Wie heeft grootste bijdrage aan RB-succes, Max of Newey?

© Red Bull Content Pool

Eenvoudige vraag, lastig te beantwoorden?

Zeer actueel nu Newey niet meer bij Red Bull doorgaat.

Kan Max zonder Newey? Kan Newey zonder Max?

Laat het weten!

Deel dit artikel

2.6 5 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
5 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Glenn den Doop
Gebruiker
Glenn den Doop
1 maand geleden

Een aerodynamisch uitzonderlijk goede wagen redt het niet zonder een dito goede coureur. Sergio Pérez is daarvan het vleesgeworden bewijs. Maar Max redt het zonder een (aerodynamisch) goede wagen ook niet. Dus in mijn ogen is het de combinatie waarbij beiden (en het hele Red Bull team trouwens) precies DAT leveren dat nodig is om dit resultaat te bereiken. Wellicht dat Max net een klein beetje meer levert omdat wij al getuige zijn geweest van zijn uitzonderlijk talent toen hij het nog met de minder betrouwbare Renault motoren moest doen.

Laatst gewijzigd 1 maand geleden door Glenn den Doop
JohannF1
Schrijver
29 dagen geleden

Ik ga mee met de reactie van Glenn. Het is inderdaad een combinatie van beide. Het is een geweldige auto wat door Newey en zijn team ontworpen is. De beste auto. Maar Max weet er 2 tot 3 tiende extra uit te persen, of iig het maximale uit te halen. Dit maakt het pakket van Red Bull geheel onaantastbaar. Tegelijkertijd is Max als de beste coureur (misschien wel de beste coureur ooit) ook afhankelijk van goed en betrouwbaar materiaal. Met een auto van een halve seconde langzamer zou zelfs hij het niet redden. Dus is het inderdaad een combinatie van beide factoren, wat er zo’n geweldige formule van maakt. Het werkt goed samen. Newey is een genie wat betreft het ontwerpen van auto’s en kan met zijn kennis geweldig materiaal neerzetten. Tegelijkertijd is (zoals Newey ook aangeeft) de feedback van Max cruciaal, om de auto nog verder te finetunen, zodat Max er nog meer uit kan halen.

DC77
Gebruiker
DC77
3 dagen geleden
Antwoord op  JohannF1

Hey Johan en anderen,

Omdat er in het laatste topic geen reacties staan, maar even op deze manier: hoe kijk jij aan tegen de huidige situatie op de grid/van RBR?

De laatste 3 races waren een stuk moeizamer dan heel veel daarvoor. Uiteraard is Monaco heel a-typisch, en ook voor Miami (balans) en Imola (kerbs) zijn redenen aan te voeren dat het niet zo lekker liep. Toch vallen een paar dingen op:

  1. Na de laatste update van RBR lijkt het véél moeilijker om de juiste balans te vinden in de auto. Max krijgt dat uiteindelijk wel voor elkaar, Checo eigenlijk niet. Maar je moet er niet aan denken wat er gebeurt in een sprintweekend, waar het eigenlijk in 1 uur goed moet staan. Dat was juist in de eerste paar races van dit jaar nog een verbetering tov vorig jaar. Marko had het zelfs over correlatieproblemen tussen de SIM en on track.
  2. Andere teams (Ferrari en McLaren) hebben een flinke stap gemaakt en daardoor lijkt het nu zo dat als RBR het wat minder voor elkaar heeft, ze niet zomaar meer vooraan rijden. Dat leek vorig jaar en de eerste races van 2024 vanzelfsprekender (des te meer respect voor wat ze vorig jaar hebben neergezet!).

Wat verwacht jij voor de komende races, Canada, maar daarna Spanje en Oostenrijk? Zullen ze er dan weer voor staan? Of is er echt werk aan de winkel, bijvoorbeeld om de laatste update goed werkend te krijgen, en gaan we meer moeizame vrijdagen zien om het daarna in de rest van het weekend weer bij te benen? Zelf hoop/verwacht ik wel dat ze er de komende races weer bijstaan (en wellicht Max er weer voor), maar er is zeker werk aan de winkel.

Ben benieuwd hoe jij er tegenaan kijkt.

Denise
Gebruiker
Denise
2 dagen geleden
Antwoord op  DC77

Hey DC77,

Ik durf voor nu nog geen voorspellingen te doen naar de komende races mbt waar red bull zal staan.

Ze hebben voor dit jaar het het concept om gegooid mbt de side pots en deze is gedurfd daar mercedes het concept niet werkende kon krijgen. Maar door anders te denken als de rest kun je wel eens de overhand hebben en misschien zagen ze in het oude concept niet veel meer te verbeteren en zijn deze weg op gegaan.

De eerste races zouden we niet gedacht hebben dat iets aan de hand zou zijn daar ze deze makkelijk konden winnen. Men ging er al vanuit dat het wk beslist was.

Nu de laatste 2a 3 races is dat niet het geval.
Die van Miami was verloren door een ongelukkig SC, dus dat vind ik lastig om daar dan conclusies uit te trekken dat het niet in orde zou zijn.

De race in Italië is wel iets om bij stil te staan. De laatste ronden liep Norris erg vlug op max in daar deze problemen had met zijn banden. Zijn ze vlugger versleten of wat is daarvan de oorzak en zijn deze tot op de auto terug te herleiden?

Ga je monaco bekijken dan is het vreemd dat beide problemen hebben met het afstellen van de auto, wat de laatste races ook al in het begin van het weekend naar boven kwam. Daar mas net meer uit een auto kan halen dan de gemiddelde andere coureur is misschien het een en ander onder belicht gebleven. De vraag is hebben de problemen die we denken dat die er zijn,vergelijkbare redenen als mercedes met het side pot verhaal heeft.

Deze is lastig daar mercedes met het nieuwe concept ook deze niet snapt en ik in Monaco heb gezien dat toen Lewis en max een pitstop maakten max met gemak naar Russel toe kon rijden terwijl Lewis dit niet zo makkelijk en snel kon doen als max.

Speelt het interne kwestie eenrol in deze geen idee, maar ik denk dat we het de komende races zullen meemaken. Dit maakt het alleen maar leuker en spannender op.

Denise
Gebruiker
Denise
2 dagen geleden

Dit is een lastige en lijkt wel het kip en het ei verhaal.

De vraag is of max/newey zonder elkaar kunnen en dat is ja.
Als je je afvraagt welke het meest doorslaggevend is in een totaal pakket dat maakt het lastiger.

Ik ga dan uit van de motor performance, het aerodynamisch pakket en de coureur.
Welke heeft nu het meeste invloed?

als je kijkt naar de coureur kun je het beste een vergelijking met zijn team genoot maken daar ze beide met dezelfde wagen rijden. Pakken we Max dan zien we hem net dat beetje extra brengen (de 2 a 3 tiende) tov van vele coureurs waardoor hij soms de overhand heeft tov van de concurrentie, zie de periode waarin mercedes veel won en max met dat extra toch meer uithaalde dan men voor mogelijk hield.
Is dit dan doorslaggevend?

Ik denk dat als je het totaal plaatje bekijkt (motor, aerodynamisch pakket en coureur) ik de neiging heb om te zeggen dat het chassis (aerodynamisch pakket) veel bepalend is. Zie ook het Brown verhaal waarbij men hierop een winnende auto had , zeker de eerste helft van het seizoen. daarna gingen de andere teams dit koepieren en zag je met Jenson dat hij het daarna moeilijk had om voor te blijven.

Er zijn maar enkele coureurs die net meer brengen dan de andere maar dat zal niet genoeg zijn alleen om dominant te zijn. zoals vaker gezegd door anderen kan bijv max niet wk worden als hij in een haas rijdt.

Daar ik ga voor het dynamische pakket zou ik zeggen Newey.

Hoe denken jullie hierover?

Laatst gewijzigd 2 dagen geleden door Denise

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto