De kwalificatie verliest spanning en glans, ook vanuit het perspectief van de neutrale toeschouwer, als de leiders in het kampioenschap, door gridpenalties niet echt meer meedoen. Het is helemaal raar, als ze dan ook nog eens gemakkelijk meedoen in Q3, maar dan wel weer alleen om niet helemaal achteraan te staan.
Een boel gereken, coureurs die denken dat ze een tow moeten geven, maar dan toch zien dat ze nieuwe banden hebben (Leclerc!, maar ja, dat is Ferrari…)
Max verwacht in de post-kwali-interviews dat hij nog steeds op het podium zal eindigen. Hamilton lijkt niet helemaal tevreden met de achterstand van 1,8 seconden… Na al het wapengekletter vooraf, waar de meesten al wel van dachten dat het meer voor de bühne was, blijkt inderdaad dat Mercedes niet dichterbij is gekomen. Niet door de eigen aangekondigde upgrades, zoals Juan Pablo Montoya wist te melden en al helemaal niet vanwege de gewijzigde vloer, dat Mercedes ook een voordeel zou opleveren.
Het is verwarrend en de uiteindelijke uitslag gaat volgen. De kwalificatie eindigde als volgt:
1 Verstappen 1:43.665
+↓ 2Sainz 1:44.297
+↓ 3Perez 1:44.462
+↓ 4Leclerc 1:44.553
+↓ 5Ocon 1:45.180
+↓ 6Alonso 1:45.368
+↓ 7Hamilton 1:45.503
+↓ 8Russell 1:45.776
+↓ 9Albon 1:45.837
+↓ 10Norris 1:46.178
+↓ 11Ricciardo 1:45.767
+↓ 12Gasly 1:45.827
+↓ 13Zhou 1:46.085
+↓ 14Stroll 1:46.611
+↓ 15Schumacher 1:47.718
+↓ 16Vettel 1:46.344
+↓ 17Latifi 1:46.401
+↓ 18Magnussen 1:46.557
+↓ 19Tsunoda 1:46.692
+↓ 20Bottas 1:47.866
De startgrid zal er waarschijnlijk zo uit zien:
1. Sainz – Ferrari
2. Perez – Red Bull
3. Alonso – Alpine
4. Hamilton – Mercedes
5. Russell – Mercedes
6. Albon – Williams
7. Ricciardo – McLaren
8. Gasly – AlphaTauri
9. Stroll – Aston Martin
10. Vettel – Aston Martin
11. Latifi – Williams
12. Magnussen – Haas
13. Tsunoda – AlphaTauri
14. Bottas – Alfa Romeo
15. Verstappen – Red Bull
16. Leclerc – Ferrari
17. Ocon – Alpine
18. Norris – McLaren
19. Zhou – Alfa Romeo
20. Schumacher – Haas