Het werd vorig jaar en nog steeds vrij vaak besproken. De rijkunsten van Verstappen. Velen vergeleken het met Schumacher of Senna. Experts zoals onder andere Martin Brundle waren echter erg kritisch. Ze vonden dat Max wel aan zijn racecraft mocht werken en dat hij te roekeloos was. Hadden Brundle en co gelijk met hun opmerkingen in 2021, of lag het aan de tegenstander van Verstappen?
Brundle was tijdens de Oostenrijkse Grand Prix en over het algemeen dit jaar een stuk complimenteuzer over Verstappen. Zo vindt hij dat Max erg “fair” racete tegen Leclerc in Oostenrijk. Waar Brundle altijd al Max zijn kwaliteiten heeft herkend, merkt hij nu misschien ook het analytische racen op. Maar is Max hier in 2022 zoveel op vooruit gegaan? Of was hij net zo fair tegen Hamilton in 2021?
historie
Het eerste wat Hamilton ooit in Australië 2015 tegen Verstappen gezegd heeft, was een opmerking over zijn leeftijd. “You’re from ’97?!” vroeg hij verbaasd aan Max in een persconferentie. Waar anderen na de vraag of ze nog advies hadden voor Verstappen, zeiden dat hij er van moest genieten, gewoon zijn ding moest doen en zich op de baan moest bewijzen, vond Hamilton advies geven niet nodig.
Dat advies had Verstappen inderdaad niet nodig, een jaar later, op dezelfde baan, en de eerste keer dat deze twee elkaar tegenkwamen heeft Max zichzelf meteen bewezen. Door in een Toro Rosso de Mercedes van Hamilton voor een groot deel van de race achter zich te houden. Hier ontstond het welbekende radiofragment: ”I can’t pass this guy.”
Misschien onschuldig, maar het is meer dan waarschijnlijk dat hij hem niet bij naam wou noemen omdat Max een bedreiging vormde. In 2021 hoorden we hem vaker Max niet bij naam willen noemen. Terwijl hij in datzelfde jaar in Oostenrijk na het inhalen van Lando Norris “such a great driver, Lando” riep. Hij weet dus wel degelijk wie voor hem zit in races.
Eerste keer contact
De eerste botsing tussen beiden was in Bahrain in 2018, waar Hamilton 9e en Verstappen 15e startte. Verstappen wist Hamilton door een superstart in te halen. Maar Hamilton, in de vele male snellere Mercedes wou Verstappen terugpakken aan de buitenkant van bocht 1. Dit ging fout, ze raakten elkaar waar Max een lekke band bij opliep. Was dit wel een slimme actie van Lewis?
Hamilton hield zich niet in, door Verstappen na de race een “dickhead” te noemen. Maar was dit wel terecht? Je zou je af kunnen vragen waarom hij het koste wat kost aan de buitenkant van bocht 1 wou proberen. Dit is normaal gesproken helemaal geen inhaalmogelijkheid, vanwege de ligging van deze bocht.
Was het niet hypocriet om Max uit te schelden? Max liet de auto wel naar buiten lopen, maar zou Lewis niet hetzelfde hebben gedaan? Daarbij zaten ze vlak achter een McLaren en hadden ze daardoor weinig grip.
Een race later kregen we antwoord op deze vraag, in China kwamen ze elkaar weer tegen, Verstappen probeerde bij Hamilton buitenom in een snelle bocht te gaan. Max had hier ervaring mee, het was hem het jaar daarvoor ook gelukt bij Kimi Raikonnen. Hamilton liet zich echter kennen en liet geen ruimte, waardoor Max van de baan schoot. Was het wel een verstandige actie van Max? Misschien niet, maar het was hem al eens gelukt, op precies dezelfde plek. Ligt het dan aan Max of aan degene die hij in wou halen?
Imola 2021
Portimão 2021
de toon zetten
Als we terugblikken naar de eerste confrontatie in 2021, was dat in Imola, waar Hamilton op een nat wegdek buitenom probeerde te gaan in de eerste bocht van de eerste ronde. Was het gerechtvaardigd van Max om Hamilton daar buiten de baan te drukken? Veel grip had hij namelijk niet, koude banden op een natte baan namelijk. Max zat aan de binnenkant, dus de racelijn had hij ook niet. Het was een actie waarvan Brundle toen ook direct zei, dat het niet eens naar de stewards zou hoeven.
Zou Max dan gefocust hebben op Hamilton buiten de baan drukken, of goed de bocht uit te komen? De lijn die hij nam werd door veel experts gezien als een slimme en snelle lijn. Als we kijken naar de opvolgende race in Portimão, was het deze keer Max die buiten de baan werd geduwd. Hamilton had hier alleen helemaal niet de snelste lijn te pakken. Verstappen probeerde buitenom in bocht 3.
Wie heeft dan de toon gezet tussen deze 2? Was Hamilton wel gefocust op het halen van de bocht? Onboards laten zien dat hij helemaal niet de Apex raakte. Het was zijn bocht en misschien was het zijn recht om Verstappen buiten de baan te duwen, maar zette hij hiermee dan niet de toon voor de opkomende races? Was het dan niet Hamilton die zich een beetje als een bullebak gedroeg, En niet Verstappen die zo wordt afgedaan?
eerlijk racen
Een ander voorbeeld van een actie was de openingsronde in Spanje, waar Max de leiding pakte na een goede start en in een gat dook wat Hamilton open liet. Het was een brutale actie, maar het was ontzettend cruciaal om de leiding te pakken op het circuit in Barcelona waar inhalen moeilijk blijkt. Is dat niet genoeg rechtvaardiging om voor de inhaalactie te gaan? Verstappen dook met zijn neus voor die van Hamilton en raakte de Apex. Ook later, toen Hamilton hem aan het einde van de race voor de overwinning inhaalde, was hij ontzettend fair, ondanks dat Hamilton het buitenom probeerde.
Toen Max het een aantal races later buitenom probeerde in bocht 1 in Monza, ging het echter weer niet, Helikopterbeelden lieten zien dat Hamilton compleet de Apex mist en richt op Verstappen van de baan te duwen. Ze belandden samen in de grindbak. Was het dan Max zijn fout om alsnog voor de inhaalactie te gaan? Volgens Lewis was dat zo. Maar hadden ze samen de bocht door gekund als Hamilton ruimte liet?
Hamiltons blunder
Het veelbesproken incident in Groot Brittannië, is misschien het keerpunt geweest in het kampioenschap. Na een openingsronde op het Engelse Circuit waar Hamilton Max al twee keer onsuccesvol heeft proberen in te halen, probeert hij het in Copse corner, de snelste bocht op het circuit waar de auto’s plankgas, met 300 kilometer per uur doorheen gaan.
Doordat de auto’s in de eerste ronde altijd vol brandstof zitten, was dit nu niet het geval, en moesten de coureurs inschatten hoeveel snelheid ze mee konden nemen. Verstappen schatte dat tot perfectie in en liet meer dan genoeg ruimte aan de binnenkant voor Hamilton. Was het dan een inschattingsfout van Hamilton, dat hij de apex mistte en hierdoor Verstappen met 260 kilometer per uur van de baan tikte? Of was het een bewuste actie omdat hij dacht dat het zijn bocht was?
Hij was dus in eerdere races al bereid de apex te missen met als reden Max buiten de baan te duwen. Dit keer was de snelheid alleen een stuk hoger. Was dit dan een keerpunt in het kampioenschap? Of was Hamilton eigenlijk het hele seizoen al zo aan het racen?
het verschil
Als we het verschil analyseren in hoe Hamilton probeert in te halen vergeleken met Max, zie je dat Max altijd probeert de neus van zijn auto voor de ander te krijgen. Logisch ook, de regels geven namelijk aan dat degene die zijn neus vooraan heeft, recht heeft om de bocht te nemen zoals hij wil. Hamilton lijkt hier vaak niet de behoefte aan te hebben.
Het verschil zit namelijk in het reactievermogen van de auto aan de buitenkant. Als hij achter de auto aan de binnenkant zit, heeft hij de mogelijkheid om in te houden in het geval dat hij buiten de baan wordt geduwd. Als de auto aan de buitenkant ervoor zit, heeft hij deze mogelijkheid niet. Als de inhalende auto de auto aan de buitenkant bijvoorbeeld aan zijn achterwiel aantikt, zat zijn neus er niet voor, en had de auto aan de buitenkant op dat moment niet meer de mogelijkheid om weg te sturen of ruimte te geven. Zoals gebeurde in Silverstone.
Bekritisering
Hoezo is het dan Verstappen die door velen wordt gezien als de boosdoener? Komt dat dan niet door het plaatje wat Hamilton en zijn medeliggers proberen te schetsen?
Hamilton is erg gewiekst op dat gebied, hij speelt psychologische spelletjes en wil koste wat kost als de held gezien worden. Wat voor hem meezit, is dat het grotendeels Engelse F1 circus dat natuurlijk ook graag heeft. Hij vertegenwoordigt immers het Verenigd Koninkrijk.
Zoals Fernando Alonso al eens verwoord heeft, blijkt het moeilijk te zijn om het tegen een Engelse coureur op te nemen, als je zelf een andere nationaliteit hebt. Alles zou zo geschetst worden dat jij als slechterik wordt te zien.
Ook al is dit maar een veronderstelling van Alonso, zijn er wel aanwijzingen voor, zo zou de menigte op Silverstone, ondanks het gefluit fantastisch zijn, en waren de Nederlanders op de Red Bull Ring onacceptabel volgens de Engelse media.
Lees ook: “Max Verstappen uitgefloten in Engeland, media zwijgen.”
respect
Is het respect naar elkaar dan zo ver te zoeken? Max heeft al meerdere keren aangegeven dat de rivaliteit vooral uit de hand liep doordat de teams met elkaar aan de haal gingen. Zo vindt hij dus dat Hamilton’s praatjes in de media voor hem geen verschil hebben gemaakt.
Maar ondanks dat het Max misschien niet veel gescheeld kan hebben, zegt het wel wat over het respect wat Lewis voor Max heeft. Hier en daar deelt Hamilton nog steeds sneertjes uit. Zou hij dit dan doen omdat hij nog steeds niet over vorig jaar heen is? Of omdat hij ziet dat Verstappen de schijnwerpers van hem steelt? Hoe dan ook laat het zien dat hij toch niet zoveel respect heeft voor de Nederlander.
Lees ook: “Hamilton haalt uit naar Max Verstappen, dit heb ik vorig jaar niet meegemaakt.”
Leclerc of Hamilton
Als je Verstappen vraagt wie hij liever als tegenstander heeft, zal hij geheid zeggen dat het hem niet uitmaakt. Maar wat wel blijkt is dat Leclerc veel vergevingsgezinder is dan Hamilton. Of dat zo blijft is maar de vraag, maar op dit moment lijkt Leclerc een betere coureur te zijn om tegen te racen.
Leclerc is net zoals Verstappen agressief en lijkt net als Verstappen op de limiet te zitten. In de Grand Prix van Groot Brittannië in 2019 waren ze rondes lang genadeloos wiel aan wiel aan het vechten, waarbij het leek alsof het elk moment verkeerd kon gaan, maar het ging niet verkeerd.
Je zou dus kunnen zeggen dat deze twee veel beter op elkaar afgestemd zijn. Maar wat je ook kunt stellen is dat Hamilton misschien gewoon niet zo vergevingsgezind is als Leclerc, en we om deze reden vorig jaar vaak minder goede gevechten hebben kunnen zien, als we nu zien.
Laat ons weten wat jij hier van vindt!