Analyse testdagen en voorspellingen

© Red Bull Content Pool

De testdagen zitten er alweer op en deze hebben een goed beeld opgeleverd, van hoe de verhoudingen zullen zijn. Aandachtig heb ik het 24 uur lang gadegeslagen en grondig alle ronden geanalyseerd. Als eerst moet ik opmerken dat 1 ding me nog tegenstaat: Ondanks het feit dat een enkeling na het zien van de testdagen toegeeft dat Ferrari en Mercedes er niet bij zullen staan, verdwijnen de meningen van deze mensen toch weer meer naar de achtergrond en wordt er met droge ogen beweerd dat deze teams boven Red Bull staan. 

Er lijkt veel aan gelegen om de hype in stand te houden en Red Bull zo veel mogelijk omlaag te praten. Ondanks dat data van 150 tot 200 ronden longrun (wat ieder team gereden heeft) anders beweren. Hier is blijkbaar door velen niet naar gekeken, dan wel niet kloppende analyses aan de hand hiervan gemaakt. Laat je er niet door foppen. Zou niet voor het eerst zijn dat menig F1 fan bij de eerste race versteld staat. Gelukkig heb ik wel de data grondig bekeken en uitgelezen. Op basis daarvan volgt nu mijn analyse:

Aantal rondes

Het aantal rondes is vaak belangrijk en je wilt er het liefst zoveel mogelijk maken. In ieder geval voldoende om het door jou geplande programma te kunnen rijden of alle gewenste afstellingen te kunnen testen. Veel kritiek en hoon was er op Red Bull omdat zij zo weinig rondes hebben gemaakt. Ondanks dat er tot twee maal toe een probleem was, merk ik ook op dat dit een deels bewuste keuze was. Red Bull zag namelijk op dag 1 (hele dag) en dag 2 al hoe goed de longrun was en hoe goed de auto functioneerde en instuurde op volle tank. Wat voor Red Bull met name van belang was, was de auto leren kennen en leren hoe deze reageert op verschillende afstellingen en hoe de balans dan is. Dat kost telkens tijd wanneer je de afstelling moet wijzigen.  De auto reageerde op iedere afstelling goed als dit om een longrun ging. Echter moest er de laatste dag nog het nodige aan onderstuur uit in een snelle ronde. Dit na het toepassen van de update. Na enkele verbeteringen werd dit ook alsmaar beter en reageerde de auto er goed op. Tijdens de korte longrun op het eind reageerde de auto hier ook goed op. Red Bull heeft hierdoor gezien en getest wat ze wilden. Ongeacht waar ze werkelijk staan, ze zullen het niet van de daken schreeuwen. Het aanleggen van grote zandzakken was dan ook gelijk na dag 3 begonnen. Dat was 1 ding wat opviel.

Hoezeer het ook belangrijk is om veel rondes te moeten maken, we zijn wel alweer aanbeland in het 4e en laatste jaar van de reglementen. Getuigt het juist niet van veel kennis en zelfvertrouwen (zoals Olav Mol al opmerkte) wanneer je minder rondjes rijdt? Je zult de auto niet bewust zolang binnen houden, wanneer je nog data nodig hebt of iets niet weet. Ter vergelijking: Ook Mclaren en Ferrari bungelden ergens onderaan in het lijstje met aantal gereden rondes.

Mercedes daarentegen reed de meeste van allemaal. Maar waarom? Is dat een goed teken? Het toont alleen maar aan dat Mercedes na 4 jaar nog zoveel moet leren begrijpen over de auto, iets wat dus niet per definitie een goed teken is. Bovendien leken ze zelf niet te begrijpen waarom ze soms snel waren, iets wat ook al 4 jaar het geval was. Te danken aan lage temperaturen, of toch minder benzine en hogere motorstand? Dat laatste doet Mercedes wel vaker over een snelle ronde op vrijdag of tijdens de test. Kijken we naar de longruns van Mercedes, dan is dat wellicht nog een indicator waarom ze maar bleven rijden. Ze leken maar geen antwoord te hebben op tragere tijden dan de rest, hoge slijtage en het feit dat ze na 2 lage tijden alweer een hoge tijd moesten rijden om de banden te koelen.

© Red Bull Content Pool

Rijgedrag Topteams

Wat opviel en benoemd werd, waren vooral de schaarse momenten van Red Bull (terwijl andere teams meer problemen kenden) op dag 1, terwijl de auto het prima deed verder en uiteraard momenten van onderstuur op dag 3, over een snelle ronde. Maar ook dit werd eind van de dag alsmaar beter. De sweet spot is nog niet helemaal gevonden, maar Red Bull lijkt goed op weg en met name op race afstand ligt de auto als op rails. De komende weken  moet Red Bull dit helemaal finetunen. Verder had Red Bull het banden management zeer goed voor elkaar.

Mclaren is een auto dat geweldig ligt en fijn instuurt. Toch viel het op dat deze een losse achterkant heeft, die ietwat gevoelig reageert en makkelijk uitstapt. Dit kwam vooral naar voren op de laatste middag, toen de koude temperaturen plaats maakten voor ietwat meer typische Bahrein temperaturen. Met een hogere slijtage factor ging dit probleem iets opspelen voor Mclaren. Het was iets wat opviel: wanneer er slijtage was, leek Mclaren het hierin af te leggen tegen Red Bull.

Ferrari had, zoals ik al eerder schreef, met alle risico’s van dien, een nieuw chassis en voornamelijk de nieuwe ophanging. Dat laatste blijkt ze parten te spelen vooral de longrun. Het is een ophanging die ze eerst nog noemen leren begrijpen. Een riskante zet het laatste jaar en het is iets wat ook invloed heeft op de houding, en het doen en laten van hun auto. Eerste dag zag je hoe vaak de Ferrari weggleed, wijd ging en uitstapte. Ook de hoge mate van bandenslijtage lijkt weer te zijn terug gekeerd. Echt snelheid en balans leek er ook nog niet in te zitten.

Mercedes heeft een auto die erg rustig en neutraal oogt, maar het lijkt ook gelijk een auto waar geen risico mee genomen is. Hierdoor komen er ook niet echt snelle tijden uit, ondanks dat de auto neutraal is en is er sprake van een hogere slijtage. De auto lijkt te neutraal te zijn. Natuurlijk vanuit de basis kun je het beste beginnen en veel bereiken, maar veel tijd is er niet meer. Zeker niet gezien veel teams snel de focus op 2026 zullen leggen.

Als we kijken naar de karakteristieken, lijkt de Red Bull een goede tractie te hebben, snel te zijn in trage bochten en heeft het samen met Ferrari de hoogste topsnelheid. Echter lijkt Mclaren na dat eerder in mediumsnelle bochten te hebben gedaan, nu ook licht de overhand te hebben gekregen in de snelle bochten. Iets wat het een interessant dynamiek maakt.

Longruns

De longruns brachten nogal wat verrassingen teweeg. Zo leek Red Bull een hele sterke indruk te maken, met constante tijden en het op gebied van banden management weer helemaal op de rit te hebben. Hierin leken ze zelfs beter te zijn dan Mclaren. Uiteraard was Mclaren ook erg snel. De grote verrassing in negatieve zin was toch wel Ferrari. Of het nou in de ochtend sessie was met meer slijtage of de avond sessie met net wat minder. Ferrari kreeg de snelle tijden maar niet aan één en dan vooral geen constante lage tijden. Telkens moesten ze weer koelen en schoten deze op dramatische wijze omhoog. Meerdere tiende moesten ze bij iedere simulatie toegeven op Mclaren en ook Red Bull. En ze bleven Mercedes zo nu en dan maar nipt voor. Dat Ferrari met meer brandstof reed kan ook niet hard gemaakt worden, omdat je aan de tijden, aantal ronden en topsnelheid kon zien dat Red Bull en Mclaren ook met een volle tank begonnen. Bij Mercedes hield het ondanks een iets betere laatste dag toch ook niet echt over. Ook zij bleven net als Ferrari ver achter. Iets wat me wederom doet verwonderen waarom sommige deze teams zo hoog aan blijven slaan.

Williams was de grote verrassing wat dat betreft. Zij wisten te verrassen met een geweldige race pace ongeacht de omstandigheden, zorgden prima voor de banden en wisten geweldige stints te rijden. Je begint te begrijpen waarom Sainz er in gelooft en voor dit project heeft gekozen. Als dit werkelijk de stap terug omhoog is, dan is de eerste stap die ze zetten, een hele grote. Hetzelfde kan gezegd worden van Alpine wat wederom een serieuze stap leek te maken en samen met Williams het middenveld/subtop, lijkt aan te gaan voeren dit jaar. Erg indrukwekkende, constante longruns en met name van Gasly waren ze erg sterk.

Dan rest nog de strijd tussen de bovenste 2 teams,  wat wederom een strijd tussen Verstappen, Norris maar ditmaal ook Piastri, lijkt te gaan worden. Beide teams ontzettend sterk in de longrun en met name Verstappen blonk uit op dag 1. Eveneens als Norris op dag 2 met enkele ijzersterke stints. Echter waren de temperaturen zo laag dat er amper slijtage was. Op dag 2 reed Lawson geen volledige raceafstand, maar wel 2 hele lange stints in de middag, met een hardere band op een eerder moment, toen er meer slijtage was.

Wanneer we het aantal ronden, slijtage en banden verschil corrigeren, zal Lawson het op basis van de simulatie van de middag op dag 2 verliezen van Norris. Maar de nog vrij onervaren rookie zou doet met slechts 3,9 seconde hoeven afleggen. Iets wat laat zien dat Red Bull serieuze stappen heeft gemaakt op basis van de race pace. Zeker als je bedenkt dat dit in het geval van Leclerc met maar liefst 33,06 seconde verloren zou gaan en voor Antonelli zelfs met 38,76 seconde.

Nemen we de longruns van de middag van dag 1 dan lijkt de Max factor van 2 tiende per ronde een feit te zijn. Verstappen weet gemiddeld een tiende per ronde sneller te zijn dan Norris en zou het op een volledige race afstand dan met 5,7 seconde voor op Norris winnen.

Ook wanneer we de longruns van vrijdagochtend erbij pakken lijkt Verstappen het nipt te winnen van Norris. Net als dat Lawson het nipt van Piastri wint op de ochtend van dag 2.

Mclaren lijkt nog altijd wel meer pure snelheid in de auto te hebben, ook in de longruns. Echter heeft Red Bull hierin ook een grote stap gezet en zit het dichtbij. En wat opvalt, telkens wanneer slijtage een factor was, leek Red Bull hierin het voordeel te hebben ten opzichte van Mclaren. Iets wat een groot voordeel kan zijn wanneer we op bepaalde circuirs, later in de race of stint zitten.

Op basis van dit alles hebben we de top.10 berekend. Exacte motorstanden of inhoud weten we niet, al is dit meestal tijdens de longrun wel redelijk gelijk. Ferrari en Mercedes hebben wel eens de neiging om er sneller uit te zien dan ze zijn. Dus met minder benzine en meer motorstand te rijden. Dat zou voor beide niet veel goeds betekenen. Red Bull en Mclaren rijden vaker met een volle tank en lagere motorvermogen. Grote vraag is vooral. Hoeveel meer heeft Mclaren over?

Mijn top 10 op basis van race pace:

1. Mclaren  –
2. Red Bull+ 0,12
3. Ferrari+ 0,52
4. Mercedes+ 0,58
5. Alpine+ 0,73
6. Williams+ 0,85
7. Racing Bulls+ 0,95
8. Aston Martin+ 1,00
9. Haas+ 1.05
10. Sauber+ 1,35

© Red Bull Content Pool

Kwalificatie simulatie

De kwalificatie simulatie is wat lastiger in te schatten. Dit omdat banden type, brandstof niveau, motorstand, baan evolutie en weers omstandigheden een grotere factor zijn. Zo was de baan op dag 3 maar liefst 6 tiende trager dan op dag 2. Dit enkel door de hogere temperaturen en andere windligging.

Toch valt hiervoor nog een redelijke berekening te maken, met een aantal correcties en deze zal dan een reëel beeld moeten geven. Laten we zeggen dat deze grotendeels overeenkomt. Zo is er bij het maken van de correctie rekening gehouden met de tijdstip dat de snelste tijd is neergezet, ook hebben we een correctie aangebracht voor degenen die op dag 3 reden op een baan dat 6 tiende trager was. Verder heb ik de beste sectoren per coureur gecombineerd. Zo heb ik de de berekening ook toegepast voor Mclaren dat op dag 2 de snelste ronde afbrak en op dag 3 bewust tijd in sector 3 liet liggen.

Verder heb ik nog aan de hand van de gemiddelde snelheid per sector, topsnelheid en bochten snelheid een correctie gemaakt op basis van wie met minder brandstof en meer motorvermogen reed op dat moment. De exacte motorvermogen en brandstof niveau per team weten we niet. Wel wordt deze rekenmodel vaker toegepast en komt deze vaal grotendeels overeen met de werkelijkheid.

Mijn top 10 voor de kwalificatie:

1. Mclaren  –
2. Red Bull+ 0,135
3. Ferrari+ 0,300
4. Mercedes+ 0,350
5. Williams+ 0,400
6. Alpine+ 0,503
7. Racing Bulls+ 1,091
8. Aston Martin+ 1,140
9. Haas+ 1,723
10. Sauber+ 2,108

© Red Bull Content Pool

Verandering voorspelling top 10

Aan de hand van deze analyse denk ik dat er bij de constructeurs niet veel zal veranderen. Wel zal Red Bull eind van het jaar vermoedelijk heel dichtbij Mclaren komen in punten aantal. Wel denk ik nu dat Lawson voor Ferrari zal gaan eindigen en P4 mag claimen eind van het jaar. Ook verwacht ik dat Russel met zijn Mercedes een kans maakt, om voor Hamilton te eindigen. Wat betreft het aantal overwinningen, dit blijft vrijwel hetzelfde. Alleen verwacht ik dat Ferrari er hooguit nog 1 zal gaan winnen in plaats van 2. De overwinning die hierdoor vrij komt wordt dan geclaimd door Verstappen denk ik. Alonso zie ik niet meer in de top 10 komen. Aston Martin heeft het duidelijk niet voor elkaar, en hoewel Newey net begonnen is, moge het wel duidelijk zijn dat hij hooguit wat tips over de auto van dit jaar zal gaan geven, en verder de volledige focus op 2026 legt. Ook Sauber heeft duidelijk een auto wat niets in te brengen heeft, omdat ze zich in verband met de komst van Audi eveneens concentreren op 2026. Haas lijkt ook niet echt geweldig werk verricht te hebben afgelopen winter. Verder is het goed om toe te lichten dat sommige verschillen in het middenveld zo klein zijn, dat de voorspellingen daar ook net anders uit kunnen pakken. En natuurlijk zal het afschaffen van de flexiwing vanaf Spanje een heel ander dynamiek aan het seizoen geven en veel veranderen.

Top 10 voorspelling – coureurs:

1 – Verstappen
2 – Piastri
3 – Norris
4 – Lawson
5 – Leclerc
6 – Russel
7 – Hamilton
8 – Antonelli
9 – Gasly
10 – Sainz

Top 10 voorspelling – constructeurs

1 – Mclaren
2 – Red Bull
3 – Ferrari
4 – Mercedes
5 – Alpine
6 – Williams
7 – Racing Bulls
8 – Aston Marti
9 – Haas
10 – Sauber

Tot slot

Het testen in Bahrein geeft grotendeels een goed beeld van hoe de teams er voor zullen staan, gedurende de rest van het seizoen (eventuele toekomstige updates wegdenkende natuurlijk), echter kan dit tijdens de eerste race dit jaar net iets anders zijn. Dit jaar vindt de eerste race in Australië plaats. Een A typische circuit en tevens semi stratencircuit dat niet altijd geheel representatief is voor de rest van het seizoen. Vaak minder limiterend voor de achterkant en achterbanden van de auto, ook zijn vaak de verschillen daar kleiner, verhoudingen soms net iets anders en zie je vaak dat van bepaalde auto’s alle sterke punten daar naar voren komen. Echter verwacht ik dat deze analyse heel erg overeen zou gaan komen met de races daarna in China, Japan, Bahrein en Saoedi-Arabië

Deel dit artikel

5 3 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
15 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Eric
Admin
12 dagen geleden

Wat een geweldige analyse Johan! Ik heb die nergens zo uitgebreid en onderbouwd gelezen! Het geeft hoop tegenover de andere berichten die waarschijnlijk meer door hoop en sentiment gevoed zijn dan jouw analyse! Dank!

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
11 dagen geleden

Ik had mij dit jaar nauwelijks ingelezen in de stand van zaken dus dan is dit stuk wel echt lekker weg lezen; bedankt ^_^.

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
10 dagen geleden
Antwoord op  JohannF1

Dank Johan; eens gelijks.

Mogen we weer een top seizoen hebben met een 5e titel op rij voor Max.

Erg benieuwd naar Lawson.

Eric
Admin
10 dagen geleden
Antwoord op  Mitchell.

Hier ook! Denk dat dat de beste 2e coureur van de topteams is!

DoubleClutch
Gebruiker
DoubleClutch
7 dagen geleden
Antwoord op  Mitchell.

,
Daar sluit ik me graag bij aan.
Overigens, jij bent toch ook een ex-GPBlog forumlid?
Hoe dan ook, leuk om je hier te ontmoeten, je zult me hier in het vervolg vaker tegen gaan komen.

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
6 dagen geleden
Antwoord op  DoubleClutch

Klopt ja; ik reageer nog zelden op Gp blog, maar eensgelijks man (altijd fijn om vertrouwde gezichten te zien).

DoubleClutch
Gebruiker
DoubleClutch
7 dagen geleden

Oké Johan,
Ik ging voor een ‘sneak preview’ maar kon niet stoppen met lezen….. 🤣

Een hele knappe, duidelijke, goed onderbouwde analyse zoals ik dat van jou gewend ben en bovendien ook nog heel prettig leesbaar geschreven. Chapeau! 🎩
Het lijkt er dus toch op dat RBR enigszins aan het “sandbaggen” was en wellicht wat “negatief kritisch” door gedrevenheid en perfectionisme.

Hoe dan ook, het geeft toch hoop voor dit seizoen na alle negatieve artikelen en berichten die ik erover heb gelezen.
Onbewust had ik steeds wel een goed gevoel over RBR (hoewel ik de tests zelf niet heb gezien) maar nu na jouw analyse krijgt dat gevoel ook een meer rationelere bodem, dus dankjewel daarvoor. 🙏

Fijn dat jij en Eric (en anderen) weer actief zijn op deze klasse site, dat geeft mij stimulans om hier weer vaker op te duiken.
Ik ben eigenlijk uitsluitend nog op GPBlog vanwege een paar fijne mensen waar ik een goed contact mee heb want de berichtgeving gaat steeds verder naar beneden.
Opvallend is dat ik vanwege slechte berichtgeving en veel negatieve energie op het forum door leegloop van de goede mensen van GPFans juist was gewisseld naar GpBlog en dat ik nu wederom in datzelfde proces terecht ben gekomen.
Erg teleurstellend.
In het begin was GPBlog nog een stuk beter met z’n artikelen dan de andere en was vooral het forum een verademing voor me.
Helaas zijn ook hier nu de meeste goede mensen verdwenen en blijven een handjevol goedwillende fans en een zootje trollen over.
In dat opzicht heb ik nu wel een nieuwssite gevonden die een stuk transparanter is en waar het forum ook wel weer erg gezellig is: ‘F1Maximaal’.
Als daar een comment van me verwijderd wordt (wat gelukkig zelden gebeurt) dan zet de redacteur in kwestie er netjes een berichtje bij op het forum waarom de reactie is verwijderd en eigenlijk is mijn conclusie dat ik hun redenering dan wel kan volgen en respecteren.
Dat is toch wel een heel ander cultuurtje dan bij GPBlog.

Maar ik ga toch dit seizoen deze site ook op de voet volgen aangezien hier gewoonweg de meeste kennis zit en reëlere berichtgevingen.
Bovendien zie ik hier op het forum alleen maar fijne mensen en heb nog geen trol opgemerkt en dat is een grote opluchting.
Dus nogmaals dank dat je me even hierheen “gelokt” hebt, dat kan ik erg waarderen.
Warme groet, DC.

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
6 dagen geleden
Antwoord op  JohannF1

Ja, ik kwam ergens 2017 bij GpBlog en de periode tot 2021 was wel echt de high peak qua gezelligheid daar.

Ik hoop op nog veel meer gezellige mensen zodat deze site kan groeien ;).

Eric
Admin
1 dag geleden

Met dank voor alle fijne reacties hier naar aanleiding van Johan’s analyse! Net na de eerste race komen sommige voorspellingen al direct in een ander perspectief en Lawson moet snel verbeteren, vandaar het artikeltje daarover. Meer om reacties te krijgen dan de serieuze gedachte dat ze hem nu al zouden vervangen.

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto