De tijd vliegt, ook of misschien juist wel in de Formule 1. We stevenen af op Max’ 2e kampioenschap en er zijn nog maar 6 GP’s in dit seizoen te verrijden. Als het jullie net zo vergaat als wij, dan is het niet zo erg, dat dit seizoen niet de spanning kent van vorig seizoen. Natuurlijk, de zwaar beladen GP’s op het eind, heel veel besproken, tot op de dag van vandaag, die zullen altijd in ons geheugen gegrift blijven. Sterker nog, als we heel af en toe een race terugkijken, dan is het eerder van de jaren voor 2021, dan van 2021 zelf. Die races heb je zo ingespannen beleefd, de momenten daaruit zijn zo vaak herhaald, dat je nauwelijks nog nieuwe dingen ziet.
Het seizoen 2022 is wat dat betreft ook anders dan voorgaande jaren, hoewel zoiets zich ook al in 2021 begon af te tekenen. De weekends verlopen nu anders, beter voor Max. Wie herinnert zich niet de vele wedstrijden, waar Red Bull een weekend slecht uit de startblokken kwam, waarbij de afstelling nog veel te wensen overliet en waarbij de achterstand op Mercedes vaak al onoverbrugbaar leek. De interviews voor SkyF1, waar Max de moed erin hield, maar zich al wel tevreden moest stellen met de 3e plek, als er niets raars gebeurde.
De jaren dat Max niet serieus voor het kampioenschap mee kon doen, dus alles voor 2021, daar was toch altijd een soort van hoop op een buitengewoon resultaat. Vanaf de eerste meters in de Toro Rosso heeft Max dat altijd wel gehad. Die plotselinge oplevingen, mooie inhaalacties, stoïcijns verdedigingswerk, (toen ook al he, Melody!), geen angst voor de grote namen en niet voor zijn teammaat.
En de Red Bull-tijd, waar Max eerst tegenover Ricciardo kwam te racen en daarmee een geduchte tegenstander. Toch was ook toen langzaam maar zeker wel duidelijk dat Max er niet voor onder hoefde te doen en dat hij meer en meer het team naar zich toe wist te trekken. De wedstrijden met de Renault-motor, die het soms niet hield, de aanvaringen tussen Horner en Abiteboul. Hoe kansloos ook voor de titel, Max ontwikkelde zich wel. Die lastiger seizoenen lijken al weer ver terug, juist nu Max en Red Bull vorig en dit jaar alles zo goed voor elkaar hebben. Er is nog een wedstrijd geweest, dit jaar, waarin de plotseling niet de snelheid hadden. Max’ benadering, om direct snel te willen zijn, helpt daar waarschijnlijk ook enorm aan mee. Met de ervaringen uit de simulator direct zo hard mogelijk in VT1, 3 paarse sectoren in zijn eerste snelle ronden lijken zijn handelsmerk geworden te zijn! Het zal het team en hemzelf direct veel informatie geven. EN de simulator werkt dus blijkbaar ook uitstekend dit seizoen, waar ze bijvoorbeeld in 2020 nog pijnlijk de plank hadden misgeslagen.
De Honda-motor is maar tijdelijk niet sterk genoeg gebleken, in het begin, toen Honda misschien koste wat kost een rookpluim en DNF wilde voorkomen, maar hoe vorig jaar met name de motor al die wedstrijden zo goed presteerde, waar Mercedes de ene na de andere motor erin schroefde, dat was ongekend! Daar heeft Eline nog een mooie column aan gewijd, die sterke Mercedes PU.
Laten we hopen dat Max en Red Bull de vorm en voorsprong van 2022 nog even kunnen doorzetten te komende seizoenen!