Deze week reizen de Formule 1 teams naar Hongarije voor de 13e ronde van het kampioenschap. De laatste race voor de zomerstop. De baan is 4.381 meter lang en heeft 14 bochten.
Het lange rechte stuk richting bocht 1 is niet heel lang dus inhalen op deze baan zal erg lastig zijn. De eerste bocht is een hairpin naar rechts vervolg door nog een kort recht stuk met DRS. Na dit rechte stuk komt een lange doordraaier naar links die wordt vervolgd door een volgas bocht naar rechts. Ook hier is inhalen lastig. Na deze bocht is het einde van sector 1
Nu gaan we door naar sector 2 die begint met een hoge snelheid bocht naar links die snel wordt gevolgd door een doordraaier naar rechts. Na deze bocht komt de rechts links chicane van bochten 6 en 7. Snel na de chicane gaan we richting de S-sectie. Deze sectie begint met een snelle bocht naar links die wordt vervolgd door weer een snelle bocht naar rechts. Hierna komt een volgas bocht naar links die weer wordt gevolgd door nog een hoge snelheid bocht naar rechts. Na deze bocht eindigt sector 2.
Sector 3 begint met een langzame bocht naar rechts. Na deze bocht heb komen de coureurs bij een lange doordraaier naar links. Na de een-na-laatste bocht kunnen de coureurs de pitstraat in aan de rechter kant nog voor ze de laatste bocht in gaan. De laatste bocht is nog een lange doordraaier, maar dit keer naar rechts. Na deze bocht kunnen de coureurs nog een keer DRS openen onder weg naar de start/finish lijn.
Ik verwacht dat strategie een grote rol gaat spelen in de Grand Prix. Vooral omdat inhalen erg lastig is op dit circuit. Banden-managent, banden-keuze en safetycars spelen op dit circuit vaak een grote rol. Daarbij is er tijdens de kwalificatie regen voorspeld. De race zondag lijkt droog verreden te worden.
Tom