels van McLaren. Zie ook mijn commentaar hier boven – die lijken toch echt een groot verschil te maken. Als ik het zo inschat, niet eens alleen in rondetijd (zie kwalificaties), maar vooral bandenmanagement. Zo sterk als ze nu zijn aan het einde van een stint, is toch ook bijzonder.

Ben heel benieuwd waar RB in Austin mee kan komen!

DC77
Gebruiker
DC77
2 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

Dus toch – de flexvleugels, zowel voor als achter…!

Ben benieuwd waar RB in Austin mee komt. Wat ik jammer vind is dat deze vondst wat betreft de vleugels naar mijn mening tegen de geest van de regels is. Lijkt me dat ze het in 2025 verbieden/aan banden leggen, maar dit jaar nog niet (om de spanning erin te houden…?).

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto