Het seizoen 2022 van de F1 zit er (al) weer op. Voor veel fans breekt een lange periode van afkicken aan, alvorens het nieuwe seizoen weer van start gaat. Zoals alles, zijn ook deze 22 GP’s enorm snel voorbijgegaan. Van de eerste in Bahrain, waarvan nu blijkt dat als je daar wint, dat je dan vervolgens tweede wordt in het WK (want, voorgaande jaren ook steeds zo!) tot en met de laatste in Abu Dhabi is het best een intensief seizoen geweest. Het is qua spanning niet vergelijkbaar met 2021 en daarmee is ook de druk voor Max een stuk minder geweest. Hij zal best gebaald hebben, toen hij vroeg in het seizoen al zo snel tegen een achterstand van 46 punten aankeek, maar die was ook weer zo snel ingelopen, dat hij daarna met veel vertrouwen de wedstrijden in kon. Zoals hij later zelf zei, was hij na Frankrijk er van overtuigd dat hij het kon winnen en ook zou winnen. Tenminste, in die zin dat hij het niet meer zou mogen weggeven.
Ten opzichte van 2021 was er al niet meer zo veel verbetering nodig. Sommigen roemen Max om de nog weer toegenomen rust. Rust rondom de GP’s tijdens de trainingen, de kwalificatie en de GP zelf. Dat zou kunnen, maar dit seizoen is er natuurlijk minder spanning, minder hectiek, minder gedoe eromheen geweest. 2021 moest hij er altijd staan, in 2022 mocht hij er altijd staan. In 2021 moest hij voor of naast Hamilton kwalificeren, in 2022 kon hij zich permitteren om van schijnbaar kansloze posities te vertrekken en het veld op te rollen.
Dat zou dan direct impliceren, dat hij een enorm goede auto had, dit seizoen. En dat was natuurlijk ook zo. De Red Bull had een fabelachtige topsnelheid. Het was mooi om te zien, hoe de Red Bull ten opzichte van de Mercedes nu juist dit voordeel had. Andere seizoenen was het altijd vechten in de bochten met een beter chassis om dan juist op de rechte stukken de strijd te verliezen, maar nu was dat dus andersom. Waarbij natuurlijk Max precies de coureur is, die met kleinere vleugels voor een hogere topsnelheid toch nog heel snel blijft in bochten. Zoals Dr. Marko dat op enig moment zei: “waar anderen een ronde moeten herstellen als de auto met 250km/u in een bocht uitbreekt, deert Max dat helemaal niet”.
Dat Max dan gemakkelijk elke wedstrijd makkelijk zou hebben gewonnen, omdat de auto heel dominant was, was ook weer niet zo. De Ferrari was sneller in het begin, maar door fouten konden zij Red Bull niet bijbenen en Mercedes heeft eigenlijk elk weekend geroepen dat ze er dat keer bij zouden zitten, maar dat is maar één keer echt gelukt. Mercedes had op het eind wat lichtpuntjes, maar Max gaf gisteren ook al aan, dat juist Red Bull in Brazilië een off-weekend had gehad.
Wat dat betreft kan Red Bull, met 5% minder windtunneltijd maar 10% meer motivatie 2023 met een gerust hart tegemoet zien. Mercedes moet nog een heel stuk overbruggen en Ferrari heeft dus nu een seizoen achter de rug, waarin ze de auto voor elkaar hadden, maar het dan toch zelf om zeep geholpen hebben. Dat kan nooit vertrouwen geven. En zeker Max natuurlijk. Wat zijn er veel wedstrijden geweest, dat we ons als Nederlanders in de arm moesten knijpen, omdat Max weer een ongelooflijk sterk staaltje racen op het circuit liet zien. Gisteren was dat ook zo. Je ziet dat Hamilton knokt met Sainz en Russell, je ziet Perez vechten om bij te blijven bij Max of later bij te komen bij Leclerc, je ziet overal coureurs die met enorm sterk wisselende rondentijden rijden en daar rijdt één persoon, al bandensparend vooruit, Max Verstappen.
In een oneerbiedig interview bij SkyF1, op een kruk op het circuit, vroeg Max zich nog af, of hij na zijn 31 nog door zou gaan. Velen denken dat hij al te snel, na het seizoen 2028 al, de F1 zou gaan verlaten. Maar, dat kleine extra zinnetje dat hij aan Crofty zei, sprak ook boekdelen. “It also depends on how competitive the car is”. Dat zegt ons bij F1Cover wel genoeg. Als Max een auto heeft, waarmee hij wereldkampioen kan worden, dan gaat hij dat niet laten! En het moet wel een erg rare move zijn van Max naar een ander team, als hij niet tenminste in een auto mee kan doen, die hem de kans op een zoveelste wereldtitel biedt. Want, zeg nu zelf, als de seizoenen zo snel gaan als 2022, dan zitten we elkaar zo weer aan te kijken voor de winterpauze van 2028 – 2029….En dat lijkt toch al te snel, toch?
Maar, nu eerst maar even rust, reisje naar Honda Japan, plichtpleginkje FIA en dan weer het strand van Monaco en andere luxe oorden opzoeken. Het is een zwaar leven…Hoe lang heeft Max nodig om het boegeroep te verwerken van gisteren denken jullie?