Als er één woord bekend is geworden vanuit de tests voorafgaand aan het raceseizoen, dan is het wel “sandbaggen”. En als de teams er zelf niet mee zouden komen, dan zouden de talloze media die tegenwoordig die paar testdagen volgen, er wel mee komen. Een live verslag door F1TV, ViaPlay, SkyF1, nog afgezien van de vele andere media, eigenlijk blijft niets onbesproken en alle details van de auto’s ten opzichte van die van de concurrent en ten opzichte van die van vorig jaar worden uitgebreid besproken. En toch blijven re dan nog raadsel over, namelijk, hoeveel sommige teams nu precies sandbaggen en hoeveel ze juist al wel vol gas geven.
De tijden dat Mercedes op dag 1 doorhad, dat ze met 80% motorvermogen en volle tanks toch al voor het hele veld uit reden, en het sandbaggen en de terminologie eromheen tot in perfectie moest worden uitgevoerd, lijken wel voorbij. De teams zullen nu eenmaal willen weten wat hun auto’s doen als ze een heel rondje flink gas geven. Het heeft geen zin om te kijken of de banden het houden, als je maar 80% gas geeft. Teamgenoten onderling willen liever niet voor elkaar onderdoen, dus die zullen niet snel het gas te veel loslaten. Ze hebben de eerste GP op dit circuit en daarmee zijn het ook al een soort vrije trainingen aan het worden. Allemaal redenen om niet te veel te denken dat iedereen alleen maar aan het sandbaggen is.
Terwijl ik dit schrijf, is de middagsessie van de tweede dag bezig. Wij kiezen voor het volgen van deze laatste training van Max, dan “moeten we vanavond maar DTS 5 kijken”… het leven is zwaar!
Dus, de tijden zeggen niets, de afstanden zeggen niets, het belangrijkste is dat de auto’s betrouwbaar zijn, “to be honest”, je weet niet met hoeveel brandstof iedereen rijdt, we gaan het volgende week zaterdag pas zien, etc. etc.
Maar, voor het gemak en met gemak, ligt Max wel voorop. Geen ronde een foutje, alles heel gecontroleerd, soms even aanzetten en dan met speels gemak voor de rest uit. Natuurlijk zitten Hulkenberg en Sargeant te dicht bij, die doen dan dus het omgekeerde van sandbaggen, namelijk een “glory run”. Veel toegepast als je nog 3 centimeter ruimte hebt voor een extra sponsor ergens….
Wat valt verder op? Ferrari zit er prima bij, weinig drama waar ze normaliter goed in zijn. Mercedes wil ons doen geloven dat ze al lang blij zijn, dat ze er niet zo voor staan als vorig jaar. Hoewel ze vorig jaar juist op dag 3 pas hun revolutionaire ontwerp toonden. Het kan verkeren. Actueel zet Russell zijn auto echter aan de kant, naar verluidt met een hydraulisch probleem.
Alonso rijdt ronden, waarbij zijn endurance-ervaring goed van pas komt. Bij afwezigheid van Stroll moet hij flink werken voor zijn geld, maar hij lijkt er ook goed bij te zitten. De Aston Martin lijkt competitiever dan voorgaande jaren.. Vettel zal zich thuis nog meer verbijten. Bij McLaren zijn of spelen ze ontevreden, dat is nog niet duidelijk.
Alpine is natuurlijk typisch een team, waarbij vooral de rijders niet voor elkaar onder willen doen. Meer dan bij andere teams. Zouden de coureurs daar erg gespitst zijn dat ze beiden hetzelfde werk moeten doen en vooral dezelfde motorstanden krijgen? Of zijn ze daarvoor veel te “professioneel”?
Wat is jullie indruk?