Johan’s terugblik op race 2: Jeddah

© Red Bull Content Pool

Ook race 2 zit er alweer op en zoals verwacht heeft Red Bull wederom toegeslagen met een dominante dubbelzege. Verder daarachter een mooie mix tussen meerdere teams en ook weer grote verschillen. Laten we eens terugblikken op de race.

Kwalificatie

Ondanks dat de verwachting was dat het dichtbij elkaar zou zitten en dat het er in Q1 en Q2 ook ernaar uitzag, was het toch Red Bull (en met name Max) dat in Q3 gelijk een aanzienlijk gat wist te slaan naar de rest. Na 1 run stonden beide coureurs meerdere tienden los. Opnieuw bleek dat donderdag Red Bull meer motorvermogen achter de hand hield dan de rest van de teams. Verbeteren in een tweede run was niet eens nodig voor Verstappen. Zelf gaf hij aan geen risico te willen nemen in zijn tweede run, omdat hij wist dat hij na zijn eerste run voldoende marge had, en dat was ook zo. Nog steeds hield hij ruim 3 tienden verschil met Leclerc over. Perez die om welke reden dan ook, evenmin wist te verbeteren in zijn tweede run, kwam marginaal tekort om een frontrow lockout voor Red Bull veilig te stellen. Leclerc reed P2, ook Alonso zat er goed bij, net zoals Mclaren. Mercedes viel nog erger door de mans, dan vooraf verwacht.

De race

De meest opvallende verschijning was natuurlijk Oliver Bearman. De 18 jarige Brit die zijn F1 debuut mocht maken, en dan ook nog eens in de Ferrari van de zieke en geopereerde Carlos Sainz. Na slechts een uurtje training moest hij zich gelijk opmaken voor de kwalificatie op niet het makkelijkste circuit. Hij kwalificeerde P11 en kwam slechts nipt te kort om door te stoten naar Q3. Dan door naar de race zelf en ook daarin komen we op Bearman terug.

De start verliep voor vrijwel iedereen best soepel. Verstappen was goed weg en behield zijn P1. Perez op zijn beurt was ook goed weg en kon gelijk Leclerc onder druk zetten. Voor de rest kwam vrijwel iedereen goed van zijn plek en vond er niet echt een wisseling van de wacht plaats. Het enige wat er gebeurde in het begin was Perez die zoals vooraf verwacht Leclerc voorbij ging en Piastri die Alonso voorbij ging. Na 7 ronden besloot Lance Stroll om weer lekker zichzelf te zijn en de muur te kussen, met voor hem alle gevolgen van dien. Stroll zijn wagen kon worden weggetakeld en de safety car nam de leiding in de wedstrijd over van Verstappen.

Vrijwel alle coureurs maakten van de gelegenheid gebruik om in ronde 8 al hun enige pitstop (naar de harde band) te maken. In de top 10 deden alleen Hamilton en Norris dit niet. Zij bleven wat langer doorrijden op de mediums, om later in de race een pitstop voor softs te kunnen maken. Norris ging aan de leiding bij de herstart maar werd enkele ronden later ingehaald door Verstappen. Tegelijkertijd overkwam, Hamilton hetzelfde toen hij ingehaald werd door Perez en even later ook door Leclerc. Dezelfde Perez en Leclerc gingen later ook Norris voorbij. Al hadden ze daar wat langer voor nodig.

Piastri was duidelijk sneller dan Hamilton maar had toch moeite om er voorbij te komen. Deels was dit op sommige momenten nog de onervarenheid van Piastri maar grotendeels te wijten aan de afstelling van beide auto’s. Mclaren koos er toch voor om de setup niet te wijzigen en geen downforce op te offeren voor wat meer rechte lijn snelheid. Hun auto gaat tenslotte heel goed in de snelle bochten en daar plukten ze zeker wel de vruchten van. En dan zeker qua rondetijd, balans en banden management. Echter bracht dit wel een nadeel teweeg gedurende de race: Namelijk een ontzettend matige topsnelheid. Zelfs met DRS.

Hoe anders was dit bij Mercedes. Die kozen duidelijk een heel andere richting. Mercedes heeft al geen geweldige balans in hoge snelheid bochten en kon eigenlijk alle downforce wel goed gebruiken. Omdat ze na de trainingen de bui al zagen hangen en wisten dat ze te kort kwamen in Jeddah, besloten ze iets te doen, wat je nogal radicaal kan noemen. Eigenlijk in negatieve zin, maar beschouw het als een wanhoopspoging. Om te voorkomen dat ze tijdens de race ook nog eens met gemak ingehaald zouden worden (door hun slechte balans en performance in Jeddah) ging er een monza achtige achtervleugel op de auto. Hiermee werd alle downforce die nog aanwezig was opgeofferd voor alle mogelijke topsnelheid. Het was nog steeds niet op het niveau van Red Bull en Ferrari maar voldoende om een inhaalactie van Mclaren te voorkomen. Wie van deze 2 teams had het uiteindelijk goed? Mclaren. Want Mclaren was sneller, beter in balans en wist de strijd met Mercedes te winnen. En was er geen safety car geweest (had Mclaren daarin beiden naar binnen gehaald), dan had Mclaren zelfs beide auto’s voor de beide Mercedessen gehad.

Dan rest nog de vraag, wat als Piastri wel gelijk Hamilton voorbij was gekomen? Want zoals ik al verwacht had, ging Mclaren erg goed op het circuit van Jeddah. Ik had alleen niet verwacht dat Piastri hierin de leidende rol zou vervullen. Iets wat de jonge Piastri super goed deed. Piastri wist eenmaal in vrije lucht dezelfde rondetijden te rijden als Leclerc. Maar wat was er gebeurd als hij Hamilton gelijk voorbij was en er was een strijd om het podium ontstaan? Ondanks dat ik voorafgaand aan het weekend mijn verwachtingen uitsprak dat Mclaren het van Ferrari zou winnen, had ik het belang van topsnelheid in Jeddah, toch wel een beetje onderschat. Het is toch wel meer van doorslaggevend belang, dan in Australië, Japan en vele andere vloeiende circuits met medium en hoge snelheid bochten. Daarom denk ik ook dat Piastri het dan alsnog niet van Leclerc gewonnen had. De topsnelheid van Mclaren was simpelweg te matig voor Jeddah. In ieder geval was het te weinig om de inhaalactie op een Ferrari te maken.

Leclerc op zijn beurt weer zijn eerste podium van het seizoen en de snelste ronde. Gedaan wat hij moest doen en het maximale eruit gehaald voor Ferrari. Ferrari heeft vooralsnog een prima begin van het seizoen en hun auto is ook in vele aspecten verbetert. Iets wat ze helpt om met meer rust te rijden en het maximale eruit te halen. Het brengt zelfs zoveel rust in het team, dat zelfs de 18 jarige rookie bearman zijn debuut kan maken en weet te maximaliseren met een geweldig resultaat. Met P7 heeft die het echt uitstekend gedaan. Een resultaat waar hij trots op mag zijn. Op het eind hield hij nog stand tegenover een naderende Lando Norris op softs. Al werd hij daarbij wel geholpen door het feit, dat Norris na een slechte pitstop ook Hamilton van zich af moest houden. Maar dat neemt niets weg van zijn puike prestaties.

Verder was ik best wel verrast door de race pace van Aston Martin en uiteraard Alonso in het bijzonder. Van Lance Stroll kon je in 6 rondjes niet veel wijzer worden natuurlijk. Dat de snelheid er over 1 ronde is moge duidelijk zijn. Maar dat ze in Jeddah, wat ze minder ligt dan een circuit als Bahrein, ook in raceafstand stand zouden houden, had ik niet verwacht. Een puike p5 van Alonso. Het was weliswaar niet genoeg om Mclaren bij te houden maar met slechts 3,7 seconde achterstand, hoefde Alonso niet eens zoveel op ze toe te geven. De pace op de harde band, was erg goed van Alonso en Russel moest het in de Mercedes tegen hem afleggen. Tegen alle verwachtingen in was Aston Martin hier het vierde team en viel Mercedes nog meer tegen dan verwacht, door te fungeren als het vijfde team. De W15 van Mercedes lijkt in enkele opzichten nog meer een gedrocht te zijn dan de 2 voorgangers. En dan zitten ze ook nog eens, met waar het op lijkt, een zeer ongemotiveerde coureur, nu hij weet dat hij volgend jaar vertrokken is.

Verder verdient Hulkenberg nog wel lof voor zijn optreden. Op vrijdag nog geplaagd door mechanische problemen en daardoor niet verder gekomen dan P15 in de kwalificatie. Op zaterdag uitstekend hersteld en het laatste punt binnen gehaald. Dit na uitstekend (wel over het randje) werk van zijn teamgenoot Magnussen. Magnussen wist het groepje achter hem dermate lang op te houden, waardoor hij een vrije pitstop voor Hulkenberg creëerde. Hulkenberg wist op zijn beurt, met verse banden P10 te bemachtigen. Op basis van de eerste 2 races kunnen we stellen dat Haas het zesde team is en het beter voor elkaar heeft dan vooraf verwacht werd. Tenslotte werden de racing bulls als zesde team verwacht na de testdagen. Maar goed, laten we afwachten. Het seizoen is nog lang en het zou niet de eerste keer zijn dat Haas goed uit de startblokken schiet, om vervolgens weer helemaal terug te vallen.

Wat vonden jullie van de race, en hoe hebben jullie deze ervaren? Laat het weten in de comments

Deel dit artikel

5 1 stem
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
2 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Denise
Gebruiker
Denise
18 dagen geleden

Mooi artikel geschreven Johan.

Oliver Bearman Heeft het zeker goed gedaan. Er wordt veel gezegd dat men dat wel verwacht als je in een Ferrari rijdt enz, maar kom op je bent 18 jaar en je krijgt een kans met minimale voorbereiding en je doet het gewoon. Dat is toch mooi om te zien.

Wat Hamilton betreft krijg ik niet echt een goed beeld bij. Is hij echt ondergewaardeerd of is hij niet gemotiveerd? Ik weet het niet, misschien beide?
Ik ben echt benieuwd als hij bij Ferrari rijdt. Ik hoop voor Ferrari dat ze geen kat in de zak hebben gekocht, daar ik Carlos best goed vind bij Ferrari en ik vraag me af wat Hamilton nu als extra meer kan leveren dan Carlos.

Tja stroll is ten opzichte van Alonso echt een mindere rijder. Ik ben benieuwd wat nu de ambities zijn van Aston Martin, want als je verder wilt past stroll daar niet echt bij.

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Maak account aan

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto