Bahrein 2024: Wat zaten ze er toch dichtbij

De eerste race van 2024 zit er alweer op. Maandenlang hebben we aan moeten horen hoe meerdere teams zichzelf de beste kansen toedichten en hoeveel dichterbij ze wel niet bij Red Bull zouden komen. Zelfs toen het tijdens de testdagen en race simulaties in het GP weekend, duidelijk werd dat Red Bull (zeker in racepace) nog altijd een aanzienlijke voorsprong genoot, werd ons even verteld hoe spannend het zou worden. Schijnbaar is het verkopen van gebakken lucht voor vele nieuwskanalen belangrijker geworden dan ons correct te informeren.

Natuurlijk wil het merendeel van de fans iets anders horen dan dat Verstappen weer een heel seizoen 19 andere rijders het snot voor de ogen rijdt. Maar toch denk ik (eveneens voor het voorkomen van teleurstellingen) dat het beter is om de lezers duidelijk te maken hoe het er daadwerkelijk voor staat. Ook handig om eventuele teleurstelling, verontwaardiging en zelfs woede te voorkomen wanneer na race 1 het toch al onvermijdelijke gebeurt: Namelijk dat de fans zelf ondervinden, hoe de daadwerkelijke Verhoudingen tussen de 10 teams en 20 coureurs liggen. Dezelfde
Media die alle mooie verhalen over een aanstaande strijd aankondigden, doen nu of hun neus bloedt. Ze zeggen helemaal omver geblazen te zijn en zich af te vragen hoe dit kan. Max Verstappen is nu de boosdoener.

Ook tijdens het raceweekend nog in stand gehouden. Ondanks dat Red Bull last had van plots veel koudere temperaturen, wist het hier na wat opstartproblemen, op te anticiperen en er het beste van maken. Al gauw werd donderdag in de race simulaties duidelijk dat Ferrari gemiddeld een halve seconde per ronde aan race pace toe moest geven op Red Bull. Dit ondanks het feit dat de RB20 nog niet optimaal in balans was en met teruggeschroefde motor reed. Naarmate het aantal ronden vorderde, liep het verschil in rondetijd meer op. Verschil werd onderhand groter dan de gemiddelde halve seconde. Toch werden er tot vlak voor de race nog de nodige analyses op los gelaten, waarin ons verteld werd waarom het spannend zou worden.

Na VT2 werd bekend dat Red Bull niet alleen de handen vol zou hebben aan Ferrari tijdens de race, maar ook eerst de pijlsnelle Mercedesen voorbij zou moeten komen. Want zij werden al gebombardeerd tot pole sitters. Ook in de kwalificatie had volgens betreffende media de concurrentie al het gat gedicht en was het zelfs Red Bull voorbij gegaan. Dat er meerdere berichten waren over verschillende motorstanden, werd maar even achterwege gelaten. Ook tijdens de kwalificaties wilden sky commentatoren David Croft en Martin Brundle maar wat graag benoemen dat het geen walk in the park is voor Red Bull. Dit gebeurde dan telkens, vlak nadat Verstappen met zijn run, de snelste tijd weer met enkele tiende had aangescherpt. Er werd zelfs af en toe benoemd dat coureurs van concurrerende teams hun run op gebruikte banden hadden gedaan, terwijl dit niet zo was.

Toen Verstappen eenmaal pole had gepakt onder best wel moeilijke omstandigheden in Q3, wilde de media er nog geen genoegen mee nemen en hun verlies in deze nog steeds niet erkennen. Eerst werd ons verteld hoe dichtbij de concurrentie wel niet is gekomen. Ter verduidelijking. Het verschil tussen Verstappen en Leclerc na de kwalificatie van Bahrein in 2023 was 0,292. Dit jaar was dat 0,228. Dat betekent dat de concurrentie het gat in de kwalificatie met maar liefst 0,064 heeft weten te dichten. Hoe hebben ze dit voor elkaar gekregen? Heel simpel. In 2023 deed Leclerc geen tweede run. Vermoedelijk had hij er anders in 2023 nog dichterbij gezeten. Deze informatie werd uiteraard ook achterwege gehouden.

Ook werden er allerlei smoesjes bedacht, om ons te verduidelijken waarom Leclerc eigenlijk pole had moeten hebben en waarom Verstappen geluk had gehad. Ferrari zou dan ook meer downforce kunnen genereren en zo konden we alsnog een spannende race verwachten volgens de media. Leclerc had namelijk in Q2 een minimaal snellere tijd gereden dan Verstappen in Q3. Dat dit kwam omdat Leclerc eind Q2 zijn run deed en Verstappen begin Q2, werd er uiteraard niet bij verteld. De kans was groot dat Verstappen met een eigen run eind Q2 een nog snellere tijd had gereden. Dat de baan omstandigheden slechter werden in Q3 en het daardoor langzamer was, werd ons ook niet verteld. Ook niet dat wanneer het een stuk kouder wordt, Ferrari de banden een stuk beter opgewarmd krijgt en daarom in staat is er dichterbij te zitten. Zie ook Mclaren, dat plots meerdere tiende in sector 1 verloor door de verslechterde omstandigheden. Verstappen op zijn beurt liet er de nodige tijd door liggen in sector 2 en 3.

Ook de Nederlandse analisten deelden er graag in mee. Volgens van der Garde kwam het verschil door de tow die Verstappen van Piastri gehad zou hebben, in zijn laatste run. Het zou fijn zijn als van der Garde er ook bij had gezegd dat de tow alleen begin rechte stuk was en hij daardoor piekte op 323 in plaats van 322. 1 km op het rechte stuk, maakt geen 2 tiende verschil in een gehele sector denk ik. Dan had je nog Albers, die het nodig vond om te verzinnen dat Leclerc beide runs in Q3 op gebruikte softs had gereden. Dit terwijl Leclerc zelf toegaf nieuwe eronder te hebben gehad, tijdens zijn laatste run.

Tot slot Mark Hughes. Mark Hughes is werkzaam als analist voor het altijd goed geïnformeerde, informatieve en zeer betrouwbare The Race. Een leuk nieuws kanaal wat ik graag bekijk en ook lees. Mark Hughes doet sinds testdag 1 al zijn best om hier een eind aan te maken. Vooral door op manipulatieve wijze de data te analyseren en zo mee te doen aan de hype om ons wijs te maken, dat de concurrentie het gat gedicht heeft. Hij wilde ons na gisteren wijs maken dat Ferrari betere downforce heeft dan Red Bull. Tevens toonde Hughes ons de ideale rondetijd van Verstappen en Leclerc (best gereden sectoren gecombineerd). Hieruit zou blijken dat Leclerc dan sneller was geweest. Wat Hughes wel had gedaan om dit voor elkaar te krijgen, was het volgende: Van Leclerc de beste sectoren erbij gehaald, die hij over de gehele kwalificatie had gereden (Q1, Q2 en Q3), maar van Verstappen alleen de sectortijden onder de slechtere omstandigheden van Q3. Terwijl Verstappen in Q2 juist een betere sector 2 en 3 reed.

En dan zit de race er op. Daar sta je dan met z’n allen. En wat nu? Nu zijn ze natuurlijk verbaasd. Hoe kan dit toch opeens? Wees niet verbaasd want dit zag iedereen, waaronder de verbaasde Engelse media aankomen. Verstappen liep de eerste 15 ronden met gemiddeld 8 tiende per ronde weg van de achterliggers. 25 seconde was de voorsprong op de eerstvolgende niet Red Bull auto. Het was maar dat hij pas 5 ronde later zijn eerste stop maakte en het na zijn snelste ronde, voor een gehele derde stint wel geloofde. Het heeft ze wellicht wel een achterstand van 40 seconde bespaard. Daar kun je niet omheen en daarmee heeft Verstappen toch alle wishful thinking wat bij deze analisten de overhand kreeg onmiddellijk ontkracht. Dan maar net zo verbaasd, boos en verontwaardigd doen als de menigte die jullie artikelen leest. Je hebt dit zelf bij ze in de hand gewerkt, maar wil ze tenslotte wel als lezers behouden. Dus is Verstappen nu de boosdoener natuurlijk.

Mijn advies aan Ze is: Hou dit nog maar even vol, want het wordt erger. Vanaf volgende week gaan we naar veelal vloeiende circuits, die de RB20 nog beter liggen. Ook is het concept voor de RB20 bewust bedacht. De RB19 zou snel een keer uitontwikkeld zijn. Het is een plafond wat andere teams (dankzij het kopiëren er van) gedurende dit seizoen gaan raken. Omdat Red Bull een nieuw concept heeft bedacht zullen ze dus niet middenin het seizoen worden bijgehaald en kunnen ze hun voorsprong verder uitbreiden. Daarom kwamen ze hiermee. Voor het concept van de RB20 zit er nog voldoende aan update mogelijkheden in het vat. Niet voor niets zitten er al 2 grote updates in de pijplijn voor vroeg in het seizoen (Japan en Imola). De voorsprong zal dus alleen maar groter gaan worden.

Deel dit artikel

5 1 stem
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
13 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Ernie48
Gebruiker
Ernie48
1 maand geleden

Tja de media vertelt de hele tijd fabeltjes hetzij over de teams en hun auto’s hetzij over andere zaken.
Ik snap niet zo goed waarom alles verdraaid moet worden. Wat is er mis met gewoon toegeven dat Max uniek is in zijn soort en geniet hoe de andere correurs strijden voor de andere plekken.

Mooie column Johan.
Zijn hier verder nog andere mensen? Of liepen ze tegen hetzelfde aan als mij dat ze niet op de pagina kunnen komen.. Nouja maakt ook niet uit.

Ik kijk uit naar analyses en columns.

DC77
Gebruiker
DC77
1 maand geleden
Antwoord op  Ernie48

Ik had hetzelfde met de site Ernie.

En idd, net als in de column, kon je de overmacht van RB wel aan zien komen. Uit alle keuzes bleek ook vertrouwen: weinig snelle runs in de FP’s etc. Ben erg benieuwd naar de komende circuits, maar ik verwacht hetzelfde beeld…!

DC77
Gebruiker
DC77
1 maand geleden
Antwoord op  JohannF1

Interessant wat je zegt: Mits RB dat zelf wil. Daar loop ik ook een beetje mee rond: hebben ze nog meer achter de hand en waaronder zouden ze dat niet laten zien (en hoe: lagere motorstand zodat ie nog langer meekan..?)?

Ernie48
Gebruiker
Ernie48
1 maand geleden
Antwoord op  JohannF1

Ja het lijkt verholpen 🙂

Tristan
Gebruiker
Tristan
1 maand geleden

Hey Johan!

Mooi stuk weer! Erg fijn dat ze weer aan het racen zijn! Als de 1e race een voorteken is, dan word 2024 weer een mooi seizoen! Ik ga dit jaar naar Zandvoort op de zondag, ben heel benieuwd hoe de verhoudingen dan zijn 🙂

Tristan
Gebruiker
Tristan
1 maand geleden
Antwoord op  JohannF1

Jaa de site heeft er een tijdje uit gelegen volgens mij haha fijn om in ieder geval weer content te zien hier en leuke mensen haha

Heb je trouwens nog contact Eline? Die heb ik her en der ook al een tijdje nergens meer gezien.

Tristan
Gebruiker
Tristan
1 maand geleden
Antwoord op  JohannF1

Ik gok iets met haar roots, dacht daar iets over gelezen te hebben. Maar fijn dat jij de pen weer opgepakt heb! En uberhaupt blij dat er weer gereden word haha

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Maak account aan

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto