Even vooraf: F1Cover.nl heeft geen rechtstreekse bronnen aan het circuit, we hebben ook geen coureurs die rechtstreeks met ons of een aanverwante site praten (want we zijn niet verwant aan een Engelse site) dus dit is allemaal vanuit bronnen op social media.
Evenmin zijn wij nagegaan of een “hangend gaspedaal” consistent zou zijn met zoiets als traction control. Of een systeem dat de mate van kracht naar de achterwielen beheerst, ook zou kunnen inhouden dat een gaspedaal blijft hangen. Dat zou eerst een nadere technische analyse vergen.
- Direct voorafgaand aan dat Leclerc in ronde 18 van de GP Frankrijk er af ging, zou hij over de radio gezegd hebben dat zijn gaspedaal bleef hangen. (Over de boardradio zoals we die mee kunnen luisteren niets daarvan te horen; zodra Leclerc gecrashed is lijkt hij te zeggen: “I can not find throttle”)
- Vervolgens geen woord meer daarover, alleen nog dat het zijn eigen schuld was.
- Bij Champ1.de, waar Marc Surer en Norbert Haug bevraagd worden, zeiden beiden dat ze dachten dat het niet een rijdersfout was en dat mogelijk Leclerc zijn team in bescherming wilde nemen.
- Vervolgens geen woord meer daarover, alleen nog dat het zijn eigen schuld was.
- Leclerc was op dat moment niet aan het pushen, hij had even daarvoor van de pitmuur een “target laptime” op gekregen en het leek er niet op alsof hij snel zou willen pitten. Hij moest iets naar “position grey” zetten, maar dat is slecht hoorbaar.
- Er was dus geen oorzaak in zo snel mogelijk een paar ronden doen, om voor Max te blijven die even daarvoor had gepit.
- In Oostenrijk bleef ook zijn pedaal hangen, het zou dan iets zijn dat ze dus in 2 weken niet hebben opgelost.
- Of niet kunnen oplossen omdat het iets is dat opgemerkt zou worden als ze het er af halen?
- De Ferrari heeft dit jaar – naar zeggen van andere coureurs – enorme tractie uit de bochten.
Zijn er nog meer aanwijzingen?