Ook zonder dominante Max een weinig enerverende race

© Red Bull Content Pool

Met Max uit de wedstrijd na 3 ronden was het vervolgens een onbedreigde zege voor Sainz. Leclerc moest op afstand blijven en had ook niet op eigen kracht Sainz in kunnen halen. Sainz en Ferrari dachten dat ze ook de wedstrijd hadden kunnen winnen als Max geen probleem had gehad, maar dat is wel heel overmoedig. Alleen al het feit dat Sainz denkt dat hij Max kon inhalen toen Max “een fout” maakte, terwijl Max toen al met een aanlopende achterrem te kampen had, geeft wel aan hoe graag ze van Max willen winnen zonder dat hij wat heeft. Helaas hadden de afgelopen 30 GP’s wel laten zien dat als Max geen problemen heeft, dat hij dan de wedstrijd gewoon wint. Dus is het wat raar om te beweren dat je het nu wel had kunnen winnen.

Wat wel goed te zien was is dat Perez het niet alleen kan, niet de snelheid heeft en ook zeker niet om probleempjes heen kan rijden zoals Max dat kan.

Andere verhalen uit de race?

Piastri is groots in het accepteren van een teamorder, maar Norris was ook gewoon sneller, dus professioneel. Hamilton was misschien wel blij met een opgeblazen motor, in plaats van gevechten in het middenveld te moeten leveren. Zijn vorm is er ook niet en op deze manier wordt hij bij Ferrari vast niet het succes wat sommigen (uit de UK) verwachten.

De andere MB-rijder werd erg opzichtig in een braketest gedwongen, waarbij Alonso het zo overdreef dat de stewards hem 20 seconden tijdstraf gaven. Het leverde een onbedoelde gevaarlijke situatie op voor Russell. Bij MB keken ze wel uit voor al te stevige beschuldigingen, wie weet moeten ze Alonso aantrekken na Lewis.

De ene Williams in de handen van Albon kon toch niet geen punten pakken, maar een paying driver kwam er gevoelig achter dat hij in een team met een paid driver zit.

De Haas-mannen pakten allebei punten. Rare reactie van Hulkenberg na de race, toen hij gevraagd werd naar de 4 punten, dat hij dacht dat hij nog ergens een punt had gepakt, terwijl dat het punt van Magnussen was. Alsof hij dan niet wist…

Zhou en Bottas vallen niet anders op dan door pitsstops, dat lijkt een heel slecht team voor Sainz om naar toe te gaan…

Het tweede Red Bull-team wordt een nachtmerrie voor Ricciardo en laat zien dat Tsunoda veel heeft bijgeleerd de laatste seizoenen. Hij is nu snel en rustiger, hij heeft veel vertrouwen en het verslaan van namen als Ricciardo zal daar zeker aan meegeholpen hebben.

De Alpines hebben we weinig van gezien, daar gebeurt blijkbaar meer achter de schermen dan op het circuit.

Zeer benieuwd of al het gedoe rondom Christian Horner nu weer gaat opspelen in de 2 weken naar de GP van Japan. Hij antwoordde opzichtig alleen over Perez toen hem ook gevraagd werd naar dat nu blijkt dat de rol van Max toch eigenlijk heel groot is. Het lijkt, met de nadruk op lijkt, dat hij een strijdje voert tegen de Verstappens. Dat kan alleen maar slecht aflopen….voor Horner dan.

Nog iets gemist? Vul maar aan?

Was het een braketest? Had Russell iets anders kunnen doen? Haalde Sainz Max in op volle sterkte of had Max al problemen?

 

 

Deel dit artikel

5 1 stem
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
3 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
JohannF1
Schrijver
18 dagen geleden

Mooie column Eric.

Sainz haalde Max in, toen hij al reeds problemen had. De remklauw rechtsachter bleef vanaf de start aan de remschijf vastzitten. Het probleem werd naarmate er temperatuur in kwam verergerd. Problemen waren er vanaf de start dus al en Max voelde al in ronde 1, dat de auto wat vreemd aanvoelde. Inhaalactie was al gevolg van een moment begin ronde 2. Max had al bijna een seconde voorsprong, maar door remproblemen, blokkeerde de auto, ging hij wijd en verloor in 1 klap bijna de seconde. Toen moest die nog accelereren en was het met maar 2 tiende achterstand en drs kat in het bakkie voor sainz. Wat opviel, Max kon daarna zelfs met rokende remmen en problems sainz nog goed volgen. En een dag eerder zagen zijn longruns en balans er beter uit. Dus Ferrari heeft hem niet ingehaald op eigen kracht. Zeker niet, daar is ook een herhaling van. Hoe dat komt. En had het ook niet gewonnen zonder Max.

Verder was het inderdaad een race die tegenviel. Iedereeen in een optocht en braaf in positie. En dat leek ook al zo te zijn in Singapore, toen Max geen rol van betekenis speelde. Ze zeggen dat het saai is wanneer Max wint, maar vaak blijkt het nog erger te zijn wanneer dit niet het geval is.

DC77
Gebruiker
DC77
16 dagen geleden
Antwoord op  JohannF1

Mee eens. Hier geldt weer eens: je bent zo goed als je laatste race. En daar gaan veel mensen in mee.

Als je de onboards van Sainz en Max terugkijkt zie je dat er geen sprake van was dat Sainz hem zo voorbij reed. De aanleiding is duidelijk en Max was zelfs aan het oplijnen om hem terug te pakken. Om over het gat in de qualy nog maar te zwijgen. Maar goed, ik gun het Sainz van harte en het brengt iets van spanning terug in het kampioenschap!

Daarnaast vond ik Yuki wel sterk / constant. Hij had wat geluk in de laatste ronde dat ie 2 plaatsen cadeau kreeg, maar 6 punten voor het team is heel veel in 1x! Ik hoop echt dat ze Lawson er snel naastzetten, Daniel kan echt niet meer.

Genoeg om naar te kijken, maar niet per se een spannende race nee, Gewoon weer 1 coureur die de race volkomen onder controle had. Overigens, normaal heb ik tijdens de race de onboard van Max aan, en ben nu na 4 ronden geswitched naar Sainz: wereld van verschil. Bij Max is een en al rust en alleen strikt noodzakelijke info (af en toe wie achter hem zit of wie een pitstop maakt). Geen plannen etc, Max vertrouwt volledig op de strategie van het team. Sainz kreeg iedere ronde op de streep de rondetijden van Leclerc én van Norris, inspraak in het switchen van plan A naar plan B en veel overleg, ook over hoe lang hij nog een bepaald tempo op een band denkt te kunnen rijden. Geen goed of fout, maar leuk om eens het verschil te zien!

Denise
Gebruiker
Denise
18 dagen geleden

Mooi artikel Eric.

Dat gezegd wordt dat Ferrari toch gewonnen had als Max niet uitgevallen was denknik dat dit niet waar is.
Als hij geen mechanische problemen had gehad had Max gewonnen. Ik snap vanuit Ferrari dat men zich ‘moed’ probeerd in te praten. Maar ik denk dat vooral in dit begin van het seizoen rb beter is, neemt niet weg dat ik toch onder de indruk ben van Ferrari.

Tja de vraag is hebben ze er goed aan gedaan door Hamilton aan te trekken ten koste van Carlos? Mijn gevoel zegt van niet , zeker niet als ik de kosten hoor die gepaard gaan met het aantrekken van Hamilton zeg ik al nee. Ik vindt Carlos helemaal niet slecht en doet me pijn dat hij nauwelijks opties heeft om voor een ander team te gaan rijden die het beter doet dan Ferrari momenteel.

Wat Daniel betreft het voelt aan of hij wederom niet goed in zijn vel zit. Het komt er niet uit en zeker niet wat men ervan verwacht. Is eigenlijk het zelfde verhaal als met Nick en hoelang krijgt hij de tijd om te blijven rijden. Zoals hij nu presteerd is hij zeker geen vervanger voor perez, vere van. Ligt het aan de auto waar hij niet mee overweg kan en zou de rb beter bij hem passen ( zie de test afgelopen jaar) wie weet. Maarvtenopzichte van zijn team genoot blijft hij achter en dat is veel zeggend momenteel. Zeker gezien dat Liam lawson op de wachtrij zit en voor mij een zeer goede indruk heeft laten zien. Horner is fan van Ricardo maar gezien zijn positie waar horner inzit hoeveel wil hij dit blijven doordrukken daar zijn positie al wankeling.

De brack test, ja ik denk dat Alonso een soort van vrachtwagen gedaan heeft met de bedoeling om op een andere manier dit gedeelte van de baan teniozichte van hem in zijn voordeel te beslechten. Even iets anders doen dan men verwacht en daarmee tijd voordeel te verkrijgen, maar niet met de intentie om Russel in de muur te laten belanden. Alonso is een sluwe vos en je kunt dit verwachten. Is dit racen, ja ik vind van wel daar het niet alleen maar is om sneller dan de achterkamer te zijn door sneller te rijden maar ook om deze achter je te houden als die sneller is. Binnen bepaalde kaders moet dat mogelijk zijn en dat is racen.

Russel is gewoon weg niet bedacht op zulke situaties en dat moet hij wel zijn. Dit laat voor mij zien dat hij niet de kwaliteiten heeft om bij de top te horen. Je tegenstander in altijd problemen krijgen waardoor hij snel snelheid kan kinderen en daar moet je gewoon op kunnen anticiperen en dat doet hij te weinig.

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Maak account aan

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto