Nu we nog niet het bereik hebben van WTF1, hoeven we ook niet bang te zijn, dat we het jinxen, dus maar even wat in de glazen bol kijken:
Max heeft een voorsprong van 80 punten, en we kunnen een paar scenario’s bedenken, hoe het na de zomerstop verloopt.
Scenario I
Als Ferrari (en misschien Mercedes) punten gaan terugpakken en de voorsprong slinkt, dan zal Max natuurlijk niet heel snel tot wereldkampioen gekroond kunnen worden. Het is dan makkelijk, als zijn voorsprong terugloopt tot 50 punten, dan zou hij in theorie nog kunnen verliezen als hij de laatste 2 GP’s geen punten pakt en Leclerc alles wint en de snelste ronde pakt. Dan zou hij dus pas in Brazilië wereldkampioen zijn.
Scenario II
Als Max de voorsprong weet te consolideren en dus op 80 punten houdt, dan zou hij, omdat er een Sprint in Brazilië wordt verreden, waardoor dat weekend maximaal 34 punten gehaald kunnen worden, toch pas in Mexico wereldkampioen zijn.
Scenario III
Een positief scenario, maar niet ondenkbaar, immers, Ferrari wil nog niet echt iets veranderen en Mercedes roept vooral dat ze er bij zitten, maar dat is nog maar te bezien.
In een positief scenario, bouwt Max rustig en gestaag zijn voorsprong uit en blijft meer punten pakken dan Leclerc, in de verhouding zoals ze dat tot nu toe gedaan hebben. Dus Max nu 258, Leclerc 178 en in die verhouding blijven ze de punten verdelen. Van de 13 verreden races met een maximaal te behalen puntenaantal van 354, heeft Max dan dus 258/354 = 72,8 % van de punten gepakt en Leclerc 178/354 = 50,3 %.
Daarvan uitgaande zou Max bij de GP van Japan een voorsprong hebben van 127 punten, met nog 112 punten te winnen en dus kan hij dan in Japan wereldkampioen zijn. Zou dat niet mooi zijn? Op 9 oktober 2022 en daarna uitrijden!
Wat denken jullie? Scenario I, II, of II of gaat het nog anders lopen?