Opvallende verschillen na de kwalificatie vandaag tussen de reacties van Russell en die van Hamilton. Of, als je bedenkt dat Hamilton voor de 3e keer dit seizoen langzamer is in de kwalificatie dan Russell, ook weer niet zo opvallend. Russell was misschien wel opvallend tevreden, dacht zelfs even dat pole er in had gezeten, maar bij hem valt dan juist zo sterk op, dat waar hij 2 races terug nog zei dat Red Bull het hele seizoen zou domineren, hij dan nu plotseling toch weer kansen zag.
Zo is natuurlijk dat hele gedoe en gezeur om de dominantie ook weer zo’n typisch persdingetje, aangezwengeld door Toto Wolff en nog eens ingekopt door Russell en natuurlijk ook door Hamilton (“nog nooit zo’n snelle auto gezien”), maar dat is dan nu toch weer tamelijk snel naar het rijk der fabelen geholpen. Door henzelf. Maar, niemand van de Britse pers die daar nu eens de nadruk op legt.
Dus Russell, die wèl met de auto overweg kan, die niet klaagt over de zitpositie, die zelfs zegt dat het de beste auto is waar hij ooit in reed, komt daarmee als het ware lijnrecht tegenover Hamilton te staan die nu juist de hele tijd excuses zoekt voor zijn prestaties. Verkeerde setup (Jeddah), verkeerde zitpositie, verkeerd concept, een team dat niet naar hem luistert en tot overmaat van ramp is zijn powerpoint-teammaat dan ook nog sneller.
We hebben het hier al vaker geschreven en het si dat Lewis in de Engelse media weinig fout kan doen, maar stel je een seizoen voor, waarin Max in de eerste 3 wedstrijden steeds verslagen werd door zijn teammaat, dan was dat toch het nieuws van elke weekend? Dan zou daar door Sky tot in den treure over bericht worden. Dat zal natuurlijk ook nooit gebeuren, zoveel bleek vandaag ook wel. Een teammaat die het tegen Max opneemt en dan met woorden de spanning wat opdrijft, waaronder Max ijskoud blijft en in alle traingen sneller is. Waardoor Perez meer risico’s moet nemen, meer moet doen dan hij kan of dan de auto kan en dan is het resultaat dat onder andere door de druk van Max, Perez in het eerste de beste weekend direct daaronder bezwijkt. Horner en Marko leggen namelijk de schuld van de crash wèl volledig bij de coureur. Niet fijn!
Maar, voor Hamilton dus ook allerminst fijn. Hij moet veinzen blij te zijn met de 3e plek, waardoor hij ook moet toegeven dat die auto zo slecht niet is en dat gaat hem dan niet best af. In de persco wat ongeïnteresseerd, maar zoals Jenson Button ook altijd zegt, die hem immers goed kent, dit verliezen tegen Russell, daar kan Hamilton niet tegen.
En dan staan ze dus morgen vlak bij elkaar, beide met goede kansen op veel punten, maar wij denken dat voor zowel Russell als Hamilton het belangrijk is, dat ze elkaar verslaan. Als dan Toto Wolff niet stevig genoeg ingrijpt (en het kan naar de mening van Hamilton al snel niet stevig genoeg zijn), dan wordt dit duel een stuk pikanter dan het duel Max Verstappen – Checo Perez.
Wie weet, maken ze het morgen elkaar wel moeilijk en gaat Alonso er met de tweede plek vandoor?