In een weekend waar McLaren had kunnen heersen en een 1-2 had kunnen scoren, loopt Max toch in op beide McLaren-coureurs.
Dat is wel het belangrijkste uit de saaie race. Het Was Monaco zonder haven en met langere ronden. Fijn dat Max voorlag, anders is zo’n GP nog saaier.
Met alle nabeschouwingen her en der valt op dat het vooral gaat over de fout bij McLaren om niets te proberen. Niet een undercut, niet langer doorgaan, niet een andere bandenstrategie, helemaal niets.
Maar, waarom deden ze dat niet?
Omdat ze geen keus durven maken! Omdat ze bij McLaren wel (volgens eigen zeggen) het beste rijders-duo hebben, maar daarom ook geen duidelijk 1e en 2e coureur. Ze durven niet Piastri voor Norris te brengen, zodat die Max kan aanvallen, want dan zouden ze misschien weer terug moeten swappen, met alle gedoe dat dat kan opleveren.
Ze kunnen onmogelijk een theoretisch slechtere strategie aan de 2e coureur opdringen, om wel wat te kunnen, want geen van beiden gaat dat accepteren. Mogelijk dat dat pas kan als het verderop in het seizoen duidelijk één kant op is gevallen, maar ondertussen is dan de schade al gelden.
1 punt achter op de beste McLaren-coureur, dat is helemaal niets! En dat is dan na 3 races en 1 sprint, waarin Max wel en McLaren niet maximaal gescoord heeft.
En dan te bedenken dat Max in China meer punten had kunnen pakken als Red Bull een betere strategie had gehad! Dan stond hij nu aan de leiding in het WK.
Ga zo door McLaren!
Als allereerst een mooie column Eric.
Maar ik vraag me wel af wat volgens de publieke opinie saai is. Dit was een beeld wat we in China ook grotendeels hadden en im Australië ook..zelfs met regen in Australië en pas toen iedereen vlak voor de laatste SC daar van de baan spinde werd het vermakelijk. Dit was namelijk wat de mensen al die tijd zo graag wilden toen Verstappen alles dominant won..iedereen binnen een seconde van elkaar, want dat was zo spannend (volgens f1 kenners sinds 2021) en hoorde bij de sport. Nu gebeurt dit precies, maar als Verstappen wint wordt dan al heel gauw door alles en iedereen geroepen dst hé saai is en de race teleurstelde.
Suzuka is een legendarische circuit en voor mij één van de mooiste races van het jaar. Moeilijk inhalen is daar altijd al het geval geweest. Al sinds de jaren 80. Iets wat ook maakte dat Senna er vrij geforceerd in ging tegen Prost. En nu met de auto’s aan het einde van de reglementen zit alles zo dicht op elkaar dat het inderdaad lastiger wordt. Echter moeten met name verontwaardigde Britten die de gehele publieke opinie willen gashlighten bij zichzelf te rade gaan. Hun teams Ferrari en Mercedes kwamen met 5 vinnen op de voorvleugel aanzetten begin 2023. Dit vond de fia goed waardoor iedereen gedwongen werd dit te doen. Vuile lucht is sindsdien steeds meer een factor geworden. Minder slijtage (te weinig om in te halen) komt ook door hun teams Mercedes en Mclaren, die de verboden flexiwing maximaal gebruiken en door onnodig opnieuw asfalteren van circuits. Ze hebben dit zelf in de hand geholpen. Dit is wat ze wilden met spanning, maar als Verstappen wint is het weer saai. Vorige 2 races hoorde ik ze niet.
Wat betreft de strategie van Mclaren. Verstappen heeft ze gisteren schaakmat gezet. Ten eerste door prima voor zijn banden te zorgen en daardoor altijd te kunnen counteren. Ten tweede door er niet van weg te rijden waardoor Norris na een undercut poging van Piastri werd gedwongen om mee de pits in te gaan. Blijft die nog een ronde langer komt hij achter Piastri terecht en 2 ronde langer dan komt hij achter Leclerc terecht. Voor 2 of 3 ronde langer doorrijden was dit het niet waard, want daarvoor was de slijtage te laag bij anderen. En inhalen was al lastig. Dus inderdaad betaalden ze hier de prijs voor het hebben van 2 competitieve coureurs. Wel hadden ze Piastri het moeten laten proberen en Norris moeten laten passeren. Piastri had duidelijk wel de snelheid. Hij had in ieder geval in de DRS van Max kunnen komen. Daar inhalen was een ander verhaal en zeker met de hoge topsnelheid van de RB21. Maar het had zeker meer kans gemaakt. Dom van Mclaren om het niet te doen.
Voor mij staat Max 12 punten voor op de snelste en beste Mclaren coureur, want dat is Piastri overduidelijk wel. Alleen wordt bij Maximaal tegengewerkt, net als in Australië toen. Hij staat 1 punt achter op de uitverkorene en oogappel van Brown en Stella. Degene die geen kampioen kan worden en de zwakste van de 3 is. Want hij knakt mentaal onder druk.
Helemaal eens Johan, het blijft best wel soort van spannend, zeker omdat de verschillen zo klein zijn en omdat er veel leuke duels tussen teamgenoten zijn. Hoe doen Hamilton en Leclerc het ten opzichte van elkaar, hoe doet Sainz het tov Albon, houdt Russell Antonelli achter zich? En natuurlijk de strijd bij McLaren.
Maar, spannend(er) was het dan toch in 2021, de uitdager tegen de 7-voudig wereldkampioen. Die strijd, die spanning, dat hebben we nu (nog) niet. Races als destijds Imola en Baku, die weet iedereen nog, maar is dat ook zo met races van dit jaar?
Klopt Eric. Het duel tussen teamgenoten brengt inderdaad extra elan en aspecten qua spanning met zich mee. Maar daar doelde ik natuurlijk niet op. Ik doel op de strijd dat nu plaatsvindt om plek 1 in de coureurs kampioenschap, en dat brengt net als de races wel degelijk spanning en overtreft 2021 zelfs.
2021 zal men eerder herinneren omdat het tot de laatste ronde ging. Maar kijken we de races zelf na, was het niet heel anders dan dit jaar. Ook kwalificatie van groot belang, einde reglementen en vuile lucht een groot factor. Van de 21 races zijn er toen 6 races met een inhaalactie tussen de top 2 geweest. En in die 6 races kwam het altijd door een enorm banden voordeel door een extra stop of enorme overspeed. Een inhaalactie maar totaal geen spanning want iedereen wist al wat ging gebeuren. Rest van de races gingen zoals nu en zelfs voorspelbaarder en saaier. Parade rijden in de vuile lucht namelijk. En vaak gecontroleerd van start naar finish. Wat dat betreft zijn deze reglementen juist een verbetering. Maar als Max wint en de Britten kansloos laat is het nooit goed. Dat is het perspectief wat ze willen creëren en lukt ze aardig.
De strijd en spanning hebben we nu wel degelijk van 2021 en zelfs meer dan dat. Nu zijn het er 3 ipv 2 die mee doen. Top 3 binnen 12 punten van elkaar en top 2 zelfs 1 punt van elkaar. Ook nog eens de op dit moment 3 snelste coureurs. Iedere week wint iemand anders en pakt iemand anders pole. Nu is het ook een meervoudig wereldkampioen die de afgelopen jaren gedomineerd heeft en de toon heeft gezet tegen 2 talenten waarvan 1 super talent (Piastri) dit overtreft in alles nu al het seizoen 2021. Maar toen deed Hamilton mee, en nu voelt iedereen aan dat de enige Brit van de 3 mentaal gaat breken en ergens middenin de strijd af gaat haken. En ja Verstappen doet mee natuurlijk. Dus is het weer niet goed. Ze weten iedereen maar al te goed in deze gedachtegoed te manipuleren.
En ja, 2021 is sowieso vertekend. Op schandalige wijze tikten de mercedessen Verstappen er af in Silverstone en Hongarije. 39 punten kon Hamilton inlopen. En dan nog schandalige beslissingen in Bahrein, Portugal, Saoedi en de illegale auto van Mercedes die de eindstand van races beïnvloedde. Kunstmatige spanning gecreëerd want had al in oktober beslist moeten zijn. Imola en Balu waren dat jaar saaie races maar herinnert men om spektakel door fouten van Hamilton. Niet door spanning.