Lando Norris (Bristol, 13 november 1999) is een Brits-Belgisch autocoureur. In 2015 werd hij kampioen in de MSA Formula en in 2016 won hij de Toyota Racing Series, de Eurocup Formule Renault 2.0 en de Formule Renault 2.0 NEC. Sinds februari 2017 maakt hij deel uit van het opleidingsprogramma van McLaren en hij maakte in 2019 zijn debuut voor dit team in de Formule 1.
Norris begon zijn autosportcarrière op zevenjarige leeftijd in het karting en behaalde de pole position tijdens zijn eerste nationale race, waarmee hij de jongste coureur ooit is die dit bereikte in het Verenigd Koninkrijk. In 2013 won Norris het wereldkampioenschap karting in Bahrein, de WSK Euro Series en de CIK-FIA Europese en Supercup-titels. In 2014 won hij het CIK-FIA KF World Championship en werd de jongste coureur die een FIA-kartkampioenschap won.
In 2014 maakte Norris zijn debuut in de autosport in het Ginetta Junior Championship, een supportkampioenschap van het British Touring Car Championship. Hij won vier races op het Croft Circuit, het Snetterton Motor Racing Circuit, het Knockhill Racing Circuit en op Brands Hatch en werd met zeven andere podiumplaatsen derde in het kampioenschap met 432 punten als beste rookie.
In 2015 kwam Norris voor Carlin uit in de nieuwe MSA Formula, het officiële Formule 4-kampioenschap van het Verenigd Koninkrijk. Met acht overwinningen en zes andere podiumplaatsen werd hij met 412 punten gekroond tot de eerste kampioen in deze klasse. Daarnaast kwam hij voor Mücke Motorsport uit in enkele races van het ADAC Formule 4-kampioenschap en het Italiaanse Formule 4-kampioenschap en behaalde nog meer succes, met een overwinning op Spa-Francorchamps en vijf andere podia in het eerste kampioenschap en één podiumplaats in de andere klasse. Aan het eind van het seizoen reed hij voor HHC Motorsport in het laatste raceweekend van de BRDC Formule 4 Autumn Trophy op Brands Hatch en behaalde twee overwinningen en twee tweede plaatsen.
In 2016 begon Norris het seizoen voor M2 Competition in de Nieuw-Zeelandse Toyota Racing Series. Met zes overwinningen, inclusief de zege in de Grand Prix van Nieuw-Zeeland, en vijf andere podiumplaatsen werd hij met 924 punten overtuigend kampioen. Terug in Europa nam hij deel aan zowel de Eurocup Formule Renault 2.0 als de Formule Renault 2.0 NEC voor Josef Kaufmann Racing en het teruggekeerde Britse Formule 3-kampioenschap voor Carlin, waarbij zijn campagnes in de Formule Renault voorrang kregen als deze samenviel met een evenement in de Formule 3. Norris behaalde in beide Formule Renault-kampioenschappen de titel met vijf overwinningen in de Eurocup en zes zeges in de NEC. In de Britse Formule 3 reed hij slechts de helft van de races, maar behaalde wel vier overwinningen. Dat jaar maakte hij ook zijn debuut in het Europees Formule 3-kampioenschap voor Carlin tijdens het laatste raceweekend op de Hockenheimring.
In 2017 reed Norris zijn eerste volledige seizoen in de Europese Formule 3 voor Carlin. Hij kende een zeer succesvol seizoen, waarin hij negen races wist te winnen en tijdens het laatste racewekeend op de Hockenheimring tot kampioen werd gekroond met 441 punten. Daarnaast testte hij in augustus op de Hungaroring voor het Formule 1-team van McLaren en zette de snelste tijd neer op de tweede dag van deze test. Aan het eind van het jaar maakte hij zijn Formule 2-debuut bij het team van Campos Racing als vervanger van Ralph Boschung tijdens het laatste raceweekend op het Yas Marina Circuit.
In 2018 maakte Norris de fulltime overstap naar de Formule 2, waarin hij uitkwam voor het terugkerende team Carlin. Hij begon het jaar goed met een zege in de eerste race van het seizoen op het Bahrain International Circuit. Daarnaast werd hij in de Formule 1 aangesteld als officiële reservecoureur van McLaren. Tijdens de Grand Prix van België maakte hij zijn debuut tijdens een vrije training in de Formule 1 voor dit team.
In 2018 nam Norris deel aan de 24 uur van Daytona, waarin hij bij het team United Autosports een auto deelde met Fernando Alonso en Philip Hanson. In de kwalificatie zette Alonso de beste tijd neer, waardoor het team als dertiende mocht starten. Tijdens de race kregen zij echter tweemaal problemen met de remmen, waardoor zij lange tijd in de pits moesten blijven. Het team werd uiteindelijk 38e in de race en 13e in de P-klasse met 90 ronden achterstand op de winnaars.
In 2019 maakte Norris zijn racedebuut in de Formule 1 bij het team van McLaren. Hier wordt hij teamgenoot van Carlos Sainz jr. In de tweede race van het seizoen haalde hij de eerste punten voor McLaren, door 6e te eindigen.
In 2021 kreeg hij Daniel Ricciardo als teamgenoot omdat Carlos Sainz jr. naar Ferrari vertrokken was.
- Gastcolumn
Controverse bij Red Bull Mercedes en Mclaren
- Door JohannF1
- Analyse, Gastcolumn
De verhoudingen sinds de opkomst van Mclaren
- Door JohannF1
- Analyse, Gastcolumn
GP Mexico data analyse: Red Bull, favoriet, gevolgd door indrukwekkende Mclaren.
- Door JohannF1