Johan’s vooruitblik op Race 2: Jeddah

© Red Bull Content Pool, by Clive Mason

Na de eerste race is het één en ander qua verhoudingen tussen teams duidelijk geworden. Ook weten we nu wat meer, over welke sterkere karakteristieken ieder team beschikt. Race 2 in Jeddah staat alweer voor de deur. De verwachtingen zijn eigenlijk, dat Red Bull zich op kan maken voor wederom een dubbelzege, op het hoge snelheids circuit van Jeddah. Daartegenover staan dan weer de uitspraken van Horner. Hij spreekt voor de 47e keer op rij de verwachtingen uit, dat het spannender zal zijn en het veld naar elkaar toe gaat kruipen. Laat ik maar eens vooruitblikken op de race en mijn verwachtingen met jullie delen.

Circuit

Laten we ingaan op het circuit van Jeddah. Jeddah is een snel en vloeiend circuit. Sector 1 en deels sector 2, bestaan voornamelijk uit snelle bochten, en het overige gedeelte van sector 2 en geheel sector 3, is met name recht toe, recht aan. Een auto die in de bochten wat vloeiend loopt en een goede topsnelheid heeft kan hier het verschil maken. Ook DRS is van belang om aanspraak te kunnen maken op een goed resultaat. Bandenslijtage is minder een issue dan in Bahrein. Daar staat wel tegenover dat er met een compound zachter gereden gaat worden en dat de stint op de harde band vrij lang is. Dus ook al is het minder van belang dan in Bahrein, nog is het onvermijdelijk dat het ene team er wat meer tegenaan gaat lopen dan het andere team.

Tevens waren de temperaturen in Bahrein aan de lage kant (19 graden), waardoor Bandenslijtage in verhouding mee viel. Dit is een ander verhaal in Jeddah, waar voor dit weekend temperaturen van 30 graden zijn voorspeld. Dit maakt dat de Bandenslijtage, alsnog op gaat spelen. Daarbij komt dan ook nog een ander probleem kijken bij de hoge temperaturen, het kunnen koelen van de auto. Iets waar enkele teams (met name de door Mercedes aangedreven teams) toch wat moeite mee hadden met de slechts 19 graden in Bahrein. Dit kan een enorme uitdaging worden, wanneer het 10 graden warmer is.

Hoe staan teams er voor?

Wat kunnen we van welk team verwachten en wat zal de rangorde zijn in Jeddah. Hiervoor gaan we in op de kansen van de 5 teams, waarvan het, het meest aannemelijk is, dat ze in de punten zullen eindigen. We gaan ze af in de huidige volgorde van de constructeurs stand. Dit doen we van laag naar hoog.

Aston Martin

Zelf heb ik getwijfeld of ik Aston Martin wel in dit overzicht mee moet nemen. Ze lagen (tegen mijn verwachtingen in) wel heel ver van de top 4 af in race trim. Race simulaties toonden dat anders aan. Nergens viel ook uit te halen dat ze met meer motorvermogen of minder brandstof reden. Dat het zo ontzettend tegenviel, kwam dus als een verrassing. De kwalificatie was goed, dus snelheid zit wel in de auto. Nu nog een manier vinden, om dit tot uiting te laten komen. Aston Martin is met name sterk in de trage bochten. Deze heb je niet echt in Jeddah. Dus is mijn verwachting dat het wederom een zware dobber voor ze wordt. Qua topsnelheid hebben ze wel wat meer in te brengen tegen teams als Mercedes, Mclaren en Ferrari. Maar of dat genoeg is, durf ik te betwijfelen. Vraag is ook met name, hoeveel downforce Aston Martin er af kan trimmen ten opzichte van deze teams.

McLaren

Voor Mclaren was Bahrein eigenlijk nog een meevaller. Ze hebben zoals bekend nog niet alle updates tijdig klaar, dus op korte termijn zal er nog veel volgen. Verwachting was ook dat ze er verder vanaf zouden liggen omdat Bahrein niet hun sterkste circuit is. Zonder alle updates komen ze nog steeds te kort in de trage bochten. Om dit te compenseren, moest er qua topsnelheid ook het nodige worden ingeboet. In de snelle bochten, blonken ze echter net als vorig jaar, nog steeds uit. Tijdens de race waren ze in staat om het gevecht met Mercedes aan te gaan en Norris kwam nog heel dichtbij Russel,  op het eind. Een tegenvallende kwalificatie, wegens plots dalende temperaturen in Q3, heeft Norris vermoedelijk P4 gekost. In Jeddah is de verwachting, dat Mclaren veel beter voor de dag zal komen, omdat met name sector 1 en deels ook 2 de auto uitstekend ligt. Topsnelheid kan een dingetje zijn, maar ze zullen nu de luxe hebben om iets meer downforce op te offeren. Er hoeft tenslotte niet gecompenseerd te worden voor de trage bochten. Ik verwacht dat ze het gevecht voor het podium, aan zullen gaan met Ferrari.

Mercedes

Voor Mercedes viel de race in Bahrein toch wat tegen. Al kun je stellen dat ze er eigenlijk het maximale uit hebben gehaald met p5 en p7. Red Bull en Ferrari waren te snel en het gevecht was met Mclaren. Desalniettemin biedt het feit dat ze Red Bull en Ferrari niet goed bij konden benen in Bahrein, niet al te veel hoop voor de rest van het seizoen. Zeker niet in de strijd met Ferrari en Mclaren. Bahrein beschikt over veel trage bochten en dat zijn de beste karakteristieken die tot nog toe waarneembaar zijn geweest bij de W15. Als je daar al niet mee kunt, biedt het weinig hoop voor de vele snelle en vloeiende circuits die dit seizoen zullen volgen. Ook lijken ze een naar trekje te hebben overgenomen van Ferrari, de afgelopen 2 jaar. 

Ze zijn in staat de banden sneller op te warmen, maar moeten deze als gevolg hiervan sneller koelen. In Bahrein gingen ze daardoor in de eerste twee stints, sneller dan de andere top 4 teams door de banden heen. Tevens was er een issue met hun motor wat oververhit raakte, en teweeg bracht dat ze aan lift and coast moesten doen, om deze niet te veel te belasten. Dit had van doen met hun gebrek aan topsnelheid. Om dit te compenseren, werden er 2 koel inlaten afgesloten. Dit om minder luchtweerstand teweeg te brengen. Gevolg was dus dat de motor er sneller door oververhit raakte. Met de hogere temperaturen in Jeddah, zou dit nog meer een issue zijn en kunnen ze het zich dus niet veroorloven om op deze manier drag te lozen. Met dit alles in acht genomen, verwacht ik dat ze het af zullen leggen tegen de andere teams uit de top 4.

Ferrari

Ferrari had een goed weekend in Bahrein en lijkt ook een stap te hebben gemaakt in hun banden management. Al is dit verre van op het niveau van Red Bull. Door hun uitstekende mechanische grip en tractie wisten ze het beste te halen  uit de trage bochten in Bahrein. Al lijken ze qua topsnelheid wel wat te hebben ingeleverd. Hun kracht ligt dan ook met name op het gebied van de trage bochten. Daar heb je er niet zoveel van in Jeddah. Dit en wat gebrek aan topsnelheid, maakt dat het lastiger voor ze zal worden om ook in Jeddah overtuigend het tweede team te zijn. Uiteraard kunnen ze wat downforce opofferen, maar het hangt er vooral vanaf, hoeveel meer ze kwijt kunnen dan andere teams en met name ten opzichte van Mclaren. Ik verwacht dat ze een zware dobber aan Mclaren zullen hebben en met name in de race trim. Wellicht kan een goede kwalificatie ze in deze strijd helpen.

Red Bull

Aan Red Bull hoeven we eigenlijk niet veel woorden vuil te maken. Naast het feit dat de topsnelheid en snelle bochten werk weer waanzinnig goed is, bleek in Bahrein dat er nu ook een stap is gezet in de trage bochten. Ondanks dat ze zelf volhouden dat het lastiger wordt, is de verwachting dat Jeddah qua circuit, wederom een Red Bull feestje wordt. Het circuit komt simpelweg al hun sterke punten toe: Topsnelheid, Krachtige DRS effect, vloeiende en snelle bochten. Als er 1 auto is dat daarin uitblinkt, is het de RB20 wel. Ze hebben wederom een ultra efficiënte DRS en hadden ondanks het nodige downforce aan boord een veel betere topsnelheid dan de andere topteams in Bahrein. Dit kunnen ze volledig tot uiting laten komen in Jeddah. Ook lijken ze net als vorig jaar in staat, om daar meer downforce op te offeren dan de rest.

Voorspelling Top 5

Tot slot zal ik nog een kleine voorspelling doen voor de top 5. Ik denk dat de beide Red Bulls aan de horizon zullen verdwijnen. Het wordt vrijwel onmogelijk om Red Bull bij te houden in Jeddah. Ook denk ik dat Norris de goede baanligging voor Mclaren in Jeddah zal gaan benutten en zijn eerste podium van het seizoen pakt. Daarachter aangevuld met een mix tussen Mclaren en Ferrari, waarvan ik denk dat Sainz wederom de betere van  de 2 Ferrari’s zal zijn. Horner en Newey zullen na de race wel zeggen verbaasd te zijn en dit niet verwacht te hebben. Waarop Horner aan zal vullen dat hij niet meer zo’n voorsprong verwacht in de rest van  het seizoen en denkt dat de rest snel dichterbij zal komen.

1.

Max Verstappen

Red Bull Racing

2.

Sergio perez

Red Bull Racing

3.

Lando Norris

McLaren F1

4.

Carlos Sainz

Scuderia Ferrari

5.

Oscar Piastri

McLaren F1

Deel dit artikel

5 3 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
8 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Eric
Admin
1 maand geleden

Dankje weer Johan! Heel fijn zo’n vooruitblik, hoop dat anderen het ook een mooi initiatief vinden!

Tristan
Gebruiker
Tristan
1 maand geleden
Antwoord op  JohannF1

Voor elke race zo’n mooi en uitgebreid stuk? Heel graag!! Op het andere forum keek ik hier altijd heel erg naar uit, plus de samenvatting van de trainingen en kwali. Dus laat maar komen hoor!

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
1 maand geleden

Longruns:

Max
1:34.244
1:34.339
1.33.913
1:33.911
1:34.231
1:43.684*
1:34.017
1:34.053
1:33.911
1:33.726

Sergio
1:34.941
1:34.215
1:34.439
1:34.318
1:34.165
1:34.654
1:35.018
1:34.191
1:34.468
1:34.650
1:34.516
1:34.881
1:34.391
1:34.184
1:34.012

Lewis
1:34.548
1:34.628
1:34.620
1:37.778
1:34.488

George
1:34.221
1:36.544*
1:53.004*
1:34.667
1:34.477
1:33.274

Carlos
1:35.236
1:35.094
1:34.953
1:34.585
1:34.456
1:34.120

Charles
1:34.765
1:35.262
1:34.647
1:34.429
1:34.696
1:34.220
1:34.394
1:34.536
1:34.886
1:33.886

Lando
1.34.896
1:34.750
1:34.965
1:34.474
1:34.179

Oscar
1:34.747
1:34.414
1:35.185
1:34.179
1:36.371*
1:35.141

Fernando
1:34.618
1:34.749
1:34.506
1:34.710
1:34.637
1:34.524
1:34.978
1:40.237*
1:35.009
1:34.961
1:35.445

Max zo te zien weer heer en meester, maar dat zal wel vaker gebeuren 😅.

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
1 maand geleden
Antwoord op  JohannF1

Wat ik ook interessant vind, is het feit de psi aan de voorkant ten opzichte van vorig jaar van 23,5 psi naar 25 psi is verhoogd (wat zo ongeveer 0,15 bar scheelt), en ook de achterkant is verlaagd van 22 psi naar 21 psi (ook dat scheelt 0,1 bar) als we naar de start bandenspanning gaan kijken.

Dit zien we ook terug op de gestabiliseerde bandenspanning (26,0 naar 27,5) en achter (24,5 naar 23,5).

Ook de baantemperatuur zou aan het begin zo’n 1,5 graden hoger moeten liggen dan vorig jaar + buiten temperatuur van 26 naar nu 27 graden.

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Maak account aan

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto