Blijkbaar was de US Grand Prix nog niet spannend genoeg, toen de FIA na de race de auto’s aan het controleren was, kwamen ze erachter dat Charles Leclerc en Lewis Hamilton met een Illegale auto reden – hun vloerplanken waren te veel gesleten – hierom zijn beide coureurs uit de uitslag geschrapt.
Dit is onder andere groot nieuws voor de strijd tussen Sergio Perez en Hamilton voor P2 in het kampioenschap, Perez die hierdoor 4e eindigt loopt nu weer uit op Hamilton.
Andrew Shovlin van Mercedes zegt dat het heeft gelegen aan het sprintrace-format, waardoor ze geen tijd hadden om de auto in raceomstandigheden te testen.
“Dit is een van de valkuilen in een sprintweekend, waar je maar een uur training hebt. Geen oefenstint met voldoende brandstof aan boord voor de race, gecombineerd met een hobbelig circuit waar de coureurs mee te maken krijgen tijdens de Grand Prix, zijn factoren die hebben gezorgd voor meer slijtage. We leren ervan en proberen naar de positieven te kijken.” Aldus Andrew Shovlin.
Echter als er in de race blijkt dat de auto’s van Leclerc en Hamilton te laag waren afgesteld, moeten dan hun resultaten in de sprintrace wel blijven staan? In een 19 ronden sprintrace zal je niet dezelfde slijtage zien als in de Grand Prix van 56 ronden. Maar als het illegaal blijkt in de race, zal de auto toch ook in de sprint illegaal zijn geweest?
Daarnaast zouden er na de race maar 4 auto’s getest zijn, die van Max Verstappen, Lewis Hamilton, Lando Norris en Charles Leclerc. Waarom zouden ze het bij deze 4 auto’s laten, als ze zien dat bij die 4 al 50% illegaal blijkt?
Voor Max Verstappen verandert er in ieder geval niks en hij blijft op P1, achter hem schuiven Lando Norris en Carlos Sainz dus naar P2 en P3.
Het middenveld schuift hierdoor ook allemaal 2 plekken op, Yuki Tsunoda heeft hierdoor P8 + de snelste ronde, waar hij en Alpha Tauri erg blij mee zullen zijn.
Ook Williams en met name Logan Sargeant zullen erg blij met deze uitslag zijn, door de uitvallende Hamilton en Leclerc schuift hij van P12 naar P10, en pakt dus in zijn thuisrace zijn eerste WK punt. Teamgenoot Alex Albon eindigt ervoor in P9.
Check hieronder de nieuwe uitslag van de GP van de Verenigde Staten 2023.
Wat vinden jullie? Kon Mercedes het weten en hebben ze gegokt? Ze waren hier vorig jaar toch ook met deze omstandigheden? En, moeten ze ook uit de Sprintrace geschrapt worden?
Uitslag race - verenigde staten
1.
Max Verstappen
Red Bull
2.
Lando Norris
Mclaren
+ 10.730
3.
Carlos Sainz
Ferrari
+ 15.134
4.
Sergio Perez
Red Bull
+ 15.134
5.
George Russell
Mercedes
+ 24.999
6.
Pierre Gasly
Alpine
+ 47.996
7.
Lance Stroll
Aston Martin
+ 48.696
8.
Yuki Tsunoda
Alpha Tauri
+ 74.385
9.
Alex Albon
Williams
+ 86.714
10.
Logan Sargeant
Williams
+ 87.995
11.
Nico Hulkenberg
Haas
+ 89.904
12.
Valtteri Bottas
Alfa Romeo
+ 98.601
13.
Guanyu Zhou
Alfa Romeo
+ 1 LAP
14.
Kevin Magnussen
Haas
+ 1 LAP
15.
Daniel Ricciardo
Alpha Tauri
+ 1 LAP
16.
Fernando Alonso
Aston Martin
DNF
17.
Oscar Piastri
McLaren
DNF
18.
Esteban Ocon
Alpine
DNF
19.
Lewis hamilton
Mercedes
DSQ
20.
Charles Leclerc
Ferrari
DSQ
Nice one, Nick!
In eerste reactie zeg ik heel simpel, absoluut moeten ze uit de sprintrace geschrapt worden, want parc fermé geldt vanaf einde FP1. Wat op zondag illegaal bleek, was dat dus op zaterdag ook. Tijdens de kwalificatie op vrijdag zelfs, maar die doet er met de DSQ voor zondag al niet eens meer toe.
Hoi Eline, ik begrijp wat je zegt, alleen hoeft de auto van Leclerc of Hamilton toch niet illegaal te zijn voor de sprintrace?
Ik bedoel, tijdens de sprintrace is de slijtage veel minder dan tijdens de race op Zondag.
Hierdoor zou het toch kunnen dat beide misschien wel legaal zouden zijn als ze gecontroleerd zouden zijn na de sprint? Omdat de plank nog niet zover versleten zou zijn?
Ik baal er wel van dat het gebeurt is bij Ferrari, maarja.
Goed punt, Declarantje! Vooropgesteld dat de slijtage lineair is geweest is dat zeker het geval. Maar dat ligt toch, nu ik er over na zit te denken, iets gecompliceerder. Wat jij zegt is waar, de sprintrace is in lengte slechts een derde van de hoofdrace. 100 tegen 300 km immers.
Wat echter wel meetelt is de hoeveelheid benzine, hoe zwaarder de auto, hoe groter de slijtage. En de maximaal toegestane slijtage telt over het hele weekend, de plank/skid blocks zit er het hele weekend onder, dus de sprintrace heeft ook bijgedragen aan de totale slijtage. Dus bij nader inzien denk ik dus wel alsnog moeten stellen dat die auto’s tijdens de sprintrace ook illegaal veel slijtage hebben veroorzaakt.
Maar goed, dit is natuurlijk slechts mijn zienswijze, daar zullen de hoge heren en dames bij FIA wellicht ook wel een lichtje op hebben laten schijnen.
Dat is waar, daar kan ik ook wel in vinden ja.
Dat is mooi om te lezen, Declarantje!