Wat gaat Max nog in de F1 houden?

© Red Bull Content Pool

Voor een Max-fan veroorzaken de berichten over zijn vertrek uit de Formule 1 toch telkens weer een schrikreactie. Wat is er nu weer aan de hand? Heeft hij ergens een verkeerd woord gezegd, heeft de FIA “ingegrepen” en vindt Max het wel goed zo verder? Is SkyF1 aan het stoken met Lazenby, Crofty, Kravitz en of Hill? Gelooft Max het wel en wenst hij ze nog veel succes met het neerhalen van de volgende niet-Engelsman? Is er bij Red Bull weer iemand die vertrekt, bijvoorbeeld GP Lambiase en heeft Max er geen vertrouwen meer in? Komt er een vervanger voor Perez waar Max het niet eens mee is?

De lijst met mogelijke redenen voor Max om op te stappen is best lang en vooral dit jaar langer geworden. Van een oppermachtige auto en een oppermachtig team plotseling naar een mindere auto en een team dat intern overhoop lijkt te liggen en geen oplossingen vindt.

En dan hebben we de strijd tussen vader Jos en Christian Horner nog, waardoor er ook daarom steeds een donkere wolk boven de samenwerking met Red Bull hangt.

Het meest vervelend is nog, dat Max met een vertrek dan ook min of meer toegeeft aan de FIA, of SkyF1. Zij lijken niet door te hebben dat na Max het met de F1 wel eens een bergafwaarts zou kunnen gaan.

Max’ bijdrage

De fans van de andere coureurs mogen er anders over denken, maar Max heeft vanaf 2015 de F1 weer tot leven gebracht. Eigenhandig met de steun van Red Bull en Newey de hegemonie van Mercedes Benz doorbroken. Sinds 2014 alles gewonnen wat er te winnen viel met een veel te sterke motor, een te grote voorsprong en een ongelimiteerd budget en toch heeft Max daar in 2021 een einde aan gemaakt. En in de jaren ervoor ook weer spanning teruggebracht. In wedstrijden, in het kampioenschap soms al. 

Een unieke rijstijl, helaas te vaak afgedaan met slechts “agressief”. Alsof daarmee alles verklaard is, Max’ agressiviteit. Dat bleek recent ook nog maar weer eens, toen hij de veel snellere McLaren van Norris in Austin achter zich hield. Alleen agressiviteit had Max daar nooit voor Norris gehouden; het is het hele pakket, waarmee hij ook Hamilton in 2021 voor wist te blijven. Alsof elke andere coureur de racecraft zou hebben gehad om de auto in die bocht nog net voor die van Norris te hebben en dan toch ook nog de bocht te halen…Alsof elke andere coureur met een beetje meer agressiviteit precies de auto daar had gereden, waar Norris er ook in de bochten erna steeds maar achter moest blijven. Waarschijnlijk zijn er veel meer kenners die dit onderkennen en het jammer vinden als dergelijk rijderstalent uit de F1 zou verdwijnen. Max is als Messi, Ronaldo en nog een paar toppers in het voetbal samen. In een andere competitie waar ze nog voor het geld een beetje meehobbelen, is het over met de carriere. 

Lando Norris

Moeilijk te peilen, deze “vriend” van Max. Hij heeft dan precies het juiste paspoort, maar is soms nog wel wat “brutaal” naar bijvoorbeeld Hamilton. Hij twijfelt soms openlijk en dat zal hem wel veel fans opleveren, maar hij is ook niet te beroerd om precies dat bij SkyF1 te zeggen, waar Max dan weer gezeur mee krijgt. Na Oostenrijk menen dat Max hem wat verschuldigd is, hetgeen Max dan nog weer professioneel oplost, maar na Austin en Mexico wordt het toch allemaal wat meer aangezet, precies zoals SkyF1 dat graag heeft.  Hij moet er nog aan wennen dat Max hem geen ruimte geeft en ook niets meer gunt in de titelstrijd. Max is daar keihard in en komt er ook nog eens voor uit. De geniepige manier waarop SkyF1 en sommige coureurs dat zouden doen is aan Max niet besteed. Alsof hij zijn hele leven gewerkt heeft om wereldkampioen te worden, maar als het er op aankomt, dan zou moeten zeggen dat er belangrijker dingen zijn dan dat. Dat hij het dan zou moeten relativeren. Of moeten opdragen aan alle kinderen die ook van zoiets dromen…. Gelukkig niet! 

© Red Bull Content Pool

Maar Max heeft natuurlijk ook nog gewoon een contract. Tot en met 2028 bij Red Bull, tegen een vorstelijk loon. Hij laat graag weten dat hij het niet meer voor het geld hoeft te doen, maar het is wel heel makkelijk om tenminste nog dit contract uit te dienen en de sport te blijven doen waar je zo goed in bent. 

Zou het Max en soms ook Jos dan te doen zijn om de sport wat meer haar hun hand te zetten? Dat ze nu meer van de FIA gedaan krijgen, door te dreigen dat ze er anders mee kappen? Dat ze niet willen dat de FIA en of Liberty Media of SkyF1 iets verzinnen, waardoor het racen minder aantrekkelijk wordt? Want daar is Max wel mee bezig, al enige tijd. Het aantal GP’s in een seizoen, de overvloed aan nieuwe stratencircuits, het sprintformat en meer van de nieuwigheden die men verzint om het aantrekkelijker te maken.

© Red Bull Content Pool

Max-factor of FIA?

Misschien dat ze bij de FIA denken dat zij de sport runnen en dat niet Max gaat over wat er gebeurt, maar is het dan zo bijzonder wat de FIA doet? De reglementswijzigingen, zoals vanaf 2026 weer meer “sustainable” hebben maar zelden wat goeds gebracht. De hegemonie van Mercedes, totdat het spannend werd en er een wijziging kwam. Toen de hegemonie van Red Bull, totdat het spannend werd, zoals nu en er in 2026 weer aan de reglementen gesleuteld wordt, waardoor de spanning er mogelijk weer een tijdje af is. En dan, net als die ander sportbond als de FIFA, de blinde vlek voor mensenrechten en het gegraai naar geld, door de GP’s in de Arabische landen. De mooie circuits in democratische landen worden zonder pardon ingeruild voor een circuit ergens in een woestijn waar ze olie omhoog kunnen pompen. Is dat dan de meerwaarde van de FIA? De bestuurders vullen hun zakken, laten anderen meeprofiteren, maar zouden zomaar kunnen vergeten waarom hun sport zo populair is. 
Een aanvulling n.a.v. de Sprintrace in Brazilië> Eerst maar even voor de niet Max-fans: stel dat hij er nu niet bij was, wat gebeurt er dan helemaal? Leclerc die niets kan, Norris die dan eerder met Piastri wisselt en wat is er dan verder nog? Dat Lawson en Perez elkaar weer tegenkomen? Perez zou helemaal niet in de problemen zitten als Max niet zijn teamgenoot was…
Maar de acties van de stewards in de race dan? Hulkenberg valt uit en er gebeurt niets. Er staat een auto langs de baan en dat zou niet op een gevaarlijke plek zijn? Weten die stewards dan soms waar een auto terecht kan komen, als er een crash is? Zoals bij Jules Bianchi? En dan wel een vsc, direct na de swap, terwijl Max DRS heeft op Piastri. Dan ben je toch wel alle schaamte voorbij! Het is dat iedereen het wel weet, maar anders zou je toch in één keer zo’n hele sportbond moeten kunnen vervangen???

© Red Bull Content Pool

Hoe lang blijft Max dan nog?

Alle redenen genoemd, waarom Max er eerder vandaag dan morgen mee zou stoppen. Maar, als hij zo snel de handdoek in de ring zou gooien, dan was hij sowieso nooit hier gekomen, waar hij nu is. Het zou ook wel gek zijn als je altijd zegt dat het je niet uitmaakt wat de mensen zeggen (en dan vooral de Britse pers) en dat je er dan toch aan toegeeft. Of dat je niet de FIA kunt trotseren en zo af en toe op je woorden let en ondertussen de kampioenschappen aan elkaar rijgt. Persoonlijk geloof ik niet dat Max niet graag in de recordlijsten staat. En hij heeft al heel wat records op zijn naam. Maar, als Hamilton maar doorgaat en doorgaat voor dat 8e kampioenschap, zou er dan niet iets zijn bij Max dat hij denkt: “zal ik het dan even voordoen?” Zodat hij de onbetwiste GOAT is? Want hij hoeft natuurlijk niet tot zijn 42e door te gaan, om dat te bereiken. Als Red Bull hem volgend jaar weer een competitieve auto geeft, dan kan hij al opgaan voor een 5e wereldltitel! 

Dus, hoewel de redenen om vroegtijdig te vertrekken er zeker zijn, de verwachting en hoop is dat Max zeker nog tot zijn 33e doorgaat!

© Red Bull Content Pool

Deel dit artikel

5 2 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
4 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Tristan
Gebruiker
Tristan
3 dagen geleden

Leuk artikel!

Ik zelf denk dat Verstappen of stopt, of bij een ander team gaat rijden. Hoe het nu bij Red Bull gaat is natuurlijk verschrikkelijk en zoals het nu lijkt ook weinig stappen gezet hebben. Ook hoor ik vrij weinig over volgend seizoen of Red Bull dan de auto wel weer op de rit hebben.

Of is de McLaren niet helemaal legaal en dat het dus lijkt alsof Red Bull geen stappen gezet hebben omdat het andere team niet binnen de lijntjes gekleurd hebben.

Ik zou graag weer eens een mooie analyse van @Johan willen zien maar weet niet of die hier nog rond hangt of ergens anders online aan het analyseren is.

Tristan
Gebruiker
Tristan
2 dagen geleden
Antwoord op  Eric

Ha Eric!

Dank voor je reactie! Ik heb soms wat moeite om op de site te komen, hebben meer mensen daar last van?

Maar ik blijf zeker tuned want qua verdieping in de sport leer je hier toch het meest! Leuke inhoudelijke stukken!

JohannF1
Schrijver
19 uren geleden
Antwoord op  Tristan

Dankjewel Tristan. Ik kan je beloven dat na een drukke tijd er snel een artikel van me zal verschijnen. En vind het erg fijn je weer te zien hier. Mooi dat je hier zo actief blijft en zag Doubleclutch ook al.

, fraai artikel van je. Zelf denk ik idd dat het kan zijn dat hij er de spreekwoordelijke vinger aan geeft als het zo doorgaat. Ze zijn nu vol lof over hem, maar we hebben gezien hoe snel het tij kan keren en dat ze iedere mogelijkheid aangrijpen om hem de grond in te boren. Ze zullen pas doorhebben 2at ze missen, als ze het niet meer hebben. En dan gaan voelen , hoe dom ze waren en wat ze hebben aangericht.

Andere optie wat me leuk lijkt is om vanaf 2026 voor Aston Martin te rijden, in wederom de combinatie Honda, Newey, Verstappen. Met het geld, alle mogelijkheden en nieuwe fabriek straks, plus de volle focus op 2026 daar, lijkt het me een gouden stap.

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto