Wie heeft grootste bijdrage aan RB-succes, Max of Newey?

© Red Bull Content Pool

Eenvoudige vraag, lastig te beantwoorden?

Zeer actueel nu Newey niet meer bij Red Bull doorgaat.

Kan Max zonder Newey? Kan Newey zonder Max?

Laat het weten!

Deel dit artikel

3 6 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
8 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Glenn den Doop
Gebruiker
Glenn den Doop
2 maanden geleden

Een aerodynamisch uitzonderlijk goede wagen redt het niet zonder een dito goede coureur. Sergio Pérez is daarvan het vleesgeworden bewijs. Maar Max redt het zonder een (aerodynamisch) goede wagen ook niet. Dus in mijn ogen is het de combinatie waarbij beiden (en het hele Red Bull team trouwens) precies DAT leveren dat nodig is om dit resultaat te bereiken. Wellicht dat Max net een klein beetje meer levert omdat wij al getuige zijn geweest van zijn uitzonderlijk talent toen hij het nog met de minder betrouwbare Renault motoren moest doen.

Laatst gewijzigd 2 maanden geleden door Glenn den Doop
JohannF1
Schrijver
2 maanden geleden

Ik ga mee met de reactie van Glenn. Het is inderdaad een combinatie van beide. Het is een geweldige auto wat door Newey en zijn team ontworpen is. De beste auto. Maar Max weet er 2 tot 3 tiende extra uit te persen, of iig het maximale uit te halen. Dit maakt het pakket van Red Bull geheel onaantastbaar. Tegelijkertijd is Max als de beste coureur (misschien wel de beste coureur ooit) ook afhankelijk van goed en betrouwbaar materiaal. Met een auto van een halve seconde langzamer zou zelfs hij het niet redden. Dus is het inderdaad een combinatie van beide factoren, wat er zo’n geweldige formule van maakt. Het werkt goed samen. Newey is een genie wat betreft het ontwerpen van auto’s en kan met zijn kennis geweldig materiaal neerzetten. Tegelijkertijd is (zoals Newey ook aangeeft) de feedback van Max cruciaal, om de auto nog verder te finetunen, zodat Max er nog meer uit kan halen.

DC77
Gebruiker
DC77
2 maanden geleden
Antwoord op  JohannF1

Hey Johan en anderen,

Omdat er in het laatste topic geen reacties staan, maar even op deze manier: hoe kijk jij aan tegen de huidige situatie op de grid/van RBR?

De laatste 3 races waren een stuk moeizamer dan heel veel daarvoor. Uiteraard is Monaco heel a-typisch, en ook voor Miami (balans) en Imola (kerbs) zijn redenen aan te voeren dat het niet zo lekker liep. Toch vallen een paar dingen op:

  1. Na de laatste update van RBR lijkt het véél moeilijker om de juiste balans te vinden in de auto. Max krijgt dat uiteindelijk wel voor elkaar, Checo eigenlijk niet. Maar je moet er niet aan denken wat er gebeurt in een sprintweekend, waar het eigenlijk in 1 uur goed moet staan. Dat was juist in de eerste paar races van dit jaar nog een verbetering tov vorig jaar. Marko had het zelfs over correlatieproblemen tussen de SIM en on track.
  2. Andere teams (Ferrari en McLaren) hebben een flinke stap gemaakt en daardoor lijkt het nu zo dat als RBR het wat minder voor elkaar heeft, ze niet zomaar meer vooraan rijden. Dat leek vorig jaar en de eerste races van 2024 vanzelfsprekender (des te meer respect voor wat ze vorig jaar hebben neergezet!).

Wat verwacht jij voor de komende races, Canada, maar daarna Spanje en Oostenrijk? Zullen ze er dan weer voor staan? Of is er echt werk aan de winkel, bijvoorbeeld om de laatste update goed werkend te krijgen, en gaan we meer moeizame vrijdagen zien om het daarna in de rest van het weekend weer bij te benen? Zelf hoop/verwacht ik wel dat ze er de komende races weer bijstaan (en wellicht Max er weer voor), maar er is zeker werk aan de winkel.

Ben benieuwd hoe jij er tegenaan kijkt.

Denise
Gebruiker
Denise
1 maand geleden
Antwoord op  DC77

Hey DC77,

Ik durf voor nu nog geen voorspellingen te doen naar de komende races mbt waar red bull zal staan.

Ze hebben voor dit jaar het het concept om gegooid mbt de side pots en deze is gedurfd daar mercedes het concept niet werkende kon krijgen. Maar door anders te denken als de rest kun je wel eens de overhand hebben en misschien zagen ze in het oude concept niet veel meer te verbeteren en zijn deze weg op gegaan.

De eerste races zouden we niet gedacht hebben dat iets aan de hand zou zijn daar ze deze makkelijk konden winnen. Men ging er al vanuit dat het wk beslist was.

Nu de laatste 2a 3 races is dat niet het geval.
Die van Miami was verloren door een ongelukkig SC, dus dat vind ik lastig om daar dan conclusies uit te trekken dat het niet in orde zou zijn.

De race in Italië is wel iets om bij stil te staan. De laatste ronden liep Norris erg vlug op max in daar deze problemen had met zijn banden. Zijn ze vlugger versleten of wat is daarvan de oorzak en zijn deze tot op de auto terug te herleiden?

Ga je monaco bekijken dan is het vreemd dat beide problemen hebben met het afstellen van de auto, wat de laatste races ook al in het begin van het weekend naar boven kwam. Daar mas net meer uit een auto kan halen dan de gemiddelde andere coureur is misschien het een en ander onder belicht gebleven. De vraag is hebben de problemen die we denken dat die er zijn,vergelijkbare redenen als mercedes met het side pot verhaal heeft.

Deze is lastig daar mercedes met het nieuwe concept ook deze niet snapt en ik in Monaco heb gezien dat toen Lewis en max een pitstop maakten max met gemak naar Russel toe kon rijden terwijl Lewis dit niet zo makkelijk en snel kon doen als max.

Speelt het interne kwestie eenrol in deze geen idee, maar ik denk dat we het de komende races zullen meemaken. Dit maakt het alleen maar leuker en spannender op.

JohannF1
Schrijver
1 maand geleden
Antwoord op  DC77

Hoi DC77. Het valt inderdaad op dat de laatste 3 races minder zijn verlopen. Al denk ik ook niet dat de voorsprong van Red Bull opeens weg is. Want als je kijkt naar de voorsprong die ze in China hadden heeft Mclaren (denk de grootste concurrent buiten Monaco). 2 van zulke updates nodig om het gat te dichten. Daarnaast had Red Bull zelf updates.

Wel is duidelijk dat er een probleem aan het licht komt. Dat is namelijk hobbels op hoge kerbs. Dit probleem deed zich voor in Imola en met name in Monaco. In Imola heb je nog genoeg snelle stukken, waar je eromheen kunt rijden en zelfde geldt voor circuits als Baku en Canada bijvoorbeeld. In Monaco en Singapore kan dit echter problematisch zijn. Een poging dit probleem van vorig jaar te verbeteren, lijkt het juist verergerd te hebben. Marko had het inderdaad over een correlatie probleem in de sim, en doelde daarmee op de kerbs.

Wat er aan de hand was: In Miami puur een foute setup met maar 1 training. Dat maakte de balans niet in orde. En het zat ook niet mee, gedurende de race met schade (na het paaltje) en een ongelukkige SC.
Dan Imola. Hier werd na een dramatische vrijdag, toch nog wat gevonden op zaterdag. Omzetting was vlak voor de kwali. Een compromis werd gevonden om goed te kwalificeren en dit pakte redelijk goed uit op de mediumband. Medium band was data van. Voor de harde band pakte het juist slecht uit. Deed leek te liggen aan het feit dat er niet op getraind was.
Monaco nog: De kerbs waren hier een te grote horde. Maar zonder de fout in Q3, had er nog een p2 of p3 startplek ingezeten.

Ik verwacht dan ook net als Marko, dat Canada ook lastig gaat worden, maar ze daar wel competitief zullen zijn. Je hebt daar nog stukken om de kerbs mee te compenseren. En verwacht ook net als Marko dat vanaf Barcelona de auto het weer als vanouds zou moeten doen. Dan heb je een stuk 0f 7 races op rij die ze goed moeten liggen. Na die 7 weer 2 mindere waarvan Singapore lastig wordt en dan weer afsluiten met 5 die ze goed moeten liggen. Maar mochten ze vanaf Barcelona het nog steeds niet in orde hebben, dan hebben ze echt een probleem.

DC77
Gebruiker
DC77
1 maand geleden
Antwoord op  JohannF1

Ha Johan en Denise,

Wat voor mij/ons lastig te bepalen is: is het 1 probleem (kerbs), waar ze toevallig in Miami, Imola en Monaco tegenaan liepen, of is er meer?

Ik wist niet dat Marko specifiek doelde op correlatieproblemen specifiek mbt het aanvallen van kerbs. Dat zou wel geruststellend kunnen zijn, en klinkt wel aannemelijk. Ik geloof dat ze zelfs in Monaco nog flink wat paarse minisectoren hadden (Max) en het lieten liggen in een paar bochten (met kerbs).

Dat zou ook grotendeels verklaren waarom het lijkt dat sinds de laatste upgrade er meer moeite is met het vinden van juiste balans: toen begonnen namelijk ook de circuits met kerbs. Ik ging zelf een beetje twijfelen aan de upgrades bij het concept, zoals Denise ook al aangaf, dat iets wegheeft van de zeropod van Mercedes. Dat zal de komende tijd, in Canada, maar zeker in Barcelona moeten blijken.

Het blijft bijzonder hoe de vibe (hype) is rondom races, vorm etc. Toen Sainz won in Australië (vanwege het wegvallen van Max), was hij en Ferrari de grote uitdager van Max. Daarna kwam Norris in Miami en inmiddels lijkt iedereen ervan overtuigd dat RBR het kwijt is, en wie wil legt nog even de link naar Horner en onrust (en het vertrek van Newey). Ik denk zeker dat (vooral) McLaren en Ferrari dichterbij gekomen zijn, en dat vind ik alleen maar leuk. Ik blijf echter vasthouden aan het idee dat RBR en Max vanaf Barcelona weer vooraan meedoen of zelfs het te kloppen team zijn!

Feit is dat we vorig jaar getuige waren van iets unieks. En ik ben benieuwd hoe dit seizoen zich (zeker de komende weken) ontvouwt!

JohannF1
Schrijver
1 maand geleden
Antwoord op  DC77

Dat klopt DC77. In Monaco zag zeker sector 1 en vaak ook sector 3 er er goed uit. Het klopt wat je over de mini sectoren zegt. In sector 2 was er ook vaak groen en paars. Echter werd er in 2 bochten samen 4 tiende verloren, wat de achterstand van 3 tiende in sector 2 verklaarde. 1 van deze bochten was zelfs al goed voor 3 tiende. Dat was de trage chicane na uitkomen tunnel, met hoge en hobbelige kerbs. Hier kon Max de kerbs niet aanvallen en moest hij eromheen rijden.

Marko gaf inderdaad aan dat het kerb specifiek is en op dat gebied iets fundamenteels. Hij sprak ook de verwachting uit vanaf Barcelona weer de gebruikelijke voorsprong te hebben, of in ieder geval dat de auto dan weer werkt zoals het moet. Het lijkt inderdaad de updates te zijn. Deze zijn met het eerste kerb circuit (Imola) geïntroduceerd. Maar vermoedelijk inderdaad toeval, omdat het samen valt. Updates zelf zijn performance gericht en Red Bull gaf aan dat deze wel naar wens werkten.

Wel is het zo dat Denise vermoedelijk gelijk heeft, wanneer ze het zero sidepod concept benoemt. Ik heb er eens nagedacht of dit concept een kerb probleem geeft. In Monaco 2023 stapte MB van dit concept af. Dus heb ik de races van van MB in Imola, Monaco en Singapore 2022 erbij gehaald. Het hele seizoen was niet goed, maar dat waren niet geheel toevallig de meest dramatische races van MB dat jaar. In Imola werd Hamilton gelapt, In Monaco was het niet hoger dan P8. In Singapore werd Russel meermaals gelapt en moest Hamilton het doen met P9. Het heeft er dus inderdaad alle schijn van, dat het zero sidepod concept, problemen met de kerbs verergerd.

Het is inderdaad zo dat de media onderhand wekelijks een andere favoriet voor de titel lijkt te benoemen. Gehele plaatje wordt achterwege gelaten. Ik zelf denk ook dat Red Bull het vanaf Barcelona weer op orde heeft. Vorig jaar was zeker uniek. Ik denk dat Verstappen er alsnog heel veel zal winnen dit jaar, maar of het er weer 19 of 20 zullen zijn weet ik niet.

Denise
Gebruiker
Denise
1 maand geleden

Dit is een lastige en lijkt wel het kip en het ei verhaal.

De vraag is of max/newey zonder elkaar kunnen en dat is ja.
Als je je afvraagt welke het meest doorslaggevend is in een totaal pakket dat maakt het lastiger.

Ik ga dan uit van de motor performance, het aerodynamisch pakket en de coureur.
Welke heeft nu het meeste invloed?

als je kijkt naar de coureur kun je het beste een vergelijking met zijn team genoot maken daar ze beide met dezelfde wagen rijden. Pakken we Max dan zien we hem net dat beetje extra brengen (de 2 a 3 tiende) tov van vele coureurs waardoor hij soms de overhand heeft tov van de concurrentie, zie de periode waarin mercedes veel won en max met dat extra toch meer uithaalde dan men voor mogelijk hield.
Is dit dan doorslaggevend?

Ik denk dat als je het totaal plaatje bekijkt (motor, aerodynamisch pakket en coureur) ik de neiging heb om te zeggen dat het chassis (aerodynamisch pakket) veel bepalend is. Zie ook het Brown verhaal waarbij men hierop een winnende auto had , zeker de eerste helft van het seizoen. daarna gingen de andere teams dit koepieren en zag je met Jenson dat hij het daarna moeilijk had om voor te blijven.

Er zijn maar enkele coureurs die net meer brengen dan de andere maar dat zal niet genoeg zijn alleen om dominant te zijn. zoals vaker gezegd door anderen kan bijv max niet wk worden als hij in een haas rijdt.

Daar ik ga voor het dynamische pakket zou ik zeggen Newey.

Hoe denken jullie hierover?

Laatst gewijzigd 1 maand geleden door Denise

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto