Vanwege wat recente kritiek vanuit niet onverwachte hoek op de dominantie van Max met zijn Red Bull, namen wij de moeite om na te gaan, hoe het zou zijn gegaan als dat Nederlandse jochie niet in 2015 zijn intrede had gedaan in de hoogste klasse van de autosport. Hoe zou dat dan gegaan zijn?
Daar is immers best wat van te zeggen, de verhoudingen zijn met Max wel anders geworden, maar de andere kanshebbers op overwinningen, Ferrari en Mercedes zouden niet iets heel anders gedaan hebben.
Mercedes was misschien langer met Bottas doorgegaan, omdat een betere wingman niet nodig was. Bij red Bull was er vwel eel anders gegaan. Kvyat had niet het veld hoeven ruimen als er geen betere coureur beschikbaar was, mogelijk was Sainz dan naar Red Bull gegaan, maar ook Ricciardo had dan niet weg gehoeven.
Toen Max erbij kwam, waren net de jaren van Red Bull en Vettel voorbij en moest Mercedes met het oneerlijke motor-voordeel nog aan de saaie zegereeks beginnen. En die zou zonder Max nog veel en veel saaier geweest zijn. Een deel van de “moeite” die vele (Nederlandse) fans met het gedrag van Hamilton hebben , is de hypocrisie alsof hij het destijds moeilijk had. Alsof hij niet met groot gemak, na 2016, Bottas en het hele veld kon verslaan. De Mercedes was met gemak 1 seconde sneller per ronde, in handen van Lewis dus inderdaad soms die seconde en in handen van Bottas vaak wat minder. Max zat in de seizoenen voor 2021 steevast op de 3e stoel bij de persconferenties.
Mercedes had in 2017 en 2018 nog een beetje te duchten van Ferrari, maar het waren of de fouten van Vettel, de fouten van Ferrari zelf en de interne concurrentiestrijd met Leclerc die ervoor zorgden dat Mercedes al redelijk vroeg afstand nam in die seizoenen.
De Grand Prix die voor Max goed verliepen, de kwalificaties die hij wist te winnen, veel zouden daarvan ook naar Mercedes en een beetje naar Ferrari zijn gegaan. Ricciardo wist in de auto in 2015 al niet veel te bereiken, was niet veel sneller dan Kvyat en zeker niet opgewassen tegen MB en Ferrari.
Dus, zonder Max was de saaie zegereeks van Hamilton nog veel saaier geworden. Waar Hamilton met Max zo af en toe vooral benieuwd was waar Max zat in de wedstrijd, al was het 5 plaatsen achter de Mercedes, zo zou hij dat zonder Max nooit hebben hoeven doen. Onbedreigd door Bottas, Vettel die altijd wel fouten maakte en een Red Bull dat er niet in zou geloven, was Hamilton dan nu al zeker die 8-voudig kampioenschapswinnaar.
Het is toch totaal ondenkbaar dat wie dan ook maar, behalve Max, in de Red Bull van 2021 het Lewis ook moeilijk had kunnen maken? Het was niet alleen de snelheid van Max, maar zijn hele houding. Alles gleed van hem af, zoals dat nu nog steeds het geval is. Als het ware heeft Max in dat jaar Hamilton gebroken, omdat alle aanvallen vanuit Mercedes Benz Max niet deerden. Dat was niemand anders gelukt en Lewis wist dat toen ook, na 2021.
Er wordt wel gezegd dat Max niet een team om zich heen heeft gevormd, zoals Schumacher dat kon en deed, maar het is om een heel andere reden, dat Max juist wel degene is die het succes heeft veroorzaakt bij Red Bull. Hoe vaak hebben we niet gehoord, met Max, dat aan zijn kant van de garage wat te vieren viel en aan de andere kant niet? Hoe vaak waren Christian Horner en Helmut Marko lyrisch over hun Max? Wat betekent dat voor een team? Dat betekent toch, dat je als monteur weet dat je bezig bent aan een auto die daarna in handen van Max het optimale resultaat gaat bereiken? Dat betekent toch dat je als engineer tot het uiterste gedreven bent om Max in de wedstrijd en de kwalificaties te helpen? Dat betekent toch, dat als je Adrian Newey bent, dat je weet dat jouw auto, als je die goed maakt, ook optimale resultaten gaat bereiken? Hoe specifiek de auto ook is, Max haalt er het beste uit. Altijd. Overal.
Kortom, Red Bull zonder Max zou onvergelijkbaar zijn geweest met het Red Bull dat we sinds 2016 kennen.
Als Red Bull niet had gedomineerd na 2021 en Max niet in de auto had gezeten in 2021, dan waren de kampioenschappen hoogstwaarschijnlijk voor Mercedes geweest. Misschien 2022 voor Leclerc, maar dat was het dan ook wel. Hamilton had nu wel misschien voor zijn 10e titel gestreden.
Vandaar de vraag: Was de Formule 1 zonder Max nog in leven?
Want, wat hadden 10 kampioenschappen op rij betekend voor deze mondiale sport? Wie had dat uitgehouden, afgezien van Hamilton zelf, Bottas 8.0 en Toto Wolff? De sport was dan nu nooit, maar dan ook nooit zo populair geweest! De mega contracten die de rijders nu kunnen tekenen, met salarissen tot € 50 miljoen per jaar, de tv-rechten die astronomisch zijn, de vele nieuwe plaatsen waar gereden wordt, dat is allemaal vanwege Max, of mede vanwege Max.
Hij heeft eigenhandig de F1 in leven gehouden en super interessant gehouden en en passant de hypocrisie aangepakt. De pure racer, geboren en getogen om de beste te zijn, mag dan nu domineren, hij heeft het allemaal zelf bewerkstelligd en verdiend, wat een paar zure Hamilton-fans er ook van mogen vinden.
Laten we hopen dat anderen dit ook gaan onderkennen. Ook de nieuwe coureurs die nu binnenkomen, die met Max vergeleken worden en voor hoge salarissen meteen in het grote spektakel meedraaien. Norris, Russell, Piastri, Albon, Leclerc, allemaal van een generatie die met Max heeft laten zien, dat ze de gevestigde orde kunnen verslaan. Max deed het al, kunnen zij dat ook?
Max’ status is nu gelukkig duidelijk. Max wordt voor Bloomberg geïnterviewd, Max laat weten wat hij van nieuwe formats vindt, Max laat weten wat hij van de nieuwe regels per 2026 vindt, naar Max wordt nu geluisterd. Laten we hopen dat het nog jaren duurt! Gelukkig heeft hij zelf recent laten weten, dat 28 toch wel wat vroeg is om al met de F1 te stoppen. Doe er eerst nog maar een paar kampioenschappen bij Max, misschien dat de strijd in 2026 weer wat opener is en tot die tijd vermaken we ons best met de records!