Wordt 2023 weer een fantastisch jaar voor Max?

Op de drempel van 2023 is het een mooi moment om vooruit te kijken en natuurlijk eerst nog even terug te kijken op wat er in 2022 gebeurd is. We hebben al eens eerder geschreven, dat wat we als F1-fans met Max meemaken, dat we ons daarvoor regelmatig even in de arm moeten knijpen. Wat nu al zo gewoon lijkt, namelijk dat Max erg goed materiaal heeft en dat hij dus automatisch meedoet om het WK, dat is natuurlijk niet echt normaal. In 2021 eindigde hij na een zware strijd terecht als eerste, maar het leek even zo te zijn, dat Red Bull daarmee de focus te lang op 2021 had moeten hebben en minder tijd had gehad om een echt goede, betrouwbare RB 18 te bouwen. Wie herinnert zich niet het interview met Max, toen hij 46 punten achter Leclerc lag in het kampioenschap en hij zei dat hij op dat moment helemaal niet wilde denken aan het kampioenschap. Toch deed rond die tijd Christian Horner ook nog een uitspraak die achteraf zeer terecht bleek. Hij zei, op een vraag, dat hij liever een snelle auto betrouwbaar maakte dan een betrouwbare auto snel. Waar MB met het unieke concept, waarmee ze ver voor de concurrentie zouden liggen, op grote afstand werd gezet, moest Red Bull er snel voor zorgen dat de problemen van betrouwbaarheid verdwenen. En dat lukte ook prima!

Vanaf het moment dat Max op die betrouwbaarheid kon rekenen en zeker na Monaco, toen de upgrades goed aansloten bij hoe Max de auto wilde, was er eigenlijk geen houden meer aan. Legendarische races vanaf posities waar normaliter niemand nog wint, won hij met grote overmacht. Hongarije en België waren dan ook voor sommigen direct al aanleiding om van een dominantie te spreken, die het WK saai zouden maken. Het verwondert niet, dat dat soort uitspraken ook vanuit het MB-kamp kwamen. Uitgerekend uit die hoek, om maar eens aan te tonen, hoe geweldig competitief deze sport is, dat sommigen zich nergens voor schamen. Elk weekend zou MB er weer bij zitten, elke keer zouden ze werkende upgrades hebben, maar de grootse stap maakten ze door aangepaste regels om het porpoising tegen te gaan.

Het mocht niet baten voor MB, Max was oppermachtig. Ferrari was goed maar niet constant en maakte veel te veel fouten op allerlei vlakken om serieus mee te kunnen doen. Max wist het al na Frankrijk, een overwinning waar hij maximale voorsprong pakte, omdat Leclerc zelf de fout inging. Toch was het elke race nog best spannend, Geenszins was het zo, dat voorafgaand aan een weekend al vaststond hoe de kwalificatie en de wedstrijd zouden eindigen. De 3e plaats in het kampioenschap van Perez laat ook zien, dat niet Red Bull dominant was, maar vooral Max. Dus was 2022 alweer ee uniek seizoen, waarin we een Nederlander niet alleen zagen heersen, maar ook nog eens vroegtijdig winnen. Voor wat betreft de spanning onvergelijkbaar met het seizoen daarvoor, maar voor wie hoopt dat Max lang doorgaat, kan het alleen maar fijn zijn, dat hij dit soort seizoenen meemaakt, waar alleen records op het spel staan maar het kampioenschap voortijdig beslist wordt.

Dat brengt ons bij 2023, waarin we dus gewend zijn aan Max die altijd vooraan meedoet en altijd kans maakt op de overwinning. Dus sowieso een seizoen, waarin we schitterende wedstrijden gaan zien. Het is zelfs moeilijk voor te stellen dat Max niet om het kampioenschap mee zou doen. Met de Red Bull van vorig jaar, de klasse van Max en het team dat Red Bull heeft, van monteurs tot strategie, dat moet wel een mooi vervolg van 2022 opleveren. Juist vanwege het grote aantal wedstrijden dat Max wist te winnen, waar hij dus steeds de setup, de bandenstrategie, de tactiek juist had, heeft hij onschatbaar veel ervaring opgedaan of nog weer uitgebreid. Waar MB met deze auto, deze configuratie, vooral bezig was met setups om porpoising te voorkomen en Ferrari vooral de kwalificatie-setup goed had, had Red Bull vaak een prima setup voor zowel de kwalificatie, als de race. De hoogste topsnelheid, wat altijd een achilleshiel voor Red Bull was, is nu een wapen geworden. Heel veel eenvoudige inhaalmanoeuvres heeft dat Max opgeleverd. Dus, het lijkt volledig terecht, dat Max in 2023 als de favoriet het seizoen ingaat.

Natuurlijk kunnen de tests verrassingen laten zien en wordt Red Bull benadeeld door de beperkte windtunneltijd, maar de uitspraak van Horner, dat ze als team dat zouden compenseren, is best geloofwaardig. Te lang heeft Red Bull het nakijken gehad, te lang op de tweede of derde plaats, dat willen ze niet zomaar weer afgeven en wat extra benadeling door de FIA kan ze daarbij alleen maar helpen.

Ook als we de kalender even langsgaan voor komend jaar:
1 GP Bahrein Bahrain International Circuit 5 mrt.
2 GP Saoedi-Arabië Jeddah Street Circuit 19 mrt.
3 GP Australië Albert Park 2 apr.
4 GP Azerbeidzjan Baku City Circuit 30 apr.
5 GP Miami Miami International Autodrome 7 mei
6 GP Emilia-Romagna Autodromo Enzo e Dino Ferrari 21 mei
7 GP Monaco Circuit de Monaco 28 mei
8 GP Spanje Circuit de Catalunya 4 jun.
9 GP Canada Circuit Gilles Villeneuve 18 jun.
10 GP Oostenrijk Red Bull Ring 2 jul.
11 GP Groot-Brittannië Circuit Silverstone 9 jul.
12 GP Hongarije Hungaroring 23 jul.
13 GP België Spa-Francorchamps 30 jul.
14 GP Nederland Circuit Zandvoort 27 aug.
15 GP Italië Autodromo Nazionale Monza 3 sep.
16 GP Singapore Marina Bay Street Circuit 17 sep.
17 GP Japan Suzuka Circuit 24 sep.
18 GP Lusail Losail International Circuit 8 okt.
19 GP Verenigde Staten Circuit of the Americas 22 okt.
20 GP Mexico Autodromo Hermanos Rodriguez 29 okt.
21 GP Brazilië Autodromo Jose Carlos Pace Interlagos 5 nov.
22 GP Las Vegas Las Vegas Street Circuit 19 nov.
23 GP Abu Dhabi Yas Marina Circuit 26 nov.

dan zijn er natuurlijk geen slechte circuits meer voor Max. Ook de nieuwe zal hij snel onder de knie hebben, sneller dan wie dan ook. Het rijtje met namen, die straks allemaal weer tot mooie race-weekends zullen leiden, belooft veel goeds. Een lang racejaar, tenminste 23 GP’s als er niet eentje voor China in de plaats komt, en Max die op werkelijk elk circuit als kanshebber meedoet… ja, laten we onszelf nog maar een keer in de arm knijpen!

Immers, Ferrari krijgt met Vasseur een andere teamcaptain, maar daarmee gaat een auto niet harder. MB zal flink van de toren blazen, maar de onoverwinnelijkheid van voor 2021 is volledig weg. En dan hebben we het nog niet over de interne duels, waar MB en Ferrari meer problemen zullen hebben, dan Red Bull. De relatie tussen Max en Perez is op scherp gezet en de Engelse pers zal daarin veel en vaak stoken, maar op het circuit is er maar eentje die de dienst uitmaakt bij Red Bull en dat is niet Perez. Bij MB is Russell al voor Hamilton geëindigd in 2022, maar daar zegt men, dat als MB mee zou doen, dat Hamilton dan beter zou presteren. Het kan, hij heeft een redelijk sterke tweede seizoenshelft gehad, maar het is toch ook wel saillant, dat waar Hamilton zijn slechte prestatie sin het begin van ye seizoen aan het vele test- en set-up-werk weet, dat Russell onlangs ook zei, dat dat soort werk gelijk over hen verdeeld was. En dan Ferrari, waar Leclerc met Vasseur een teamcaptain zou krijgen die meer naar hem zou luisteren, maar daarvoor is Sainz onderhand al veel te veel door de wol geverfd. Hij weet na 2022 dat hij er beter en direct moet staan in 2023. Als Sainz dicht bij Leclerc kan blijven, dan kan geen van beiden een duidelijke voorkeur krijgen.

Bij F1Cover zien we 2023 dan ook met heel veel optimisme tegemoet en verwachten meer spanning dan in 2022, maar nog steeds Max die het kampioenschap gaat winnen.
Leclerc weer tweede, Russell derde, Hamilton vierde, Sainz vijfde en Perez zesde.

En jullie? Denken jullie ook dat Max weer kan winnen?

 

 

 

Deel dit artikel

0 0 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
0 Comments
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen

Lees meer