Als iets een mooie aanleiding is om weer uit de F1-winterslaap te komen, dan is dat natuurlijk wel de lancering van de RB19. De opvolger van de RB18, die Max en Red Bull zoveel succes bracht. De eerste voortekenen spraken al van drastische wijzigingen ten opzichte van de RB18, maar het is natuurlijk zeer de vraag, of wat we vandaag zien, ook daadwerkelijk de auto is waarmee ze gaan testen. En vervolgens, of de auto waarmee ze testen, ook de auto zal zijn waarmee ze in Bahrain aan de start verschijnen.
In het verleden werd de lancering vaak ook snel; opgevolgd door een eerste “shakedown” van maximaal 100 km en op verkeerde banden, maar dan was iedereen heel erg benieuwd was naar het gezicht van Max, als hij uitstapte. Dat lijkt nu belangrijker dan ooit. Stapt Max er meet een brede glimlach uit, dan kunnen we ons op gaan maken voor een prachtig seizoen, omdat dan de RB19 blijkbaar direct al lekker rijdt. Als hij zorgelijk kijkt, dan is het maar de vraag.
Na 2021 en 2022 zijn de verwachtingen – terecht – hoog gespannen. Als de auto mee kan komen met de andere topteams, dan doet Max de rest!
De lancering is een mooi moment, maar het is de vraag of dat voor Max ook zo is. Hij zal wel zin hebben in het weer gaan rijden, maar dit soort shows, waarbij de superlatieven worden opgevolgd door nog groetere superlatieven en allerlei Red Bull-gesponsorde atleten ook nog eens aan het woord moeten komen, is natuurlijk iets, waar Max niet voor warm zal lopen.
Daarnaast ook de al uitgelekte samenwerking met Ford, waarvan de CEO de samenwerking ook geweldig vindt en nog even refereert aan de nieuwe EV-line-up van Ford. Het heeft weliswaar weinig met elkaar te maken, maar als reclame en uithangbord zal het wel prima zijn. Het moet wel raar zijn voor Honda.