Achterstand Mercedes nog groter vanaf Japan? Waarom dit zomaar zou kunnen!

© Red Bull Content Pool

Mercedes is het seizoen erg slecht begonnen, lijkt de auto en hun problemen wederom niet te begrijpen en loopt vanaf de race in Japan wellicht tegen nog meer achterstand aan. Waarom dat zo zou kunnen zijn, ga ik in deze column toelichten.

Seizoenstart van Mercedes

Waar andere teams logischerwijs vanaf race 1 stappen hebben gezet, omdat ze de auto beter begrijpen, lijkt Mercedes de omgekeerde richting op te zijn gegaan. Met de race raken ze steeds verder achterop ten opzichte van de top 3 teams en het heeft er ondertussen alle schijn van, dat ook Aston Martin ze voorbij is. Dit terwijl Aston Martin ook niet een auto heeft die uitblinkt in de snelle bochten. Het geluk van Mercedes in deze strijd zal wel eens kunnen zijn dat Aston Martin het vaak met 1 coureur moet doen. Al geeft de ongemotiveerde Hamilton ook niet meer thuis. In ieder geval lijkt het met de race dramatischer te worden voor Mercedes. Waar andere teams ondertussen al een volgende stap hebben aangekondigd met updates voor Japan, is Mercedes nog bezig met het begrijpen van hun auto en het onder controle krijgen van de problemen ervan.

Japan

De volgende race is in Suzuka. Het vervelende voor Mercedes is dat Suzuka eigenlijk alles te bieden heeft waar de W15 niet goed in is. Het wordt nog pijnlijker als je bedenkt dat veruit de meeste circuits die zullen volgen, dezelfde karakteristieken hebben. In tegenstelling tot Jeddah, kun je er niet zomaar voor kiezen om downforce op te offeren, en zo topsnelheid als wapen te hebben, om niet ingehaald te worden gedurende de race. Goede downforce en een auto dat fijn instuurt en vloeiend loopt in de lange en snelle bochten, is er noodzaak. Efficiëntie is dan mooi meegenomen. Maar ook dat heeft Mercedes niet, wanneer de aanwezige downforce behouden dient te worden.

Meer problemen op komst?

Als we eens kijken naar sector 1 in Jeddah (snelle, vloeiende bochten, waarin je continue moet insturen), kan het bijna niet anders, dan dat Mercedes nog meer nattigheid voelt. Niet alleen waren de top 4 teams ze daar veel te snel af. Ook waren ze er trager dan Alpine en wisten teams als Racing Bulls ze er met enkele tiende te snel af te zijn. Met het laatste team (Racing Bulls) is daarmee het volgende probleem wat lonkt voor Mercedes benoemd. Het team lijkt sinds race 1 stappen te maken (met name in vorm van Yuki Tsunoda) en de beste karakteristieken van de VCARB01 liggen op het gebied van snelle en vloeiende bochten. Het is dan ook niet zomaar, dat Marko veel van ze verwacht in Japan. Dit in combinatie met Mercedes wat in deze secties nog minder presteert kan wel eens een heel onaangenaam probleem worden voor Mercedes in veel van de komende grand prix weekenden.

Conclusie

We zullen Japan moeten afwachten, maar met het vooruitzicht wat geboden wordt (aan de hand van data uit de eerste 3 races), en hun eigen stilstand, moet Mercedes zich serieus zorgen gaan maken voor het verdere verloop van dit seizoen. Nog meer averij dan dit is zeker niet uitgesloten en ligt dus op de loer. Iets wat zeer waarschijnlijk het geval zal zijn, wanneer ze niet snel hun problemen zullen begrijpen en verbeteringen gaan aanbrengen.

Deel dit artikel

4 4 stemmen
Article Rating
Abonneer
Melding van
guest
17 Comments
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Subantwoorden
Bekijk alle bijdragen
Eric
Admin
13 dagen geleden

Leuk stukje Johan! Het lijkt ook een dodelijke combinatie, de coureur die weg gaat en wil aantonen dat hij daar goed aan doet, tegen een hongerige jongere coureur, die echter ook nog niets kan afdwingen in het team. En dan Toto Wolff die wel doet alsof het zo’n fijn team is, maar ondertussen niet te beroerd is om de auto af te branden om zijn coureurs te “redden”. Max moet vooral nog even bij RB blijven!

Eric
Admin
12 dagen geleden
Antwoord op  JohannF1

Max moet ergens dit jaar, zodra hij het kampioenschap binnen heeft, even laten weten dat hij ook best nog eens voor Ferrari zou willen rijden. En dat hij dat nog wil doen in zijn beste jaren, voor zijn 30e….

Friese Enfant Terrible
Gebruiker
Friese Enfant Terrible
12 dagen geleden

Voor mij mag het zo verder gaan met Mercedes. Hopelijk is Max zo intelligent niet naar Mercedes te vertrekken. Fijne paasdagen.

DC77
Gebruiker
DC77
11 dagen geleden

Ik denk dat je gelijk hebt Johan. Daar komt bij dat andere teams (iig RBR en Ferrari) updates meenemen naar Japan en/of de races daarna. Daarmee wordt als het goed is de achterstand van MB nog groter.

Ondanks dat ik uitkijk naar een spannender seizoen, heb ik in Australië weinig gezien waarvan Max echt zenuwachtig zal worden. Behalve dat ze in punten fors dichterbij kwamen (logischerwijs) zie ik nog geen concrete bedreiging: ja, iets aan racepace misschien – minder slijtage, maar ook in de qualy vond ik het gat schikbarend groot. Misschien, als de auto van Ferrari echt beter te besturen wordt voor de coureurs, kunnen ze vaker voor Checo komen, Max bestoken met verschillende strategieën en dan opgaan voor het WCC. Maar ook dan moet het best nog het een en ander veranderen…

DC77
Gebruiker
DC77
10 dagen geleden
Antwoord op  JohannF1

Ja, die problemen met de rem begrijp ik nog niet helemaal: dat ie er vanaf de start al last van had (of dat het probleem al speelde/bestond). In ieder geval was hij zich alweer aan het oplijnen om Sainz terug te pakken, en toen kwamen er een tweede en een derde momentje en toen de blauwe rook achter de auto.
Wat ik verder vreemd vond: het was Max die benoemde dat hij rook zag, en niet GP eerst al vertelde dat de temperatuur in die ene rem opliep of te hoog werd oid. Misschien lezen we er nog wat over de komende dagen…

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
9 dagen geleden

These updates include a new floor, which Ferrari will not change until round 7. This macro component is essential in generating aerodynamic load and performance in modern F1 cars. Moreover, Red Bull will not change to the ‘zeropod’ concept, despite what was previously suggested.

Ferrari SF-24: modified underfloor for Japan as first part of first 2024 F1 upgrade package:

However, Ferrari does not intend to be submissive. A minor aerodynamic development was planned for the Japanese Grand Prix, in anticipation of the big aerodynamic package for the Imola weekend in Italy, which will be the first European race. The SF-24 will undergo significant changes at the Imola circuit, with notably more extreme sidepods and narrower radiator elements.

Back in Maranello, efforts are being made to advance the debut of a modified underfloor for the upcoming Grand Prix. It may not be entirely new but could introduce changes to a portion of it since this crucial performance element is now designed in a modular rather than monolithic manner, allowing for mid-season interventions based on wind tunnel work and accelerating development. According to rumors in the Italian media, we might see something new in the central portion.

The production of a complete underfloor has a long and precise timing, while intervention on a part of it is certainly more manageable because it’s limited. In the Ferrari Racing Department, they will try to accelerate plans to provide Charles Leclerc and Carlos Sainz with an extra tool to keep pressure on Red Bull at Suzuka.

Mclaran zijn eerste update komt race 7 (Imola).

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
9 dagen geleden
Antwoord op  Mitchell.

Also precisely to improve the aerodynamic balance, in this fourth round of the season, the Silverstone team will introduce a package of innovations on the AMR24, which at the factory was rated at around two tenths of a second on a track like Suzuka. Like Red Bull but also Racing Bulls, the technical group directed by Dan Fallows and Luca Furbatto will bring to the track an update to the floor, that component which allows for the greatest amount of improvements in terms of performance in this new generation of cars and useful , not only to unlock and add lap time to the single-seater directly by increasing load and/or efficiency, but also because it is one of the primary components of the ‘aerodynamic platform’ that is so much discussed.

Mitchell.
Gebruiker
Mitchell.
8 dagen geleden
Antwoord op  JohannF1

Ik verwacht dat Mercedes nog verder gaat terugvallen en het 5e team zal zijn.

Mercedes snap let hun auto concept nog niet, en de genoemde partijen zoals jij zegt (Mclaran, Ferrari en Aston Martin) lijken dat wel.

Zoals het er nu uitziet:
Red Bull Max
Ferrari Carlos
Mclaran
Aston Martin Fernando
Mercedes George

Mclaran is altijd wat laat met updates, maar de pakketten die ze brengen pakken vaker wel dan niet goed uit (en zeker na de zomerstop).

DC77
Gebruiker
DC77
6 dagen geleden
Antwoord op  JohannF1

Ben heel benieuwd naar morgen. Er is ook best veel mogelijk met de strategieën: RBR en Ferrari hebben nog 2x medium en 1x hard, McLaren en Mercedes andersom. En wat te zeggen van de eerste stint op soft om wat posities te winnen?!

Toen ik Leclerc zo zag worstelen vandaag kreeg ik ineens het gevoel (niet technisch onderbouwd) dat Ferrari meer lijkt op de RBR van vorig jaar wat betreft de banden, en misschien hebben ze daar deze winter wel op ingezet: minder agressief en daardoor in 1 warmup-lap moeilijker in het juiste window te brengen voor de kwalificatie, maar vriendelijker in de race.

Door de slechte ronde van Stroll was er idd een plekje vrij de in top 10. Ben benieuwd hoe de 2 VCARBS het doen morgen. Zou leuk zijn als ze meedoen rond plek 8… In ieder genoeg te beleven in de top 10!

Denise
Gebruiker
Denise
1 dag geleden

Hernia jammer dat Mercedes zo worsteld momenteel. De frustraties zijn echt zichtbaar, maar dat geeft aan dat ze wel vooruit willen maar het lukt gewoon weg niet. Ze zijn nu een compleet ander concept gaan gebruiken (een auto zonde side pots) en nog steeds lukt het ze niet. Sterker nog ze begrijpen het concept/theorie van aërodynamica niet. En misschien wel meer niet. Ik krijg niet het idee dat er veel feedback komt van de coureurs tenminste ik lees daar niet veel over. Ik zou zeker eens in eigen organisatie gaan kijken of ze wel de juiste mensen en kennis hebben die nodig is om een f1 wagen/concept te begrijpen. Daar lijkt al een gebrek aan te zijn. Voordat je iets gaat ontwerpen dient dit al aanwezig te zijn en daar lijkt het aan te ontbreken.

Laatst gewijzigd 1 dag geleden door Denise

Lees meer

Welkom Terug!

Hier kun je inloggen.

Nog geen account?

Maak account aan

Welkom op F1cover!

Maak hier je account aan.

Heb je al een account?

Naam

Email-adres

Username

Profielfoto