Met de “dominantie” van Max dit jaar, lijkt daarvoor een reden gezocht te moeten worden. Het is natuurlijk mooi dat de Engelsen daarvoor Adrian Newey naar voren schuiven. Dat is ook meer dan terecht! Max is de eerste die zal toegeven dat hij met een goede auto tot betere prestaties in staat is. Sterker nog, is het niet ook juist Max zelf die altijd gezegd heeft, dat hij met het juiste materiaal (ook) wereldkampioen zou worden?
Gelukkig lijkt Newey er niet de persoon naar, om vervolgens in tal van interviews die lof in ontvangst te nemen; hij is en blijft de techneut die met blocnote rustig door de pitbox wandelt en daar veel plezier aan zal beleven. Misschien is het dan zelfs ook wel wat kortzichtig, om niet een groot deel van het succes van Red Bull en Max bij de ontwerper van de auto te leggen. Hoewel Perez er niet direct mee in staat blijkt, de mega prestaties van Max te evenaren, maar dat is ook wel verklaarbaar vanuit het feit dat Perez natuurlijk nooit de coureur was, die als kopman in een team terechtkwam.
Wat dan wel weer bijzonder is, is dat in de tijd dat Mercedes zo dominant was (en echt dominant! was), dat er ogenschijnlijk veel minder aandacht ging naar de ontwerper van de auto. Was dat James Allison? Was hij het brei, zoals Newey dat nu is? Waren er meer bij MB?