Terwijl de camera’s op Perez’ kwalificatie stonden en zijn paarse tijden steeds kort daarna door Max verpulverd werden, (maar Max was niet in beeld), zagen we hoe Leclerc “out of sync” zijn box uitreed op splinternieuwe softs. We kregen vervolgens allemaal de boardradio mee, waar hij vroeg, waarom hij op nieuwe banden reed. Het antwoord, “Sorry, it was a mistake” is om meer dan één reden verontrustend. Het leek nogal laconiek, zoals ook Leclerc er later van zei, dat het geen “big deal” was. Maar, afgezien van dat antwoord, waar een handige engineer wel iets beters van had kunnen maken, dat dat het een fout was, moet er ook iets gaande zijn binnen dat team, dat niemand dan nog even echt goed oplet, welke banden er op gaan.
Er is een gewijzigde aanpak van de kwalificatie, Leclerc zal naar achteren gezet worden en hij hoeft niet het uiterste uit de Ferrari te persen. Hij dacht zelf dat hij er alleen zat, om Sainz een tow te geven en het feit dat hij “out of sync” zijn box verliet, toont dat ook aan. Dus, terwijl iedereen weet dat er iets anders is, dat er iets anders zou kunnen zijn, terwijl een heel team bezorgd is om de strategie in de race, waarin banden een belangrijke rol spelen, is er niemand die opmerkt dat er geen nieuwe banden op moeten. Wat is dat dan? Is het vergelijkbaar met de blunder dat ze in Frankrijk Sainz binnen wilden halen tijdens een inhaalmanoeuvre, of dat Sainz e moest vertellen dat het een 5-seconden straf was en geen stop-and-go?
Juist als je dat al is overkomen dit seizoen en na het bandendebacle in Hongarije, dan is “sorry, it was a mistake” een bijzonder laconieke en Ferrari onwaardige opmerking.
En dan dit, nadat Binotto heeft gezegd deze zomer, dat ze geen grote veranderingen zouden hoeven doorvoeren…dan leg je je hoofd wel heel snel en graag op het hakblok!