Met een pauze van 2 weken is er weer veel tijd geweest voor ontwikkelingen bij de teams, de coureurs en de organisaties eromheen. We vatten de belangrijkste even samen.
Er is veel te doen geweest over de flexibele vloeren die Ferrari en Red Bull zouden hebben en die na de zomerpauze niet meer mogen, waardoor Ferrari en Red Bull in het nadeel zouden zijn. Volgens Red Bull is daar echter geen sprake van en Ferrari heeft zich daar – voor zo ver wij eten – niet over geuit.
Mercedes heeft bij monde van Toto nog een onbegrijpelijk standpunt ingenomen over de huidige situatie, namelijk dat voorsprong die Red Bull en Ferrari hebben, niet goed is voor de F1. Daarmee verklappen we dan ook het antwoord op de vraag die we daarover stelden….
Op rijdersgebied is er wel wat rumoer rondom natuurlijk Ricciardo, ondanks dat hij daar zelf over heeft gezegd dat hij tot en met komend seizoen een contract heeft bij McLaren. We hadden nog een leuke reactie van Kai Ebel over het gerucht dat Vettel daar naar toe zou.
Wel een nieuwtje van vandaag is dat Nyck de Vries Lewis Hamilton vervangt tijdens de eerste training voor deze GP. Best een zware opgave, want wie zou Nyck willen zijn, als hij de Mercedes per ongeluk crasht… Zou dat eigenlijk ook gejuich opleveren?
Over de niet echte supporters is nu wel het nodige gezegd, ma alle verontwaardiging in de pers na de GP van Oostenrijk en de oproepen tot levenslange verboden en meer van dat soort straffen is het daar nu weer stil geworden.
Wat betreft de bandenkeuze voor deze GP heeft Pirelli de volgende compounds voor de coureurs ter beschikking:
De 3 middelste compounds dus, terwijl het circuit bekend staat als een bandenvreter. Mercedes hoopt dat ze voorin mee kunnen doen, zeker omdat het circuit als een biljartlaken is, waardoor het eventuele bouncing niet voor zou moeten komen. Damon Hill gaat zelfs zo ver dat hij denk dat Lewis kan winnen, maar Gerhard Berger vraagt in dezelfde podcast of hij misschien gedronken heeft. Misschien dat Hill niet helemaal objectief is?
Ferrari’s Binotto moet ook dit weekend waarschijnlijk weer vaak uitleggen, wanneer hij de keuze maakt om Sainz tot 2e rijder te bestempelen. Waarschijnlijk, zodra hij dat gedaan heeft, en Sainz een keer Leclerc voorbij moet laten, si de wereld te klein vanwege teamorders van Ferrari. We gaan het zien, om Max’ favoriete antwoord te gebruiken.
Bij Red Bull zijn ze nog steeds iets te zwaar, wil Marko nog door tot hij ontslagen wordt en zint Max op revanche voor de 2e plaats in Oostenrijk.
Vorig jaar was het een spannende race, waar Max Bottas en Hamilton op het einde van de wedstrijd wist terug te pakken op een manier zoals hem dat ook al eens was overkomen. Hij had wat goed te maken na een te ruim genomen eerste bocht en deed dat dus toen ook.