Max, het fenomeen dendert door!

Zelfs als Nederlander raak je langzamerhand gewend aan het feit, dat Max nu alleen nog blij is met overwinningen. Generaties Nederlanders hebben de Formule 1 gevolgd, met slechts kansen op punten zo af en toe, maar vaker niet dan wel. De 107%-regel moest soms terzijde geschoven worden, zodat we toch nog Neerlands hoop konden zien. Met de komst van Max is dat allemaal veranderd.

Hadden we eerst nog een brutaal en snel ventje, dat voor niemand bang was en heel snel de overstap maakte naar een topteam, binnen de kortste keren streed hij ook mee voor overwinningen, polepositions en voor ereplaatsen in het WK. Zoals we allemaal weten, was hij eigenlijk de enige die vanaf 2017 het zou kunnen opnemen tegen de hegemonie van Mercedes, oftewel Lewis Hamilton. Voorbeelden genoeg, hoe Hamilton dat ook zag en soms al met Max bezig was, ookal  reed Max 3 auto’s achter hem. En natuurlijk het maar nauwelijks uit zijn mond kunnen krijgen, Max’  naam, of zijn prestaties. Tot op de dag van vandaag lukt hem dat niet en Max lijkt het niets uit te maken. Max spreekt op de baan.

Zo ook gisteren. Niet als snelste gekwalificeerd, vooral bezig met de dood van Mateschitz, feitelijk een persoonlijke vriend, leek er maar één uitslag mogelijk. Ferrari zou beter dan ooit zijn, bandenslijtage beter in de greep, Mercedes zou aanvallen, niets te verliezen, maar Max deerde het ogenschijnlijk helemaal niets. Was hem met de dood van Mateschitz en al het gezeur om de budget cap weinig bespaard gebleven, het leek hem niet te deren. Sinds hij wereldkampioen kon worden en het af kon sluiten, ging het al om de overschrijding van de budget cap. Alleen iemand met de focus zoals Max die op kan brengen, kan dat allemaal naast zich neer leggen. De eerste bocht was tekenend voor hoe Max het dit en vorig jaar afdwingt. Aan de goede kant van de baan reed hij gewoon sneller weg, hield Sainz af na de eerste bocht, die binnendoor wilde steken en daar direct Russell tegenkwam. Eén Ferrari weg en één Mercedes op grotere achterstand. 10 seconden onderweg.

De wedstrijd zelf was ook zo’n  typische wedstrijd die  we van Max kennen, maar die evengoed wel historisch is. Een GP, waar maar ééntje kan winnen. Brazilië 2019, Hongarije en Spa 2022. Zandvoort ook, maar met grotere druk en closer racen. En nu, winnen voor Mateschitz! Wat een druk! Een heel team wil voor Mateschitz het kampioenschap voor de constructeurs binnenhalen, verwacht van Max dat hij het kan doen en iedereen wijst hem als favoriet aan. En Max blijft er gelaten onder. Gemeend en eerlijk!

Hij leidde de wedstrijd en was aan het cruisen. 8 seconden per ronde langzamer dan in kwalificatietrim…En niemand kwam erbij. Hamilton en Mercedes die blij waren met de aansluiting, voor het gemak de twee safetycars even vergeten. En hoe mooi loopt zo’n wedstrijd dan? Tegen zijn grootste concurrent om kampioenschappen tot nu toe, de kampioen die maar niet wil ophouden. De kampioen met zijn hele gevolg, fanbase, Mercedes en veel pers achter zich. Elke wedstrijd dichten ze zichzelf weer kansen toe. Steeds is Max daar weer. In de snelle Red Bull. De auto van topontwerper Newey. De auto die veel te hard gaat voor de rest op het rechte stuk. Geen woord over de kwaliteiten van Max uit de mond van Hamilton. Het deert Max niet. Het zal hem ook nooit meer deren. Hij rijdt kampioenen voorbij alsof het rookies zijn.

De GP leek even verkeerd te gaan. Plosteling, door één trage pitsstop zat hij uitgerekend direct achter zijn grootste concurrenten. Iedereen lijkt zich dan te verbazen over de krachttermen, maar net als in de kwalificatie van Singapore, dacht Max dat ze een zekere overwinning in gevaar brachten. Voor iemand die gewend is om wedstrijden te winnen, waar hij niet de beste auto heeft, is het natuurlijk onverteerbaar, als hij een wedstrijd verliest, die hij had kunnen of moeten winnen. En hoe mooi sluit hij het dan toch nog af! JP, zijn engineer die hem snel bij de les roept, Max die nog wat sputtert en dan gas geeft. Net genoeg om Leclerc te verschalken, net genoeg om de banden heel te houden. En dan precies het omgekeerde van vorig jaar. Toen Hamilton joeg maar er niet bij kon komen. Toen Hamilton de snellere Mercedes had. Maar Max bleef toen veel sneller en koeler.

Hamilton gister niet. Hij zei wel dat hij een seconde per ronde verloor, maar er waren rondjes dat hij soms zelfs een beetje uitliep. Bij gebrek aan een goed Nederlands woord, liet Max zien, hoe “relentless” hij was. Doorzetten, niet loslaten, steeds verder inlopen, steeds groter worden in de spiegels van je tegenstander. Steeds dichterbij, tot aan de DRS-limiet. En dan ook meteen toeslaan. Niet oplijnen, afwachten, uitkienen, voorbereiden, maar direct. Een tegenstander weet wel dat het gebeurt maar dan gebeurt het toch nog snel. Te snel om de deur dicht te gooien, te snel om te antwoorden. Het gevecht tegen elkaar op de baan, daar zou je met een Hamilton langszij vroeger echt niet van gedacht hebben, dat een Nederlander dat winnend zou kunnen afsluiten. Bij Max weet je al niet meer beter! Heeft Max al eens zo’n duel verloren? Silverstone 2021, dat is de enige manier en Max weet dat ook.

Alsof het niet anders kon zijn. Max zegeviert! Christian Horner kan hem uitroepen tot wereldkampioen en het team van Dietrich Mateschitz als wereldkampioen, dat ze al in 8 jaar niet meer gelukt was. En Max? Max dacht aan de komende 3 kansen. Mexico, Brazilië en Abu Dhabi. Hij heeft geen circuits meer waar hij niet goed is, maar dit zijn wel favorieten! Alleen pech kan Max nog van overwinningen afhouden!

 

Deel dit artikel

4.7 3 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
0 Comments
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen

Lees meer