Op drie dagen na een jaar geleden publiceerde ik hier een column waarin ik tot inzicht kwam dat deze sprintraces eerder slecht dan überhaupt mogelijk een toevoeging zouden zijn. Daarin beschreef ik in eerste instantie wel enthousiast te zijn vanwege het extra half uurtje pret en spektakel, maar bij nader inzien het hele format absurd te vinden.
Begrijp me goed, wat mij betreft staan die argumenten waarom het niet oké is nog steeds. Al was het alleen al voor de strijdigheden in de reglementen. Maar goed, dan vandaag! Wie heeft er niet gesmuld van de sprintrace op Interlagos? Eerlijk zeggen!
Weet je wat, ik kan wel weer in een heel epistel uiteen gaan zetten wat ik ervan vind, de één is het er mee eens, de ander juist weer niet. Dus dikke prima, laten we erover praten!
Was gisteren waanzinnig mooi, of moeten we nog steeds zo snel mogelijk afscheid nemen van dit ‘verachtelijke’ format?
Mijn stem voor gisteravond: waanzinnig mooi!
Laat je horen!
Heej Eline, je bent dus van gedachten veranderd? Ik moet zeggen dat de kritiek op de sprint mij meestal een beetje voorkomt als dat sommige heel oude fans per se aan het oude format willen vasthouden en omdat Max het niets vindt. Maar, als je nu neutraal naar een traditioneel weekend kijkt, vooral eentje in een seizoen waarin iemand domineert (en dat is eigenlijk vaker wel dan niet het geval) dan zijn de trainingen toch ook niet geweldig om naar te kijken? Dan heb je met een sprintweekend dus een extra kwalificatie en korte race. Die zijn dan toch beter dan twee trainingen? En als nu vanavond de echte race begint, kijk je daar dan anders naar omdat we al een sprint hebben gehad? Het lijkt me niet. Weten we daardoor de uitslag al? Misschien, maar dat was ook zonder sprint al het geval.
Goeie vragen en goeie overwegingen, Eric. Maar dat is het dan ook gelijk precies. Voor mij is het een beetje een dilemma geworden gisteren. Wat ik een jaar geleden schreef wat betreft de rationele overwegingen die ertegen spreken, staat nog steeds, maar tegelijk staat dat ook haaks op de beleving. Dit was waanzinnig. Laat staan dan ook nog eens de race van vanavond! Volgens mij gaan er ook wel dingen goed, want dit weekend was om nooit weer te vergeten, toch?
En hierom: ik ben niet per se van gedachten veranderd, ik ben echter wel gaan inzien dat het ook een goed kant heeft. Daarom ben ik het ook volledig met je eens in je afwegingen, wat zijn in termen van beleving die trainingen waard? Maar daar hangt dus nog steeds de ratio tegenaan, die zijn er niet voor niets. De kans met maar één training dat minstens één team de plank misslaat in de setup is gewoon te groot en dat verpest de intrinsieke verhoudingen. Dan wordt het gokken en niet het beste uit je eigen potentie halen. Juist dat haat ik aan het format. Die geluksfactor alsof je aan het dobbelen bent. Een dilemma, of liever zelfs een spagaat dus.
De sprint op zich kan leuk zijn, maar het neemt een hoop weg van de hoofdrace. max werd dit keer al kampioen op Zaterdag zonder de race zelf te winnen, voor mij een domper. Hierdoor wist Oscar eigenlijk niet of hij wel blij moest zijn met zijn sprint overwinning omdat het een beetje ondergesneeuwd werd door de titel van Max. Hij had liever de pole voor zondag gehad. Ondanks dat de sprint in Brazilië een aardige race was, was de uitslag voor zondag al redelijk bekend. Dezelfde twee bekleden weer de hoogste treden. Veelal ligt de strategie ook al op straat door de verplichte banden keuzes en je daardoor ziet wat teams al hebben gebruikt. RB heeft in de enigste FP alleen op hard en had zodoende veel nieuwe banden over. Ook het kwalificeren op vrijdag voor de race op zondag is nog voor velen verwarrend en dan niet alleen voor de fans. Er moet duidelijk nog het een en ander veranderen om het daadwerkelijk aantrekkelijk te maken.
Ik vind dat je valide tegenwerpingen te berde brengt, Monic. Op de meeste vlakken ben ik het ook gewoon met je eens, vandaar ook de spagaat waarin ik me hieromtrent begin, en het grote vraagteken om je dit wel of niet moet willen. En zo ja, in welk format, want daar lijkt nog veel aan te kunnen worden verbeterd. Maar feit blijft dat ik van de sprintrace op Interlagos heb genoten. Ik ben het niet geheel met je eens dat zo’n sprintrace de spanning van de zondag vermindert of zelfs wegneemt. De omstandigheden zijn weer anders, het spelletje dat gespeeld wordt is anders omdat de raceafstand driemaal zo lang is, en hoe bijvoorbeeld de start en pitstops verlopen is niet af te leiden uit de zaterdag. Een ieder beleeft het natuurlijk op zijn of haar eigen manier, maar ik kan met de hand op mijn hart zeggen dat ik minder gespannen naar de klok en later naar de een voor een aangaande en uiteindelijk dovende rode lichten zit te kijken als er een sprintrace is geweest.
Dat heb ik dus ook, de spanning voor de hoofd race is weg. Daarnaast is het al een aantal keren voorgekomen dat teams van uit de pit straat besloten te starten omdat ze hun setup niet voor elkaar kregen. En veel al zijn dat teams uit de achterhoede. Bovendien wordt het steeds moeilijker om updates te testen, niet alle circuits zijn geschikt en je wilt het niet in een sprintweekend doen. Als je om wat voor reden dan ook vertraging op loopt met het produceren van nieuwe onderdelen dan kan dat weleens nadelig uitpakken. Charles vond het voor het weekend nog prachtig om maar 1 training te hebben maar vraag me af of hij dat na zondag nog zo ziet. Beide Ferrari’s hadden mechanische problemen. Wellicht dat die eerder naar voren waren gekomen bij een normaal weekend.
Hallo Eline,
Ja gisteren was het best wel om aan te kijken. Toch zie ik liever drie vrije trainingen. De reden hier voor dat op technisch vlak meer te melden is. Als je gisteren de race zag dan zat ik vaak met de billen samen geknepen. Dat er niks gebeurt is valt mij mee. Het was vaak kiele kiele. Ja en treintje rijden is ook niet de bedoeling. Ja in een half uur zitten ze wat dichterbij elkaar doordat iedereen alles op alles geeft. Houden de banden is mooi en wanneer niet maakt niet uit zijn maar een paar punten. Ik vind het leuk om F1 auto’s te zien rijden maar ik vind het verder niet thuis horen in de F1. Straks krijgen we nog teamsprint beide rijders 15 ronden. Leuk voor de toeschouwers. Nee gewoon 3 trainingen en niet alleen show.
Dit dus, Martin. Zie ook mijn reactie op Eric van zojuist. Er is zoveel te zeggen voor beide kanten van het verhaal. Maar ik kijk heel erg naar de technische kant van het verhaal en daarom ook het WCC. In dat licht is het een absurd format. Maar waarom dan dit artikel? Nou, omdat ik me kostelijk vermaakt heb! Die sprintrace was wat mij betreft de beste tot nu toe en ik heb genoten. Moet je dan gelijk al het andere vergeten? Dat vind ik dus niet en daarom heb ik de vraag gesteld. Is dit nu een toevoeging met meerwaarde, of is het nog steeds belachelijk? Ik neig nog steeds heel sterk naar dat laatste, maar ik vond het oprecht mooi en zou het jammer vinden als daar 2 saaie trainingen tegenover hadden gestaan. Vanuit het oogpunt van een sensatiezoeker dan. Maar aan de andere kant kijk ik naar veel meer, vandaar ook de verwijzing naar die column van bijna een jaar geleden. Dat staat voor mij nog steeds als een paal boven water. Het klopt niet binnen het DNA van de F1, maar het was zo mooi gisteren!
Hoi Eline,
Om eerlijk te zijn (zeg ik als groot criticaster), vond ik de sprintrace van gisteren een hele vermakelijke en heb ik er van begin tot eind van genoten. De beste tot nu toe! Oostenrijk was ook leuk, al speelde daar een opdrogende baan natuurlijk ook een rol. Maar gisteren was het erg vermakelijk. Echter blijf ik toch meer voorstander van een traditioneel weekend. Ook met oog op veiligheid is het in mijn ogen beter, als teams meer tijd kunnen nemen voor de juiste afstelling en niet aan de hand van 1 uur een gok moeten nemen. Wat je ook ziet, is dat teams dan in de VT amper banden gebruiken, omdat ze gedwongen worden om extra softs en mediums uit te sparen voor de zaterdag (meer dan normaalgesproken). En verder houd ik persoonlijk wel van de traditionele opbouw van het weekend. Dat teams rustig hun afstelling kunnen bepalen (de beste komen dan wel boven drijven), en ik als data freak kan speculeren aan de hand van simulaties in VT2. Opzich was er voor de introducties van de sprintraces, natuurlijk ook geen kritiek op de trainingen. Mensen kenden niets anders. En F1 is ook de enige sport waar mensen betalen om trainingen bij te wonen. Naar mijn mening is het dus niet zo dat trainingen saai zijn of er onvoldoende animo voor is, en hebben ze in deze te veel de oren laten hangen naar nieuwe Amerikaanse fans (waarvan een hele boel alweer afhaakt).
Ik blijf dus een groot criticaster van het sprint format, maar als sprintrace opzich vond ik het gisteren dus een hele leuke race. Met name als je de verhoudingen en falen van 1 team ziet.😏
Heej Johan, trainingen zijn niet saai, maar een sprint-shootout en een sprintrace zijn wqat mij betreft leuker / spannender om naar te kijken. Jouw bezwaar (en dat van Max en de teams) dat ze te kort tijd hebben om de afstelling goed te krijgen, dat moeten ze dan oplossen door VT1 in sprintweekends 2 uur te laten duren. Dan hebben ze: 1. 4 spannende momenten in een weekend en 2. genoeg tijd om afstelling te doen voor de korte sprint, de langere race en de 2 kwalificaties. Iedereen blij!
Hoi Eric,
Ik vraag me dan alleen af of het langer maken van VT1 zin heeft. Omdat je meestal aan de hand van verzamelde data van VT1, alles gaat analyseren en dan pas de ideale afstelling bepaalt, waarmee je in VT2 alle simulaties gaat afwerken. Pas dan kun je de limieten gaan opzoeken en bepalen of je goed zit. Probleem met een sprint weekend is, dat je er pas achter komt of de limieten veilig en goed zijn, wanneer de auto al in parc ferme zit. Dit kan dus ook onveilige situaties teweeg brengen, in ruil voor meer “spektakel”. Met een normaal weekend heb je dan nog de vrijdagavond om dit te herstellen. Los daarvan, heeft bij mij het normale format ook voorkeur omdat het een opbouw geeft naar de kwali en race en de sterkste boven komen drijven ipv dat geluk ook een rol speelt.
Verder respecteer ik ieders mening die het anders ziet. Maar ondanks dat er sporadisch een leuke sprintrace tussen zit, ben ik nog niet om. Bij ons op werk is het ook 2 tegen 2 wat dat betreft. Maar mijn voorkeur blijft dan toch voor de traditionele weekend. Ik ben niet bang voor verandering, maar denk wel: Als we dit altijd al gedaan hebben, en er nooit over geklaagd werd, waarom moest het dan zo nodig veranderen? Als ze er straks 12 per jaar of meer gaan doen (wat ze willen), is de leukigheid er ook vanaf.
Waar ik voorstander van ben, en dat las ik net ook bij FET, is dat het een sport is die gaat om het maximale eruit halen. Dan krijg je voldoende tijd, incl een hele nacht, om je auto maximaal af te stellen. 1 VT om alles af te stellen verhoogd de factor ‘geluk’, sommige noemen dat spektakel verhogend, ik vind dat jammer.
En inderdaad, gisteren was leuk tot het einde, omdat je duidelijk verschil in bandendegradatie zag. Vaak is bij een sprint alleen een extra start die spanning geeft en veel meer is er niet.
Ben ik het ook mee eens. En je moet de vergaarde data uit VT1 ook testen in VY2 aan de hand van simulaties, om te kijken of je wel goed en veilig de limieten op kunt zoeken. Nu kun je dat pas in de kwali zien en dan is het te laat. Ook mee eens dat factor geluk dan een te grote rol speelt, ipv dat de sterkste komen bovendrijven. Veel moet wijken voor extra spektakel, maar vind het niet valide. Zeker niet als dat ten koste van veiligheid moet en je niet meer beloond wordt voor de beste opbouw (waar het in F1 om gaat).
Verschillen in banden degradatie maakt het zeker extra vermakelijk gisteren. Vooral omdat iedereen op oude softs reed. Wat dan ook helpt is, dat het circuit super kort is, en 1/3e van de ronde uit drs zones bestaat. Rij je niet snel van elkaar weg en worden de inhaalacties meer. Ook dat tijdens de sprintrace in ronde 2 de drs al open mag, helpt daarbij.
Helemaal mee eens, Johan! Dat is ook precies waarom ik er tegen ben. Ik wil ook niet zeggen dat ik om ben, dat was de intentie van mijn publicatie niet. Het is juist dat ik hetgeen ik me gisteren afvroeg in het gesprek wilde gooien. Ik zat te stuiteren tijdens deze sprintrace, en dat is wat de meeste fans wil willen. Vermaak!
Mijn tegenwerpingen vanuit een technisch oogpunt staan wat mij betreft nog steeds als een titanium paal en een betonnen fundament. Maar zou ik liever twee trainingen zien na hoe ik gisteren beleefd heb? Dit is voor mij echt een groot vraagstuk en daarom de oproep hierover van gedachten te wisselen. Niet zozeer met mij, maar met elkaar als groep. Ik vind het mooi wat ik allemaal lees!
Helemaal met je eens Eline! Het is juist goed dat je dit na gisteren ter sprake brengt. En zoals je ziet, leeft het onder ons allemaal, maakt het wat los en levert het leuke en inhoudelijke discussies op, waar ik met genoegen aan deelneem. Iedereen denkt er het zijne van en brengt dat op een goede manier, onderbouwt met goede argumenten. Ik snap ook dat je dit vraagstuk er in gooit na gisteren. Ik zou eerlijk zijn: Zou iedere sprintrace zoals gisteren zijn, was ik zo om. Helaas is er natuurlijk niet meermaals per jaar een sprint op het prachtige circuit van Interlagos. Dat maakt voor mij dat dan mijn overige argumenten zwaarder voor mij wegen en ik alsnog liever 2 trainingen op de vrijdag zie.
Maar wat een fantastische race zeg!! Woow! Het gevecht op het eind was fenomenaal en toch een beetje extra credit voor Alonso. Ben gewoon opgestaan en heb voor de TV staan applaudisseren. Dit was geweldig. En het voelt als gerechtigheid dat de in mijn ogen 3 meest getalenteerde coureurs op het podium staan. Mclaren doet het indrukwekkend, zoals van ze verwacht wordt met deze baantjes. Maar echt ijzersterke pace. En de updates van AMR lijken net als in Cota te werken. Heerlijk dit! En wat een machtige afgang van MB. Hadden eigenlijk buiten de punten kunnen eindigen. Want Leclerc viel uit en was er voor geëindigd. Tsunoda werd te laat naar binnen gehaald en ook Piastri pech. Had nog erger kunnen zijn, maar wat vallen ze Heerlijk door de mand zeg.
Ik snap je volledig, Johan. Met deze gedachten in twee richtingen zit ik dus ook, vandaar mijn korte publicatie. Maar ook met het idee dat dit bij uitstek iets is om ‘in deep’ met elkaar over van gedachten te wisselen.
Dit weekend was er weer eens eentje met een gouden randje, zowel sprintrace als hoofdrace was puur goud, puntje van de stoel, met heel veel onverwachte wendingen, al was het alleen al de wederopstanding van AMR, met een briljant duel tussen Alonso en Pérez. Met een vracht aan wederzijds respect en ook hier zien we dus weer dat er op het scherpst van de snede gewoon een net gevecht uitgevochten kan worden. Wat ik aan dit laatste nog toe zou kunnen en zou willen voegen laat ik lekker achterweg, dat laat zich heel makkelijk invullen. Na de schitterende gevechten tussen Leclerc en Verstappen beging 2022 werd een bepaald schril contrast ook al heel erg duidelijk. Hier laat ik het mooi eventjes bij. Voor een ieder om in te vullen, toch?
Met beide volledig eens Eline. De race was inderdaad fantastisch afgelopen weekend en sprintrace eveneens. Wat Alonso liet zien was fenomenaal. Genoten van een schitterend en adembenemend gevecht van hem met Perez. En zeker het was heerlijk hoe Norris, Max toch enigzins wist te pushen en zelfs even een inhaalactie waagde. Heel even dacht ik zelfs dat hij er voorbij zou gaan met zijn aanval richting bocht 4 en Max hem weer in zou moeten halen. Daarna was het gevecht klaar, maar Max moest er zeker wel voor trappen. Vind het alleen maar mooi om Mclaren en Norris zo dichtbij te zien komen. Doen het geweldig en een superleuke concurrent, mocht het zover komen. En Piastri komt er ook nog wel. De link met Leclerc is een inkoppertje inderdaad. Daar hoeven we het niet te lang over te hebben. Terugkeer van AMR is zeker fantastisch om te zien. Zoals al een beetje aangekondigd werd na hun goede rondetijden in Cota. En beide rijders stonden erbij. Afgang van MB net zo mooi.
Misschien als het format anders is dat ik er warm voor wordt , maar het feit dat max op Zaterdag kampioen werd zonder de race te winnen was eerlijk gezegd een domper. De winnaar werd ondergesneeuwd en er is toch al geen podium ceremonie deus dat is dan ook heel sneu voor de winnaar. Als je even niet oplet dan mis je het uitreiken van de plaquettes. Dat de laatste sprint best aardig was neemt niet weg dat het voor de zondag al wel duidelijk was wie erom de punten ging strijden. Het verraad te veel voor de hoofd race. Misschien moeten de eerste tien gewoon punten krijgen en parc fermee afschaffen. De teams die de auto wel meteen goed af kunnen stellen hebben een voordeel en de rest heet bij voorbaat al verloren. Het voelt kunstmatig en geforceerd en dat is nooit goed.
Leuk dat je hier ook bent Monic! Had je elders al gezien, maar fijn dat je hier ook je reacties schrijft!
Tot zover het argument dat na een sprint de race minder spannend is… Wat een chaos zeg! Magnussen die Albon aantikt die daardoor Hulkenberg raakt, wat een sof! En Leclerc met problemen, slechte start van de Aston Martins… Nee, in zo’n weekend is de race echt nog wel enerverend Max!
Waar je mee aftrapte is een non argument, Eric. Dat er een sprintrace is, doet niets af aan de zondag. Ik heb dat nooit begrepen. De race op zondag staat op zich, als ik die beleef heb ik allang alles ervoor in het weekend vergeten. Nou ja, dat niet, maar ik denk er niet aan terug. Of er nu een stapel trainingen of een sprint shootout en race is geweest, de lichten gaan gewoon nog steeds uit en het is ‘lights out and away we go’ zoals altijd. Dat doet daar niets aan af voor mij.
Maar wat je zegt, wat een waanzin vandaag! En de spanning, om maar over Alonso en Pérez te zwijgen. Brothers in arms! En wat mij betreft dik gegund voor Alonso. Wat stond hij te genieten op het podium! Pérez had ik het gegund voor de punten t.o.v. z’n directe opponent, maar ik denk dat dat gat nu toch wel redelijk comfortabel is met nog twee races te gaan.
Wat was vandaag een ultiem brevet van onvermogen van Mercedes en wat heb ik daarvan wederom genoten!
Nee, nee Eline, ik herhaal min of meer wat Max er van zei. Dat je na de sprintrace wel zo ongeveer weet hoe de kaarten zijn geschud. De verhoudingen zijn bekend. Het was van Max al een beetje een gezocht argument, maar na een race als die van gisteren gaat dat ook niet op. En, het maakt ook niet suit dat je vooraf denkt dat de Aston Martins het goed kunnen doen en de MB’s minder goed. Er kan zo veel gebeuren dat het toch wel spannend blijft!
Begrijp me niet verkeerd, Eric. Ik wilde niet beweren dat het een non argument van jouzelf was, maar van hen die dit beweren. Al is het Verstappen. Het zal zeker een voorbode van de zondag zijn, maar er kan nog van alles gebeuren, al was het alleen al wat betreft omstandigheden. Temperatuur, droog/nat, de verhoudingen tussen auto’s en teams komen zeker een beetje bloot te liggen, maar die zijn wel onder de omstandigheden van dat moment. Precies hiermee sluit je dan ook je reactie af.
Ik was overigens blij verrast door Phoenix AMR die uit de assen van na de start van het seizoen weer lijkt te herrijzen! Om maar te zwijgen over de complete afgang van Mercedes, daarmee was mijn weekend sowieso al officieel in goud veranderd!
De verhoudingen zijn een feit Eline en de strategie is ook al te zien daar bekend is wat iedereen aan banden nog over heeft. Wat er dit keer bij de start gebeurde is niet altijd een feit. Dat Charles op P2 zou beginnen was niet waar hij ook zou eindigen, dat was op zaterdag al wel duidelijk, dat Mclaren er goed bij zat was ook duidelijk. De verhoudingen op zaterdag waren al zichtbaar, tel daar hetzelfde aantal ronde bij op voor de hoofd race en de uitslag is voorspelbaar. De enige factor die dat kan verstoren zijn de fouten die een coureur maakt of het materiaal dat het begeeft, wat geen garantie is.
Weet je, Monic? Je hebt in beginsel helemaal gelijk. Maar als je de trainingen in een normaal weekend goed volgt, dan weet je minstens net zoveel. Johan bijvoorbeeld is er een kei in de long runs te analyseren, hij kan je op basis daarvan exact vertellen wie op zondag de beste pace zal hebben en hoe de rest zich ten opzichte daarvan verhoudt. Ook zijn na drie trainingen de beschikbare banden per coureur bekend. Gekke voorvallen buiten beschouwing gelaten weet je dus in zo’n weekend op voorhand minstens net zoveel. Dus in dat licht zou je kunnen denken dat het extra spektakel in een raceweekend echt meerwaarde biedt.
Wat ik er echt tegen vind spreken is het feit dat slechts één training van een uurtje het spelletje te veel op een loterij doet lijken. Wie, wie bijvoorbeeld in de simulator, de plank misslaat heeft geen hersteltijd is slaat een modderfiguur, wie ineens midden in de roos schiet licht a priori al een straatlengte voor. Tevens vind ik nog steeds het argument, dat het niet klopt dat door anderen toegebrachte schade en de gevolgen daarvan voor eigen rekening komen, in deze weekenden extra zwaar wegen.
Gedeeltelijk ben ik het met je eens. Maar toch kunnen ze in de trainingen tot FP3 nog een rookgordijn leggen. Nu zitten we in de laatste races en kan je het ook baseren op wat er al in het verloop van het seizoen is gebeurd. We zijn ook niet allemaal zo goed in het analyseren als Johan. Ik kan de vrijdagen niet meer kijken omdat ik moet werken en als ik dan de uitslag zie en Ferrari boven aan zie staan en RB onderaan in de FP, dan ga je je wel afvragen wat er is gebeurd. Tot de eerste kwalificatie dan worden de verhoudingen weer normaal. De spanning die ik voor een normale race voel was er nu niet, wel bij de sprint op zaterdag, maar op zondag was die er niet meer omdat ik aan de hand van de zaterdag al wel gezien had dat het wel goed zou komen omdat op zaterdag de echte race pace te zien was. Meestal is de uitslag van zaterdag ook de uitslag van zondag.
Als het op Formule 1 aankomt ben en blijf ik voorstander van het aloude format; VT1 +2 op vrijdag, VT3 en kwalificatie op zaterdag. Hoe mooi de sprintrace afgelopen zaterdag ook was, ik blijf het ontzettend waardeloos vinden dat er na 1 uurtje training op vrijdag al een kwalificatie voor de GP gereden wordt. Reden 1: de kans op missers met de afstelling is groot (zie Singapore 2023) Reden 2: in het huidige format is de sprintrace de niet minder dan de verkorte uitvoering van de GP, de uitslag van de sprintrace is een goede indicator van de GP.
Reden 3: als zzp-er ben ik op vrijdagmiddag vaak gewoon nog hard aan het werk en om later terug te kijken terwijl ik dan al weet wat de uitslag is vind ik dan ook helemaal niets.
Maar ben ik dan pertinent tegen een sprintrace? Nee, maar dan moet er wel echt een ander format komen. En er moet voor de teams voldoende tijd zijn om de juiste set-up te vinden want een slecht afgestelde auto kan funest zijn op zondag.
Dus met een hele lange VT1, of met Johan’s aanvulling, een VT1 misschien van 1 1/2 uur en VT2 van een half uur, dat zou dan toch wel een oplossing zijn? En aan reden 3 moet je dan zelf nog wat doen he…
Denk dat 2 VT’s voorafgaand aan een kwalificatie minimaal is, je wil een goed afgestelde auto voor de GP. Hoe die tijd dan verdeeld wordt.. denk dat 2x een uur praktischer is, maar Johan’s suggestie heeft ook wel wat.
Wat zou jouw suggestie voor reden 3 zijn dan 😉 eerder stoppen is soms geen optie en mobiel uit ook niet 🤔
Ha, ja, dat hebben we nu toch ook soms RR6? Dat je iets niet live kunt zien en dan alle social media mijden tot je het zelf gezien hebt. Kan wel hoor.
Tuurlijk kan het Eric, maar voor mij is het een heel erg legitieme reden om daarom geen kwalificatie op vrijdag te willen. Bij trainingen is dat anders, die kijk ik wel later terug maar uitslag kwalificatie komt meteen op de timeline
Dat zijn heel erg valide tegenargumenten, RR6! En weet je, dat is precies waarom ik nog steeds wat ik een jaar geleden schreef gestand doe. Er valt heel erg veel tegen te zeggen. De roulette die het wordt qua afstelling van de auto, de kans op schade die voor eigen rekening komt onder de BC, de extra belasting op de beschikbare PU’s in een jaar en ga zo maar door. Vandaar dus de spagaat waarin ik mezelf voel verkeren. Ik ben er vanuit rationeel oogpunt nog steeds op tegen omdat het onder de geldende regels niet logisch is, maar wat moet je dan na de extase waarin ik verkeerde na deze sprintrace? Dan wil je toch alleen maar meer van dit? De spagaat is dus denk ik niets meer dan ratio versus emotie…
Een ander format waarin meer trainingstijd voorhanden is zal ik dan ook zeker toejuichen!
Hoi Eline, de emotie na de sprintrace op Interlagos kan ik volledig begrijpen, wat mij betreft was dit ook de beste en meest intense sprint die er vanaf de invoering is geweest. Maar denk wel dat dit een one-of was.
Voor wat betreft schades en extra belasting van alle onderdelen ben ik het met je eens en daar komt in geval van schades ook de extra belasting van de toch al overwerkte pitcrew bij.
Ik begrijp de wens van FOM wel voor meer actie maar vind dat ze geen rekening houden met de consequenties voor de mensen die het allemaal moeten uitvoeren en daarin zie ik wel een parallel met bv voetbal waar meer en meer wedstrijden lijden tot meer en ernstigere blessures.
Dus Nee, ondanks deze ene geweldige sprintrace, ik ben geen voorstander.
Hoi RR6, dat ben ik ook met jou eens, over de rest van de teams wordt veel te weinig nagedacht. Men pleegt te zeggen dat ze niet moeten zeuren (de coureurs) omdat ze miljoenen verdienen. Maar dat zijn slechts 20 mensen verdeeld over 10 teams. En al die honderden anderen dan? Ook weer zo’n dingetje inderdaad. Meer races op de kalender, maar dan ook nog eens zes sprintraces erbij inmiddels. Men doet net als men gek is. En weet, dat is men ook daadwerkelijk, in die niet aflatende jacht op nog meer geld.
Maar over een ding zijn we het wel eens, een voorstander ben ik ook nog steeds niet per se. Waar het om races als deze gaat word ik serieus enthousiast in het moment, maar ik blijf het herhalen: wat ik vorig jaar schreef staat nog steeds als een huis. Het een is gewoon niet te rijmen met het ander. En dan heb ik het vooral over strijdige regelgeving. Maar daar komt dus nog veel meer bij kijken.
Reden 3 is overigens wat mij betreft ook nog wel een dingetje. Men pretendeert het allemaal voor het spektakel te doen om meer mensen aan de sport te binden. Maar als je nu gaat lopen stunten met events onder werktijd, dan gaat dat niet bijdragen.
Natuurlijk, ik weet het. Je kan altijd terugkijken (met f1tv al is het volgend jaar, 48 uur met dat hopeloze Viaplay) op een moment dat het je past. Maar zie er maar eens aan te ontsnappen vooraf al de uitslag mee te krijgen. En daar komt dan ook nog eens bij dat je de dynamiek van het moment mist op blogs en fora.
Het is nogal een dingetje, zoveel is wel duidelijk!
Groetjes, Lien
Hoi Eline, leuk je reactie weer te lezen. En zeker leuk dat je nu, na het exodus bij GOb…, jouw mening nu weer in een column weergeeft. Wens jou, en Johan, heeft veel succes met de columns en kijk er naar uit om meer van jullie te lezen. En natuurlijk de reacties van de anderen want zag er al een paar voorbij komen.
Ps mocht deze reactie niet conform de huisregels zijn dan mag deze natuurlijk gewoon verwijderd worden (daar ben ik wel aan gewend 😉)
Hoi RR6!
Dat is een lieve reactie, dankjewel! Fijn ook om jou hier te zien, leuk ook dat hier wat meer reacties zijn inmiddels en dat die zowaar allemaal heerlijk inhoudelijk zijn, in schril contrast tot wat ik elders gewend was.
Overigens wel leuk om te zien trouwens, dat het daar sinds de exodus echt compleet in elkaar geklapt is. Daar wordt amper nog inhoudelijk iets gemeld. What goes around comes around, zegt met wel eens in goed Nederlands! 😝
Maar even zonder dollen, men heeft daar wel echt een beetje z’n eigen kipjes (m/v) met gouden eieren afgeschoten. Dan krijg je volgens mij gewoon waar je om vroeg. Heerlijk om te zien. Ja, leedvermaak en rancune zijn ook mij niet vreemd.
Ik ben zeker geen fan van de sprint races, het lijkt in sommige gevallen wel een loterij wie zijn auto wel goed kan afstellen met 1 uurtje training. Nu is dat voor Red Bull geen probleem om 1 off weekend te hebben. Maar als je volop in het gevecht bent voor het kampioenschap vind ik het schandalig dat je misschien de titel mist omdat 1 weekend de auto niet aan de praat kreeg door 1 uur training. Lukt dit niet na 3 trainingen, dan is het gewoon vreemd dat je uberhaupt in de positie zit om voor de titel te strijden.
Dat is precies één van de grote problemen, Tristan. Krijg je het in dat ene lullige uurtje wel of niet voor elkaar. Lukt dat een keer eventjes niet, dan ben je voor de rest van het weekend de schlemiel, ook als dominant team. Eigenlijk ondenkbaar, dat een sport die voor zo’n substantieel deel om de techniek draait tot zo’n potje Russisch roulette wordt gemaakt met het format waar het om het afstellen van de auto gaat. Het is compleet absurd.
En toch was die sprintrace een ware adrenalineboost voor wie van racen houdt. Dat maakt het allemaal zo lastig.
Nou ja, het kan nog altijd erger, ‘gelukkig’ hebben we inmiddels ook voor lange tijd dat belachelijke Las Vegas op de agenda staan. Ik ben blij dat ik niet voor Lamlullige Lien de wekker heb gezet voor die eerste training! 😝
Nou, ik betwijfel of ik er uberhaupt iets van ga zien haha mijn zoon gaat een nachtje logeren dus ik ga zondag ochtend zeker geen wekker zetten!
Hahahaha! Heerlijk toch? Geniet ervan, je kan toch alles terugkijken op een moment dat je er wel zin in hebt en aan toe bent. Zorg alleen dat je niet van tevoren de uitslag van de kwalificatie al doorkrijgt, dan is de grootste lol er wel van af.
Geniet ervan, veel plezier! 😊